Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 171/2024. (VIII. 29.) határozata

a helyi közösségi közlekedéssel kapcsolatos, a 2025. január 01. napjától 2026. december 31. napjáig tartó időszakot érintő döntésekről

Módosította: 243/2024. (X.31.) közgyűlési határozat

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 18. pontjában, az Európai Parlament és Tanács 1370/2007/EK rendelete 5. cikk (5) bekezdésében és a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 4. § (4) bekezdésében és 24. § (4) bekezdésének d) pontjában foglaltak alapján, a következő határozatot hozza:

1. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése felhatalmazza Szalay Ferenc polgármestert az alábbi, Volánbusz Zrt. szövegszerű javaslata szerinti dokumentum aláírására a helyi közösségi közszolgáltatás folyamatos biztosítása érdekében:

„HATÁROZAT

A közszolgáltatás folyamatossága érdekében Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése szükséghelyzeti intézkedésként elrendeli, hogy a VOLÁNBUSZ Közlekedési zártkörűen működő Részvénytársaság (székhely: 1091 Budapest, Üllői út 131., adószám: 10824346244, a továbbiakban: Szolgáltató) helyi személyszállítási közszolgáltatást nyújtson Szolnok Megyei Jogú Város területén, a szolgáltatás megkezdésének időpontjában hatályos menetrend alapján, az 1–5. mellékletekben meghatározott módon.

Szolgáltató a helyi személyszállítási szolgáltatás nyújtására 2025. január 1. nap 0:00 órától kezdődően, kettő éves időtartamban, 2026. december 31. nap 24:00 óráig köteles.

Szolgáltató a helyi személyszállítási szolgáltatás nyújtásának ellentételezéseként a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról, valamint az 1191/69/EGK és az 1107/70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 1370/2007 EK rendeletben (a továbbiakban: 1370/2007 EK rendelet) és a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Sztv.) rendelkezései alapján illeti meg ellentételezés az 1370/2007 EK rendelet mellékletében meghatározott számítási módszertan szerint.

A Határozat ellen közigazgatási per indításának van helye a közléstől (kézbesítéstől) számított 30 (harminc) napon belül, a keresetet a Szolnoki Törvényszéknek címezve kell benyújtani. A keresetlevél benyújtásának a határozat végrehajtására halasztó hatálya nincs. A közigazgatási ügyekben eljáró bíróság a pert – ha tárgyalás tartását nem tartja szükségesnek és azt az ügyfél nem kéri – tárgyaláson kívül bírálja el. Tárgyalás tartását az ügyfél keresetlevélben kérheti.

A közigazgatási ügyekben eljáró bíróság – az ügy érdemére ki nem ható eljárási szabály megsértésének kivételével – jogszabálysértés megállapítása esetén a közigazgatási döntést – törvényben meghatározott kivételekkel – megváltoztatja, megsemmisíti vagy hatályon kívül helyezi; szükség esetén a közigazgatási döntés megsemmisítése vagy hatályon kívül helyezése mellett a közigazgatási szervet új eljárásra kötelezi; illetve a közigazgatási szervet marasztalja.

Az eljárás során eljárási költség nem merült fel, ezért erről nem kellett rendelkezni.

INDOKOLÁS

A Szolgáltatóval korábban megkötött, a Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi közforgalmú menetrendszerinti személyszállítási közszolgáltatás nyújtására vonatkozó közszolgáltatási szerződés hatálya 2022. december 31. napjával lejárt. Így Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a helyi közösségi közlekedéssel kapcsolatos döntések meghozataláról szóló 312/2022. (XII.15.) határozatában, valamint a 211/2023.(IX.28.) határozatában foglaltak szerint 2023. január 1. nap 0:00 órától kezdődően, kettő éves időtartamban, 2024. december 31. nap 24:00 óráig tartó időszakot érintően – közszolgáltatás folyamatossága érdekében – Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése szükséghelyzeti intézkedésként elrendelte a VOLÁNBUSZ Közlekedési zártkörűen működő Részvénytársaság (székhely: 1091 Budapest, Üllői út 131., adószám: 10824346244, a továbbiakban: Szolgáltató) által történő helyi személyszállítási közszolgáltatást nyújtását.

Az Sztv. 4. § (4) bekezdés c) pontja alapján a települési önkormányzat, valamint önkormányzatok társulásának önként vállalt feladata a közszolgáltatások megszervezésével kapcsolatos intézményi és szabályozási keretek kialakítása, a helyi személyszállítási közszolgáltatások megszervezése, a közlekedési szolgáltató kiválasztása, a helyi személyszállítási közszolgáltatások – a személyszállítási közszolgáltatási szerződések megkötésével történő – megrendelése.

Az Sztv. 24. § (4) bekezdése alapján az ellátásért felelős az 1370/2007/EK rendelet 5. cikk (5) bekezdésével összhangban közvetlenül bízza meg a közszolgáltatással az általa kiválasztott és a feladatot vállaló közlekedési szolgáltatót, ha a pályázati vagy ajánlatkérésen alapuló eljárás megfelelő pályázat, illetve ajánlat hiányában eredménytelenül zárult, vagy egyéb okból veszélybe kerül a közszolgáltatás folyamatossága.

Az Sztv. 24. § (5) bekezdése alapján a (4) bekezdés szerinti esetekben a közszolgáltatás folyamatos ellátásának biztosítása a közszolgáltatási szerződés megkötésével vagy annak közös megegyezésen alapuló módosítására irányuló új eljárás lebonyolításával, vagy meghatározott közszolgáltatások nyújtásának előírásával valósulhat meg.

Az Sztv. 24. § (5a) bekezdése alapján a közszolgáltatási megbízás vagy elrendelés elegendő időtartamra, de legfeljebb 2 évre szólhat. Az (5) bekezdés b) pontjában szereplő döntés ellen a (7) bekezdésben meghatározott jogorvoslat vehető igénybe.

Tekintettel arra, hogy a közszolgáltató kiválasztása vonatkozásában – a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (továbbiakban: Sztv.) 23. § (5) bekezdése szerint – a pályázati kiírásnak tartalmaznia kell a közszolgáltatást ellátó közúti járművek üzemeltetésével járó, a jármű teljes élettartamára vetített energetikai és környezeti hatások figyelembevételének módját, súlyát; továbbá – a Sztv. 25. § (3) bekezdés j) pontja szerint – a közszolgáltatási szerződéstervezet részét kell, hogy képezze a vagyoni eszközök tulajdonviszonyait, a szolgáltató birtokába adott vagy más módon rendelkezésére bocsátott eszközök finanszírozására, használatára, karbantartására és visszaszolgáltatására vonatkozó szabályok meghatározása.

A tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdításáról szóló 2009/33/EK irányelv módosításáról szóló, 2019. június 20-i (EU) 2019/1161 európai parlamenti és tanácsi irányelv (továbbiakban Irányelv) alapján a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a közbeszerzésben az ajánlatkérő szervek és a közszolgáltató ajánlatkérők a közúti járművek beszerzésekor figyelembe vegyék a járművek teljes élettartamához kapcsolódó energetikai és környezeti hatásokat, beleértve az energiafelhasználást, valamint a szén-dioxid és bizonyos szennyező anyagok kibocsátását. Az Irányelvet alkalmazni kell azon közszolgáltatási szerződések esetében, melyek tárgya közúti személyszállítási szolgáltatások biztosítása.

A tiszta közúti járművek beszerzésének az alacsony kibocsátású mobilitás támogatása érdekében történő előmozdításáról 397/2022. (X. 20.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm.rendelet) az Irányelv által rögzített beszerzési célértékeknek az egyes referencia-időszakokban való elérése érdekében rögzíti, hogy az ajánlatkérők kötelesek a rendelet hatálya alá tartozó beszerzéseikben a beszerzési célértékeket a referencia-időszakban (az adott időszakban megvalósított beszerzéseiket együttesen figyelembe véve) önállóan vagy más ajánlatkérőkkel együtt teljesíteni.

A Korm.rendelet 5. § (7) bekezdés c) pontja alapján a közúti járműbeszerzések vonatkozásában a beszerzések előkészítése során, a közbeszerzés megkezdését vagy a központosított közbeszerzési rendszerben a beszerzési igény rögzítését legalább 30 nappal megelőzően az ajánlatkérő előzetesen tájékoztatja a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságot (továbbiakban: KEF), mint koordináló szervet (a beszerzési célértékek teljesülésének nyomon követéséért és elősegítéséért felelős szerv) a szolgáltatást nyújtó felé előírt, az e rendelet szerinti célértékek megvalósítását szolgáló követelményekről és azok megtartásának biztosítékairól.

