2000. december 31.
AABS (AUDIT), TAX & CORPORATE
FINANCE SERVICES
ERNST & YOUNG
FROM THOUGHT TO FINISH.TM
Tartalomjegyzék
Független könyvvizsgálói jelentés
Mérleg
Eredménykimutatás
Közhasznúsági jelentés
ERNST & YOUNG | Ernts & Young Kft. | Telefon: 451-8100 | |
1132 Budapest | Fax: 451-8199 | ||
Váci út 20. | |||
Hungary |
A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány
kuratórium tagjai részére
Elvégeztük a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány 2000. december 31-ei mérlegének - melyben az eszközök és források egyező végösszege 1 006 715 E Ft, valamint a 2000. évre vonatkozó eredménykimutatásának - melyben a 2000. évi tőkeváltozás 34 079 E Ft - és közhasznúsági jelentésének (továbbiakban: a mérleg, az eredménykimutatás és a közhasznúsági jelentés együtt: pénzügyi kimutatás) vizsgálatát, melyeket a Közalapítvány 2000. évi éves beszámolója tartalmaz. A Közalapítványi beszámoló elkészítése az ügyvezetés feladata. A mi feladatunk a pénzügyi kimutatás hitelesítése könyvvizsgálatunk alapján.
A könyvvizsgálatot a Nemzetközi Könyvvizsgálati Szabványok és a Magyarországon a könyvvizsgálatra vonatkozó érvényes törvények és egyéb jogszabályok alapján hajtottuk végre. A fenti szabványok értelmében a könyvvizsgálat tervezése és elvégzése révén kellő bizonyosságot kell szereznünk arról, hogy a pénzügyi kimutatás nem tartalmaz jelentős mértékű tévedéseket. A könyvvizsgálat magában foglalja a pénzügyi kimutatás tényszámait alátámasztó bizonylatok mintavételen alapuló vizsgálatát. Emellett tartalmazza az alkalmazott számviteli alapelvek és az ügyvezetés lényegesebb becsléseinek, valamint a pénzügyi beszámoló összeállításának értékelését. Meggyőződésünk, hogy munkánk megfelelő alapot nyújt a független könyvvizsgálói jelentés kiadásához.
Véleményünk szerint a Közalapítványi beszámolót a számviteli törvényben és az általános számviteli elvekben, valamint a közalapítványokra vonatkozó egyéb jogszabályokban foglaltak szerint állították össze. A Közalapítványi beszámoló a Közalapítvány vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetéről megbízható és valós képet ad.
Budapest, 2001. április 06.
Partner Ernst & Young Kft. Bejegyzési szám: 001165 | Bodlaki Ákosné Bejegyzett könyvvizsgáló Bejegyzési szám: 003001 | |||||||||||||||||
1 | 8 | 0 | 5 | 2 | 8 | 5 | 1 | 9 | 1 | 3 | 3 | 5 | 6 | 9 | 0 | 1 | ||
Statisztikai számjel vagy adószám (csekkszámlaszám) |
2000 év
BVK | |
egyéb szervezet megnevezése | |
1072 Budapest, Rákóczi út 18. | |
címe |
BESZÁMOLÁSI KÖTELEZETTSÉG
1. Társasházak beszámoló készítési kötelezettsége
A társasházak számára előírt beszámolási kötelezettség az Egyszerűsített beszámoló, amely a 1715/a nyomtatvány kitöltésével teljesíthető. Saját elhatározásból kettős könyvvitelt vezető társasház választhatja a számviteli törvény szerinti 1. és 2. számú melléklet szerinti beszámolót (T. 1710) is.
2. Társadalmi szervezetek, köztestületek (a továbbiakban együtt: társadalmi szervezet) beszámoló készítési kötelezettsége
Ha a társadalmi szervezet, köztestület egyszeres könyvvitelt alkalmaz, illetve nem folytat vállalkozási tevékenységet, akkor bevételi értékhatártól függetlenül Egyszerűsített beszámolót (1715/c) kell készítenie. Ha folytat vállalkozási tevékenységet is, akkor ha az éves összes bevétele - két egymást követő évben - nem haladja meg az 50 M Ft-ot, szintén Egyszerűsített beszámolót készíthet.
Ha a társadalmi szervezet kettős könyvvitelt vezet, illetve az éves összes bevétele két egymást követő évben meghaladja az 50 M Ft-ot, beszámoló készítési kötelezettségét az Egyszerűsített éves beszámoló (1715/b) készítésével kell teljesítenie.
Ha a társadalmi szervezet közhasznú besorolású, akkor a két egymást követő év összes bevételétől függően Közhasznú egyszerűsített beszámolót (1715/d), illetve Közhasznú egyszerűsített éves beszámolót (1715/d) kell készítenie.
A kettős könyvvitelt vezető társadalmi szervezet saját elhatározásából választhatja a számviteli törvény szerinti 1. és 2. számú melléklet szerinti beszámolót (T. 1710).
Azoknak a társadalmi szervezeteknek, amelyek rendelkeznek közhasznú besorolással és a T. 1710 számú nyomtatvány készítését választották, el kell készíteniük a közhasznú eredménykimutatást is. (T. 1715/e-ből).
3. Alapítványok, közalapítványok (a továbbiakban együtt: alapítványok) beszámoló készítési kötelezettsége
Ha az alapítvány egyszeres könyvvitelt alkalmaz, illetve nem folytat vállalkozási tevékenységet, akkor bevételi értékhatártól függetlenül Egyszerűsített beszámolót (T. 1715/g) kell készítenie. Ha folytat vállalkozási tevékenységet is, akkor ha az éves összes bevétele - két egymást követő évben - nem haladja meg az 50 M Ft-ot, szintén Egyszerűsített beszámolót készíthet.
Ha az alapítvány kettős könyvvitelt vezet, illetve az éves összes bevétele két egymást követő évben meghaladja az 50 M Ft-ot, beszámoló készítési kötelezettségét az Egyszerűsített éves beszámoló (T. 1715/f) készítésével kell teljesítenie.
Ha az alapítvány közhasznú besorolású, akkor a két egymást követő év bevételétől függően Közhasznú egyszerűsített beszámoló (T. 1715/h), illetve Közhasznú egyszerűsített éves beszámolót (T. 1715/i) kell készítenie.
A kettős könyvvitelt vezető alapítvány saját elhatározásából választhatja a számviteli törvény szerinti 1. és 2. számú melléklet szerinti beszámolót (T. 1710).
Közalapítvány egyszerűsített, illetve közhasznú egyszerűsített beszámolót nem készíthet.
Azoknak az alapítványoknak, amelyek rendelkeznek közhasznú besorolással és a T. 1710 számú nyomtatvány készítését választották, el kell készíteniük a közhasznú eredménykimutatást is (T. 1715/i-ből).
