Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 8/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete

a települési támogatás keretében nyújtott ellátások és a szociális szolgáltatások helyi szabályzásáról

Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében és 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8–8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el: * 

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed Szombathely Megyei Jogú Város közigazgatási területén életvitelszerűen élő, szombathelyi bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyekre.

2. § A rendelet tárgyi hatálya a város közigazgatási területén lévő, és az önkormányzat fenntartásában, vagy feladat-ellátási megállapodás útján működtetett valamennyi személyes gondoskodást nyújtó intézményre kiterjed.

3. § E rendelet alkalmazásában

a) hozzátartozó: Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pont szerinti személy;

b) az egy négyzetméterre jutó elismert költség: 450 Ft;

c) *  igazolt költség: krónikus betegségre tekintettel háziorvos vagy szakorvos által rendelhető rendszeresen felírt gyógyszerek, vagy rendszeresen alkalmazott gyógyászati segédeszközök költsége azzal, hogy a költség összegét a közgyógyellátásban részesülő személy esetén az egyéni gyógyszerkeret összegével csökkenteni kell.

Eljárási szabályok

4. § (1) Az e rendeletben szabályozott települési támogatások megállapítása iránti eljárásban, valamint a köztemetés elrendelésekor első fokú hatóságként a polgármester jár el.

(2) Az önkormányzat által fenntartott intézmények, továbbá az ellátási szerződés alapján megbízott szervezet által nyújtott szolgáltatások esetében a megállapítást a szolgáltatónál kell kezdeményezni.

(3) Az e rendeletben szabályozott ellátások, települési támogatások esetén a kérelmet az erre rendszeresített igénylőlapokon, a polgármesternek kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell az egyes ellátási formákhoz e rendeletben külön is előírt igazolásokat.

(4) A kérelmező a kérelem benyújtásakor köteles saját maga, illetve családja jövedelmi viszonyairól igazolást csatolni, vagy amennyiben ez lehetetlen, akkor vagyoni, jövedelmi viszonyairól büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni. A nyilatkozatban foglaltak valódiságát az eljáró hatóság ellenőrizheti.

(5) A jogosultság megállapításakor az Szt. 10. § (2)–(5) bekezdéseit kell alkalmazni. Amennyiben a kérelmező a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által folyósított ellátásban részesül, az ellátás tárgyévi összegéről szóló értesítést csatolni kell.

(6) *  Az e rendeletben meghatározott feltételekkel biztosítandó települési támogatások megállapításakor minden esetben figyelembe kell venni a család, illetve a háztartás Szt. 4. § (1) bekezdés a)b) pont szerinti jövedelmét és vagyonát.

(7) Az e rendeletben meghatározott rendszeres települési támogatások havi összege a határozat meghozatalát követően havonta utólag, a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig, a rendkívüli települési támogatások összege a határozathozatalt követő 15 napon belül kerül utalásra, kifizetésre.

(8) *  Az e rendeletben meghatározott feltételekkel biztosítandó települési támogatások megállapítása iránt folyó eljárásban az Szt. 4. § (1) bekezdésében meghatározott vagyon esetén a kérelmet – a rendkívüli krízishelyzetre tekintettel nyújtott települési támogatás, a gázártámogatás és a villamosenergia támogatás iránti kérelem kivételével – szociális rászorultság hiányában el kell utasítani.

(9) Az e rendeletben szereplő szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat az önkormányzat a Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat (továbbiakban: Szolgálat), és a Szombathelyi Egyesített Bölcsődei Intézmény és Családi Napközi keretein belül, valamint feladat-ellátási megállapodások alapján biztosítja.

(10) *  Köztemetés esetén az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontja szerinti megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesíthető az, vagy részletekben történő megfizetés engedélyezhető annak, akinek jövedelme, vagy akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét nem haladja meg.

(11) *  A (10) bekezdés esetén a döntést megelőzően minden esetben a kérelmező lakhatásául szolgáló ingatlan megtekintésével történő környezettanulmányt kell készíteni.

(12) *  Az e rendeletben meghatározott feltételekkel biztosított települési támogatások valamelyikében részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az eljáró hatóságot.

(13) *  Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott települési támogatást meg kell szüntetni, továbbá a támogatást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell a támogatás visszafizetésére.

(14) *  A szén-monoxid érzékelő készülék vásárlásához nyújtott támogatás iránti kérelemhez csatolt, kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozat tartalmának valódiságát a hatóság környezettanulmány keretében ellenőrizheti.

5. § (1) A települési támogatásban részesített kérelmezőkről olyan nyilvántartást kell vezetni, amelyből az egy naptári évben juttatott valamennyi támogatás együttes összege megállapítható.

(2) *  A rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel nyújtott támogatás megállapítását megelőzően minden esetben a kérelmező lakhatásául szolgáló ingatlan megtekintésével történő környezettanulmányt kell végezni. A helyszínen történő környezettanulmány elvégzésétől – a tényállás tisztázása mellett – el lehet tekinteni:

a) amennyiben a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül arra sor került, vagy

b) a különleges jogrend időtartama alatt.

(3) A (2) bekezdésében nem szabályozott esetekben környezettanulmány készíthető.

II. FEJEZET

A SZOCIÁLIS ELLÁTÁS FORMÁI

6. § (1) Az önkormányzat által meghatározott feltételek mellett megállapítható támogatás:

a) rendkívüli települési támogatások,

b) rendszeres települési támogatások.