A jelenlegi Szolgáltató, a VOLÁNBUSZ Zrt. környezetkímélő, elektromos meghajtású flottája jelentősen megnövekedett az elmúlt másfél évben a társaság 100 új elektromos autóbuszt állított forgalomba a HUMDA Zrt. Zöld Busz Programjának támogatásával. Az összesen 17,8 milliárd forint értékű fejlesztésnek köszönhetően a fővárosi agglomeráció és hat vármegyeszékhely helyi járműállományának jelentős része megújult, ennek köszönhetően csökkent az érintett térségek levegőjét terhelő károsanyag-kibocsátás. Az országos lefedettséggel működő VOLÁNBUSZ Zrt. a fenntartható közösségi közlekedés megteremtése érdekében célul tűzte ki, hogy a közel 6 000 darabos autóbusz-állományának mintegy felét elektromos járművekre cseréli 2030-ra. A fejlesztések érdekében a közlekedési társaság olyan partneri együttműködésekre törekszik, amelyek elősegítik a közép- és hosszútávú elképzelések megvalósítását. A VOLÁNBUSZ Zrt. és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. 100 elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be több sikeres pályázatot a Zöld Busz Program keretében. A közlekedési cég az első negyven jármű szállításáról 2021. július 27-én, további 60 darab e-busz vásárlásáról 2022. április 1-jén kötött megállapodást a fővárosi agglomerációban, illetve Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged várost érintően.

A beszerzett 100 darab elektromos autóbuszból 10 darab BYD K9UD típusú jármű a Szolnok helyi közlekedésében javítja a személyszállítás szolgáltatási színvonalát, hozzájárulva a fenntartható közösségi közlekedés megteremtéséhez. A BYD Europe B.V. által gyártott e-buszok 2023. június második felében álltak a megyeszékhely utasainak rendelkezésére. A járművek Szolnok valamennyi autóbuszvonalán megfordulnak, kényelmes, korszerű, környezetkímélő utazási körülményeket biztosítva. A projektnek köszönhetően a 50 darabos helyi járműállományból 10 darabot cserélt le a közlekedési vállalat, a flotta átlagéletkora csaknem 15 évről 11 évre csökkent. Az autóbuszok töltőberendezését a VOLÁNBUSZ Zrt. konzorciumi partnere, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. építette ki a VOLÁNBUSZ Zrt. szolnoki telephelyén.

A fenti – ZFR–ZBP–005 kódszámú „Környezetkímélő, klímasemleges városi, elektromos meghajtású személyszállítási járművek beszerzésére és a kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítésére” elnevezésű – pályázattal kapcsolatosa VOLÁNBUSZ Zrt. tájékoztatása szerint az elektromos meghajtású autóbuszok tulajdonosa a jelenlegi Szolgáltató (mint Kedvezményezett/Konzorciumvezető Tag), az elektromos töltőállomások, töltőberendezések tulajdonosa a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. (mint Kedvezményezett/Konzorciumi Tag).

Kedvezményezettek kötelezettséget vállaltak arra, hogy az elektromos meghajtású szóló autóbuszokat, valamint az elektromos autóbusz töltőinfrastruktúrát is a fenntartási időszak végéig – 2028. június 30-ig – a tőlük elvárható legnagyobb gondossággal kezelik, az eszközök karbantartásáról, folyamatos üzemképes állapotban tartásáról, rendkívüli javításokról és helyreállításokról gondoskodnak.

A támogatásból beszerzett járműveknek Szolnok Megyei Jogú Város autóbusszal végzett menetrend szerinti helyi személyszállítása keretében kell közlekedniük, nincs lehetőség arra, hogy a település valamilyen megállapodás vagy szerződés keretében a járműveket más településnek adja át.

A jelenlegi Szolgáltató kötelezettséget vállalt továbbá arra, hogy amennyiben a fenntartási időszak alatt Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata és a jelenlegi Szolgáltató között fennálló közszolgáltatási szerződés bármely oknál fogva megszűnik, a támogatási jogviszony keretében az általa beszerzett autóbuszok további üzemeltetésének érdekében elszámolási kötelezettség mellett tulajdonjogot vagy használati jogot biztosító visszterhes megállapodást köt az autóbusszal végzett menetrend szerinti helyi személyszállítást tőle átvevő új Szolgáltatóval és/vagy a közszolgáltatás megrendelőjével.

Figyelemmel arra, hogy ezen feltétel rendszer meghatározására vonatkozó tárgyalások a VOLÁNBUSZ Zrt. képviselőivel még zajlanak, a hivatkozott ajánlati felhívás és a vonatkozó közbeszerzési dokumentáció és annak a koordináló szerv által történő jóváhagyására leghamarabb 2025. I. negyedévében tud sor kerülni. Ezt követően történhet a közbeszerzési eljárás lefolytatása a közszolgáltatás ellátásának felkészülésre rendelkezésre álló időtartammal. Így reálisan az ellátási időszak kezdetének meghatározása csak 2027. január 01. napjától történhet.

A fentiek szerinti megfelelő színvonalú feladatellátást biztosító, a 2025. január 01. napjától történő helyi közösségi közlekedés ellátására vonatkozó pályázati kiírás nem volt elkészíthető.

A fenti jogszabályhelyek alapján megállapítható, hogy szükséghelyzeti intézkedés esetén a közszolgáltatás folyamatos ellátásának a biztosítása közszolgáltatási szerződés megkötésével vagy annak közös megegyezésen alapuló módosítására irányuló eljárás lebonyolításával, továbbá meghatározott közszolgáltatások nyújtásának előírásával valósulhat meg.

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése úgy határoz, hogy a közszolgáltatás folyamatosságának biztosítása érdekében, szükséghelyzeti intézkedésként a Szolgáltató részére meghatározott közszolgáltatás nyújtását rendeli el. A közszolgáltatási kötelezettséggel érintett közszolgáltatás nyújtásának feltételeit és követelményrendszerét jelen határozat mellékletei tartalmazzák. Az Sztv. 24. § (5a) bekezdésével összhangban Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése a közszolgáltatási kötelezettséget a rendelkező részben foglaltak szerint, 2025. január 1. nap 0:00 órától kezdődően 2026. december 31. nap 24:00 óráig tartó időtartamra rendeli el.

Az Sztv. 29. § (1) bekezdés c) pontja alapján az ellátásért felelős – a 1370/2007/EK rendelet 2a. cikkében foglaltak keretei között – közszolgáltatási kötelezettséget abban az esetben tarthat fenn vagy rendelhet el, ha a szolgáltatónak kiegyenlíti a közszolgáltatási kötelezettségből eredő bevételekkel nem fedezett indokolt költségeit.

A jogorvoslati jogot az Sztv. 24. § (5) bekezdés b) pontjára figyelemmel az Sztv. 24. § (7) bekezdése biztosítja.

Az eljárás megindításáról szóló értesítés az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 104. § (3) bekezdésének a) pontja alapján mellőzésre került.

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének feladat- és hatáskörét a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény határozza meg.

Az eljárási költségről az Ákr. 81. § (1) bekezdése, valamint 129. § (1) bekezdése alapján történt rendelkezés.

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése, döntésének meghozatalánál figyelembe vette az Ákr. 80. § (1) bekezdése és a 81. § (1) bekezdésének előírásait, valamint a fentiekben megjelölt jogszabályhelyeket.

Jelen határozat az Ákr. 82. § (1) bekezdése alapján a közlés napján válik véglegessé.

Az Ákr. 116. § (4) bekezdésének b) pontja Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének döntésével szemben kizárja a fellebbezést, az Ákr. 112. §-a és 114. § (1) bekezdése jelen döntés ellen közigazgatási per megindítását teszi lehetővé. A perindítás határideje és a keresetlevél benyújtásának helye a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 39. § (1) bekezdésén alapszik. A tárgyalás tartására és az eljáró bíróságra vonatkozó tájékoztatás az Ákr. 81. § (1) bekezdése és a Kp. 77. § (1) és (2) bekezdései, valamint a Kp. 13. § (1) bekezdés 13. § (3) bekezdés a) pontja alapján került megadásra.

Mellékletek:

1. sz. melléklet: A szükséghelyzeti intézkedés kapcsán meghozott határozat részletes szabályai

2. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás ellátásával kapcsolatban felmerült ellentételezés megtérítése során alkalmazandó eljárás

3. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás vonalhálózata

4. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás menetrendje

5. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás utazási feltételei, díjtermékei és díjai”.

A fenti dokumentum szerinti mellékletek a következők:

a) 1. sz. melléklet: A szükséghelyzeti intézkedés kapcsán meghozott határozat részletes szabályai – jelen közgyűlési határozat 1. melléklete;

b) 2. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás ellátásával kapcsolatban felmerült ellentételezés megtérítése során alkalmazandó eljárás – jelen közgyűlési határozat 2. melléklete;

c) 3. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás vonalhálózata

d) 4. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás menetrendje

e) 5. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás utazási feltételei, díjtermékei és díjai

2. *  Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése felhatalmazza Szalay Ferenc polgármestert a határozatban foglalt valamennyi szükséges intézkedés megtételére, tárgyalások lefolytatására, szükséges dokumentumok, szerződések megkötésére, nyilatkozatok kiadására.

Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester

Fejér Andor alpolgármester

Györfi Mihály alpolgármester

Dr. Sebestyén Ildikó címzetes főjegyző

Dr. Versitz Éva aljegyző

Polgármesteri Hivatal igazgatói

VOLÁNBUSZ Zrt.

