A jogszabály mai napon ( 2024.04.26. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

1141/2015. (III. 12.) Korm. határozat

a közlekedési infrastruktúra 2014-2020. közötti időszakban szükséges fejlesztései megvalósításának feltételeiről

A Kormány a közlekedési infrastruktúra 2014-2020. közötti időszakban tervezett fejlesztéseinek gyorsítása érdekében egyetért azzal, hogy a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánított közlekedési infrastruktúra beruházások előkészítése idejének csökkentésével, a szükséges jogszabályok áttekintésével és szükség szerinti módosításával, a tervezési folyamat, valamint a hatóságok eljárási gyakorlatának átalakításával el kell érni, hogy az egyes beruházások előkészítése ne haladja meg a két évet.

A Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia keretében a Kormány olyan alapvető célokat fogalmazott meg, mint a megyeszékhelyek bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba, illetve a gyorsforgalmi úthálózati elemekkel az országhatárok elérése. Kiemelt célként került meghatározásra tehát a lakosság és a gazdaság mobilitásának növelése, ezáltal a hazai versenyképesség fokozása. A hazai gazdaság fejlesztése szempontjából is kiemelt jelentőségű továbbá a fejlesztésre fordítható európai uniós források hatékony és gyors felhasználása, a 2007-2013-as programozási időszak gyakorlati tapasztalatainak felhasználása a szabályozás területén.

A hatályos jogszabályi környezet előre vetíti, hogy a 2007-2013-as programozási időszak projektjeinek 2015. évi kifutását követően 2016-tól - az előkészítés időigénye folytán - jóval kevesebb beruházás kivitelezése kezdődhet meg, ami - a beruházások volumenét tekintve - alkalmas arra, hogy érezhetően befolyásolja a gazdaságfejlődést.

A Kormány a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia keretében meghatározott kiemelt fejlesztési célok megvalósítása, a fejlesztési források hatékony felhasználása érdekében

1. egyetért azzal, hogy a 2014-2020. közötti időszakban tervezett, érintett közlekedési infrastruktúra beruházások

a) kapcsán olyan tervek készüljenek, amelyek minden érintett szereplővel a nyomvonalat meghatározó döntés meghozatala előtt előzetesen és érdemében leegyeztetettek, biztosítják az esetleges ágazati szempontok feltárását és kezelését a tervezés során, ezáltal a hatósági eljárások gyorsabban és egyszerűbben lefolytathatók lesznek,

b) megvalósításához szükséges tervezési folyamat szereplőinek kibővítése szükséges a későbbi hatósági eljárásokban részt vevő szereplőkkel és érintett államigazgatási szervekkel, személyekkel (pl. szakértőként történő meghívás a tervzsűri munkájába),

c) megvalósításához szükséges területszerzés ügymenete fel kell, hogy gyorsuljon, és kiemelten fontos, hogy a területszerzéshez tartozó műszaki dokumentáció készítéséhez szükséges adatszolgáltatás ideje rövidüljön és egyszerűsödjön,

d) megvalósításához szükséges valamennyi engedélyezési (és záradékolási) eljárás egyszerűsödjön, az ügyintézés tényleges határideje - az ügyfél miatt legfeljebb egyszer indokolttá váló hiánypótlás idejét bele nem számítva - ne haladhassa meg a hatvan napot, az engedélyek hatályának lejárta pedig ne eredményezze a beruházás ellehetetlenülését azzal, hogy amennyiben az az eljárás jellegéből adódóan nem teljesen kizárt, az eljárásoknak párhuzamosan kell lezajlaniuk egyrészt az eljárási idők csökkentése, másrészt az egymásnak vagy önmaguknak ellentmondó szakhatósági állásfoglalások kizárása céljából,

e) megvalósításához szükséges ingatlan tulajdonjoga mielőbb állami tulajdonba kell, hogy kerüljön azzal, hogy meg kell vizsgálni, hogy

ea) a területre lépés az alkotmányos garanciák megtartása mellett az eljárás mely szakaszában valósulhat meg a legkorábban,

eb) az eljárás lefolytatására és a bírósági felülvizsgálatra nyitva álló határidő mennyiben rövidíthető,

ec) lehetővé tehető-e a kisajátítási határozat bírósági felülvizsgálati szakában a jogalap és az összegszerűség szétválasztása olyan módon, hogy a jogalap megalapozottsága esetén a tulajdonjog változásának nyilvántartási átvezetése megtörténhessen,