(2) Önkormányzati fenntartású intézményben biztosított ellátások:

a) Szociális alapszolgáltatások:

aa) étkeztetés,

ab) házi segítségnyújtás,

ac) családsegítés,

ad) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

ae) nappali ellátás: idősek klubja.

b) Gyermekjóléti alapellátások:

ba) gyermekek napközbeni ellátása,

bb) gyermekjóléti szolgálat,

bc) helyettes szülői hálózat,

bd) gyermekjóléti központ,

be) családok átmeneti otthona.

c) * 

(3) Ellátási szerződéssel biztosított ellátások:

a) támogató szolgáltatás,

b) utcai szociális munka,

c) közösségi ellátások (szenvedélybetegek közösségi alapellátása, pszichiátriai betegek közösségi alapellátása, szenvedélybetegek részére nyújtott alacsonyküszöbű ellátás),

d) nappali ellátást nyújtó intézmények:

da) nappali melegedő,

db) fogyatékos személyek nappali ellátása,

dc) pszichiátriai betegek nappali ellátása,

dd) szenvedélybetegek nappali ellátása,

e) Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények:

ea) hajléktalan személyek átmeneti szállása,

eb) éjjeli menedékhely,

ec) gyermekek átmeneti otthona.

f) Tartós bentlakásos intézmény: hajléktalanok otthona.

(4) Ugyanazon kérelmezőt – az összes szociális körülménye ismeretében – egyszerre többféle ellátási forma is megillethet.

III. FEJEZET

TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK

1. Rendkívüli települési támogatások

7. § (1) A rendkívüli települési támogatás fajtái:

a) átmeneti támogatás,

b) rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel nyújtott támogatás,

c) temetési támogatás,

d) *  piaci vásárlási utalvány,

e) *  szén-monoxid érzékelő készülék vásárlásához nyújtott támogatás,

f) *  időskorúak és egészségkárosodottak támogatása,

g) *  speciális diétát igénylő gyermekek étkezési támogatása.

(2) *  Az egyedül élők és az egy családban élők részére egy naptári évben kifizethető rendkívüli települési támogatás összege – a 9/A. §-ban foglaltakra figyelemmel és ide nem értve a temetési támogatást, az időskorúak és egészségkárosodottak támogatását, és a piaci vásárlási utalványt – nem haladhatja meg az 50.000 Ft-ot, 8. § (2) bekezdés szerinti kérelmezőknél, amennyiben az állami foglalkoztatási szervnél a Kormány által kihirdetett veszélyhelyzetben vetette magát nyilvántartásba, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, és legfeljebb évi négy alkalommal állapítható meg.

(3) *  A speciális diétát igénylő gyermekek étkezési támogatását és a szén-monoxid érzékelő készülék vásárlásához nyújtott támogatást sem kell az egyedül élők és az egy családban élők részére egy naptári évben kifizethető rendkívüli települési támogatás összegénél figyelembe venni.

Átmeneti támogatás

8. § (1) Létfenntartási gondok esetén átmeneti támogatás annak a kérelmezőnek nyújtható,

a) aki egyedülélő, és havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 százalékát,

b) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 százalékát

nem haladja meg, és a családjának vagyona nincsen.

(2) Az Szt. szerint aktív korú, állástalan, igazolható havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező kérelmező, átmeneti támogatás megállapítása iránti kérelem esetében, a kérelmet elbíráló hatóság felhívására köteles az állami foglalkoztatási szervnél álláskeresőként nyilvántartásba vetetni magát, és az állami foglalkoztatási szervvel folyamatosan együttműködni.

(3) A (2) bekezdés szerinti felhívást követően átmeneti támogatást megállapítani kizárólag a (2) bekezdés szerinti kötelezettség teljesítése esetén lehet.

(4) Az átmeneti támogatás gyógyszervásárlási-, vagy tüzelővásárlási utalvány formájában is megállapítható.

(5) A közüzemi szolgáltatóknál fennálló díjhátralékok csökkentésére benyújtott átmeneti támogatás abban az esetben állapítható meg, ha a díjhátralék a kérelmező, vagy a családtagja nevén szerepel.

(6) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, az átmeneti támogatást a kérelmező által megjelölt lakcímre vagy folyószámlára kell utalni.

(7) Az (5) bekezdésben meghatározott, közüzemi szolgáltatóknál fennálló díjhátralékokra nyújtott átmeneti támogatást a közüzemi szolgáltatóhoz kell utalni.

Rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel nyújtott támogatás

9. § (1) *  A rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel nyújtott települési támogatás jövedelemhatárhoz nem kötött támogatás, amely kérelmező és családja szociális, jövedelmi és vagyoni helyzetének vizsgálatával állapítható meg. Rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel támogatás nyújtható annak a személynek, aki szociális helyzetére tekintettel olyan igazolt, rendkívüli krízishelyzetbe kerül, amelyet önerőből, vagy családja, szűkebb környezete, illetve a szociális ellátórendszer nyújtotta egyéb lehetőségekkel megoldani nem képes.

(1a) *  Rendkívüli krízishelyzet különösen:

a) a kérelmező, vagy családja megélhetését veszélyeztető mértékű, kérelmező, vagy családtagja tekintetében felmerülő gyógykezelési költségek, kórházi kezelés költségének viselése, egyszeri gyógyászati segédeszköz beszerzése,

b) az elhunyt hozzátartozó eltemettetésének költségeinek viselése, kivéve, ha kérelmező a temetési költségek viseléséhez temetési támogatásban részesült,

c) a 3 hónapot meghaladó keresőképtelenség, amennyiben kérelmező vagy családtagja megélhetése más módon nem biztosított,

d) a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt a nyugdíj, vagy egyéb rendszeres pénzellátás egy hónapot meghaladó késedelmes kifizetése, amennyiben kérelmező vagy családtagja megélhetése más módon nem biztosított,

e) a gyermek iskoláztatásával kapcsolatos nagyobb összegű egyszeri kiadások,

f) *  ha a kérelmező keresőtevékenysége a Kormány által kihirdetett veszélyhelyzet időtartama alatt – neki fel nem róható okból – igazoltan megszűnik, és a kérelmező az állami foglalkoztatási szervnél álláskeresőként nyilvántartásba vetette magát.

(2) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, a rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel nyújtott rendkívüli támogatást a kérelmező által megjelölt lakcímre, folyószámlára kell utalni, vagy pénztári kifizetést lehet alkalmazni.

(3) A rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel nyújtott támogatás gyógyszervásárlási-, vagy tüzelővásárlási utalvány formájában is megállapítható.