Szalay Ferenc s. k. Dr. Sebestyén Ildikó s. k.
polgármester címzetes főjegyző

1. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 171/2024. (VIII.28.) határozatához

A szükséghelyzeti intézkedés kapcsán meghozott határozat részletes szabályai

Az Európai Parlament és a Tanács a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról, valamint az 1191/69/EGK és az 1107/70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 1370/2007/EK rendelet (a továbbiakban: 1370/2007/EK rendelet) 5. cikk (5) bekezdése alapján a szolgáltatás nyújtás megszakadása vagy ilyen helyzet közvetlen kockázata esetén az illetékes hatóság (a továbbiakban: Önkormányzat vagy Megrendelő) szükséghelyzeti intézkedést hozhat.

Megrendelő a VOLÁNBUSZ Közlekedési zártkörűen működő Részvénytársaság (székhely: 1091 Budapest, Üllői út 131., adószám 10824346244, a továbbiakban: Szolgáltató) vonatkozásában, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Személyszállítási törvény) 24. § (4) bekezdés d) pontja, illetve a 24. § (5) bekezdés a) pontja és (5a) bekezdése alapján meghozott szükséghelyzeti intézkedés kapcsán meghozott Határozata az alábbi jogokat és kötelezettségeket tartalmazza:

I. Alapelvek

1.1. A Határozat célja, hogy Megrendelő ellátási kötelezettségének megfelelően Szolgáltató közreműködésével teljes körű, jó minőségű és színvonalú szolgáltatást biztosítson Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén.

1.2. Megrendelő a Határozattal kizárólagos joggal kijelöli Szolgáltatót Szolnok Megyei Jogú Város helyi közúti közforgalmú autóbusszal végzendő menetrendszerinti személyszállítási szolgáltatása üzemeltetési feladatainak ellátásával a jelen mellékletben foglaltak szerint.

1.3. Szolgáltató a helyi közúti közforgalmi személyszállítási szolgáltatást a mindenkor érvényben lévő menetrendnek megfelelően, az erre a tevékenységre vonatkozó jogszabályok, rendeletek és egyéb előírások, valamint a jelen mellékletben megfogalmazott feltételeknek megfelelően kell biztosítania.

II. Szolgáltatási időszak

2.1. Szolgáltató a Határozatban meghatározott közszolgáltatási feladatok ellátására 2025. január 1. napjának 00.00 órájától 2026. december 31. napjának 24.00 órájáig jogosult és egyben kötelezett.

III. Főbb alkalmazandó jogszabályok

3.1. A menetrendszerinti személyszállítás ellátására az alábbi jogszabályok vonatkoznak:

a) az Európai Parlament és Tanács 2007. október 23-i 1370/2007/EK rendelete a vasúti és a közúti személyszállítási közszolgáltatásokról, valamint az 1191/69/EGK és a 1107 /70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről,

b) a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Személyszállítási Törvény),

c) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény,

d) a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény,

e) az autóbuszos személyszállítási szolgáltatásnak a 181/2011/EU rendeletben nem szabályozott részletes feltételeire, az abban foglaltak alóli mentességekre, az autóbuszos személyszállítási szolgáltatási feltételekre, valamint a közúti személyszállítási üzletszabályzatra vonatkozó szabályokról szóló 213/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet,

f) a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet,

g) a szociálpolitikai menetdíj-támogatás megállapításának és igénybevételének szabályairól szóló 121/2012. (VI. 26.) Korm. rendelet,

h) a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló 85/2007. (IV. 25.) Korm. rendelet.

IV. A személyi, tárgyi, pénzügyi feltételek, alvállalkozó bevonása

4.1. Szolgáltatónak a közszolgáltatási feladat ellátásához rendelkeznie kell:

a) a menetrend szerinti személyszállítás végzéséhez szükséges autóbuszos személyszállító engedéllyel;

b) feddhetetlen előéletű, az ügyvezetést és a szakmai irányítást ellátó személyzettel;

c) a tevékenység ellátásához előírt szakmai, képesítési, alkalmassági és egészségügyi követelményeknek megfelelő munkavállalókkal;

d) a tevékenység folyamatos végzéséhez megfelelő mértékű pénzeszközzel;

e) a feladatellátáshoz szükséges számú közforgalmú helyi személyszállításra alkalmas saját tulajdonú, lízingelt, vagy bérelt járművel;

f) a járművek javításához a jogszabályi előírásoknak megfelelő szakműhellyel, illetve ilyen szakműhellyel kötött érvényes és hatályos szerződéssel.

4.2. Szolgáltató által a szolgáltatásba bevont járműállománynak legalább az alábbi feltételeket teljesítenie kell:

a) a járműállomány legalább az EURO I környezetvédelmi besorolást teljesíti,

b) a járműállomány legalább 50%-a teljesíti az EURO IV környezetvédelmi besorolást;

c) a járműállomány legalább 60%-a alacsonypadlós vagy alacsony belépésű kivitelű;

d) szolgáltatás időtartama alatt a járműállomány átlagéletkora nem haladja meg a 18 évet.

4.3. Szolgáltató a szerződés időtartama alatt a helyi közúti közforgalmú személyszállítási szolgáltatás lebonyolításában csak minőségi, energiahatékony és környezetbarát termékeket, anyagokat, berendezéséket és szolgáltatásokat vehet igénybe, az új munkamódszerek, technológiák alkalmazásánál a környezetkárosítás megelőzésére kell törekednie. Mindezek biztosítására az MSZ EN ISO 9001:2015; MSZ EN ISO 14001:2015; MSZ EN ISO 50001:2019 és az MSZ ISO 45001:2018 szabványok követelményeinek megfelelő Integrált Irányítási Rendszert kell működtetnie.

4.4. A tevékenység ellátására Szolgáltató alaptevékenységi (a közszolgáltatási szerződés tárgya szerinti, helyi menetrendszerinti közforgalmú személyszállításban közvetlenül vesz részt vevő) alvállalkozót legfeljebb a Személyszállítási törvényben meghatározott mértékben vonhat be. Az alaptevékenységi alvállalkozó működéséért Szolgáltató teljes felelősséggel tartozik.

4.5. Nem minősül alvállalkozónak a kiegészítő/kísérő jellegű tevékenységbe bevont vagy a Szolgáltató által közvetített szolgáltatásként elszámolt tevékenységet nyújtó partner (amely a szolgáltatás kiegészítő/kísérő jellegű tevékenységeibe kerül bevonásra, mint amilyen például az utastájékoztatásba, a bizományosi vagy ügynöki vagy egyéb értékesítésbe, a jegyellenőrzésbe, a járművek rendelkezésre bocsátásába, a tevékenység végzéséhez szükséges ingatlan(ok) bérbeadásába, a járművek műszaki, esztétikai állapotának biztosításába bevont szerződéses partner), továbbá a közszolgáltatási szerződés teljesítéséhez igénybe venni kívánt gyártó, forgalmazó, alkatrész vagy alapanyag eladója. Az alaptevékenységi alvállalkozónak nem minősülő szerződéses partner működéséért Szolgáltató teljes felelősséggel tartozik. Az alvállalkozó szakmai alkalmasságának ugyanazon szakmai és minőségi követelményeknek kell megfelelnie, mint Szolgáltatónak.

4.6. Alvállalkozóként kizárólag csak a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény szerint átlátható szervezetnek minősülő szolgáltató vonható be. Alvállalkozó bevonása esetén Szolgáltató köteles Megrendelőt tájékoztatni az alvállalkozó igénybevételének tényéről, mértékéről, feladatáról és személyéről. Szolgáltató teljeskörűen felel a saját és az alvállalkozó tevékenységéért.

V. SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSI FELTÉTELEK

5.1. A helyi közforgalmú személyszállítást végző járművön bárki utazhat, ha a vonatkozó jogszabályokat és Szolgáltató Üzletszabályzatában foglalt utazási feltételeket megtartja.

5.2. Szolgáltató a menetrend szerinti személyszállítást jogszerűen igénybe vevőket, utasbaleset, illetve poggyászkár esetére biztosítani köteles. A minimálisan elvárt biztosítási összegek:

Baleseti halál 2 000 000 Ft
Baleseti rokkantság (50%–100%) 2 000 000 Ft
Baleseti rokkantság (11%–49%) a rokkantsági fokkal megegyező
%-os mértékben 2 000 000 Ft
Baleseti rokkantság (1%–10%), fix összeg 200 000 Ft
Baleseti kórházi napi térítés (max. 30 nap) 3 000 Ft
Csonttörés, egyszeri 50 000 Ft
Baleseti műtéti térítés 300 000 Ft
28 napon túl gyógyuló baleseti sérülés esetén egyszeri 100 000 Ft
28 napon belül gyógyuló baleseti sérülés esetén egyszeri (múlékony sérülések) 50 000 Ft
Baleseti költségtérítés egyszeri 50 000 Ft
Balesetből eredő iratpótlás költsége egyszeri 30 000 Ft
Poggyász, viselt vagy magánál tartott egyéb vagyontárgy pótlási költsége egyszeri 200 000 Ft

5.3. A menetrend szerinti helyi személyszállítás díjtermékeit és díjait Megrendelő állapítja meg az áralkalmazás feltételeivel együtt az utazási kedvezményeket szabályozó 85/2007. (IV.25.) Korm. rendeletnek megfelelően.

