A jogszabály mai napon ( 2024.04.27. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

15/2015. (VIII. 31.) FM utasítás

a taxi kártyák használatának szabályairól * 

A Kormány tagjaink feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladat- és hatáskörömben eljárva - figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára - a taxi kártyák használatának és kezelésének rendjét az alábbiak szerint állapítom meg:

1. § A szabályzat hatálya kiterjed a Földművelésügyi Minisztériummal (a továbbiakban: Minisztérium) a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) alapján a kormányzati szolgálati jogviszonyban álló kormánytisztviselőkre, a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) alapján a Minisztériummal munkaviszonyban álló munkavállalókra, valamint a Magyar Közigazgatási Ösztöndíj Program keretében foglalkoztatott ösztöndíjas jogviszonyban állókra (a továbbiakban együtt: munkatárs).

2. § Jelen szabályzat alkalmazásában:

1. adminisztrátor: a kártyát birtokló szervezeti egységeknél a taxi kártya felvételére, a kártyaállomány kezelésére, őrzésére, az igénybe vevő részére történő átadására és a nyilvántartás vezetésére a szervezeti egység vezetője által kijelölt munkatárs;

2. FM kapcsolattartó: a KEF-fel történő kapcsolattartásért felelős, valamint a Minisztérium részéről a taxi kártyák kibocsátását engedélyező személy;

Név, beosztás, szervezeti egység: Gúti Zsuzsanna, titkárságvezető, Közigazgatási Államtitkárság

Telefon: +36 (1) 795-2143

E-mail: zsuzsanna.guti@fm.gov.hu;

3. igénybe vevő: a taxi kártya felvételére és utazásra való felhasználására feljogosított munkatárs;

4. KEF elszámoló: a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (a továbbiakban: KEF) közalkalmazottja, aki végzi a taxi kártyák kiadását, nyilvántartásának ellenőrzését, teljesítési igazolások megküldését, aláírt teljesítési igazolások ellenőrzését;

5. szervezeti egység: a Minisztérium Miniszteri Titkársága, Miniszteri Kabinete, közigazgatási államtitkársága, államtitkárságai és helyettes államtitkárságai;

6. szervezeti egység vezetője: a szervezeti egység titkárságvezetője;

7. taxi kártya: a személyszállítás díjaként fizetendő készpénzt helyettesítő fizetési eszköz. A személyszállítás díjaként fizetendő összeg tekintetében teljes körűen biztosítja a készpénz kímélését. A taxi kártya szigorú számadású, egyedi sorszámozású plasztik kártya.

3. § (1) A taxi kártya olyan hivatali célú utazásra vehető igénybe és használható fel, amikor az ügyintézés sürgőssége, a szállítandó anyag, eszköz jellemzői vagy egyéb rendkívüli körülmény nem teszi lehetővé tömegközlekedési eszköz igénybevételét, vagy az ilyen igénybevétel a hivatali munka zökkenőmentességét, illetve az utazással érintett munkatárs teherbírását veszélyeztetné.

(2) A taxi kártya az (1) bekezdésben foglalt feltételek mellett is csak Budapesten és a város közigazgatási határától számított 20 km-es körzeten belül vehető igénybe. A munkáltatói jogkörrel rendelkező vezető, illetve megbízott esetén a megbízó engedélye alapján a taxi kártya távolabbi utazásra is igénybe vehető, feltéve hogy az nem minősül kiküldetésnek, és az ilyen utazáshoz a KEF által biztosított kulcsos vagy taxi rendszerű személygépkocsi használata akadályba ütközik.

(3) A taxi kártya kizárólag személyszállításra, a KEF által lebonyolított közbeszerzési eljárás nyerteseként szerződött, a kártyán feltüntetett szolgáltató személygépkocsiparkjához tartozó személygépkocsival történő utazáshoz használható fel. A közbeszerzési eljárás nyertesével a KEF köt a személyszállítási szolgáltatásra szerződést. A taxi kártyák beszerzéséről a KEF Gépjármű-ellátási és Üzemeltetési Főosztálya (a továbbiakban: GEÜF) gondoskodik.

