A jogszabály mai napon ( 2024.05.02. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ

alapító okirata, módosításokkal egységes szerkezetben * 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 7-8. §-aiban foglaltak végrehajtására az alábbi alapító okiratot adom ki:

1. A költségvetési szerv

1.1. neve: Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ

1.2. rövidített neve: OBDK

1.3. idegen nyelvű elnevezése: National Centre for Patients’ Rights and Documentation

1.4. székhelye: 1051 Budapest, Arany János utca 6-8.

1.5. alapító szervének neve, székhelye: Emberi Erőforrások Minisztériuma,

1055 Budapest, Szalay u 10-14.

1.6. irányító szervének neve, székhelye: Emberi Erőforrások Minisztériuma,

1055 Budapest, Szalay u 10-14.

2. A költségvetési szerv alapításáról és működéséről rendelkező jogszabály:

Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központról szóló 214/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet.

3. A költségvetési szerv gazdálkodási besorolása:

Az OBDK önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.

4. Közfeladata:

4.1. Az OBDK látja el

4.1.1. az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 32. § (1) bekezdése,

4.1.2. a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 94/K. § (3) bekezdése és

4.1.3. a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 11/A. § (4) bekezdése szerinti szervezet feladatait, továbbá

4.1.4. az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 30. § (4) bekezdés b) pontja szerinti, egyéb egészségügyi dokumentációt kezelő szerv működésével és

4.1.5. a betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi képviselők nyilvántartásával

kapcsolatos feladatokat.

4.2. Az OBDK ellenőrzi az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségét az egészségügyi ellátórendszer betegellátási kapacitásának szabályozására vonatkozó jogszabályok keretei között, melynek keretében:

4.2.1. egyedi ügyekben vizsgálhatja az egészségügyi szolgáltatás hozzáférésével - így az ellátásszervezéssel, a beutalási renddel, a betegek tájékoztatásával - kapcsolatos szabályok érvényesülését,

4.2.2. javaslatot tehet az ellátások hozzáférhetőségére vonatkozó jogszabályok tartalmára vonatkozóan,

4.2.3. tájékoztatást kérhet az ellátásszervezést végző szervtől, illetve az egészségügyi államigazgatási szervtől egyedi esetekben az ellátások hozzáférhetőségére vonatkozó szabályok érvényesüléséről,

4.2.4. javaslatot tehet az ellátásszervezést végző szerv, illetve az egészségügyi államigazgatási szerv részére az ellátásszervezéssel összefüggő tapasztalatai alapján intézkedés megtételére.

5. Alaptevékenysége:

Az OBDK alaptevékenysége a 4. pont szerinti közfeladatok ellátása.

5.1. Szakágazati besorolása:

841129 Egyéb kormányzati kiegészítő szolgáltatás

5.2. Az alaptevékenység államháztartási szakfeladatrend szerinti besorolása:

691002 Egyéb jogi tevékenység

822000 Telefoninformáció

841173 Statisztikai tevékenység

841219 Társadalmi tevékenységekkel, esélyegyenlőséggel, érdekképviselettel, nemzetiségekkel, egyházakkal összefüggő feladatok központi igazgatása és szabályozása

855935 Szakmai továbbképzések

890111 Esélyegyenlőség elősegítését célzó általános, komplex tevékenységek és programok

890122 Fogyatékossággal élők esélyegyenlőségének előmozdításával kapcsolatos egyéb tevékenység

890212 A gyermeki jogok érvényre juttatásával összefüggő feladatok

890221 Az időskorúak társadalmi integrációját, az aktív és méltó időskor megteremtését célzó programok

890423 Mediációs, közvetítői tevékenység

6. Működési köre: Feladatkörében eljárva működési köre országos.

7. Vállalkozási tevékenysége:

A vállalkozási tevékenység mértéke nem haladhatja meg a költségvetési szerv módosított kiadási előirányzatának 30%-át.

8. A költségvetési szerv vezetőjének kinevezési, megbízási és választási rendje:

Az OBDK főigazgatóját az emberi erőforrások minisztere nevezi ki, menti fel, és gyakorolja felette az egyéb munkáltatói jogokat.

9. Foglalkoztatottakra vonatkozó jogviszony (jogviszonyok) megjelölése:

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény alapján: kormánytisztviselők. A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény alapján: munkavállalók.

10. Zárórendelkezések

10.1. A költségvetési szerv szervezeti felépítését, vezetési rendjét, működésének sajátos szabályait a Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza, melyet a főigazgató az alapító okirat hatálybalépését követő 60 napon belül elkészít, és jóváhagyásra felterjeszti az emberi erőforrások minisztere részére.

10.2. Jelen alapító okirat a törzskönyvi nyilvántartásba történő bejegyzés napján lép hatályba.

Budapest, 2012. szeptember 6.

7358-22/2012/JOGI

Balogh Zoltán s. k.,
emberi erőforrások minisztere