VI. Díjszabásra vonatkozó előírások

6.1. Megrendelő jogosult a szolgáltatás díjtermékeit és díjait egyoldalúan is módosítani.

6.2. Szolgáltató jogosult rendkívüli díjemelés kezdeményezésével élni, ha a külső gazdasági társadalmi környezetben bekövetkező változások, a gazdasági szabályozókban történő módosítások, a finanszírozás változásai szükségessé és indokolttá teszik. A rendkívüli díjemelési javaslat számszaki és szöveges részében részletesen be kell mutatni azt, hogy a változtatást milyen tényezők és milyen mértékben indokolják. Szolgáltató rendkívüli díjemelési javaslatára Megrendelő annak kézhezvételétől számított 30 napon belül érdemi választ köteles adni.

6.3. A díjtermékeket, díjakat, valamint azok alkalmazási feltételeit Szolgáltatónak a díjszabás hatálybalépése előtt 30 nappal közzé kell tennie.

VII. A forgalom lebonyolítása

7.1. Szolgáltatónak a helyi közforgalmú közlekedésben résztvevő gépjárművek forgalomban tartásával kapcsolatos jogszabályokban előírt feltételeken túlmenően az alábbiak szerint kell eljárnia:

a) a járműveken kívülről, kizárólag a kilátást nem zavaró reklámot helyezhet el, illetve enged elhelyezni akként, hogy az egységes megjelenés (pl.: szolgáltató jelzések, utastájékoztató hirdetmények; ide nem értve a jármű színét) és a jó felismerhetőség követelménye továbbra is érvényesüljön,

b) törekednie kell arra, hogy az autóbuszok homlokfelületén és a jobb oldalán a viszonylatot és annak számát feltüntető táblák kerüljenek elhelyezésre, és azokat sötétedés után oly módon megvilágítja, hogy átlagos körülményeket feltételezve a viszonylat száma 15 méterről, a szöveges rész pedig 10 méterről olvasható legyen,

c) gondoskodnia kell a járművek rendszeres külső és belső takarításáról, mosásáról.

7.2. Szolgáltatónak mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy a jóváhagyott menetrendben meghatározott időben, útvonalon és menetteljesítménnyel a helyi közforgalmú közlekedésben résztvevő gépjárművek közlekedését biztosítsa.

7.3. Szolgáltató feladatai teljesítése érdekében:

a) a járatokat az autóbusz végállomásról a menetrendszerinti időpontban indítja. Ettől eltérni csak az előző járatból forgalmi okok miatt késve érkező autóbuszok esetén lehet. A forgalmi szakszolgálat feladata a menetrendi csúszások fokozatos mérséklése és a menetrendszerűség mielőbbi helyreállítása.

b) szakembereivel rendszeresen elemzi, hogy a tervezett menetidők milyen mértékig teljesülnek, indokolt esetben forgalomirányítási intézkedéseket tesz, vagy a menetidő módosítását kezdeményezi,

c) biztosítja a forgalmi szolgálatok és a javítóműhely, valamint az autóbusz végállomás és az autóbuszvezetők közötti kommunikációs kapcsolatot; a szolgálati idő alatt figyelemmel kíséri az adott szolgálati helyen valamennyi menetrendszerii járat indulását és érkezését, és azt a tényleges időpontok feltüntetésével dokumentálja (naplózás) úgy, hogy a nyilvántartásból a járatot végző gépjármű azonosítható legyen,

d) a menetrendtől való eltérés esetén az eltérés okát is rögzíti, külön csoportosítva Szolgáltató működési körén kívüli okok (közúti forgalmi zavarok, időjárás), valamint Szolgáltató mulasztására visszavezethető okok (gépkocsivezetők késése) szerint.

7.4. Az autóbuszjáratok utasaival szemben az utazási feltételek és a díjszabásban foglaltak betartatását, azok megtartásának, kiemelten az utazási jogosultság szabályszerű igazolásának és a díjfizetési kötelezettség teljesítésének ellenőrzését biztosítania kell.

7.5. Szolgáltató a tevékenység ellátása során a gazdaságossági és hatékonysági szempontok figyelembevételével állandó jelleggel, a Határozatban meghatározott járatok maradéktalan leközlekedtetése, a mindenkori szolgáltatás zavartalan biztosítása, folyamatos fenntartása érdekében ideiglenes jelleggel jogosult a nem a Szolnok helyi személyszállítási szolgáltatásban rendszeresített, de helyi személyszállítási szolgáltatás ellátására alkalmas helyközi autóbuszok bevonására is, mely autóbuszoknak az egységes arculatra, illetve az akusztikus és vizuális utastájékoztatásra vonatkozó követelményeknek nem kell megfelelniük.

7.6. Értékesítés

a) Szolgáltató köteles gondoskodni a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges utazási jegyek és bérletek előállításáról, valamint olyan értékesítési hálózat működtetéséről, amely biztosítja az utazóközönség számára az értékszelvények, bérletigazolványok megvásárlását.

b) Szolgáltatónak biztosítania kell a menetjegyek árusítását valamennyi járaton (autóbuszvezetőknél) a teljes üzemidő alatt.

c) Szolgáltató köteles online és telefonos ügyfélszolgálatot biztosítani.

7.7. Utastájékoztatás, utaskapcsolatok:

a) Rendkívüli menetrendváltozás esetén a menetrendváltozást Szolgáltatónak meg kell hirdetnie, továbbá megállóhelyi táblákon az utasokat tájékoztatnia kell.

b) Szolgáltatónak az autóbusz-végállomásokon, a megállóhelyoszlopokon valamennyi, az adott megállóhelyet érintő járat útvonalát és menetrendjét fel kell tüntetnie, a járati útvonalon a megálló nevét jelölnie kell.

c) Szolgáltatónak élő szóban és telefonon a teljes városi közforgalmú közlekedési rendszerre vonatkozó menetrendi felvilágosítást kell nyújtania az üzemidő alatt a forgalomirányító szolgálati helyein, a telefonszámokat és az információ szolgáltatás időtartamát meg kell jelentenie saját honlapján. A tájékoztatásra utaló feliratot ezeken a szolgálati helyeken jól látható módon kell elhelyezni.

d) Szolgáltatónak a tájékoztató feliratokat elhasználódás vagy megrongálódás esetén pótolnia, a menetrend módosítás esetén az adatokat aktualizálnia kell.

e) Szolgáltatónak járművezetőit, valamint forgalomirányító személyzetét szükség szerint rendszeresen, de legalább évente egyszer megtartott tanfolyamon oktatni szükséges az utasokkal kapcsolatos magatartás szabályaira, az utasokkal való együttműködési készség fejlesztési technikákra, így különösképpen az udvariasságra, a tájékoztatási kötelezettségre, „szolgáltatói szemlélet” érvényesítésére.

f) Szolgáltatónak a járművezetők, és a forgalomirányító személyzet részére az évszaknak megfelelő formaruhát kell biztosítani, és meg kell követelnie a szolgálat közben a tiszta, esztétikus állapotú formaruha viselését.

g) A panaszokat, a helyi közlekedésre vonatkozó lakossági módosító kezdeményezéseket Megrendelő és Szolgáltató egyaránt fogadja. A panaszokat, a helyi közlekedésre vonatkozó lakossági módosító kezdeményezéseket Megrendelő és Szolgáltató megvizsgálja, az üzemeltetéssel kapcsolatos érdemi kivizsgálás, ügyintézés Szolgáltató feladata, míg a közlekedésfejlesztésre vonatkozó javaslatokat Megrendelő válaszolja meg.

h) Az utaspanaszokról készített tájékoztató az adatvédelmi jog előírásaira tekintettel személyes adatokat nem tartalmazhat, kizárólag személyazonosításra alkalmatlan módon, statisztikai jelleggel.

i) Szolgáltatónak saját honlapot kell üzemeltetnie, amin szerepelnie kell az utazási feltételeknek, a menetrendnek, valamint a forgalmi változásokról szóló értesítésnek.

7.8. A tevékenység ellátásához használt önkormányzati tulajdonú ingatlanok (közterületek):

a) Autóbusz forgalmi terület: Szolnok Jubileum tér- központi autóbusz-állomási funkciót tölt be.

b) Szolnok, végállomási fordulóhelyek: Szolnok Megyei Jogú Város közterülete, mely autóbusz-fordulóval, induló és érkező kocsiállásokkal biztosítja az autóbusz forgalmat.

c) Járműtároló terület: Szolnok, Tóth Árpád út; Szolnok Megyei Jogú Város közterülete, éjszakai autóbusztárolás biztosított.

d) Autóbusz-megállóhely öblök.

Szolgáltatót a fenti területek használatáért közterület jellegéből adódóan díjfizetési kötelezettség nem terheli.

7.9. A tevékenység ellátásához Szolgáltató által biztosítandó ingatlanok, eszközök:

a) Üzletági központ: Szolnok, Jubileum tér 2/a.: a helyi személyszállítás szervezése, irányítása.

b) Forgalomirányító centrum, üzletági központ: Szolnok, Jubileum tér 2/a. (A Szolnok, Városmajor út 52. szám alatti ingatlan helyijárati végállomásként funkcionál, ahol időszakosan jegy-, bérletpénztár működik, és autóbuszvezetői tartózkodó, míg a Szolnok, Ispán körút helyi járati végállomásként funkcionáló ingatlan és autóbuszvezetői tartózkodó).

c) Műszaki telep: Szolnok, Nagysándor József út 24. – műszaki javító bázis, járművek tárolása.