Az átmeneti támogatás és a rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel nyújtott támogatás megállapításának közös szabályai * 

9/A. § *  Az átmeneti támogatás és a rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel nyújtott támogatás összege a 9. § (1a) bekezdésében foglalt esetekben meghaladhatja az 50.000 Ft-ot, de nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át, kivéve a 9. § (1a) bekezdésének f) pontját, ahol a támogatás összege legfeljebb 100.000 Ft lehet. A kérelemhez csatolni kell minden olyan iratot, amely a 9. § (1a) bekezdésében meghatározott rendkívüli krízishelyzetet alátámasztja.

Temetési támogatás

10. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez temetési támogatás annak a kérelmezőnek nyújtható, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és az eltemettetés költségeinek viselése létfenntartását veszélyezteti. Ebben az esetben a támogatás legkisebb összege a városban elfogadott legegyszerűbb temetési költség 10%-a, legmagasabb összege pedig a városban elfogadott legegyszerűbb temetés teljes költsége.

(2) *  Nem állapítható meg temetési támogatás, ha a kérelem a temetés költségeiről szóló számla kiállítását követő 3 hónap elteltével kerül előterjesztésre.

(3) A temetési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről – a kérelmező, vagy vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozó nevére – kiállított számla eredeti példányát.

(4) A támogatás a temetési költségek kifizetéséhez – előzetes számla alapján – előre is adható a temetési szolgáltatást végzőhöz történő átutalással. Ez esetben a jogosult köteles az eredeti temetési számlát 15 napon belül bemutatni.

(5) Nem állapítható meg temetési támogatás, ha az elhunyt temetése közköltségen történt.

Piaci vásárlási utalvány * 

10/A. § *  (1) Piaci vásárlási utalványra jogosult az a személy,

a) aki egyedül élő, és havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450 százalékát, vagy

b) akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 százalékát

nem haladja meg, feltéve, hogy saját maga és családja vagyonnal nem rendelkezik.

(2) Piaci vásárlási utalványra egy családban csak egy személy jogosult.

(3) A piaci vásárlási utalvány kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható, amelynek összege a 30.000,- Ft-ot nem haladhatja meg.

(4) A piaci vásárlási utalvány kizárólag élelmiszer (kivéve szeszes ital) vagy ruházati cikk vásárlására használható fel legkésőbb 2025. január 31. napjáig. A jogosultság megállapítására vonatkozó kérelem 2024. április 1. napjától 2024. december 31. napjáig nyújtható be.

(5) A piaci vásárlási utalvány a Vásárcsarnok területén a (4) bekezdés szerinti termékkört árusító azon őstermelőknél, egyéni vállalkozóknál, gazdasági társaságoknál használható fel, amelyek az utalvány elfogadására vonatkozóan megállapodást kötöttek.

Szén-monoxid érzékelő készülék vásárlásához nyújtott támogatás * 

10/B. § *  (1) Szén-monoxid érzékelő készülék vásárlásához nyújtott támogatásra jogosult az a személy, aki olyan lakásban él, amelynek fűtése gázzal vagy szilárd tüzelőanyaggal történik, vagy a lakás nyílt lánggal égő vízmelegítővel vagy főzőeszközzel van felszerelve.

(2) A támogatásra egy háztartásban csak egy személy, öt évente egyszer jogosult, és a támogatás háztartásonként egy készülék után vehető igénybe.

(3) A támogatás biztosításához a kérelemhez csatolni kell

a) a kérelmező nevére kiállított, a készülék vásárlásáról szóló, 2023. december 1. napján vagy azt követően kiállított, 30 napnál nem régebbi számla másolatát,

b) * 

c) a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelő lakásban él.

(4) A támogatás összege a készülék számlán szereplő fogyasztói árának megfelelő összeg, de legfeljebb 15.000 Ft.

(5) Önkormányzati vagy SZOVA Nonprofit Zrt. tulajdonú lakás vonatkozásában támogatás nem nyújtható.

Időskorúak és egészségkárosodottak támogatása * 

10/C. § *  (1) Az időskorúak és egészségkárosodottak támogatására évente egyszer jogosult az a személy, aki tárgyév január 1. napján:

a) öregségi nyugellátásra,

b) rokkantsági ellátásra,

c) rehabilitációs ellátásra,

d) rokkantsági járadékra,

e) baleseti járadékra, vagy

f) időskorúak járadékára

jogosult.

(2) A támogatás hivatalból indított eljárás keretében kerül megállapításra.

(3) A támogatás megállapításához a Pénzbeli és Természetbeni Ellátások Rendszerében történő rögzítéshez szükséges adatokat (jogosult neve, születési neve, születési helye és ideje, anyja neve, állampolgársága, lakóhelye, tartózkodási helye, folyósítási vagy levelezési címe, TAJ száma, gondnokság alá helyezett jogosult esetén a törvényes képviselő adatai) időskorúak járadéka esetén a Vas Vármegyei Kormányhivatal Szombathelyi Járási Hivatalától, míg az öregségi nyugellátás és az egyéb ellátás esetén a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól kell megkérni.

(4) Az időskorúak és egészségkárosodottak tárgyévi támogatásának összegét az önkormányzat a mindenkori költségvetési rendeletében állapítja meg. A támogatás összege az önkormányzat költségvetéséről szóló tárgyévi rendeletének megalkotását követő 90 napon belül kerül folyósításra.

Speciális diétát igénylő gyermekek étkezési támogatása * 

10/D. § *  (1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló, valamint a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti nevelési-oktatási intézménybe járó, magasabb összegű családi pótlékban részesülő, egészségügyi okból speciális diétát igénylő gyermekek étkeztetéssel összefüggő költségeinek kompenzálására a szülő gyermeke jogán, vagy közoktatási intézménybe járó nagykorú gyermek saját jogán települési támogatásra jogosult, ha az önkormányzat nem rendelkezik érvényes szerződéssel speciális diétát biztosító szolgáltatóval, vagy a szolgáltató nem tudja biztosítani a szakorvosi igazolással rendelkező gyermek részére a speciális étrendet.