(4) Taxi kártya nem vehető igénybe a napi munkába járáshoz, kiküldetéshez, reptéri transzferhez, továbbá nem hivatali ügyek intézéséhez. Az állami vezetők kivételével a személyi használatra biztosított személygépkocsik jogosultjai taxi kártyát csak abban az esetben igényelhetnek, amennyiben a személyi használatra biztosított gépkocsi valamilyen oknál fogva nem üzemel, vagy a gépjárművezetésben valamilyen oknál fogva akadályoztatva vannak.

4. § (1) Az utazásra feljogosító, egyedi sorszámozással ellátott taxi kártya az alábbi adatokat tartalmazza:

a) a szolgáltató neve, telefonszáma;

b) a kártya sorszáma.

(2) A kártyahasználatra jogosult szervezeti egység vezetője az 1. melléklet szerinti „Formalevél taxi kártya igényléséhez” nyomtatvány kitöltésével határozza meg, hogy ellátmányként hány darab taxi kártya igénylése szükséges. A nyomtatványt minden esetben az FM kapcsolattartó aláírásával kell ellátni.

(3) A szervezeti egység vezetője jelöli ki a kártyákat és a nyilvántartásokat kezelő adminisztrátort és helyettesét, akik a kijelölést az aláírásmintájuk megadásával tudomásul veszik. A taxi kártyát a szervezeti egységnél az adott nyilvántartás kezelésére kijelölt adminisztrátor a 2. melléklet szerinti „Felelősségvállalási nyilatkozat” kitöltését és aláírását követően, megőrzési kötelezettség terhe mellett, átadás-átvételi jegyzék aláírásával veszi át személyesen a KEF elszámolótól. A kártyák használatára engedély alapján jogosultak a szervezeti egység dolgozói, illetve a szervezeti egység felügyelete alá tartozó főosztályok dolgozói is.

(4) Az adminisztrátor vagy helyettese személyében történő változást a szervezeti egység vezetője köteles haladéktalanul bejelenteni a 3. melléklet szerinti„Átadás-átvételi jegyzőkönyv” kitöltése és a KEF elszámolójának történő megküldése útján.

(5) Az átvett taxi kártyákat, a nyilvántartási űrlapokat és az utazási bizonylatokat az adminisztrátor kezeli, és más által hozzá nem férhető, zárt helyen őrzi. Az adminisztrátor feladata továbbá az utazásokról készített, a szabályzat 4. melléklete szerinti nyilvántartás kártyánkénti, naprakész vezetése. Az adminisztrátor nyilvántartását a szervezeti egység vezetője és a Minisztérium Ellenőrzési Főosztálya bármikor, a KEF elszámolója pedig előzetes időpontegyeztetést követően ellenőrizheti.

5. § (1) A taxi kártyával történő utazást a szervezeti egység vezetője vagy az 5. melléklet szerinti Meghatalmazás alapján az általa kijelölt személy a szabályzat 4. mellékletében foglalt „engedélyező aláírása” rovatban az aláírásával engedélyezi. Az adminisztrátor csak ezen írásbeli engedély birtokában adhat taxi kártyát az igénybe vevőnek.

(2) A taxi kártya átadásával egyidejűleg az adminisztrátor tájékoztatja az igénybe vevőt a taxi kártya használatával kapcsolatos kötelezettségeiről és a kártya PIN kódjáról.

(3) A taxi kártya utazásra történő kiadásakor az igénybe vevő a szabályzat 4. mellékletében foglalt „igénybe vevő aláírása” rovatban aláírásával igazolja a kártya átvételét. Az igénybe vevő az adminisztrátortól a taxi kártyát megőrzési és elszámolási kötelezettség terhe mellett veheti át.