7.10. A megállóhelyi oszlopok, autóbusz-megállóhely KRESZ- és információs táblák fenntartása, cseréje Szolgáltató feladata.

VIII. A menetrend és vonalhálózat

8.1. A Megrendelő által jóváhagyott menetrend a Határozat elválaszthatatlan részét képezi.

8.2. Szolgáltató jogosult Megrendelő részére helyi közforgalmú közlekedésre vonatkozó menetrendi javaslatot készíteni. A javaslatnak az indokokat, a változtatás gazdasági hatásait, valamint a szolgáltatási színvonalra gyakorolt hatását is tartalmaznia kell. A benyújtott menetrendtervezetet Megrendelő Közgyűlése a soron következő ülésén vizsgálja, és jóváhagyás esetén a jóváhagyott menetrendet Szolgáltatónak megküldi.

8.3. Amennyiben Megrendelő részéről a menetrend tervezet módosítására igény merülne fel, azt Megrendelő írásban Szolgáltató tudomására hozza. Szolgáltató a jóváhagyott teljesítmény terv figyelembevételével a javaslatot véleményezi. Egyetértés esetén a menetrend tervezetet a módosításra irányuló igény kézhezvételétől számított 15 napon belül módosítja. Eltérő vélemény esetén a kérdés tárgyalás útján történő megoldását kezdeményezi.

8.4. Megrendelő részéről felmerülő, a jóváhagyott teljesítményi terven felül, rendkívüli menetrend-változtatási igény esetén Szolgáltatónak meg kell vizsgálnia az igény teljesítésének gazdasági kihatásait, és 15 napon belül nyilatkoznia kell arról, hogy a teljesítésre milyen feltételek mellett vállalkozik. Szolgáltatónak az igényt minden esetben ki kell elégítenie, ha azzal kapcsolatos költségei közvetlenül megtérülnek, illetve Megrendelő részéről megtérítésre kerülnek.

8.5. Előre látható események bekövetkeztekor, vagy egyéb útvonal, menetrend, helyi közforgalmú megállóhely megváltoztatására irányuló igény felmerülésekor (pld. gépjárműforgalmat akadályozó csőtörés, építkezés, egyéb forgalmi akadály, lakossági, képviselői bejelentés, közérdekű események, városi szervezésű rendezvény stb.) szükségessé váló új útvonal, megállóhely és menetrend változtatási feladatokat Szolgáltató és Megrendelő határozza meg. Ezen esetek bekövetkeztekor Szolgáltatónak az üzemeltetési többletköltséget vagy megtakarítást ki kell dolgoznia. A költségváltozások hatásainak ellentételezését, illetőleg tovább hárítását Szolgáltató és Megrendelő az eset sajátosságainak figyelembevételével határozza meg.

8.6. Az előre nem látható események (vis maior) bekövetkeztekor Szolgáltató saját hatáskörben dönt.

8.7. Szolgáltatónak biztosítania kell a helyi menetrend szerinti közszolgáltatási tevékenység zavartalan fenntartását, vis maior vagy sztrájk esetét kivéve. Vis maiornak minősül minden, Szolgáltató akaratától független tény, esemény vagy körülmény, amelynek bekövetkezését a tőle észszerűen elvárható erőfeszítéssel sem tud meggátolni.

Vis maiornak minősül különösen:

a) az olyan szokatlan, előre nem látható körülmény, amely Szolgáltató akaratán kívül áll, s amelynek következményeit Szolgáltató kellő gondossággal sem láthatta előre, illetve azt nem volt képes elhárítani (különösen: háború; lázadás; forradalom; természeti katasztrófa; sztrájk; zendülés; tüntetés vagy rendzavarás; humánjárvány, illetve az ezzel összefüggő kormányzati, hatósági, rendvédelmi intézkedések)

b) a járványügyi helyzetre tekintettel Szolgáltató alkalmazottait érintő jogszabályi korlátozások bevezetése,

c) Szolgáltató alkalmazottainak olyan fokú tömeges megbetegedése, amely miatt a szerződés tárgyát képező szolgáltatás ellátás (saját alaptevékenységén felül) számára lehetetlenné válik,

d) amennyiben Magyarország Kormánya az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdet ki, és a kihirdetett rendeletben vagy más jogszabályban meghatározott járványhelyzettel összefüggésben Szolgáltató a jelen szerződésből következő kötelezettségeit nem tudja teljesíteni, mentesül a szerződésszegés következményei alól, amennyiben igazolja, hogy a szerződésszegés észszerűen elvárható intézkedésekkel sem elhárítható.

IX. Költségnyilvántartás, kalkuláció, adatszolgálatás

9.1. Szolgáltatónak a tevékenységi körében

a) gazdaságos, észszerű és takarékos intézkedésekkel törekednie kell a közforgalmú közlekedés költségeinek csökkentésére,

b) a számviteli rendjét úgy kell kialakítania, hogy a helyi közforgalmú közlekedés költségei elkülöníthetők és megállapíthatók legyenek,

c) költség-elszámolási gyakorlatában biztosítania kell, hogy a felmerült költségek közvetlenül arra a tevékenységre kerüljenek elszámolásra, amelynek érdekében felmerültek, és így a közvetett költségek aránya minél alacsonyabb legyen.

9.2. Szolgáltatónak – jogszabályokban meghatározott számviteli és elszámolási kötelezettségeken túl – Megrendelő számára végzett közszolgáltatási tevékenységéről a szolgáltatási időszak kezdő napjától belső számvitelében elkülönített elszámolást kell vezetnie.

9.3. A közszolgáltatási feladatokhoz kapcsolódó bevételeket és ráfordításokat a vonatkozó törvény szerint meghatározott számviteli politikában rögzített, egységes és következetes, az átcsoportosítás lehetőségét kizáró elszámolás alapján kell nyilvántartani.

9.4. Szolgáltatónak a közforgalmú közlekedés éves teljesítéséről teljesítményértékelő szakmai beszámolót kell készítenie, és legkésőbb a tárgyévet követő év március 31. napjáig meg kell küldenie Megrendelőnek jóváhagyás céljából, papír alapon és elektronikus formában. A beszámoló megküldése során személyes adatok kezelésére, továbbítására nem kerülhet sor, kizárólag személyazonosításra alkalmatlan módon, statisztikai jelleggel.

9.5. Szolgáltatónak a közforgalmú közlekedés bevételeinek és ráfordításainak alakulásáról, a várható eredményről, illetve a következő évi kalkulált ellentételezési igény összegéről adatszolgáltatást kell készítenie, melyet november 30. napjáig meg kell küldenie Megrendelő részére. Az adatszolgáltatás az adatvédelmi jogi előírásokra tekintettel személyes adatokat nem tartalmazhat, kizárólag személyazonosításra alkalmatlan módon, statisztikai jelleggel.

9.6. Szolgáltató köteles tájékoztatni Megrendelőt, ha más közszolgáltatási szerződés alapján is végez szolgáltatást vagy más nemzetközi, különcélú menetrend szerinti, különjárati személyszállítást is ellát.

X. Közszolgáltatási kötelezettség, veszteségtérítés

10.1. A Személyszállítási Törvény 30. § (1) bekezdése alapján Szolgáltató ellentételezésre jogosult.

A Személyszállítási Törvény 30. § (3) bekezdése alapján ellentételezés esetén a közszolgáltatási kötelezettségből származó gazdasági hátrány számszerűsítésére, a közlekedési szolgáltatót megillető pénzügyi ellentételezés mértékére és módjára az 1370/2007/EK rendelet előírásai vonatkoznak. Ennek értelmében Szolgáltató a közszolgáltatási tevékenységgel összefüggő, bevételekkel nem fedezett, a közszolgáltatási kötelezettség miatt felmerült indokolt költségeinek, valamint szokásos mértékű, észszerű nyereség megtérítésére jogosult (továbbiakban: ellentételezés).

Megrendelő az ellentételezést mindaddig áfa-mentes ellentételezésnek (támogatásnak) tekinti, amíg a NAV, annak jogutódja vagy más illetékes intézmény/szerv az ellentételezéssel kapcsolatosan áfa-fizetési kötelezettséget nem állapít meg. Amennyiben a NAV, annak jogutódja vagy más illetékes intézmény/szerv az ellentételezés áfa tartalmára vonatkozóan eltérően foglal állást, és megállapítja az ellentételezés utáni áfa fizetési kötelezettséget, akkor Megrendelő kötelezettséget vállal a Szolgáltató által fizetendő áfa és egyéb, a NAV, annak jogutódja vagy más illetékes intézmény/szerv által meghatározott bírság, késedelmi pótlék összegének megtérítésére. Ezen összeget Megrendelő Szolgáltató 15 napos fizetési határidejű számlája ellenében teljesíti.