(2) A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell:

a) 16. életévét betöltött gyermek esetén az érvényes diákigazolványának másolatát,

b) a szakorvos igazolását a speciális diéta szükségességéről,

c) a gyermekétkeztetést biztosító szolgáltató nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a gyermek számára a szakorvos által előírt diétás étkezést nem tudja biztosítani.

(3) A támogatás összege:

a) bölcsődés és óvodás gyermek esetén 60.000 Ft tárgyévben,

b) általános iskolás gyermek esetén 80.000 Ft tárgyévben,

c) középiskolás gyermek esetén 100.000 Ft tárgyévben.

(4) A támogatásra való jogosultság tárgyévben egyszer állapítható meg.

2. Rendszeres települési támogatások

11. § A rendszeres települési támogatások fajtái:

a) lakhatáshoz kapcsolódó kiadások viseléséhez nyújtott rendszeres települési támogatás,

b) lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére nyújtott rendszeres települési támogatás,

c) a gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz kiadások viseléséhez nyújtott rendszeres települési támogatás,

d) *  közlekedési támogatás.

Lakhatáshoz kapcsolódó kiadások viseléséhez nyújtott rendszeres települési támogatás

12. § *  (1) Lakhatáshoz kapcsolódó kiadások viseléséhez nyújtott rendszeres települési támogatások formái:

a) önkormányzati tulajdonú lakásban lakók lakbértámogatása,

b) nem önkormányzati lakásban lakók lakbértámogatása,

c) fűtési támogatás,

d) gázártámogatás és

e) villamosenergia támogatás.

(2) Önkormányzati tulajdonú lakásban lakók lakbértámogatásának megállapítására Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 36/2010. (XII. 1.) önkormányzati rendeletének szabályai az irányadók.

(3) Nem önkormányzati tulajdonú lakásban lakók lakbértámogatásának megállapítására Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 36/2010. (XII. 1.) önkormányzati rendeletének szabályai az irányadók.

Fűtési támogatás * 

12/A. § *  (1) A fűtési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség (továbbiakban együtt: lakás) fűtési kiadásának viseléséhez, tárgyév szeptember 15. napjától az azt követő év május15. napjáig, fűtési időszakra nyújtott hozzájárulás.

(2) A fűtési támogatást

a) elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában a szolgáltató felé történő, vagy

b) szilárd tüzelőanyaggal fűtött lakásban élő kérelmező részére történő, közvetlen

utalással kell nyújtani.

(3) Fűtési támogatásra jogosult az a személy,

a) aki egyedül élő és havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 százalékát,

b) akinek háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 százalékát

nem haladja meg, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(4) Fűtési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától, azzal, hogy külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(5) A fűtési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság, és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség az e rendelet 3. § b) pontjában meghatározott összeg.

(6) A fűtési támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5–5 nm,

de, legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(7) A fűtési támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 3 000 forint és nem lehet több, mint 10 000 Ft, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(8) A (7) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:

TM = 0,3 – J – 0,5 NY M
–––––––––––––––––
NY M
· 0,15,

ahol a J a jogosult háztartásában egy főre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(9) A (7)–(8) bekezdés szerint számított havi támogatás összegét 1 000 Ft-tal megemelt összegben, legfeljebb havi 10 000 Ft-ban kell megállapítani, annak

a) az egyedül élő kérelmezőnek, aki kizárólag öregségi nyugdíjban, korhatár előtti ellátásban, rokkantsági nyugdíjban, rehabilitációs járadékban, vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvényben szabályozott rehabilitációs ellátásban, rokkantsági ellátásban részesül,

b) a kérelmezőnek, aki, vagy a vele egy háztartásban élő valamely személy tartós betegségére, vagy fogyatékosságára tekintettel magasabb összegű családi pótlékban, illetve fogyatékossági támogatásban részesül.

(10) A fűtési támogatást a fűtési időszak kezdetét megelőző hónap első napjától, legkésőbb a fűtési időszak utolsó napjáig lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő.

(11) A fűtési támogatást tárgyév szeptember 30. napjáig benyújtott kérelmek esetén tárgyév szeptember 15. napjától az azt követő év május 15. napjáig, szeptember 30. napját követően benyújtott kérelmek esetén a benyújtás hónapja első napjától a fűtési időszak utolsó napjáig kell megállapítani.

(12) A fűtési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a fűtési költséget igazoló közüzemi számlát.

(13) A (2) bekezdés b) pontja szerint megállapított fűtési támogatás, egy összegben, a határozat meghozatalát követő hónap 5. napjáig kerül utalásra.

(14) A fűtési támogatást meg kell szüntetni

a) a jogosult kérelmére,

b) ha a jogosult meghal, vagy

c) ha a jogosult elköltözik.

A megszüntetés időpontja a megszüntetési ok felmerülése hónapjának utolsó napja.

Gázártámogatás * 

12/B. § *  (1) A gázártámogatás a szociálisan rászorulók részére a kérelmező által ténylegesen lakott, a földgázzal fűtött lakás földgázfogyasztás kiadásának viseléséhez, 2022. október 1. napjától 2023. április 30. napjáig a Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése által meghatározott keretösszegen belül nyújtott hozzájárulás. A támogatást természetbeni szociális ellátás formájában a szolgáltatóhoz történő utalással kell nyújtani.

(2) Gázártámogatásra jogosult az a személy, aki a kérelem benyújtását megelőző hónapban az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdésében megjelölt fogyasztási mérték felett vételezett földgázt, és

a) akinek egy vagy két fős háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 150.000 Ft-ot, vagy

b) akinek 3 vagy több fős háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg 114.000 Ft-ot.

(3) Gázártámogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától, azzal, hogy külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(4) *  A gázártámogatás egy hónapra jutó összege a (2) bekezdésben meghatározott fogyasztási mérték feletti m3-ként 250 Ft, de legfeljebb havonta 20.000 Ft, azzal, hogy a támogatás havi összege nem lehet kevesebb, mint 1.000 Ft.

