A Fővárosi Közlönyben megjelent, a Fővárosi Önkormányzat által rendelkezésre bocsátott hivatalos szöveg.

Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 22/2017. (VII. 3.) önkormányzati rendelete indokolása

a Budapest főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról szóló 30/2010. (VI. 4.) Főv. Kgy. rendelet módosításáról

Általános indokolás

Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat (a továbbiakban: Józsefvárosi Önkormányzat), Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata (a továbbiakban: Ferencvárosi Önkormányzat) és Budapest Főváros Önkormányzata (a továbbiakban: Fővárosi Önkormányzat) megbízásából a parkolás-üzemeltetési feladatokat ellátó Budapest Közút Zrt. kezdeményezte a Budapest főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról szóló 30/2010. (VI. 4.) Főv. Kgy. rendelet (a továbbiakban: R.) módosítását.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A Józsefvárosi Önkormányzat kezdeményezte, hogy a Tisztviselőtelep és a Ganz negyed különleges várakozási övezet legyen. A Tisztviselőtelep műemléki jelentőségű terület a földrajzi elhelyezkedése, a városképe, valamint a területen található műemlék épületekre tekintettel, a Ganz negyed kialakítása pedig teljesen egyedi, egy épülettömbbel, amelyben mintegy kettőezer fő lakik.

A környező területek fejlődése, valamint a gépkocsik számának növekedése, ezáltal az egyre növekvő várakozási igények és a megnövekedett forgalom problémát jelent, várakozási feszültséget okoz az ott lakók számára. A várakozási díj bevezetésével várhatóan csökken a területen hosszú távú parkolást keresők száma, így az ott lakók és az ügyeiket intézők könnyebben juthatnak várakozóhelyekhez, a megnövekedett forgalomterhelés várhatóan csökken, a terület lakó-pihenő környezet jellege pedig megmarad.

A területen, más kerülethez hasonlóan, a parkolójegy-kiadó automaták nagyobb távolságban történő elhelyezése indokolt, ezzel a fővárosi és a józsefvárosi kiemelt településkép összhangja is megmarad. Az így kialakult nagyobb távolságok miatt információs táblák elhelyezése szükséges, amelyek tartalmazzák a legközelebbi automata helyét (iránya, távolsága), illetve a mobiltelefonos parkolási díjfizetési rendszer hozzáféréséhez szükséges információkat is. Ezen kívül a területen a parkolójegy megváltásához szükséges hosszabb idő miatt a „türelmi” idő 5 percről 10 percre nő.

A Heim Pál kórházba látogatók, mind pedig a területen ügyeiket intézők nagy számára tekintettel javasolható az egy órás díjmentes időszak bevezetése a területen, amelynek értelmében minden nap egy alkalommal, legfeljebb egy órában a gépjárműhasználók díjmenetesen várakozhatnak, a várakozási díjfizetési kötelezettség csak ezután lép életbe. A mobiltelefonos parkolási díjfizetési rendszer azonnal tartalmazza a díjkedvezményt. A parkolójegyet nem váltókat az ellenőrök, időponttal ellátott fénykép készítése mellett ellenőrzik, majd a következő ellenőrzéskor a rendszer vizsgálja a díjmentes időszak túllépését, a díjfizetés megkezdését, a jegy váltását. A zárt ellenőrzési rendszer képes kiszűrni az esetleges visszaéléseket.

A 2. §-hoz

A Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapest Közút Zrt. végzi az őrzött, fizető P+R várakozóhelyek üzemeltetését. A társaság szerint többször előfordul, hogy az őrzött, fizető P+R várakozóhelyek megtelnek és a bérlettel rendelkezők már nem találnak szabad várakozóhelyet. Ez leginkább az öt és húsz munkanapos bérlettel rendelkezőket érinti, mivel az öt munkanapos bérlet hét naptári napon belül, a húsz munkanapos bérlet harminc naptári napon belül használható fel egymást követő munkanapokon, így ha a bérlettel rendelkező gépjárműhasználó nem talál szabad várakozóhelyet, akkor anyagi kár érheti. Az R. módosításával az öt munkanapos bérlet tíz naptári napon belül, öt bármelyik munkanapon, a húsz munkanapos bérlet harminc naptári napon belül húsz bármelyik napon belül felhasználható lesz, így az őrzött, fizető P+R várakozóhelyek esetleges telítettsége esetén a bérlettel rendelkező gépjárműhasználók anyagi kára megszűnhet.

A 3. §-hoz

A József Attila lakótelepen 2016. október 1-től kell fizetni a várakozásért. Az azóta eltelt időszakban a parkolás-gazdálkodási rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket, sikeresen működik, ugyanakkor már megmutatkozott, hogy a terület szélén, az Üllői út közvetlen közelében lévő várakozóhelyek kihasználtsága erősen lecsökkent, mivel természetszerűleg a lakóépületektől távolabb eső várakozóhelyeken a várakozási igény alacsony.

A Ferencvárosi Önkormányzat javaslata alapján az Üllői út szervizútján a Pöttyös utca és a Csárdás köz között elhelyezkedő mintegy 165 férőhelyes parkolóban, valamint a Ferde utca szervizútjának a szálloda előtti szakaszán található körülbelül 45 férőhelyes parkolóban - a Carl Lutz rakparthoz hasonlóan - olyan szabály lépjen érvénybe, hogy 3 órára történő díjfizetés esetén a díjfizetés napján a várakozási üzemidő végéig további díjfizetés nélkül lehessen várakozni. Ez azt jelenti, hogy a két parkolóban a 175 forint/óra várakozási díjtételt figyelembe véve, naponta legfeljebb 525 forintot kell fizetni a várakozásért. Ez a megoldás egyaránt kedvező az eszközt váltani kívánó gépjárműhasználók számára, valamint a József Attila lakótelepen működő vállalkozások, intézmények hosszú idejű várakozási igénnyel fellépő forgalma számára.

A 4. §-hoz

A Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Rákóczi tér alatti mélygarázs üzemeltetését a Budapest Közút Zrt. végzi. A társaság felmérte a környéken található parkolóházakban és mélygarázsokban fizetendő várakozási díjak mértékét és ez alapján tett javaslatot a várakozási díjak módosítására.

Az 5. §-hoz

A rendelet hatálybalépéséről rendelkezik.