10.2. Az ellentételezés mértéke nem haladhatja meg Szolgáltató közszolgáltatási feladatainak teljesítésével együtt járó költségeinek, méltányos nyereségének a díjbevétellel, szociálpolitikai menetdíj támogatással és egyéb kapcsolódó bevételekkel és támogatásokkal nem fedezett összegét. A méltányos nyereség alapját a közszolgáltatás indokolt költségei képezik, az ellentételezés során a méltányos nyereség mértéke az indokolt költségek 3,6%-a.

10.3. A közszolgáltatási feladattal kapcsolatos valamennyi bevétel (a menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatásokat igénybe vevők által megfizetett menetdíjbevétel, a jogszabályban meghatározott utazási kedvezmények ellentételezése céljából folyósított szociálpolitikai menetdíj-támogatás, az utasok által fizetett szankcionális és szolgáltatás ellenértékét képező pótdíjak összege) Szolgáltatót illeti meg.

10.4. Amennyiben a 10.2. pontban meghatározott bevételek összege nem éri el Szolgáltató közszolgáltatási tevékenységgel összefüggő, a közszolgáltatási kötelezettség miatt felmerült indokolt költségeinek, valamint a szokásos mértékű, észszerű nyereségnek az összegét, Megrendelő kötelezettséget vállal a 10.1. pontban meghatározott ellentételezés nyújtására.

10.5. Megrendelő a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek és a méltányos nyereség megtérítésére évközi ellentételezésként (előlegként) évente a tárgyévre készített – Szolgáltató részéről Megrendelő részére a tárgyévet megelőző év november 30. napjáig megküldött – kalkulációban szereplő ellentételezési igényt négy egyenlő részletben, a tárgynegyedévet követő hónap 25.napjáig megfizeti Szolgáltató részére. Szolgáltató, amennyiben a jelen pontban leírtak teljesülését követően további ellentételezésre tart igényt, erre vonatkozó igényét a 9.4. pont szerinti éves beszámolókkal egyidejűleg nyújthatja be Megrendelő felé.

10.6. Amennyiben Megrendelő a tényadatokon alapuló ellentételezés valamely részét vitatja, annak megfelelő vizsgálatához Szolgáltató az együttműködést biztosítja, ennek keretében Megrendelő vagy az általa megbízott szakértő által feltett kérdésekre az érdemi döntés meghozatalához szükséges tájékoztatást a lehető legrövidebb időn belül megadja.

Megrendelő kötelezettséget vállal arra, hogy a tárgyévre benyújtott éves beszámolót teljes vagy részleges elfogadásáról, illetve utóbbi esetben az ellentételezés általa elfogadott összegéről tárgyévet követő június 30. napjáig Megrendelő hatáskörrel rendelkező szerve döntést hoz. Az ellentételezési összeg nem vitatott részét 30 napon belül átutalással teljesíti a Szolgáltató bankszámlájára. Amennyiben a fenti határidőben érdemi döntés nem születik Megrendelő részéről, vagy az érdemi döntés szerint a beszámoló nem kerül elfogadásra, abban az esetben a veszteségtérítés összege a tárgyévet követő év június 30. napján esedékessé válik, így annak részben vagy egészben történő későbbi megfizetése esetén ezen időpont a kamatszámítás kezdete is.

Amennyiben Megrendelő az ellentételezési összeg valamely részét vitatja és a Szolgáltató által igényelt és részére megfizetendő ellentételezést csökkenti, úgy a Megrendelőnek a vitatott összeg tekintetében június 30-át követően további 60 (hatvan) nap áll rendelkezésére, hogy a szükséges vizsgálatot lefolytassa. Az ellentételezési igény vitatott részének vizsgálatára megállapított 60 (hatvan) nap a teljesítési határidőre nézve halasztó hatályú azzal, hogy amennyiben a vitatott összeg végül bíróság döntése vagy egyéb körülmények (pl. a Megrendelő és Szolgáltató által lefolytatott vizsgálat eredménye) miatt mégis megilleti a Szolgáltatót – ezen összeg után fizetendő kamat kezdőidőpontja szintén a szolgáltatás évét követő június 30. napja.

10.7. Megrendelő az éves beszámolóban meghatározott fizetendő ellentételezés összegét az éves beszámoló 10.6. pont szerinti határozatban történő elfogadását követő 30 napon belül a Szolgáltató pénzforgalmi számlájára átutalja. Amennyiben a beszámoló nem kerül elfogadásra a 10.6. pont szerint a beszámoló megküldését követő 60 napon belül, akkor az ellentételezés esedékessége a beszámolóval érintett évet követő év június 30. napja.

10.8. Fizetési késedelem esetén a Ptk. 6:155. §-ában foglaltakkal összhangban az esedékesség napjától a tényleges pénzügyi teljesítés napjáig a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamat nyolc százalékponttal növelt összegének megfelelő mértékű késedelmi kamat fizetési kötelezettség érvényesíthető. A késedelmi kamat iránti igény a Ptk. elévülési szabályai szerint érvényesíthető.

10.9. A fizetési kötelezettség azon a napon számít pénzügyileg teljesítettnek, amikor annak összegét a jogosult pénzforgalmi számláján a jogosult számlavezető pénzintézete jóváírta, vagy azt jóvá kellett volna írnia.

10.10. Szolgáltató viseli a feladatkörébe tartozó tevékenységek valamennyi ráfordítását, ideértve a fejlesztési, beruházási ráfordításokat is.

10.11. Szolgáltató – a Személyszállítási Törvény 30. § (7) bekezdésében foglaltakra tekintettel – belső számvitelében, a külön jogszabály alapján elkészített Számviteli Politikájában rögzített módon köteles elkülöníteni a közszolgáltatási feladat ellátása révén realizált bevételeket beleértve a járműveken, járművekkel végzett tevékenységet, az annak érdekében felmerült ráfordításokat.

10.12. A közszolgáltatási feladatok ellátása révén realizált, valamint a járműpark egyéb hasznosításából származó, különösen a reklámcélú bevételekről, az annak érdekében felmerült ráfordításokról Szolgáltató az éves beszámolóban köteles számot adni. Szolgáltató az elkülönített elszámolást a Közszolgáltatási szerződés lejártát követő 5 évig köteles megőrizni.

XI. Megrendelő feladatai

11.1. Megrendelő a helyi közforgalmú közlekedés megfelelő kialakítása és működtetése érdekében együttműködik Szolgáltatóval, és őt a tevékenységében segíti. Ennek keretében:

a) átadja mindazokat a birtokában lévő információkat, amelyek a helyi közforgalmú közlekedés kialakítása és működtetése szempontjából Szolgáltató számára jelentőséggel bírnak,

b) a város közlekedésfejlesztési terveinek elkészítésébe Szolgáltató szakembereit bevonja,

c) a hálózat és a menetrend kialakításának elveinél, illetve annak változtatása során Szolgáltató véleményét kikéri,

d) a helyi közforgalmú közlekedés szerepére, feladataira, középtávú fejlesztésére vonatkozó koncepciót készít a városfejlesztési tervekkel összhangban, és azt Szolgáltató rendelkezésére bocsátja,

e) együttműködik Szolgáltatóval a megállóhelyek kijelölésében, gondoskodik a kijelölt megállóhelyek kialakításáról, kihelyezi a megállóoszlopot és a KRESZ 107. sz. ábra szerinti jelzőtáblát, kiépíti a leszálló felületeket, autóbusz öblöket, és anyagi lehetőségei szerint gondoskodik a megállók kulturált felszereléséről, rendben tartásáról,

f) forgalomtechnikai intézkedésekkel segíti a tömegközlekedés lebonyolítását,

g) a tarifa-megállapítással egy időben megállapított, Szolgáltató részére fizetett előleg, az eszközpótlás biztosításához elhatározott fejlesztési támogatás összegét, valamint a helyi közösségi közlekedés fejlesztésére szánt összegeket az éves költségvetésében előirányozza. Megrendelő vállalja, hogy ezeket az előirányzatokat csak Szolgáltatóval lefolytatott egyeztetések után ütemezi át, vagy zárolja.

11.2. Megrendelő gondoskodik a helyi közforgalmú közlekedésre kijelölt utak mentén új autóbusz-fordulók és autóbusz megállóhelyek építéséről, fenntartásáról, tisztántartásáról, téli időszakban a hó eltakarításáról.

XII. A Határozat mellékleteinek módosítása

12.1. Megrendelő részéről a Határozat és az ahhoz tartozó egyes mellékletek módosítása, teljesítése kapcsán, illetve ezzel összefüggésben minden egyéb kérdésben eljárni és a szükséges jognyilatkozatokat megtenni Polgármester jogosult.

12.2. A Határozat „2. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás vonalhálózata”, „3. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás menetrendje” és „4. sz. melléklet: A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás díjtermékei és díjai” mellékleteiben foglaltakat Megrendelő egyoldalúan módosíthatja.

XIII. Vagyoni eszközök tulajdonviszonyai, fejlesztések

13.1. Megrendelő Szolgáltatónak az autóbusz-közlekedés utasforgalmával kapcsolatos tevékenységének végzésére pénzbeli térítés nélkül biztosítja végállomások és megállóhelyek területének használatát a szerződéses jogviszony fennálltának időtartamára. A területek tulajdonjogi változása esetén a más tulajdonába került területek bérbevétele útján köteles Megrendelő a terület használhatóságát Szolgáltató részére térítésmentesen biztosítani. Abban az esetben, ha ez nem valósítható meg és ennek következtében Szolgáltatónak többlet kiadása keletkezik, az adott összeg Szolgáltató részére az éves elszámolás során megtérítésre kerül.