(5) A gázártámogatást 2022. október 1. napjától 2023. április 30. napjáig lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő. A támogatás a benyújtás hónapja első napjától 2023. április 30. napjáig kerül megállapításra.

(6) A gázártámogatás iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező által ténylegesen lakott lakás vonatkozásában a kérelem benyújtását megelőző hónapra kiállított földgáz számlát, és a kérelmező lakáshasználatának hitelt érdemlő módon történő igazolását.

(7) A gázártámogatást meg kell szüntetni

a) a jogosult kérelmére,

b) ha a jogosult meghal, vagy

c) ha a jogosult elköltözik.

A megszüntetés időpontja a megszüntetési ok felmerülése hónapjának utolsó napja.

(8) Nem lehet gázártámogatást megállapítani azon lakás tekintetében, amelyre vonatkozóan villamosenergia támogatás került megállapításra.

(9) A gázártámogatás megállapítását követően a jogosultsági feltételek fennállását az eljáró hatóság a támogatási időszak alatt ellenőrizheti.

(10) A háztartásra vonatkozóan nem állapítható meg ismételten gázártámogatás, amennyiben a támogatás a 4. § (13) bekezdésében foglaltakra tekintettel került megszüntetésre.

Villamosenergia támogatás * 

12/C. § *  (1) A villamosenergia támogatás a szociálisan rászorulók részére a kérelmező által ténylegesen lakott lakás villamosenergia-fogyasztása kiadásainak viseléséhez, 2022. október 1. napjától 2022. december 31. napjáig a Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése által meghatározott keretösszegen belül nyújtott hozzájárulás. A támogatást természetbeni szociális ellátás formájában a szolgáltatóhoz történő utalással kell nyújtani.

(2) Villamosenergia támogatásra jogosult az a személy, aki a kérelem benyújtását megelőző hónapban az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében megjelölt fogyasztási mérték felett vételezett villamosenergiát, és

a) akinek egy vagy két fős háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 150.000 Ft-ot, vagy

b) akinek 3 vagy több fős háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg 114.000 Ft-ot.

(3) Nem jogosult villamosenergia támogatásra az a kérelmező, akinek háztartásában épített medence vagy szauna működik, vagy a háztartásban a villamosenergiát napenergiával termelik.

(4) Villamosenergia támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától, azzal, hogy külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(5) *  A villamosenergia támogatás egy hónapra jutó összege a (2) bekezdésben meghatározott fogyasztási mérték feletti kWh-ként 11 Ft, de legfeljebb havonta 5.000 Ft, kivéve, ha az ingatlan fűtése kizárólag villamosenergiával történik, ebben az esetben havonta legfeljebb 10.000 Ft. A támogatás havi összege nem lehet kevesebb, mint 1.000 Ft.

(6) *  A villamosenergia támogatást 2023. december 31. napjáig lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő. A támogatás a benyújtás hónapja első napjától tárgyév december 31. napjáig kerül megállapításra.

(7) A villamosenergia támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező által ténylegesen lakott lakás vonatkozásában a kérelem benyújtását megelőző hónapra kiállított villamosenergia számlát, és a kérelmező lakáshasználatának hitelt érdemlő módon történő igazolását.

(8) A villamosenergia támogatást meg kell szüntetni

a) a jogosult kérelmére,

b) ha a jogosult meghal, vagy

c) ha a jogosult elköltözik.

A megszüntetés időpontja a megszüntetési ok felmerülése hónapjának utolsó napja.

(9) Nem lehet villamosenergia támogatást megállapítani azon lakás tekintetében, amelyre vonatkozóan gázártámogatás került megállapításra.

(10) A villamosenergia támogatás megállapítását követően a jogosultsági feltételek fennállását az eljáró hatóság a támogatási időszak alatt ellenőrizheti.

(11) A háztartásra vonatkozóan nem állapítható meg ismételten villamosenergia támogatás, amennyiben a támogatás a 4. § (13) bekezdésében foglaltakra tekintettel került megszüntetésre.

Lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére nyújtott rendszeres települési támogatás

13. § *  (1) A lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékok rendezéséhez biztosított támogatás (továbbiakban: adósságkezelési szolgáltatás) a szociálisan rászorult személyek részére nyújtott, lakhatást segítő ellátás. A határozatban megjelölt időponttól adósságkezelési szolgáltatásban részesíthető az a személy,

a) akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

250%-át egy személy esetén,

210%-át két személy esetén,

185%-át három személy esetén,

165%-át négy személy esetén,

150%-át öt vagy annál több személy esetén, és

b) akinek a (3) bekezdésben meghatározott adósságok valamelyikénél fennálló tartozása meghaladja az ötvenezer forintot, de nem haladja meg az 500.000 forintot vagy a közüzemi díjtartozása miatt a szolgáltatást kikapcsolták, és

c) aki a (2) bekezdésben meghatározott elismert lakásnagyságot meg nem haladó lakásban lakik, és

d) vállalja az adósság és az Önkormányzat által megállapított adósságcsökkentési támogatás különbözetének (továbbiakban: önrész) megfizetését, továbbá

e) részt vesz a Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat által működtetett adósságkezelési tanácsadáson, és

f) a támogatás feltételeit meghatározó külön szerződést a Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat Adósságkezelési Szolgálatával (a továbbiakban: Adósságkezelési Szolgálat) megköti, és az abban foglaltakat teljesíti.

(2) Az elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy-két személy lakik 65 nm,

b) ha a háztartásban három személy lakik 70 nm,

c) ha a háztartásban négy személy lakik 80 nm,

d) ha a háztartásban öt személy lakik 90 nm,

e) ha öt személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 10–10 nm.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazása során adósságnak minősül a lakhatási költségek körébe tartozó

a) közüzemi díjtartozás (vezetékes gáz-, áram-, távhő-szolgáltatási, víz- és csatornahasználati, szemétszállítási, több lakást tartalmazó lakóépületeknél, háztömböknél központi fűtési díjtartozás),

b) közösköltség-hátralék,

c) a lakbérhátralék,

d) a hitelintézettel kötött lakáscélú kölcsönszerződésből, illetve abból átváltott szabad felhasználású kölcsönszerződésből fennálló hátralék,

és a késedelmi kamat együttes összege.