(4) Az igénybe vevő a taxi kártyát az utazás végén a gépjárművezető részére átadja, aki a POS terminálon azt lehúzza, beírja a szükséges adatokat, majd a terminál nyomógombjainak segítségével az igénybe vevő - az adatok ellenőrzését követően - a kártyához tartozó PIN kódot beüti, így teljesíti a fizetési kötelezettséget. A POS terminál által kinyomtatott bizonylat másodpéldányát a gépjárművezető az igénybe vevőnek átadja, aki azt elszámolási kötelezettség terhe mellett megőrzi.

(5) A taxi kártyát az igénybe vevő más személyre nem ruházhatja át, és kizárólag a jelen szabályzatban foglaltak szerinti hivatali célra használhatja fel.

(6) Az utazást követően az igénybe vevő köteles haladéktalanul leadni a POS terminál eredeti bizonylatát a szervezeti egység adminisztrátorának, a másolatát pedig a Közigazgatási Államtitkárságon az FM kapcsolattartónak. Az adminisztrátor az igénybe vevőtől átvett bizonylatot a taxi kártyához tartozó nyilvántartó laphoz tűzi, és a rajta szereplő összeget a megfelelő rovatba bevezeti.

(7) A felhasználó a kártya első használatát megelőzően köteles a 2. mellékletben található felhasználói felelősségvállalási nyilatkozatot aláírni. Amennyiben a szervezeti egység kezelésében lévő taxi kártya a felhasználás során elvész, úgy lehetőség van annak pótlására. A kártya pótlása díjköteles. Az aktuális esedékes díjat a KEF az Ellátási Portálon teszi közzé. A pótlási díjat a kártya felhasználója köteles a KEF részére 8 munkanapon belül a megküldött csekk felhasználásával postai úton vagy a KEF pénztárába személyesen befizetni.

(8) A taxi kártya elvesztése esetén az érintett igénybe vevő soron kívül köteles munkaidőben a KEF elszámolót, munkaidőn kívül a GEÜF illetékesét telefonon értesíteni, aki haladéktalanul intézkedik a kártya letiltásáról. Ezt követően az érintett igénybe vevő soron kívül köteles a szervezeti egység vezetője részére az eseményről feljegyzést készíteni. A feljegyzés másolati példányát a nyilvántartást vezető adminisztrátor - a szervezeti egység vezetőjének aláírását követően - köteles a KEF elszámolójának haladéktalanul - elektronikus formában is (e-mailben vagy faxon) - megküldeni. Az eredeti feljegyzést a kártya nyilvántartó lapjához kell csatolni, és azokat 3 munkanapon belül le kell adni a KEF elszámolójának. Ezt követően a kezelő adminisztrátor az 1. melléklet szerinti igénylőlap KEF részére történő megküldésével új taxi kártyát igényelhet. Engedélyezett igénylés esetén a GEÜF az igénylés beérkezését követő egy munkanapon belül új taxi kártyát biztosít az igénylő szervezeti egység részére.

(9) A taxi kártya felhasználhatatlanságig történő megrongálódása esetén az érintett igénybe vevő köteles a szervezeti egység vezetője részére az eseményről jegyzőkönyvet készíteni. A jegyzőkönyv másolati példányát a nyilvántartást vezető adminisztrátor - a szervezeti egység vezetőjének aláírását követően - köteles a KEF elszámolójának megküldeni. Az eredeti jegyzőkönyvet a kártya nyilvántartó lapjához kell csatolni, és azokat 3 munkanapon belül le kell adni a KEF elszámolójának, aki a kártyát az átadás-átvételi jegyzéken történő aláírásával visszaveszi. Ezt követően az adminisztrátor az 1. melléklet szerinti igénylőlap KEF részére történő megküldésével új taxi kártyát igényelhet. Engedélyezett igénylés esetén a GEÜF az igénylés beérkezését követő egy munkanapon belül új taxi kártyát biztosít az igénylő szervezeti egység részére.