13.2. Szolgáltató a helyi közforgalmú végállomások területén a vonatkozó építési jogszabályok szerint utasforgalmi, kiszolgáló, kezelő épületet létesíthet.

13.3. Megrendelő és Szolgáltató jogosultak a helyi közforgalmú közlekedés ellátását, technológiáját, a kapcsolódó szolgáltatásokat érintő módosításokra, különösen:

a) a központi forgalomirányítás megteremtésének,

b) az elektronikus jegy és bérletrendszer bevezetésének,

c) az integrált utastájékoztató, irányító rendszer kialakításának, továbbá fejlesztésének kezdeményezésére.

13.4. Megrendelő és Szolgáltató együttműködnek az előző pontban felsorolt fejlesztések megvalósításában, amelyre vonatkozóan azonban külön megállapodást, vagy szerződést kötnek.

XIV. Kapcsolattartás

14.1. Megrendelő és Szolgáltató a szerződésszerű teljesítés érdekében kötelesek együttműködni. Ennek megfelelően időben tájékoztatják egymást, nem csupán a Határozatban foglaltak teljesítéséről, hanem minden olyan kérdésről, körülményről, amely a Határozat hibátlan, maradéktalan teljesítésére kihatással lehet.

14.2. A Határozatot érintő, (például a Határozat módosításával kapcsolatos) jognyilatkozat megtételét igénylő kérdésekben Megrendelő részéről kapcsolattartó a polgármester, Szolgáltató részéről a vezérigazgató.

14.3. A Határozat végrehajtásával, a szolgáltatás ellátásával kapcsolatos operatív kérdésekben Megrendelő és Szolgáltató illetékes szakterületei jogosultak egyeztetni.

XV. Záró rendelkezések

15.1. A Határozatban nem szabályozott kérdésekben különösen a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásokról, valamint az 1191/69/EGK és az 1107 /70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2007. október 23-i 1370/2007/EK rendelete, a Személyszállítási törvény, az autóbuszos személyszállítási szolgáltatásnak a 181/2011/EU rendeletben nem szabályozott részletes feltételeire, az abban foglaltak alóli mentességekre, az autóbuszos személyszállítási szolgáltatási feltételekre, valamint a közúti személyszállítási üzletszabályzatra vonatkozó szabályokról szóló 213/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

2. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 171/2024. (VIII.29.) határozatához

A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás ellátásával kapcsolatban felmerült ellentételezés megtérítése során alkalmazandó eljárás

1. Bevétel- és költségelszámolás módja

Szolgáltatónak az egyes tevékenységeinek bevételeit és ráfordításait a számviteli törvény alapján meghatározott Számviteli Politikájában, valamint az annak részét képező Önköltségszámítási Szabályzatban meghatározott módon kell nyilván tartania. Az Önköltségszámítási Szabályzat biztosítja az elkülönített, egységes, következetes és átcsoportosítás lehetőségét kizáró nyilvántartás vezetését a bevételek és ráfordítások vonatkozásában.

Szolgáltatónak az Önköltségszámítási Szabályzatában a Megrendelő által meghatározott bevétel és költség kategóriákat kell elkülönítenie, melyeket elsősorban közvetlenül a felmerülés helyére kell felosztania, másodsorban, amennyiben a közvetlen összerendelés nem lehetséges, a közvetlenül fel nem osztott bevételeket és költségeket a leginkább meghatározó vetítési alapok alapján kell felosztania a megfelelő költséghelyekre, tevékenységre és vonalra.

A felosztásnál alkalmazott vetítési alapokat úgy kell meghatározni, hogy abból egyértelműen megállapítható legyen az egyes tevékenységekre jutó bevételek és költségek mértéke, és az így megállapított értékek álljanak összhangban a társaság teljes tevékenységén belül az adott tevékenység súlyával. A vállalkozás folytonosságának elvéből kiindulva a vetítési alapokat hosszú távra előre kell meghatározni, szakmailag megalapozottak kell lenniük, módosításukra csak indokolt esetben, a körülmények jelentős megváltozása következtében kerülhet sor. A megváltoztatás indokát szakmai számításokkal, elemzésekkel kell alátámasztani.

Megrendelő a Szolgáltatóval csak a Határozatban megrendelt szolgáltatás tekintetében áll szerződéses kapcsolatban, Megrendelő adat-betekintési joga a Határozat alapján tehát kizárólag a szerződéssel érintett közszolgáltatással kapcsolatban felmerült gazdálkodási adatokra terjed ki. A vonatkozó törvények nem biztosítanak törvényi felhatalmazást Megrendelő számára a társaság egyéb gazdálkodási tevékenységével összefüggésben felmerülő gazdálkodási adatokba történő betekintésre (törvényi rendelkezés csak a szolgáltató számviteli elkülönítési kötelezettségére terjed ki), amely szükséges lenne annak ellenőrzéséhez, hogy a Szolgáltató a számviteli elkülönítési kötelezettségét teljesítette-e.

Ez azonban nem korlátozza a vonatkozó jogszabályokban és a Határozatban előírt kötelezettségek teljesítését, amelyre az alábbi eljárásrendben kerülhet sor:

– az egyes bevételek és költségek egyes tevékenységek közötti megosztásának szabályai a Szolgáltató belső számviteli szabályzataiból korlátozás nélkül megismerhetőek;

– az ellenőrzés lefolytatásához szükséges egyéb gazdálkodási tevékenységgel kapcsolatos adatok megismerésére Szolgáltató önként betekintést biztosíthat a könyveibe;

– amennyiben Szolgáltató az egyéb tevékenységhez kapcsolódó gazdálkodási adataiba önként betekintést nem enged, a szolgáltató nyilatkozattételre jogosult vezető tisztségviselője, vagy a számviteli rendért felelős vezetője büntetőjogi felelőssége mellett nyilatkozik arról, hogy a közszolgáltatással kapcsolatos ellenőrzés lefolytatásához szükséges, az egyéb tevékenységhez kapcsolódó adat nem sérti a vonatkozó jogszabályokban, illetve a megrendelővel fennálló közszolgáltatási szerződésben rögzített előírásokat.

Megrendelő elvárja, hogy a bevételek és költségek éves beszámolóban történő eredmény elszámolása során biztosítva legyen a következő rendszerben felépített adatszolgáltatás:

Bevételek:

– menetdíj-bevételek (utasok által fizetett menetjegyek és bérletek árbevétele),

– szociálpolitikai menetdíj-támogatás (a kedvezményes díjtermékek után fizetett szociálpolitikai menetdíjtámogatás),

– pótdíj bevételek,

– egyéb közlekedési bevételek (káresemények miatti bevételek, stb.),

– támogatások (normatív támogatás, helyi bértámogatás, önkormányzati költségellentételezés).

Közvetlen költségek:

– üzemeltetés közvetlen személyi jellegű költsége (a járművezetők bérköltsége, bérjárulékok, béren kívüli juttatások költsége),

– üzemeltetés közvetlen anyagköltsége (üzemanyag, kenőanyag, motorolaj, gumiköltség, egyéb anyagköltség),

– üzemeltetés egyéb közvetlen költsége (kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, utasbiztosítás, gépjármű vizsgáztatás, vagyonvédelmi szolgáltatás, innovációs járulék, formaruha, munkaruha, védőruha, egyéb),

– közvetlen karbantartási költség (karbantartás közvetlen személyi-, anyag, egyéb és harmadik fél által végzett karbantartás költsége),

– infrastruktúra használat költsége (létesítmények bérleti és fenntartási költségei),

– a járműre és tartozékaira vonatkozó eszközpótlás, finanszírozás költsége (amortizáció, hitel, lízing, bérlet stb. költségei),

– alvállalkozásba kiadott személyszállítási tevékenység költsége.

Közvetett költségek

– forgalmi általános költségek (forgalomvezetés, menetrendkészítés, operatív forgalomirányítás, utastájékoztatás, utazási igazolványértékesítés, elszámoltatás, forgalomellenőrzés, egyéb),

– műszaki általános költségek (üzemvezetés, anyagbeszerzés, raktározás, egyéb műszaki költségek),

– társasági általános költségek arányos része (pl.: könyvelési, bérszámfejtési, pénzügyi, kontrolling, jogi feladatok és az ügyvezetés költségei).

2. Bevétellel nem fedezett indokolt költségek meghatározása

A bevétellel nem fedezett indokolt költségek meghatározása

– a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény,

– az 1370/2007/EK rendelet,

– valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium települési önkormányzatok helyi közösségi közlekedésének támogatásával kapcsolatos pályázati kiírásának 2. számú mellékletét képező, a helyi közösségi közlekedés 2019. évi támogatásának igénylése során a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek meghatározásáról szóló útmutató előírásai alapján történik.

Ezek alapján a kalkulációs módszertan ösztönzi:

– a hatékony gazdálkodás elveinek érvényesülését,

– a közszolgáltatások fejlesztését,

– a közszolgáltatások fenntarthatóságának biztosítását.