(4) Az adósságkezelési szolgáltatásra való jogosultság esetén a jogosult

a) adósságkezelési tanácsadásban, és

b) adósságcsökkentési támogatásban

részesül.

(5) Adósságkezelési szolgáltatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától, azzal, hogy külön lakásnak kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(6) Ha az adós egyidejűleg többféle adósság kezelését kéri, akkor az adósságcsökkentési támogatást a kezelt adósságok arányának figyelembevételével kell meghatározni.

(7) Amennyiben a kezelendő adósságok együttes összege meghaladja az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott felső értékhatárt, akkor a támogatást a lakhatás feltételeit leginkább veszélyeztető adósságtípushoz kell nyújtani.

(8) Az adósságcsökkentés címén nyújtott támogatás vissza nem térítendő szociális támogatásnak minősül.

(9) A támogatás mértéke nem haladhatja meg az adósság 75%-át, és összege legfeljebb háromszázezer forint lehet.

(10) A támogatás egy összegben, vagy havi részletekben nyújtható az adós vállalásától függően, de időtartama legfeljebb tizennyolc hónap lehet. Az egy összegben nyújtott támogatás akkor folyósítható, ha az adós az önrész megfizetését igazolja.

(11) Az Önkormányzat az adósságkezelési tanácsadást Adósságkezelési Szolgálaton keresztül látja el.

(12) Az adósságkezelési szolgáltatásban való részvétel feltétele az adósságkezelési tanácsadóval (a továbbiakban: tanácsadóval) való előzetes együttműködés, melynek időtartama legfeljebb három hónap. Az együttműködés tartalmát az adós és a tanácsadó között létrejövő írásbeli megállapodás (a továbbiakban: együttműködési megállapodás) határozza meg.

(13) Az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személy az adósságrendezés részeként köteles az adósságcsökkentési támogatás megszűnését követően az adósságcsökkentési támogatás folyósításának megfelelő időtartamban, de legalább 6 hónapon keresztül az Adósságkezelési Szolgálattal együttműködni.

(14) A (12)–(13) bekezdésben szereplő, előzetes és utólagos együttműködés időtartama az adósságkezelési szolgáltatás részét képezi.

(15) Ugyanazon személy vagy a háztartásának tagja a (14) bekezdésben maghatározott adósságkezelési szolgáltatás lezárása után részesíthető ismételten adósságkezelési szolgáltatásban.

(16) Az adósságcsökkentési támogatás tovább nem folyósítható, és a kifizetett összeget vissza kell téríteni, ha a jogosult

a) az adósságkezelési tanácsadást nem veszi igénybe, vagy

b) az általa vállalt adósságtörlesztés 3 havi részletét nem teljesíti, vagy

c) az adósság szolgáltatás időtartama alatt a lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségének 3 hónapig nem tesz eleget, vagy

d) a szolgáltatásra való jogosultság megállapításakor vagy a szolgáltatás tartama alatt valótlan adatokat közöl.

(17) A támogatás visszafizetést legfeljebb olyan összegű részletekben lehet elrendelni, mint amilyen összegben a támogatás folyósításra került.

(18) Ha a jogosult a támogatás folyósításának ideje alatt más településre költözik, vagy meghal, a támogatást meg kell szüntetni. A megszüntetés időpontja a bekövetkezés hónapjának utolsó napja.

(19) Az adósságkezelési támogatás

a) a (16) bekezdésben foglaltak szerinti megszüntetésétől, továbbá

b) az utólagos együttműködési kötelezettség megszegésétől

számított 48 hónapon belül ismételten nem állapítható meg.

(20) Az adósságkezelési szolgáltatás iránti kérelmet a megfelelő igénylőlapon, a polgármesternek címezve, az Adósságkezelési Szolgálatnál kell benyújtani.

(21) Az Adósságkezelési Szolgálat a kérelmeket megvizsgálja, és javaslatával megküldi a polgármester részére.

(22) Az Adósságkezelési Szolgálat munkatársa

a) havonta értesítést küld az adós által vállaltak teljesítéséről,

b) adósonként nyilvántartja az adósságkezelés címén nyújtott támogatások összegét.

A gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz kiadások viseléséhez nyújtott rendszeres települési támogatás

14. § *  (1) Krónikus betegségre tekintettel háziorvos vagy szakorvos által rendelhető rendszeresen felírt gyógyszerek költségéhez, vagy rendszeresen alkalmazott gyógyászati segédeszköz költségének viseléséhez támogatás nyújtható.

(2) *  A támogatásra jogosult az a személy,

a) akinek egy vagy két fős háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 százalékát,

b) akinek 3 vagy több fős háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 százalékát, vagy

c) aki 3 vagy több fős háztartásában kiskorú gyermeket nevel, és a háztartásban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 százalékát, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(3) * 

(4) *  A támogatás havi összege az igazolt költség, legfeljebb 12.000 Ft azzal, hogy a támogatás havi összege nem lehet kevesebb mint 1.000 Ft. Az egy háztartásban élő személyek részére gyógyszertámogatás címén folyósított ellátás együttesen havonta nem haladhatja meg a 16.000 Ft-ot. Öregségi nyugellátásban, megváltozott munkaképességű személyek pénzbeli ellátásában, vagy rokkantsági járadékban részesülő egyedülélő jogosult esetén a támogatás havi összege az igazolt költség, de legfeljebb 20.000 Ft. A rendszeresen felírt gyógyszerek vagy gyógyászati segédeszközök költségét a gyógyszertár igazolja.

(5) A támogatást a kérelem benyújtását követő hónap első napjától egy évre kell megállapítani.