1 | 8 | 0 | 5 | 2 | 8 | 5 | 1 | 9 | 1 | 3 | 3 | 5 | 6 | 9 | 0 | 1 | ||
Statisztikai számjel vagy adószám | ||||||||||||||||||
(KÖZ)ALAPÍTVÁNY MEGNEVEZÉSE: | BVK | |||||||||||||||||
(KÖZ)ALAPÍTVÁNY CÍME: | 1072 Budapest, Rákóczi út 18. |
2000 ÉV
adatok E Ft-ban | ||||||
Fenntartási, működési célú | ||||||
Sor- szám | A tétel megnevezése | Előző év | Előző év(ek) helyesbítései | Tárgyév | ||
a | b | c | d | e | ||
1. | A. Befektetett eszközök (2.-5. sorok) | 49 107 | +2 521 | 51 095 | ||
2. | I. IMMATERIÁLIS JAVAK | 790 | 3 177 | |||
3. | II. TÁRGYI ESZKÖZÖK | 48 317 | -16 357 | 29 040 | ||
4. | III. BEFEKTETETT PÉNZÜGYI ESZKÖZÖK | +18 878 | 18 878 | |||
5. | IV. BEFEKTETETT ESZKÖZÖK ÉRTÉKHELYESBÍTÉSE | |||||
6. | B. Forgóeszközök (7.-10. sorok) | 866 545 | 950 918 | |||
7 | I. KÉSZLETEK | |||||
8. | II. KÖVETELÉSEK | 49 354 | 57 067 | |||
9. | III. ÉRTÉKPAPÍROK | 131 770 | 128 156 | |||
10. | IV. PÉNZESZKÖZÖK | 685 421 | 765 695 | |||
11. | C. Aktív időbeli elhatárolások | 92 257 | 4 702 | |||
12. | ESZKÖZÖK (AKTÍVÁK) ÖSSZESEN (1.+6.+11. sor) | 1 007 909 | 1 006 715 | |||
13. | D. Saját tőke (14.-17 sorok) | 883 909 | +2 521 | 920 509 | ||
14. | I. INDULÓ TŐKE | 10 000 | 10 000 | |||
15 | II. TŐKEVÁLTOZÁS | 828 525 | +2 521 | 876 430 | ||
16. | tárgyévi eredmény | 45 384 | 34 079 | |||
17. | III. ÉRTÉKELÉSI TARTALÉK | |||||
18. | E. Céltartalék | |||||
19. | F. Kötelezettségek (20.-21. sorok) | 76 795 | 84 800 | |||
20. | I. HOSSZÚ LEJÁRATÚ KÖTELEZETTSÉGEK | 50 775 | 62 743 | |||
21. | II. RÖVID LEJÁRATÚ KÖTELEZETTSÉGEK | 26 020 | 22 057 | |||
22. | G. Passzív időbeli elhatárolások | 47 205 | 1 406 | |||
23. | FORRÁSOK (PASSZÍVÁK) ÖSSZESEN (13.-18 +19.+22. sor) | 1 007 909 | +2 521 | 1 006 715 | ||
Keltezés: | Budapest, 2001. ápr. 6. | |||||
A (köz) alapítvány vezetője |
2000 ÉV
adatok E Ft-ban | ||||||||||
Alapítási tevékenység szerinti | Vállalkozási tevékenység | |||||||||
Sor- szám | A tétel megnevezése | Előző év | Előző év(ek) helyes- bítései | Tárgyév | Előző év | Előző év(ek) helyes- bítései | Tárgyév | |||
a | b | c | d | e | f | g | h | |||
1. | A. Összes bevétel (2.-6. sorok) | 198 328 | -16 357 | 223 919 | 3 893 | 3 982 | ||||
2. | 1. Alapítóktól kapott támogatások | |||||||||
3. | 2. Államháztartás alrendszerétől kapott támogatások | |||||||||
4. | 3. Pályázati úton elnyert támogatás | 64 725 | 68 197 | |||||||
5. | 4. Egyéb adományozóktól kapott támogatások | |||||||||
6. | 5. Egyéb bevételek | 133 603 | -16 357 | 155 722 | 3 893 | 3 982 | ||||
7. | B. Összes költség, ráfordítás (8.-14. sorok) | 154 067 | -18 878 | 192 692 | 2 770 | 1 130 | ||||
8. | 1. Anyagjellegű ráfordítások | 23 388 | 21 582 | |||||||
9. | 2. Személyi jellegű ráfordítások | 22 268 | 22 714 | |||||||
10. | 3. Társadalombiztosítási járulék | 6 515 | 6 730 | |||||||
11. | 4. Értékcsökkenési leírás | 7 645 | 10 107 | |||||||
12. | 5. Egyéb költségek | 69 309 | 83 584 | 2 770 | 1 130 | |||||
13. | 6. Egyéb ráfordítások | 24 942 | -18 878 | 47 975 | ||||||
14. | 7. Pályázati úton nyújtott támogatások | |||||||||
15. | C. Adózás előtti eredmény | 44 261 | +2 521 | 31 227 | 1 123 | 2 852 | ||||
16. | D. Adófizetési kötelezettség | |||||||||
17. | E. Tárgyévi eredmény (15.-16. sor) | 44 261 | +2 521 | 31 227 | 1 123 | 2 852 | ||||
Keltezés: | Budapest, 2001. ápr. 6. | |||||||||
A (köz) alapítvány vezetője |
4. Közhasznú társaságok beszámoló készítési kötelezettsége
Közhasznú besorolással nem rendelkező társaságoknak a T. 1710, illetve a T. 1711 számú nyomtatvány kitöltésével kell teljesíteniük beszámoló készítési kötelezettségüket a számviteli törvény kft.-kre vonatkozó általános előírásai alapján.
Ha a közhasznú társaság rendelkezik közhasznú besorolással, saját döntése alapján választhat, hogy a Közhasznú beszámolót (T. 1715/k), illetve a számviteli törvény 1. és 2. számú melléklete szerinti (T. 1710) beszámolót készíti el. Ez utóbbi esetben a közhasznú eredménykimutatást is el kell készíteniük (T. 1715/k-ból).
5. MRP szervezetek beszámoló készítési kötelezettsége
Az egyszeres könyvvitelt vezető MRP szervezetek a T. 1715/j beszámolóval teljesítik beszámoló készítési kötelezettségüket. A kettős könyvvitelt vezető MRP szervezetek saját elhatározásból a számviteli törvény 1. és 2. számú melléklete szerinti beszámoló (T. 1710) készítésével is eleget tehetnek beszámoló készítési kötelezettségüknek.
2000. január 1-jétől a számviteli törvény szerinti egyéb szervezetek beszámolási kötelezettségéhez kapcsolódó nyomtatványok jelentősen megváltoztak. Az eddig használatos nyomtatványok (1704, 1705, 1706, 1714/a) a továbbiakban nem használhatók.
Az új beszámoló 4 db borítólapból és 4 db, az adott egyéb szervezet sajátosságainak megfelelő betétlap(ok)ból áll.
A borítólapokat valamennyi beszámolásra kötelezettnek ki kell töltenie, figyelve arra, hogy a szervezet adatai pontosan szerepeljenek.
A betétlapok közül csak az egyéb szervezet jellegének megfelelő nyomtatványokat kell kitölteni.