A bevétellel nem fedezett indokolt költségek meghatározásának módja:

– a számítás kiindulópontja a beszámolási kötelezettség során benyújtott költségstruktúra, melyben a költségek meghatározásának módját a Szolgáltató számviteli politikája rögzíti.

– első lépésben meghatározásra kerül az indokolt költség.

– ezt követően meghatározásra kerül a bevételek összege.

– a közszolgáltatási szerződés szerinti méltányos nyereség meghatározása a következő lépés.

– az indokolt költségek (méltányos nyereséggel együtt) és az összes bevétel különbsége adja a bevétellel nem fedezett indokolt költségek összegét.

– ebből kivonásra kerülnek a kapott támogatások (pl.: bértámogatás, normatív támogatás, egyéb támogatások), mely az önkormányzati forrású ellentételezés összegét adja.

Bevételekkel nem fedezett indokolt költség meghatározása .... évi adatok (Ft)
1 – Indokolt költségek összesen
2 – Bevételek (ellentételezések/támogatások nélkül)
3 – Nyereségigény (összes költség és ráfordítása 2%-a)
4 – Bevétellel nem fedezett indokolt költségek nyereséggel (1–2+3)
5 – Bértámogatás
6 – Helyi közösségi közlekedés állami támogatása
7 – Önkormányzati forrású ellentételezés (4–5–6)

3. Negyedéves jelentések, éves beszámolók minimális tartalma

Első, második és harmadik negyedéves jelentés minimális tartalma:

– a helyi menetrendszerinti autóbusz-közlekedés teljesítményei (pl.: indított járatok száma, hasznos és fizető kilométer-teljesítmény, férőhelykilométer-teljesítmény, utasszám és utaskm adatok),

– teljesítményt befolyásoló tényezők bemutatása,

– forgalomellátás vagyoni-pénzügyi hatása, következményei, gazdálkodás, vagyoni helyzet bemutatása (személyszállítási bevétel, egyéb bevételek, esetleges támogatások, költségek, ellentételezési igény),

– korábbi időszakokhoz kapcsolódó pénzügyileg nem rendezett ellentételezések,

– szükség esetén egyéb témák,

– mellékletek (pl.: bevételek, eredménylevezetés).

Éves beszámoló minimális tartalma:

– a helyi menetrendszerinti autóbusz-közlekedés teljesítményei (pl.: indított járatok száma, hasznos és fizető kilométer-teljesítmény, férőhelykilométer-teljesítmény, utasszám és utaskm adatok),

– teljesítményt befolyásoló tényezők bemutatása,

– a társaság tevékenységével összefüggő okokra visszavezethetően kimaradt járatok száma éves szinten összesítve,

– az utasszám és teljesített utaskilométer, éves szinten összesítve,

– a beszámolás tárgyát képező évben realizált menetdíjbevétel és szociálpolitikai menetdíjkedvezmény összege az értékesített utazási igazolványok szerinti bontásban,

– a szerződés tárgyát képező közszolgáltatási feladat ellátásába bevont autóbuszok típusa, életkora, a járműállomány átlagos életkora és átlagos száma, a beszámolás tárgyát képező év december 31-i állapota szerint, szükség szerint a tárgyévben esetlegesen megvalósult főbb, lényegi járműállomány fejlesztések, járműcserék ismertetésével,

– a szerződés tárgyát képező közszolgáltatási feladat ellátása során bekövetkezett, a társaság tevékenységével összefüggő okokra visszavezethető anyagi kárral és/vagy személyi sérüléssel járó közúti és utasbalesetek száma,

– a szerződés tárgyát képező közszolgáltatási feladat ellátása kapcsán, a társaság tevékenységével összefüggésben beérkezett utas-panaszok és közérdekű bejelentések száma, azok főbb témakörei és az azokkal összefüggésben tett intézkedések,

– a Szolgáltató tárgyévi gazdálkodással kapcsolatos beszámolója,

– a bevétellel nem fedezett indokolt költségek levezetése,

– korábbi időszakokhoz kapcsolódó pénzügyileg nem rendezett ellentételezések,

– szükség esetén egyéb témák,

– mellékletek (pl.: bevételek, eredménylevezetés),

– a tevékenység végzésével kapcsolatos beszámolóban megküldendő gazdálkodási adatokkal kapcsolatos kimutatás minimális adattartalma a következő (minta):

Megnevezés Összeg (ezer Ft)
Menetdíj bevétel
Szociálpolitikai menetdíj-támogatás
Egyéb helyi önkormányzatok által nyújtott hozzájárulások, támogatások
Pótdíj bevétel
Egyéb közlekedési bevételek
Közlekedési bevétel
Bérköltség
Bérjárulékok
Béren kívüli juttatások költsége
Üzemeltetés közvetlen személyi jellegű költsége
Üzemanyag
Üzemeltetés egyéb anyagköltsége
Üzemeltetés közvetlen anyagköltsége
Üzemeltetés egyéb közvetlen költsége
Üzemeltetés összes közvetlen költsége
Közvetlen karbantartási költség
Infrastruktúra használat költsége
Eszközpótlás/finanszírozás
Alvállalkozásba kiadott személyszállítási tevékenység költsége
Közvetlen költségek összesen
Forgalmi általános költségek
Műszaki általános költségek
Társasági általános költségek
Általános költségek összesen
Tevékenység összes költsége és ráfordítása
Tevékenység eredménye

3–4. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 171/2024. (VIII.29.) határozatához

5. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 171/2024. (VIII.29.) határozatához

DÍJSZABÁS

A Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatás utazási feltételeire a irányadó rendelkezés a VOLÁNBUSZ Zrt. mindenkor érvényes Üzletszabályzata.

SZOLNOK
Érvényes: 2024.10.01-től
DÍJTERMÉKEK, PÓTDÍJAK, EGYÉB DÍJAK EGYEDI FELHASZNÁLÁSI FELTÉTELEK, SZABÁLYOK ÁR*
(Ft)
MENETJEGYEK
Elővételben váltott menetjegy 340
Autóbuszon váltott menetjegy 440
IDŐALAPÚ JEGY
Összvonalas 24 órás jegy A jegyen olvasható érvényesítés időponttól (nap, óra, perc) 24 óra időtartamon belül megkezdett utazásokra érvényes. Korlátlan számú utazásra jogosítja a felmutatóját. 1 350
BÉRLETEK
Összvonalas 7 napos bérlet A bérleten a bérletváltáskor megjelölt kezdő nap 0 órától számított hetedik nap 24. órájáig érvényes korlátlan számú utazásra, de használata arcképes személyazonosító igazolványhoz kötött. 2 800
Összvonalas 15 napos bérlet A bérleten a bérletváltáskor megjelölt kezdő nap 0 órától számított 15. nap 24. órájáig érvényes korlátlan számú utazásra, de használata arcképes személyazonosító igazolványhoz kötött. 5 500
Összvonalas 30 napos bérlet A bérleten a bérletváltáskor megjelölt kezdő nap 0 órától a következő hónap azonos napját megelőző nap 24 óráig érvényes. 8 500
Összvonalas havi bérlet 8 500
Felmutatóra szóló összvonalas havi bérlet Külön igazolvány nélkül jogosítja utazásra azt a személyt, aki azzal az utazást megkezdte. A bérlet használatára egyebekben a névre szóló bérletekre vonatkozó előírásokat kell alkalmazni. 17 000
Tanuló összvonalas havi bérlet (kezelési költség) 200
Nyugdíjas összvonalas havi bérlet 3 000
„A” jelű összvonalas havi bérlet Az „A” jelű havi bérlet vásárlására jogosult a 85/2007. Korm. rendelet szerint:
- a rokkantsági járadékos,
- a helyi önkormányzat által folyósított rendszeres szociális segélyben részesülő, munkaviszonyban nem álló személy;
ha ezt az illetékes jegyző – Járási Hivatal igazolta.
Az „A” jelű havi bérletre jogosultak az autóbuszjáratokat a Szolgáltató által érvényesített arcképes bérletigazolvánnyal és érvényes bérletjeggyel vehetik igénybe.
Az „A” jelű havi bérlet megvásárlása csak érvényes bérletigazolvánnyal, a jegyző – Járási Hivatal igazolásával és a személyi igazolvánnyal együtt lehetséges.
6 470
Kisgyermekes összvonalas havi bérlet Vásárlása és használata az arra jogosító önkormányzati határozattal és a személyazonosság igazolásával lehetséges. 850
PÓTDÍJAK (I. fejezet 4. pont)
4.1. Az utazási igazolványok használatával összefüggő pótdíj 25 000
4.2. A pótdíjfizetés egyéb esetei 12 000
4.3. A pótdíj késedelmes megfizetése 30 napon túl 50 000
4.4. Bemutatási díj 15 napon belül 2 500
Helyszínen fizetett pótdíj fizetés kedvezménye 50%
*A menetjegyek és bérletek díjai a hatályos jogszabályoknak megfelelő adót is tartalmazzák.
A kutya szállítására menetjegy, időalapú jegy, vagy kedvezmény nélküli bérlet váltható. A kutyának váltott bérlet a kutyát szállító személy utazási igazolványával együtt érvényes.