6. § Az utazásra kiadott taxi kártya PIN kóddal működik. A kártyához tartozó PIN kódot a KEF elszámolója a kártya átadás-átvételekor közli az adminisztrátorral. A PIN kód titkosan kezelendő, csak az igénybe vevő személlyel közölhető. A PIN kódot a kártyán vagy mellette feltüntetni tilos.

7. § (1) A taxi kártyák felhasználásának a Minisztériumra eső éves költségkeretét a KEF határozza meg. A szervezeti egységenkénti negyedéves költségkereteket a KEF-fel történő előzetes egyeztetést követően a Minisztérium közigazgatási államtitkára az éves költségkeret elfogadását követő 10 munkanapon belül határozza meg. A szervezeti egység jóváhagyott éves költségkerete nem léphető túl azzal, hogy a negyedéves költségkereteknek a negyedév végén jelentkező megtakarítása a következő negyedévre átvihető. Az éves költségkeretben év végén keletkező megtakarítás a következő évre nem vihető át. Az éves költségkeret kimerítése után a taxi szolgáltatás kizárólag az igénybe vevő saját költségére vehető igénybe.

(2) A szabályzatban foglaltak szerinti utazásra a szervezeti egység részére jóváhagyott költségkeret jogszerű és takarékos felhasználását a szervezeti egység vezetője, illetve az általa megbízott személy köteles a nyilvántartás adatai alapján folyamatosan figyelemmel kísérni.

8. § (1) A taxi szolgáltatótól havonta kapott részletes számlaösszesítő mellékletének alapján a KEF elszámolója az egyes szervezeti egységek részére az adott egységnél a havi utazások részletezését tartalmazó kimutatást küld, amelyet a szervezeti egység soron kívül köteles összevetni az adminisztrátor(ok) által vezetett nyilvántartással. A kimutatás szervezeti egységhez érkezésétől számított 3 munkanapon belül a KEF elszámolója felé kell a szervezeti egység vezetője által aláírtan visszaigazolni az összevetés eredményét. Amennyiben a nyilvántartás és a kimutatás között eltérés van, azt - szükség esetén a szolgáltató bevonásával is - a KEF tisztázza.

(2) Az (1) bekezdés szerinti határidő betartásáért a szervezeti egység vezetője felel. Visszaigazolás hiányában vagy annak késedelmes teljesítése esetén a szervezeti egység a visszaigazolás pótlásáig, illetve a teljesítésig a részére megállapított utazási keretfelhasználására nem jogosult.

(3) A 4. § (5) bekezdésben meghatározott, ellenőrzésre jogosult személyek felhívására, a szervezeti egységnél lévő, a taxi kártyák nyilvántartó lapjához tűzött igazolások alapján a GEÜF felé történő alkalomszerű elszámolás, a szervezeti egységnél a taxi kártyák kezelésével, őrzésével megbízott adminisztrátor feladata és felelőssége.

9. § Amennyiben a taxi kártyák kezelésével, megőrzésével megbízott adminisztrátor a rábízott taxi kártyákkal nem tud elszámolni, úgy erről a 4. § (5) bekezdésben meghatározott ellenőrzésre jogosult személy jegyzőkönyvet vesz fel, amelyet a munkáltatói jogkör gyakorlójának meg kell küldeni. A taxi kártyák engedély nélküli felhasználása esetén a szervezeti egység vezetője az adminisztrátorral szemben - kár keletkezésének hiányában is - fegyelmi eljárást indíthat. A szabályzatban foglaltak megsértésével okozott kárért a kárt okozó személy - az egyéb alkalmazható jogkövetkezmény mellett - kártérítési felelősséggel tartozik. Az adminisztrátor jogviszonyának vagy adminisztrátori kijelölésének megszűnése esetén a taxi kártyákkal és a nyilvántartások naprakész vezetésével köteles a KEF kijelölt munkatársa felé elszámolni.

10. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

(2) * 

1. melléklet a 15/2015. (VIII. 31.) FM utasításhoz

Formalevél taxi kártya igényléshez

asszony/úr

gazdasági igazgató

Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság

Gazdasági Igazgatóság

1119 Budapest, Andor u. 47-49.

Tárgy: [minisztérium][szervezeti egység] részére taxi kártya kiadásának engedélyezése

Tisztelt Igazgató Asszony/Úr!

Kérem Igazgató Asszonyt/Urat, hogy a [szervezeti egység] részére történő ...... db taxi kártya kiadását engedélyezni szíveskedjék.

A taxi kártyák és a kapcsolódó nyilvántartások kezelőjeként [kijelölt adminisztrátor neve, munkaköre, telefonszáma, e-mail címe]-t nevezem meg.

Távolléte esetén helyettesítését [kijelölt adminisztrátor helyettesének neve, munkaköre, telefonszáma, e-mail címe] látja el.

Kijelentem, hogy a taxi kártyák használatának szabályozásáról szóló FM utasításban foglaltakat elismerem, a vonatkozó belső rendelkezéseket betartom, és a rendelkezésemre bocsátott taxi kártyát rendeltetésszerűen használom.

Budapest, 20... .............................................

Tisztelettel:

................................................
[szervezeti egység vezetője aláírása, neve, tisztsége]

Kijelölt adminisztrátor aláírása:

............................................................

Kijelölt adminisztrátor helyettesének aláírása:

............................................................

Engedélyezem: _______________________________
KEF engedélyező aláírása
_______________________________
FM kapcsolattartó engedélyező aláírása
Dátum: _______________________________ _______________________________

2. melléklet a 15/2015. (VIII. 31.) FM utasításhoz

Felelősségvállalási nyilatkozat

Alulírott ......................................................... (név), ............................................. (születési hely, idő) a KEF által a részemre, feladatom ellátásához kiadott taxi kártyák kezeléséből adódóan keletkezett fizetési kötelezettségekre vonatkozóan:

1. hozzájárulok ahhoz, hogy a foglalkoztatóm a KEF Gépjármű-ellátási és Üzemeltetési Főosztály (a továbbiakban: GEÜF) értesítése alapján a taxi kártyák felhasználása, elszámolása során jelentkező, a kártyáknak nem a Földművelésügyi Minisztérium szabályzatában foglaltak szerint történő kezelése esetén a nekem felróható okból keletkezett kár értékét a mindenkori illetményemből és egyéb járandóságaimból, illetve megbízási díjamból levonja;

2. tudomásul veszem a KEF által részemre átadott taxi kártyák kezelésével kapcsolatos felelősségemet különösen annak tekintetében, hogy

2.1. a taxi kártyákat a belső szabályzatokban foglaltaknak megfelelően, rendeltetésszerűen kezelem,

2.2. a fentiek elmulasztásából eredő károkért a KEF értesítése alapján helytállok;

3. tudomásul veszem, hogy a taxi kártyák használatával összefüggő bármely probléma, rendellenesség tekintetében - a problémák mihamarabbi megoldása érdekében - a GEÜF felé jelentési és együttműködési kötelezettségem van;

4. hozzájárulok ahhoz, hogy a foglalkoztatási jogviszonyom megszűnése esetén az értesítés alapján még le nem vont - esetleges - tartozásom a jogszabály alapján kiállítandó igazoláson feltüntetésre kerüljön;

5. tudomásul veszem, hogy a jogviszonyom megszűnésekor fennálló, levonással meg nem térült tartozásom az utolsó munkában töltött napon teljes összegben a foglalkoztató részére esedékessé válik, és ettől kezdődően a meg nem fizetett tartozás után kamatfizetési kötelezettség is terhel;

6. tudomásul veszem, hogy a taxi kártyák kezelésével kapcsolatos teljes körű elszámolást jogviszonyom megszűnésekor a GEÜF nem feltétlenül tudja az illetményszámfejtés felé közölni, mert utólag is felmerülhet, vagy megállapításra kerülhet fizetési kötelezettségem;

7. kijelentem, hogy amennyiben a jogviszonyom megszűnése után fizetési kötelezettségem kerül megállapításra, azt a KEF, illetőleg a foglalkoztató értesítése alapján megfizetem;

8. kijelentem, hogy a taxi kártyák használatának szabályozásáról szóló FM utasításban foglaltakat megismertem, a vonatkozó belső rendelkezéseket betartom, és rendeltetésszerűen fogom kezelni a rendelkezésemre bocsátott taxi kártyát.