Ezek a következők:
T. 1715/a | Egyszerűsített beszámoló társasházak részére | |
T. 1715/b | Egyszerűsített éves beszámoló társadalmi szervezetek, köztestületek részére | |
T. 1715/c | Egyszerűsített beszámoló társadalmi szervezetek, köztestületek részére | |
T. 1715/d | Közhasznú beszámoló egyszeres könyvvitelt vezető társadalmi szervezetek, köztestületek részére | |
T. 1715/e | Közhasznú beszámoló kettős könyvvitelt vezető társadalmi szervezetek, köztestületek részére | |
T. 1715/f | Egyszerűsített éves beszámoló alapítványok, közalapítványok részére | |
T. 1715/g | Egyszerűsített beszámoló alapítványok részére | |
T. 1715/h | Közhasznú beszámoló egyszeres könyvvitelt vezető alapítványok részére | |
T. 1715/i | Közhasznú beszámoló kettős könyvvitelt vezető alapítványok, közalapítványok részére | |
T. 1715/j | Beszámoló MRP szervezet részére | |
T. 1715/k | Közhasznú beszámoló közhasznú besorolású közhasznú társaságok részére | |
T. 1710(ÉB) | Éves beszámoló a kettős könyvvitelt vezető szervezetek részére | |
T. 1711(EÉB) | Egyszerűsített éves beszámoló |
TARTALOMJEGYZÉK
1. Számviteli beszámoló
2. A költségvetési támogatás felhasználása
3. A BVK vagyonának alakulása
4. A cél szerinti juttatások és azok felhasználása
5. Más szervektől kapott támogatás felhasználása
5.1. Beszállítói Célprogram (1999. 06. 01.-2000. 02. 28.)
5.2. Hitelprogramok
6. A vezető tisztségviselők juttatásai
7. A közhasznú tevékenységről szóló beszámoló
7.1. A BVK stratégiai célkitűzései
7.2. A BVK szolgáltatásai, programjai
7.2.1. Hitelezési programok
7.2.2. 2000. évi oktatási programok
7.2.3. Rendezvények 2000-ben
7.2.4. Nemzetközi Kapcsolatok forrástérképe
7.2.5. Szolgáltatásaink minőségbiztosítási rendszerének kiépítése
A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Központ 1993. októberében a Budapest Főváros Közgyűlése alapításával, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (MVA) hálózatának tagjaként jött létre.
A Budapest Főváros Közgyűlése által 1999. szeptember 21-i keltezéssel egységes szerkezetbe foglalt alapító okirat, valamint a Fővárosi Bíróság 1999. október 13-án kelt végzése szerint a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány közhasznú szervezetként működő közalapítvány.
A közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 19. § (1) bekezdése szerint a közhasznú szervezet az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági jelentést köteles készíteni, amelynek elfogadása a Kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik.
A közhasznúsági jelentést a törvény által előírt tartalommal terjesztjük a Kuratórium elé.
1. Számviteli beszámoló
A BVK 2000-ben módosított számviteli politikájának főbb vonásai:
- a BVK a számvitel megszervezésekor és az éves beszámoló elkészítésekor az általános számviteli elvek sajátos értelmezéséből és alkalmazásából indul ki,
- az eszközök és források értékelésének szabályait a Szt. előírásai szerint határozta meg, attól eltérő eljárásokat nem alkalmaz,
- a lényegesség értékhatárát 10 millió Ft-ban, illetőleg a mérlegfőösszeg 1%-ában jelölte meg,
- a BVK a számviteli törvény szerinti egyéb szervezetek beszámoló készítésének és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló Korm. rendelet előírásait is figyelembe véve kettős könyvvitelt vezet és a közalapítványokra előírt tartalmú egyszerűsített éves beszámolót készít,
- az éves beszámoló mérlegfordulónapja a naptári évvel megegyezően december 31-edike, a beszámoló készítés időpontja március 31-edike,
- a beszámolót - a Közhasznúsági jelentés részeként - a Kuratórium elé kell terjeszteni jóváhagyásra,
- a beszámolót a kijelölt könyvvizsgáló cég auditálja.
A mérleghez tartozó kiegészítések
A BVK 2000. éves egyszerűsített beszámolójának mérlegét az 1. számú melléklet tartalmazza.
A mérleg fő sorai - az előző évi adatokkal összehasonlítva - az alábbi változást mutatják.
E Ft | ||||
Előző év | Tárgy év | Változás | ||
Befektetett eszközök | 49 107 | 51 095 | +1 988 | |
Forgóeszközök | 866 545 | 950 918 | +84 373 | |
Aktív időbeli elhatárolás | 92 257 | 4 702 | -87 555 | |
Eszközök összesen | 1 007 909 | 1 006 715 | -1 194 | |
Saját tőke | 883 909 | 920 509 | +36 600 | |
Kötelezettségek | 76 795 | 84 800 | +8 005 | |
Passzív időbeli elhatárolás | 47 205 | 1 406 | -45 799 | |
Források összesen | 1 007 909 | 1 006 715 | -1 194 |
Az eszközök és a források belső összetételének változásait a 3. pontban részletesen elemezzük.
A BVK 2000. 01. 01-jével - az Enterprise 94. Kft. mérlegét és eredménykimutatását is érintő - önrevíziót hajtott végre amiatt, hogy a Társaság 1999. 12. 31-i éves beszámolójának könyvvizsgálata során megállapítást nyert, hogy a BVK és az Enterprise 94 Kft. között 1999-ben létrejött tranzakció (amely szerint a Kft. 1999. 12. 31-ével átadta a BVK-nak a könyveiben szereplő épületfelújítás aktivált értékét, aminek ellenében a BVK elengedte a felújítás céljára korábban adott kölcsönt) sem adó sem pedig számviteli szempontból nem volt teljes körű.
A végrehajtott önrevízió lényegében az eredeti állapot visszaállítását jelentette, amely szerint - a rendkívüli bevételekkel, illetőleg a rendkívüli ráfordításokkal szemben - 16 357 E Ft-tal csökkent a BVK könyveiben a tárgyi eszközök értéke és 18 878 E Ft-tal nőtt a hosszú lejáratú kölcsönök állománya. A kettő egyenlegeként nőtt a tőkeváltozás értéke.
Az önrevízió hatását a 2000. évi mérlegben és eredménykimutatásban az előző évek helyesbítései oszlopban vezettük le. Az önrevízió sem a BVK, sem a Kft. számára nem okoz adófizetési kötelezettséget, így adóbevallást nem kell benyújtani.
A Kuratórium újabb döntése szükséges a hiteltartozás rendezésére, valamint a korábbi döntés visszavonására.
A befektetett eszközök közül az immateriális javak és a tárgyi eszközök állománya az alábbiak szerint alakult.
E Ft | |||||
Nyitó érték | Növekedés | Csökkenés | Záró érték | ||
Immateriális javak | |||||
Bruttó érték | 5 223 | 3 724 | - | 8 947 | |
Értékcsökkenés | 4 433 | 1 337 | - | 5 770 | |
Nettó érték | 790 | 2 387 | - | 3 177 | |
Ingatlanok | |||||
Bruttó érték | 35 511 | - | 16 357 | 19 154 | |
Értékcsökkenés | 4 561 | 1 170 | - | 5 731 | |
Nettó érték | 30 950 | - | 17 527 | 13 423 | |
Műszaki gép berend. | |||||
Bruttó érték | 34 810 | 13 301 | 965 | 47 146 | |
Értékcsökkenés | 32 602 | 5 381 | 961 | 37 022 | |
Nettó érték | 2 208 | 7 916 | - | 10 124 | |
Egyéb gépek, berend. | |||||
Bruttó érték | 19 152 | 621 | 30 | 19 743 | |
Értékcsökkenés | 12 686 | 2 189 | 22 | 14 853 | |
Nettó érték | 6 466 | - | 1 576 | 4 890 | |
Beruházások | 8 693 | - | 8 090 | 603 | |
Tárgyi eszközök összesen | 48 317 | - | - | 29 040 |
Az immateriális javak között több új szoftvert aktiváltunk.