(6) A támogatás a kérelmező által megjelölt lakcímre, vagy számlaszámra kerül utalásra.

(7) Amennyiben a támogatást gyógyászati segédeszköz költségének viseléséhez kérik, a támogatás egy összegben is utalható.

(8) A jogosult 15 napon belül köteles bejelenteni, ha közgyógyellátásra való jogosultságát megállapították.

(9) A támogatást a változás bekövetkezése hónapjának utolsó napjával meg kell szüntetni, ha a jogosult:

a) más településre költözött,

b) * 

c) elhunyt.

Közlekedési támogatás * 

14/A. § *  (1) Közlekedési támogatásra jogosult a tanuló, azon tanév utolsó napjáig, amelyben 16. életévét betölti.

(2) A támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtása hónapjának első napjától tárgy tanév utolsó napjáig (minden év augusztus 31. napja) kell megállapítani a (3) bekezdésben foglalt kivétellel.

(3) A 2023/2024. tanév vonatkozásában a támogatás kezdő időpontja: 2024. április 1. napja, a kérelmek benyújtásának legkorábbi időpontja 2024. március 4. napja. A további tanévek tekintetében a kérelmek benyújtásának legkorábbi dátuma augusztus 1. napja, amelyre szeptember 1. napjától állapítható meg a jogosultság.

(4) A támogatás ugyanazon tanuló vonatkozásában egy tanévben csak egyszer állapítható meg.

(5) A támogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a tanuló érvényes diákigazolványának másolatát.

(6) A támogatásban részesülő tanuló ingyen jogosult a helyi közösségi közlekedésre alkalmas havi tanuló bérletre, amely a Blaguss Agora Szombathely, Éhen Gyula téri pénztárában, a szolgáltató által meghatározott időpontokban vehető át.

(7) A jogosultságot megállapító határozat alapján adott hónapra vonatkozóan csak egy alkalommal válható ki bérlet.

15. § * 

Természetben nyújtható települési támogatások

16. § *  (1) Pénzbeli ellátás helyett természetben nyújtható települési támogatás állapítható meg az alábbi ellátási formákra:

a) rendkívüli települési támogatás,

b) fűtési támogatás,

c) adósságcsökkentési támogatás.

(2) Természetbeni ellátásként elsősorban az alábbi ellátási formák nyújthatók:

a) közüzemi díjak kifizetése,

b) bölcsődei és közoktatási intézmények térítési díjának átvállalása,

c) gyógyszerutalvány,

d) tüzelővásárlási utalvány.

(3) *  Kizárólag természetbeni ellátásként nyújtható

a) a gázártámogatás,

b) a villamosenergia támogatás,

c) *  közlekedési támogatás,

d) *  a piaci vásárlási utalvány.

IV. FEJEZET

SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK

17. § (1) Az önkormányzat saját fenntartású intézményeiben, továbbá ellátási szerződéssel a 6. § (2)–(3) bekezdéseiben felsorolt alap- és szakosított ellátási formákat biztosítja.

(2) Az ellátásokért – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – térítési díjat kell fizetni. A térítési díjra vonatkozó szabályokat külön rendelet határozza meg.

Az ellátások igénybevételére vonatkozó szabályok

18. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételére vonatkozó kérelmet szóban vagy írásban az intézmény vezetőjéhez kell benyújtani.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás iránti kérelemről az önkormányzat által fenntartott intézmény esetében az intézményvezető dönt.

(3) A soron kívüli elhelyezési igényt a kérelemben fel kell tüntetni. Több, soron kívüli elhelyezésre vonatkozó kérelem esetén az intézményvezető az igény kielégítésének sorrendjéről az intézmény orvosának és a fenntartó képviselőjének bevonásával dönt.

Az intézményi jogviszony megszűnése

19. § Az Szt. 109. § (4) bekezdése szerinti esetben az elhelyezés megszüntetésére a polgármester jogosult.

Alapellátások

Gyermekek napközbeni ellátása

20. § A gyermekek napközbeni ellátását az önkormányzat bölcsődei, óvodai és iskolai nyári napközi otthoni ellátás formájában biztosítja.

Étkeztetés

21. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(2) Az étkeztetést az intézményvezető az ellátott írásban történő értesítésével megszünteti:

a) az ellátott kérelmére, vagy

b) ha az ellátott az étkeztetést három hónapig nem veszi igénybe, vagy

c) ha az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy a térítésidíj-fizetési kötelezettségének nem tesz eleget.

(3) Az intézményvezető külön eljárás nélkül köteles étkeztetést biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

Házi segítségnyújtás

22. § (1) Házi segítségnyújtás keretében az Szt. 63. § (2) bekezdés szerinti ellátást kell biztosítani.

(2) A házi segítségnyújtást az intézményvezető az ellátott írásban történő értesítésével megszünteti:

a) az ellátott kérelmére, vagy

b) ha az ellátott a házi segítségnyújtást három hónapig nem veszi igénybe, vagy

c) ha az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy a térítésidíj-fizetési kötelezettségének nem tesz eleget, vagy

d) ha az ellátott intézményi ellátás keretében teljes körű ellátásban részesül.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

23. § (1) Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás keretében az Szt. 65. § (2) bekezdés szerinti ellátást kell biztosítani.

(2) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az intézményvezető az ellátott írásban történő értesítésével megszünteti:

a) az ellátott kérelmére, vagy

b) ha az ellátott a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást három hónapig nem veszi igénybe, vagy

c) ha az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy a térítésidíj-fizetési kötelezettségének nem tesz eleget, vagy

d) ha az ellátott intézményi ellátás keretében teljes körű ellátásban részesül.

Családsegítés

24. § Családsegítés keretében az Szt. 64. § (4) bekezdésében foglaltakon túlmenően biztosítani kell az alábbiakat is:

a) szükségletfelmérések, kutatási eredmények alapján kezdeményezi az önkormányzatnál

aa) az önkormányzat kötelező feladatának nem minősülő ellátás, szolgáltatás helyben történő megszervezését,

ab) új szociális ellátások bevezetését,

b) gyermekfelügyelet

c) iskolai előmenetelt segítő szolgáltatás.