ed) az eljárásban felhasznált vázrajzok érvényessége ne járhasson le az eljárás folyamatban léte alatt,

ee) a kisajátítási eljárás egyéb eljárásokkal - így különösen építési engedélyezési eljárással, termőföld- és erdővédelmi eljárásokkal - történő párhuzamos lefolytatása lehetséges-e annak érdekében, hogy ezen eljárások hiánya, vagy azok elakadása ne képezhesse a területszerzés akadályát,

f) során a felszín alatti közút és vasút építésével érintett felszíni ingatlanok kisajátítását a legszükségesebb mértékben kell csak megvalósítani,

g) során szükségessé váló közművek kiváltásának akadályozását meg kell szüntetni olyan módon, hogy az építtetői jogokat gyakorló szervezet, vagy a kivitelező jogszabályi garanciák érvényesülése mellett elvégezhesse a szükséges munkálatokat, az engedélyezési eljárások lefolytatását az építési jogosultság igazolásának elmaradása ne akadályozza, valamint a szolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettsége a tervezés időszakában az építtető vagy a kivitelező részéről kikényszeríthető legyen,

h) által érintett állami tulajdonban lévő földterületek azonnali felhasználása lehetséges legyen, így különösen ezen ingatlanok

ha) telekalakítása a kisajátítandó ingatlanok telekalakításával azonos módon történjen meg,

hb) esetében a haszonbérleti jogviszony megszüntetéséhez, illetve a vagyonkezelői jog törléséhez szükséges engedély kiadása legfeljebb harminc napot vegyen igénybe a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánított közlekedési infrastruktúra beruházásról szóló kormányrendelet hatályba lépésétől, illetve a jogszabályban előírt védett természeti terület, vagy NATURA 2000 terület érintettsége esetén a miniszteri egyetértő nyilatkozatok rendelkezésre állásától számítva,

i) esetében a környezetvédelmi engedélyezési eljárások során a szakhatósági eljárási idők rövidítésre kerüljenek, meg kell vizsgálni a közmeghallgatásokon a szakhatóság kötelező részvételét, meg kell valósítani, hogy legkésőbb a közmeghallgatást követő tizenöt napon belül a szakhatóságok között konszenzus szülessen, konszenzus hiányában a felügyeleti szerv vagy szervek legfeljebb további nyolc napon belül adjanak az engedély szempontjából felhasználható állásfoglalást,

j) megvalósítását hátráltató régészeti munkákat fel kell gyorsítani, és biztosítani kell a költséghatékony megvalósításukat,

k) során biztosítani kell, hogy az engedélyezési eljárások során születő önkormányzati szakhatósági állásfoglalások, hozzájárulások a beruházás teljes életciklusa alatt érvényesek és visszavonhatatlanok legyenek, és ezen hozzájárulások alapján a településrendezési tervek rövid határidőn belül módosításra kerüljenek, a módosítások elvégzése kikényszeríthető legyen,

l) során meg kell vizsgálni, hogy az állami beruházás keretében megvalósuló - országos funkciót be nem töltő - többletberuházás-elemeket, amelyek a helyi önkormányzat érdekében valósulnak meg, milyen módon tudja az érintett helyi önkormányzat a jövőben fenntartani és üzemeltetni,

m) előkészítési folyamatának gyorsítása érdekében kidolgozásra kerüljenek az építési engedélyezési eljárás és környezetvédelmi engedélyezési eljárás folyamatának párhuzamos, esetlegesen egy eljárásban történő lefolytatását biztosító jogszabály- módosítások;

2. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, a Miniszterelnökséget vezető minisztert, a belügyminisztert, az igazságügyi minisztert és a földművelésügyi minisztert, hogy a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia keretében meghatározott célok elérése érdekében, az 1. pontban meghatározott elvek alapján - az érintett miniszterek bevonásával - készítsen előterjesztést a Kormány részére a vonatkozó jogszabályok, valamint a hatóságok gyakorlatának felülvizsgálatáról;

Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Miniszterelnökséget vezető miniszter
belügyminiszter
igazságügyi miniszter
földművelésügyi miniszter
Határidő: 2015. április 30.

3. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a Nemzeti Közlekedési és Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiában foglalt célokkal összhangban vizsgálja felül az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 345/2012. (XII. 12.) Korm. rendeletet, és a felülvizsgálat eredményéről készítsen - a szükséges módosításokat is tartalmazó - előterjesztést a Kormány részére.

Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: 2015. április 30.