Az ingatlanok (idegen ingatlanon végzett beruházások) értékét az évi amortizáció és az önrevízióval végrehajtott könyvelési helyesbítés csökkentette.
Ugyancsak az önrevízió nyomán került vissza a befektetett eszköz állományába az Enterprise Kft.-nek a korábbi években adott kölcsön.
A műszaki gépek értékét az 1999. év végén vásárolt és 2000-ben üzembe állított, valamint a 2000-ben beszerzett számítógépek aktiválása növelte. Néhány eszközt az év során selejteztünk.
Az aktiválásokról és a selejtezésekről megfelelő dokumentumok készültek.
Az amortizáció elszámolása a számviteli politikában rögzített lineáris kulcsok alapján történt.
A forgóeszközök közül a követelések 57 065 E Ft értékét az alábbi tételek képezték:
- Belföldi követelések (az Adóhatóságnak benyújtott PHARE-áfa visszaigénylés áthúzódó összege) | 8 746 E Ft | ||
- Rövid lejáratú kölcsön az Enterprise Kft.-nek | 6 960 E Ft | ||
- Mikrohitel követelések (takarékszövetkezeti folyósításból) | 14 359 E Ft | ||
- Mikrohitel II. tőketartozások (lejárt követelések) | 3 234 E Ft | ||
- Mikrohitel tőke és kamat követelés (lejárt követelések) | 23 138 E Ft | ||
- Adófolyószámlák követelés jellegű egyenlege | 137 E Ft | ||
- Egyéb követelések (elszámolási előlegek) | 493 E Ft | ||
Összesen: | 57 067 E Ft |
A követelések az érintettekkel egyeztetett tételekből állanak. A lejárt MH követelések esetében a behajtási intézkedések folyamatban vannak.
A forgatási céllal vásárolt értékpapírok értéke a megelőző évivel nagyságrendileg azonos. A lejárt értékpapírok értéke ismételten befektetésre került.
A pénzeszközök értéke 765 695 E Ft, az előző évihez képest 80 274 E Ft-tal nőtt. A pénzeszközök döntő részét a Mikrohitel Alap elkülönített számláin lévő 763 287 E Ft betétállomány tette ki.
Az aktív időbeli elhatárolás számlán a 2000. év végén felmerült, de a 2001. évet terhelő költségeket (2 135 E Ft), továbbá a 2000. évet illető, de 2001-ben jóváírt kamatbevételt (2 567 E Ft) mutattuk ki.
A Saját tőke értéke 920 509 E Ft, amely a tárgyévi 34 079 E Ft eredmény összegével és az önrevíziós helyesbítés egyenlegével haladja meg az előző évi értéket.
A kötelezettségekből hosszú lejáratúnak minősítettük az MVA-val szemben fennálló, az 1988-ban, illetve a 2000. évben folyósított 62 743 E Ft kölcsönt (az 1997. évi PHARE finanszírozás MVA-ra engedményezett követeléséből kerül törlesztésre).
A rövid lejáratú kötelezettségek 22 057 E Ft mérlegértéke az alábbi tételekből áll:
- belföldi szállítók (zömében a PHARE-áfa visszaigénylésből kiegyenlítendő szállítói kötelezettségek) | 5 020 E Ft | |
- a 2000. évi MH folyósításra a Kincstártól kapott fedezet | 15 210 E Ft | |
- 2001. januárban esedékes adók | 634 E Ft | |
- 2001. januárban fizetendő bérek és járulékok | 1 193 E Ft | |
Rövid lejáratú kötelezettség | 22 057 E Ft |
A Passzív időbeli elhatárolások értékét a 2000. évvel kapcsolatos költségek- és áthúzódó kamatbevételek tették ki.
Az eredménykimutatáshoz tartozó kiegészítések
A 2000. éves beszámoló eredménykimutatását a 2. sz. melléklet tartalmazza.
A BVK cél szerinti (alap) tevékenységének bevételeit az alábbi fő csoportokra lehet bontani:
- Pályázati úton elnyert támogatás | 68 197 E Ft | ||
PHARE programok | 65 751 E Ft | ||
beszállítói program | 2 446 E Ft | ||
- Mikrohitel kamat és egyéb bevétel | 93 896 E Ft | ||
- BVK saját bevételei és egyéb bevételek | 15 421 E Ft | ||
- Rendkívüli bevételek | 46 405 E Ft | ||
Összes cél szerinti bevétel | 223 919 E Ft | ||
Vállalkozási bevétel | 3 982 E Ft | ||
Összes bevétel | 227 901 E Ft |
Ha a közhasznú szervezet (közalapítvány) vállalkozási tevékenységből elért bevétele nem haladja meg a 10 millió Ft-ot (vagy az összes bevételének 10%-át), akkor mentesül a társasági adó fizetési kötelezettség alól.
A BVK 3 982 E Ft vállalkozási bevétele az összes (cél szerinti) bevételnek (223 919 E Ft) nem éri el a 2%-át, így a vállalkozási eredmény adómentes.
A költségek megoszlása tevékenységek szerint:
BVK alaptevékenységi költségei | 68 329 E Ft | |
PHARE közvetlen költségek | 52 666 E Ft | |
Beszállítói program közvetlen költségei | 1 575 E Ft | |
Mikrohitel költségek | 22 147 E Ft | |
Egyéb ráfordítások | 3 374 E Ft | |
Rendkívüli ráfordítások | 44 601 E Ft | |
192 692 E Ft | ||
Vállalkozási tevékenység költségei | 1 130 E Ft | |
Összes költség és ráfordítás | 193 822 E Ft |
A rendkívüli ráfordítás (44 601 E Ft) és a rendkívüli bevétel (46 405 E Ft) elszámolását az tette indokolttá, hogy az MVA a BVK-nak járó 44 601 E Ft 1998. évi programfinanszírozási összegből - más tételek beszámításával - vonta vissza a meg nem valósult inkubátorház fedezetére adott támogatást (46 601 E Ft). Bár a programfinanszírozás rendezése ügyében tovább folynak a tárgyalások, az egymással összefüggő tételek aktív, illetőleg passzív időbeli elhatárolásként történő nyilvántartása nem indokolt.
A BVK alaptevékenységi költségeiből 28 705 E Ft-ot tett ki a programok előfinanszírozására teljesített kifizetés.
Az alaptevékenység tárgyévi eredménye | 31 227 E Ft | |
a vállalkozási tevékenység eredménye | 2 852 E Ft | |
Tárgyévi összes eredmény | 34 079 E Ft |
Egyéb kiegészítések
A BVK a 2000. évben átlagosan 10 fő munkaerővel látta el a közhasznú feladatokat.