Gyermekjóléti Szolgálat

25. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat a Szolgálaton belül biztosítja. A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.

(2) A Gyermekjóléti Szolgálat feladatai – a Gyvt. 39. § (2)–(5) bekezdéseiben, valamint a 40. § (2) bekezdésében foglaltakon túlmenően – különösen:

a) alapellátás keretében gyermekjóléti szolgáltatások szervezése, irányítása, összehangolása,

b) gyermeki panaszok meghallgatása, orvoslása, családgondozás,

c) helyettes szülői hálózat szervezése,

d) nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatainak segítése, iskolai szociális munka,

e) nyári tábor,

f) gyermekjóléti központ speciális szolgáltatásai [Gyvt. 40. § (3) bekezdés],

fa) utcai és lakótelepi szociális munka,

fb) kapcsolattartási ügyelet,

fc) kórházi szociális munka végzése,

fd) készenléti szolgálat,

g) egyéb szolgáltatások: fejlesztő pedagógiai szolgáltatás, pszichológiai és jogi tanácsadás.

Helyettes szülői hálózat

26. § A Helyettes szülői hálózat működését az önkormányzat a Szolgálat szervezésében biztosítja.

Családok Átmeneti Otthona

27. § Családok átmeneti otthona keretében a Gyvt. 51. § (3) bekezdés szerinti ellátást a Szolgálat biztosítja.

Nappali ellátást nyújtó intézmények

Idősek Klubja

28. § (1) Az Idősek Klubja a szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes időskorú személyek részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére.

(2) Az Idősek Klubjába felvehető az a 18. életévét betöltött személy is, aki egészségi állapotára figyelemmel az (1) bekezdésben meghatározott támogatásra szorul és napközbeni ellátására másik nappali ellátást biztosító intézményben nincs lehetőség.

(3) A nappali ellátást az intézményvezető az ellátott írásban történő értesítésével megszünteti:

a) az ellátott kérelmére, vagy

b) ha az ellátott, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást három hónapig nem veszi igénybe, vagy

c) ha az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy a térítésidíj-fizetési kötelezettségének nem tesz eleget, vagy

d) ha az ellátott intézményi ellátás keretében teljes körű ellátásban részesül.

Szakosított ellátások

Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények

Idősek Gondozóháza

29. § Az Idősek Gondozóházába az Szt. 82. § szerinti személyek vehetők fel.

V. FEJEZET

EGYÉB RENDELKEZÉSEK

30. § Az önkormányzat az e rendeletben meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátások biztosítására alapítvánnyal, egyházi jogi személlyel, ezek intézményeivel, valamint szociális szolgáltatást végző egyesülettel, egyéni vagy társas vállalkozóval, közhasznú társasággal megállapodást köthet.

30/A. § *  (1) Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata a szociális és gyermekjóléti feladatok magas színvonalú ellátásának, valamint a Szolgáltatástervezési Koncepcióban elfogadott szakmai célok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése érdekében Szociálpolitikai Kerekasztalt működtet.

(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai a területért felelős alpolgármester, a szociális feladatokat ellátó bizottság elnöke, Szombathely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala szociális ügyekkel foglalkozó osztályának vezetője, Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata által fenntartott szociális és gyermekjóléti intézmények vezetői, valamint azon szervezetek képviselői, amelyek Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatával szociális és gyermekjóléti szolgáltatások biztosítása céljából ellátási szerződést kötöttek.

(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart, ügyrendjét maga állapítja meg.

31. § * 

32. § Az önkormányzati fenntartású szociális és gyermekjóléti intézmények házirendjét, szakmai programját, továbbá szervezeti és működési szabályzatát a polgármester hagyja jóvá.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

33. § *  (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit a hatályba lépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni azzal, hogy 2015. évben február 28-áig nyújtott önkormányzati támogatás és e rendelet 7. § (1) bekezdése szerinti települési támogatás – a temetési támogatáson felül – nem haladhatja meg együttesen a négy alkalmat és együttes összege a 42.750 Ft-ot.

(2) Azok a kérelmezők, akik 2015. október 31-ig, illetve november 30-ig normatív lakásfenntartási támogatásra, illetve akik a megállapított adósságkezelési szolgáltatás idejére alanyi lakásfenntartási támogatásra jogosultak, a támogatás megszűnését követő hónapban nyújthatják be fűtési támogatás iránti kérelmüket.

(3) Azok a kérelmezők, akik 2015. március 1. napját követően méltányos közgyógyellátásra jogosultak, a jogosultság megszűnését követően nyújthatnak be e rendelet 14. §-ában szabályozott támogatás iránti kérelmet.

(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a szociális igazgatásról, a gyermekek védelméről és az egyes ellátási formák szabályairól szóló 13/1993. (IV. 29.) önkormányzati rendelete.

(5) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a szociálisan hátrányban lévők részére adósságkezelési szolgáltatás működtetéséről szóló 27/2003. (VI. 19.) önkormányzati rendelete.

(6) *  2021. február 1. napján hatályát veszti

a) a 7. § (1) bekezdés d) pontja,

b) a 7. § (2) bekezdésében az „és a piaci vásárlási utalványt” szövegrész,

c) a III. Fejezet „Piaci vásárlási utalvány” alcíme, és

d) a 16. § (3) bekezdése.

(7) *  Ha az e rendelet hatálybalépését megelőzően megállapított gázártámogatás, vagy villamosenergia támogatás havi összege az 1.000 Ft-ot nem éri el, a polgármester az e rendelet hatálybalépését követő 15 napon belül a támogatás összegét felülvizsgálja, és a támogatás megállapításának kezdő napjától az összeget 1.000 Ft-ban állapítja meg.

Dr. Puskás Tivadar s. k.
polgármester
Dr. Károlyi Ákos s. k.
jegyzői feladatokat ellátó aljegyző