Budapest, 20.................................

................................................
aláírás

Előttünk mint tanúk előtt:

Név: ................................................... Név: ...................................................
Lakcím: ................................................ Lakcím: ................................................
Személyi ig. száma: ................................. Személyi ig. száma: .................................

3. melléklet a 15/2015. (VIII. 31.) FM utasításhoz

ÁTADÁS-ÁTVÉTELI JEGYZŐKÖNYV
Taxi kártya és nyilvántartó űrlap ügyintézők közötti átadás-átvételhez

[Minisztérium] [Államtitkárság] [Szervezeti egység]

Átadó neve: ................................................................................................................................

Átvevő neve: ..............................................................................................................................

Munkaköre: ................................................................................................................................

Telefonszáma: ............................................................................................................................

E-mail címe: ...............................................................................................................................

Átvevő helyettese: ......................................................................................................................

Munkaköre: ................................................................................................................................

Telefonszáma: ............................................................................................................................

E-mail címe: ...............................................................................................................................

Szervezeti egység vezetője: ........................................................................................................

A mai napon a [Szervezeti egység], [taxi kártyák sorszáma] sorszámú taxi kártyáját/kártyáit és nyilvántartó űrlapját/űrlapjait megőrzésre átveszem, és az ügyintézéshez kapcsolódó feladatokat a taxi kártyák használatának szabályairól szóló FM utasításban foglaltaknak megfelelően ellátom.

Megjegyzés: ..............................................................................................................................

Budapest, [dátum]

.............................................
Átvevő aláírása
.............................................
Helyettes aláírása

Az átvételt engedélyezem:

Budapest, [dátum]

.............................................
Szervezeti egység vezetője

Előttünk mint tanúk előtt:

Név: ................................................... Név: ...................................................
Lakcím: ................................................ Lakcím: ................................................
Személyi ig. száma: ................................. Személyi ig. száma: .................................

4. melléklet a 15/2015. (VIII. 31.) FM utasításhoz

TAXI KÁRTYA FELHASZNÁLÁS NYILVÁNTARTÁSA

Minisztérium rövid neve: FM
Szervezeti egység megnevezése:
Szervezeti egység egyedi azonosító kódja (GEÜF határozza meg):
Felelős nyilvántartó neve:
Helyettes nyilvántartó neve:
Szervezeti egység vezetője/engedélyező:
Taxi kártya sorszáma:
Igénybe vevő neve Taxi kártya kiadásának dátuma Engedélyező aláírása Igénybe vevő aláírása Utazás dátuma Utazás díja Taxi kártya visszavételének dátuma

5. melléklet a 15/2015. (VIII. 31.) FM utasításhoz

Meghatalmazás taxi kártyával történő utazás engedélyezésére

Alulírott ..................................................., a ..................................... (szervezeti egység) vezetője meghatalmazom .................................-t a ................................... (szervezeti egység)

........................................-t, hogy a taxi kártyákkal történő utazást engedélyezőként aláírja.

A meghatalmazás visszavonásig érvényes.

Budapest, 2015. ...................................

......................................................
(név)
meghatalmazó

.........................................................
(név)
meghatalmazott

Előttünk mint tanúk előtt:

Név: .........................................................

Lakcím: ......................................................

Aláírás: ......................................................

Név: .........................................................

Lakcím: ......................................................

Aláírás: ......................................................