A személyi jellegű kifizetések részletezése: | ||
- főfoglalkozású dolgozók bére | 17 046 E Ft | |
- megbízási díjak | 2 423 E Ft | |
- betegszabadság | 142 E Ft | |
- személyi jellegű kifizetések | 2 668 E Ft | |
- járulékok | 6 730 E Ft |
A beszámoló a könyvvizsgálói audit által korrigált adatokat tartalmazza.
2. A költségvetési támogatás felhasználása
A BVK a 2000. évben csak a beszállítói célprogramra kapott támogatást.
A folyósított támogatás | 2 445 E Ft | |
a felmerült költség | 1 575 E Ft | |
egyéb bérjellegű, nem elkülönített költség | 870 E Ft |
3. A BVK vagyonának alakulása
A BVK vagyonának változását az alábbi összeállítás szemlélteti:
E Ft | ||||
Előző év 1999. | Tárgyév 2000. | Változás | ||
Befektetett eszközök | 49 107 | 51 095 | +1 988 | |
Immateriális javak | 790 | 3 177 | +2 387 | |
Tárgyi eszközök | 48 317 | 29 040 | -19 277 | |
Befektetett pénzügyi eszközök | - | 18 878 | +18 878 | |
Forgóeszközök | 866 545 | 950 918 | +84 373 | |
Követelések | 49 354 | 57 067 | +7 713 | |
Értékpapírok | 131 770 | 128 156 | -3 614 | |
Pénzeszközök | 685 421 | 765 695 | +80 274 | |
Aktív időbeli elhat. | 92 257 | 4 702 | -87 555 | |
Eszközök összesen | 1 007 909 | 1 006 715 | -1 194 | |
Saját tőke | 883 909 | 920 509 | +36 600 | |
Induló tőke | 10 000 | 10 000 | - | |
Tőkeváltozás | 828 525 | 876 430 | +47 905 | |
Tárgyévi eredmény | 45 384 | 34 079 | -11 305 | |
Kötelezettségek | 76 795 | 84 800 | +8 005 | |
Hosszú lejáratú | 50 775 | 62 743 | +11 968 | |
Rövid lejáratú | 26 020 | 22 057 | -3 963 | |
Passzív időbeli elhat. | 47 205 | 1 406 | -45 799 | |
Források összesen | 1 007 909 | 1 006 715 | -1 194 |
A BVK saját vagyona 2000. december 31-én
befektetett eszközök | 51 095 E Ft | |
forgóeszközök | 950 918 E Ft | |
aktív i.elhat. | 4 702 E Ft | |
eszközök összesen | 1 006 715 E Ft | |
kötelezettségek | -84 800 E Ft | |
passzív i.elhat. | -1 406 E Ft | |
saját vagyon | 920 509 E Ft |
A saját vagyon (saját tőke) megoszlása
induló tőke | 10 000 E Ft | |
tőkeváltozás (tárgyévi eredménnyel együtt) | 910 509 E Ft |
A tőkeváltozás összetevői:
BVK cél szerinti tevékenységének eredményéből | 121 701 E Ft | |||
Mikrohitel Alapok | 788 808 E Ft | |||
PHARE/MVA | támogatás | 355 000 E Ft | ||
kamat | 203 221 E Ft | |||
Fővárosi Önkorm. | támogatás | 95 000 E Ft | ||
kamat | 20 660 E Ft | |||
BKIK | támogatás | 95 000 E Ft | ||
kamat | 19 927 E Ft |
A Mikrohitel Alapok forrásmegosztása a mikrohitelezés teljes időszakának elszámolása alapján történt. A mikrohitel követelések és pénzeszközök együttes összege a mikrohitel alapokkal megegyezik.
A BVK a 2000. évben 34 079 E Ft-tal növelte saját vagyonát, működésének eddigi éveiben pedig - a MH Alapon felül - összesen 121 701 E Ft vagyongyarapodást ért el.
4. A cél szerinti juttatások és azok felhasználása
A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvánnyal (MVA) PHARE finanszírozású üzleti tervek megvalósítására kötöttünk szerződést 1999. szeptember 30-án 87 669 383 Ft összegben COP96WP3 program keretében. Ennek végrehajtása a programkoordinátor MVA intézkedésének megfelelően áthúzódott a 2000. évre. A COP97WP1 program alapján 2000. december 22-én 16 667 300 Ft összegben megkötött szerződés, a vállalkozásoknak nyújtandó alapszolgáltatásokról szólt. Az üzleti tervekben meghatározott szolgáltatásokat a kis- és középvállalkozások vehették igénybe. A programok üzleti terv szerinti ellenőrzését a programkoordinátor MVA megbízásából a BDO Könyvvizsgáló Kft. végezte. (A., B. táblázat)
A Gazdasági Minisztérium finanszírozásában 1999. október 18-án megállapodást kötöttünk 15 844 002 Ft összegben a támogatott Tanácsadói Program (1999. 08. 01.-2000. 06. 30.) végrehajtására. (C. táblázat)
A: Az 1999. évi üzleti terv felhasználásának főbb számai (E Ft) COP96WP3 (1999. 04. 01.-1999. 12. 31.) (meghosszabbítva: 2000. 04. 30.)
Megnevezés | Terv | Átcsoporto- sítás | Módosított terv | Felhasz- nálás | Eltérés | Pénzügyi teljesítés | |
Ügyfélszolgálati tanácsadás | 2 500 | -344 | 2 156 | 2 156 | 0 | 2 156 | |
Informatika (alap) | 19 000 | -103 | 18 897 | 18 897 | 0 | 18 897 | |
Oktatás (alap) | 23 929 | -1 500 | 22 429 | 22 429 | 0 | 22 429 | |
Belső képzés | 2 790 | 0 | 2 790 | 2 790 | 0 | 2 790 | |
Inkubátorház | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Működés | 17 534 | 0 | 17 534 | 17 534 | 0 | 17 534 | |
Informatika | 4 500 | 0 | 4 500 | 4 500 | 0 | 4 500 | |
Oktatás | 9 330 | 6 | 9 336 | 9 336 | 0 | 9 336 | |
Kiállítások, szakember találkozók | 5 087 | 2 173 | 7 260 | 7 260 | 0 | 7 260 | |
KKV integráció | 3 000 | -232 | 2 768 | 2 768 | 0 | 2 768 | |
ÖSSZESEN | 87 670 | 0 | 87 670 | 87 670 | 0 | 87 670 |
B: A 2000. évi üzleti terv felhasználásának főbb számai (E Ft) COP97WP1 (2000. 01. 01.-2000. 06. 30.)
Megnevezés | Terv | Átcsoporto- sítás | Módosított terv | Felhasz- nálás | Eltérés | Pénzügyi teljesítés | |
Ügyfélszolgálati tanácsadás | 3 150 | -2 288 | 1 222 | 1 222 | 0 | 1 222 | |
Informatika (alap) | 2 600 | +1 120 | 3 720 | 3 720 | 0 | 3 720 | |
Vállalkozásindító tréningek | 5 798 | - | 5 798 | 5 798 | 0 | 5 798 | |
Belső képzés | 1 310 | +1 168 | 2 478 | 2 478 | 0 | 2 478 | |
Működés | 3 305 | - | 3 305 | 3 305 | 0 | 3 305 | |
ÖSSZESEN | 16 523 | 0 | 16 523 | 16 523 | 0 | 16 523 |
C: Támogatott tanácsadói program (Ft) (1999. 08. 01.-2000. 06. 30.)
Ügyfélszolgálati tanácsadás | Fejlesztési tanácsadás | Emeltszintű tanácsadás | ||||||
Megnevezés | tanács- adások (db) | tanács- adások (db) | tanács- adások (db) | Mind- összesen | ||||
Keret: (1999. 08. 01.- 2000. 06. 30.) | 7 503 000 | 5002 | 1 667 000 | 6 669 000 | 15 844 002 | |||
2000. év: | ||||||||
2000. jan. | 409 500 | 273 | 160 000 | 8 | 75 000 | 1 | 644 500 | |
2000. febr. | 333 000 | 222 | 80 000 | 4 | 0 | 413 000 | ||
2000. márc. | 474 000 | 316 | 0 | 0 | 474 000 | |||
2000. ápr. | 613 500 | 409 | 0 | 0 | 613 500 | |||
2000. máj. | 330 000 | 220 | 0 | 30 000 | 1 | 360 000 | ||
2000. jún. | 216 000 | 144 | 20 000 | 1 | 320 000 | 4 | 556 000 | |
Felhasználás 2000. év | 2 376 000 | 1584 | 260 000 | 425 000 | 3 061 000 |
5. Más szervektől kapott támogatás felhasználása
5.1. Beszállítói Célprogram (1999. 06. 01.-2000. 02. 28.)
A Gazdasági Minisztérium finanszírozásában 1999. augusztus 30. napján támogatási szerződést kötöttünk a Beszállítói Célprogram (1999. 06. 01.-2000. 02. 28.) megvalósításában való közreműködésre. A programfinanszírozási problémák miatt a programzárás a 2000. évre húzódott át.
A Program ellenőrzését a programkoordinátor MVA megbízásából a TRAUTMANN és Társa Könyvvizsgáló, Pénzügyi Adó Tanácsadó végezte.
Hónap | Menedzser | Ügyintéző | Backoffice | Összesen | Helyiség bérlet | Telefon/- internet | Külf. kiküld. | Közt. ktsg. | Posta/- irodaszer | PR+repi | Készülék átalány | Köz- üzemi átalány | Mind- összesen | |
Keret: 1999. 06. 01.- 2000. 02. 28. | 3 067 200 | 2 566 000 | 1 278 000 | 6 901 200 | 675 000 | 999 000 | 200 000 | 360 000 | 180 000 | 225 000 | 450 000 | 225 000 | 10 206 200 | |
2000. év | ||||||||||||||
2000. jan. | 340 800 | 383 400 | 142 000 | 886 200 | 75 000 | 110 000 | 0 | 0 | 15 990 | 700 | 50 000 | 25 000 | 1 142 890 | |
2000. febr. | 340 800 | 85 200 | 142 000 | 568 000 | 75 000 | 140 375 | 0 | 313 680 | 50 062 | 80 428 | 50 000 | 25 000 | 1 302 545 | |
Felhasználás 2000. év | 681 600 | 428 600 | 284 000 | 1 454 200 | 150 000 | 250 375 | 0 | 313 680 | 66 052 | 81 128 | 100 000 | 50 000 | 2 445 435 |
5.2. Hitelprogramok
A Mikrohitel Program lebonyolítása 2000. évben 4 pénzintézet közreműködésével valósult meg. A Budapest Bank Rt.-vel kötött együttműködési megállapodás lejárt, de még néhány hitel kezelése év elején itt történt. Az utolsó hitel márciusban járt le, ezt követően valamennyi bankszámlánkat megszüntettünk ennél a pénzintézetnél. A Polgári Kereskedelmi Bank Rt. Tulajdonosának a Postabanknak döntése értelmében megszüntette aktív banki tevékenységét, csak a már folyósított hitelek kezelését vállalta fel. Új Mikrohitel folyósítások ezért a Postabankon keresztül valósultak meg. A Magyar Államkincstáron keresztül érkező források lehívására a Polgár és Vidéke Takarékszövetkezettel kötöttünk megállapodást, és itt történt a Budapest Vállalkozói Hitel folyósítása is.
2000. január 1-jén a BVK Mikrohitel Alapjának nagysága 716 180 470 Ft volt, záróállomány 2000. december 31-én 788 808 303 Ft volt.
Források összesen | Ft-ban | ||
Megnevezés | 2000 | ||
Bevételek | |||
Nyitóegyenleg | 716 180 470 | ||
Befolyt késedelmi kamat | 4 741 709 | ||
Betét után kapott kamat | 76 642 079 | ||
ebből: | Látraszóló kamat | 1 337 731 | |
Lekötött betét után kapott kamat | 45 022 913 | ||
Óvadék után kapott kamat | 30 281 435 | ||
Egyéb bevételek | 3 119 348 | ||
Összes bevétel | 800 683 606 | ||
Kiadások | |||
Adminisztrációs költségek összesen | 5 471 210 | ||
ebből: | - 3%-a folyósított hiteleknek | 1 226 032 | |
- a befizetett kamat 10%-a | 4 245 178 | ||
- az MVA által engedélyezett előző évről áthozott, fel nem használt jutalék | 0 000 | ||
Bank költségek | 1 925 034 | ||
ebből: | Bank jutalékok | 1 541 413 | |
Egyéb bank költségek | 383 621 | ||
Behajtási költségek | 4 289 863 | ||
Egyéb kiadás | 189 196 | ||
Év végéig elszámolt költségek | 0 000 | ||
Összes kiadás | 11 875 303 | ||
Forgalmi egyenlege | 788 808 303 | ||
Egyenleg | |||
Mikrohitel folyószámlák egyenlege | 762 175 272 | ||
ebből: | - alapszámlán | 37 682 457 | |
- lekötött betétben | 576 195 861 | ||
- tőke- és kamatfedezeti számlákon | 148 296 954 | ||
Vállalkozói tartozások | 26 633 031 | ||
Mikrohitel alap nagysága | 788 808 303 |
A Mikrohitel Alapok forrásbővítésére 1999. november 11-én küldtük vissza az MVA részére a COP 9605 számú forrásfelhasználásáról szóló Keretmegállapodást és finanszírozási szerződést. Levelünk véleményeltérést tartalmazott, amelyre a mai napig válasz nem érkezett. A szerződés 1999. szeptember 30-i dátumot tartalmaz es az 1999. április 1. és december 31. közötti időszak finanszírozására szól. A lehívás a Magyar Államkincstáron keresztül történhetett, 2000. szeptember 30-ig, az ehhez szükséges eljárási rend első verziója 2000. februárjában érkezett meg, majd az észrevételek részleges átvezetése után 2000. március 28-án kaptuk meg e-mailen a jelenleg érvényes szabályzatot. A lehíváshoz szükséges intézkedés az MVA-tól a BVK-hoz 2000. szeptember 7-én érkezett meg.
A Postabankkal érvényes együttműködési megállapodás, amely a mikrohitelek óvadéki fedezet mellett történő folyósítására vonatkozik, nem volt alkalmas az új hitelek lehívására, ezért kértük a bankot az együttműködés módosítására.
2000. április 26-án érkezett meg az MVA állásfoglalása, miszerint a COP 9605 forrás óvadéki számla bevonása nélkül is folyósítható a vállalkozók részére. Az alkalmazandó kölcsönszerződés minta még ekkor sem állt rendelkezésre. Május végén kiderült, hogy a Postabank informatikai rendszere nem tudja kezelni a kincstáron keresztül érkező forrásokra vonatkozó konstrukciót.
Ezt követően a Polgár és Vidéke Takarékszövetkezettel alakítottunk ki szerződéses viszonyt a mikrohitelek Kincstáron keresztül történő folyósítására. Júniusban aláírásra került az egységes szerkezetbe foglalt együttműködési megállapodás módosítása a takarékszövetkezet és a Hitelgarancia Rt. által is.
Ezen konstrukció keretében az időhiány és az MVA által meghatározott korszerűtlen feltételrendszer miatt csupán 15 100 E Ft lehívására került sor.
A társfinanszírozó Gazdasági Minisztérium GFC forrására (13 millió Ft) vonatkozó szerződést véleményeltéréssel 2000. május 15-én juttattuk el az MVA-hoz, ezért az általuk nem került aláírásra. A 13 millió Ft lehívására december 30-ig lett volna lehetőség, így ez nem történhetett meg.
A Fővárosi Önkormányzattól és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarától 2000. évben új támogatás nem érkezett.
2000-ben erősítettük a vállalkozói tartozások behajtási tevékenységét, amelynek eredményeképpen közel 15 millió Ft hátralék került befizetésre. Január elsején a vállalkozói tartozások összege 36 535 296 Ft volt, ami december 31-re 26 633 301 Ft-ra csökkent. A bank ezen időszakban 6 hitelt mondott fel 5 169 619 Ft összegben.
2000. december 31-én a Mikrohitel portfólió minősítése az alábbiak szerint alakult:
Nem lejárt követelés | Lejárt tőke követelés | Lejárt kamat követelés | Követelés aránya a teljes kihelyezéshez viszonyítva | ||
A | 59 346 946 | 9,6% | |||
B | 10 243 000 | 9 978 | 1,6% | ||
C | 6 625 276 | 323 826 | 1,1% | ||
D | 6 685 627 | 456 182 | 1,1% | ||
E | 11 173 653 | 1 358 489 | 2% | ||
Összesen | 69 589 946 | 24 484 556 | 2 148 475 | 15,5% |
Valamennyi D és E minősítésű ügyfelek felé fennálló követelésünk végrehajtás alatt van, de ezen ügyekben a végrehajtás lassan halad. Összesen két ügyben nem várható semmilyen megtérülése a követelésnek.
6. A vezető tisztségviselők juttatásai
A BVK vagyonának kezelője, legfőbb döntéshozó szerve a 6 főből álló Kuratórium.
A Kuratórium és a Felügyelő Bizottság tagjai a BVK megalakulása óta tiszteletdíjban nem részesültek.
7. A közhasznú tevékenységről szóló beszámoló
7.1. A BVK stratégiai célkitűzései
A BVK 2000. évi stratégiai célja elsősorban a Főváros gazdaságfejlesztési programjaihoz kapcsolódóan a fővárosi kis- és középvállalkozásoknak az európai integrációs folyamatban való részvételhez való felkészítő programok kialakítása és végrehajtása volt. Ezek között elsősorban új finanszírozási programtermékek kifejlesztése, illetve oktatási programok szervezése, valamint rendezvényorientált információátadás és felkészítő programok voltak a legjelentősebbek. A stratégiai célkitűzések jelentős részben megvalósultak, hiszen a BVK munkája jelentős hatással volt a kormányzat kis- és középvállalkozás-fejlesztési programjára. Több - a BVK által kidolgozott, illetve előkészített - programelem vált a kormányprogram részévé. Ezek: beszállítói célprogram, 3 millió forintos mikrohitel program, illetve a 10 millió forintos kisvállalati hitelprogram. Továbbá előkészület alatt van a faktordíj támogatási rendszer, illetve a beszállítói rendszerhez kötődő kockázati tőkealap kialakítása. Jelentős siker könyvelhető el a stratégiai célok megvalósulása közül a Budapest Kisvállalkozó Hitelprogram indítása, amely jelentős mérföldköve a kisvállalatok hitelezésének. A konstrukció egy működőképes, kidolgozott koncepció, amellyel valós lehetőséget teremtettünk a kereskedelmi banki részvételre a kisvállalati hitelezésben.
7.2. A BVK szolgáltatásai, programjai
7.2.1. Hitelezési programok
2000. május 17-én aláírásra került az a nemzetközi megállapodás (Memorandum of Understanding), amely a Mikrohitel Program korszerűsítéséről szól. A szerződés a GM, MVA, EU Delegáció között került megkötésre. Leglényegesebb eleme az volt, hogy kimondta, az Országos Mikrohitel Alap a Magyar Kormány tulajdona, amelyet a GM képvisel, kezelője pedig az MVA. Az előző évek forrásait be kell vonni az Országos Mikrohitel Alapba, amelynek létrejötte feltétele a PHARE és a kormányzat további támogatásainak.
2000. májusában ismertté vált, hogy július 1-jétől indul az országos, 3 millió Ft felső összeghatárú, korszerűsített feltételrendszerű Mikrohitel Program. A program kézikönyvének tervezetét a BVK számára az MVA májusban megküldte, országos értekezletet tartva annak megvitatására. A felvetett problémák csupán egy része került kijavításra, és a június 26-án megküldött szerződéstervezet mellett egy ellentmondásokkal teli, működésképtelen eljárási rendet tartalmazó kötetet kaptunk. Ekkor még nem volt együttműködési megállapodás a folyósító pénzintézet és az MVA, BVK-k között, a Vezetői Információs Rendszer informatikai háttere nem volt kész, a szerződő felek kiléte nem volt számunkra ismert.
A szerződéscsomag a BVK-t arra kötelezte volna, hogy a korábban kapott, és könyveiben saját vagyonként nyilvántartott Mikrohitel forrásokat kamataival növelten utalja vissza az MVA-nak, mint az Országos Mikrohitel Alapot kezelő szervezetnek. Ez a magyar hatályos jogszabályok szerint nem volt lehetséges.
Az általunk aláírt és 12 oldalnyi véleményeltérést tartalmazó szerződés sem került az MVA által aláírásra, így a BVK kizárásra került a korszerűsített Mikrohitel Program lebonyolítói közül. Észrevételeinkre válasz nem érkezett.
Az MVA ugyanakkor 2000. júliusában átfogó pénzügyi vizsgálatot rendelt el a BVK Mikrohitel Alap kezelésének, felhasználásának átvilágítására. A vizsgálatot a MONETA Könyvvizsgáló Kft. folytatta le. A vizsgálat 1995-től kezdve tekintette át a Mikrohitel Alap felhasználását. Lényeges szabálytalanságot, jogtalan felhasználást nem tárt fel.
Tárgyalásokat kezdeményeztünk az MVA és a GM vezetőivel annak engedélyezésére, hogy ameddig a jogi helyzet nem kerül tisztázásra, a nála lévő szabad forrásokat a korszerűsített feltételrendszer mellett a vállalkozások finanszírozására fordíthassa.
Új termékünket a Budapest Kisvállalkozói Hitel konstrukciót 2000. november 2-án sajtótájékoztató keretében mutattuk be a főváros közönségének. Ekkor került aláírásra a hitelprogram lebonyolítását szabályozó együttműködési megállapodás a BVK, a Polgár és Vidéke Takarékszövetkezet, valamint a Hitelgarancia Rt. között. A nyújtható hitel összege 10 millió Ft, amelyből 3 millió Ft a BVK saját forrásából, 7 millió Ft pedig a TKSZ forrásából kerül folyósításra. A hitelt azon vállalkozások vehetik igénybe, akik budapesti székhellyel vagy telephellyel rendelkeznek és a kisvállalkozói törvény besorolása szerint kisvállalkozásoknak minősülnek. A konstrukció BVK-s forrását a Mikrohitel II programhoz elkülönített BKIK és Fővárosi Önkormányzat által nyújtott források és hozadéka képezik, ezek együttes összege 258 millió Ft. A konstrukció keretében így kb. 1 milliárd Ft forráskihelyezésre nyílt lehetőség a budapesti vállalkozások számára, amennyiben a BVK-t nem zárják ki az új 3 millió forintos hitelprogramból, úgy ez a mérleg 3,5 milliárd forint lehetett volna.
2000. október 25-én együttműködési megállapodás aláírására került sor a BVK és a Csepeli Piacfejlesztő és Üzemeltető Kft. között egy kísérleti program indításáról, mely szerint a BVK kiemelt ügyfeleként kezeli a Csepel Piacon üzlethelyiséget vásárló kereskedőket, külön konstrukciót dolgoz ki finanszírozásukra, és a Csepeli Piac Kft. pedig készfizető kezességet vállal a hitel azon részére, amelyet a vállalkozó az üzlethelyiség bérleti jogának megvásárlására fordít.
7.2.2. 2000. évi oktatási programok
A 2000. évben a budapesti KKV-k részére megvalósított 63 oktatási programunkon 1847 vállalkozó vett részt. A résztvevők 28%-a az egyéni vállalkozókat képviselték, 29%-a mikro vállalkozások képviseletében voltak jelen, 24%-a kis vállalkozások, míg 19%-a közepes vállalkozások köréből kerültek ki. A legnépszerűbb programokon a résztvevők 15%-a, illetve 14%-a vett részt. (Vállalatvezetés és minőségbiztosítás orvosok számára - 292 fő. Hogyan készítsünk sikeresen közbeszerzési pályázatot? - 268 fő). A COP96WP3 és a COP97WP1, PHARE üzleti tervek alapján kerültek megvalósításra a programjaink.
A legsikeresebb programjaink a következők voltak: vállalkozás indítása kezdő vállalkozók részére; általános ismeretek vállalkozóknak; könyvvezetési kötelezettségek; „a sikeres vállalkozás”, a szabványok; a minőség tervezése és szervezése; a termékfelelősség szabályozása; az EU harmonizált minőségbiztosítási rendszerek kiépítése és karbantartása; Kft.-ből Rt.-be, cégátalakítással kapcsolatos tudnivalók; vállalkozás stratégiája és üzleti terv; vállalkozások pénzügyei; pénzügyi piacok; projektmenedzsment vállalkozóknak; gépi könyvelés vállalkozóknak; EU versenypolitikája; az internet használatában rejlő lehetőségek; társasági jog, naplófőkönyv; kísérleti távoktatás; általános ismeretek vállalkozóknak; Magyarország EU csatlakozása; milyen előnyöket nyújthat az európai harmonizáció a mikro- és kisvállalkozásoknak?; hogyan készítsünk sikeresen közbeszerzési pályázatot?.
7.2.3. Rendezvények 2000-ben
Rendezvényeink a BVK küldetésének és értékteremtő tevékenységének eszközeként jelentős mértékben hozzájárultak az év sikereihez.
Ezek közül kiemelkednek a nagyobb létszámú közönséget megmozgató konferenciák, ilyenek pl. az „Európai Kihívások Európai Verseny” című konferenciánk, továbbá a tematikus szakmai programok közül nemzetközi kiállításokra készítettünk fel vállalkozásokat, ezek közül a legjelentősebb a Kölni Bútoripari Világkiállítás volt. Az év folyamán további 12 jelentősebb vállalkozói rendezvényt szerveztünk elsősorban az üzleti tervünkben meghatározott szakmai célok keretében. Új rendezvénysorozatunk volt a Női Vállalkozói Klub információs napjai. Ezek között legjelentősebb a „Nők a társadalomban” című Vállalkozói Nyári Egyetem szervezésében való részvételünk volt.
7.2.4. Nemzetközi Kapcsolatok forrástérképe
Kiterjedt nemzetközi aktivitás jellemezte az évet. Jelentős aktivitásunk volt az Európai Unió nemzetközi hálózatai illetve szervezetei felé. Két szervezetben képviseljük Budapestet: RIOST (Nemzetközi Beszállítói Szervezetek Hálózata, Ipari Együttműködés és Partnerségi Szervezetek), illetve EUROCITIES (Gyorsan Növekedő Gazdasági Szektorok Bizottsága). Jelentős előrehaladást értünk el az EU DG Enterprise-al való kapcsolat kiépítésében, szakmai munkánk eredményeképpen Budapest sikeresen pályázott a PRECO (Permanent Regional Cooperation - ECOS-Ouwerture) programban.
Bilaterális együttműködési programok kialakításában lépéseket tettünk hagyományos partnereink felé, ezek: az Ile de France régió, Datar, Nimes - Kézműves Kamara (Franciaország); LENTA Aberdeen College (Nagy-Britannia); Brüsszeli Fővárosi Régió (Belgium); WWF (Ausztria); Moszkvai Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (Oroszország), Távol-keleti kapcsolatainkat elsősorban Hangzhou Gazdasági Bizottság, Peking Gazdasági Bizottság (Kína) és JCIF (Japán) felé erősítettük.
7.2.5. Szolgáltatásaink minőségbiztosítási rendszerének kiépítése
ISO 9001 szabvány szerinti minőségügyi rendszer bevezetésére való felkészülést 2000. januárjában indítottuk.
Az ISO szabvány szerinti dokumentáció elkészítése után 2000. április 1-jétől került sor a BVK-ban az ISO 9001 minőségügyi rendszer bevezetésére.
A rendszer próbaműködését lezáró belső audit 2000. júniusában zajlott le. Minősítésünket a Det Norske Veritas Magyarország Kft. végezte. Az előaudit 2000. októberében sikeres volt. Ezt követően 2000. novemberében került sor a tanúsító auditra. A tanúsító audit sikeres volt, a tanúsítást végző auditor hiányosságot nem tárt fel, ezért a BVK 2000. november 21-től ISO 9001-es szabvány szerinti tanúsított minősítést megszerezte.
Budapest, 2001. április 6.
Dr. Nagy Ákos
elnök
1025 Budapest,
Alsózöldmáli út 27/A