1870. évi XXXVIII. törvénycikk indokolása

az alföld-fiumei vasut eszék-sziszek-károlyvárosi részének kiépítése tárgyáról * 

Általános indokolás

A tisztelt ház 1868. évi május hó 12-én tartott 229-ik ülésében hozott határozata által utasitotta a kormányt, hogy gondoskodjék, miszerint a nagy-várad-eszéki vaspálya, Eszéktől Sziszeken és Károlyvároson át Fiuméig a legrövidebb vonalon függetlenül minden más társaságtól és minél előbb épittessék ki.

Mielőtt azonban a kormány az e részbeni törvényjavaslatot előterjeszthette volna, szükséges volt megállapodnia az iránt -

a) mely irányban lesz e vasut Eszéktől-Sziszekig épitendő;

b) vajjon Sziszektől Károlyvárosig a Kulpa-völgyén uj összekötővonal épittessék-e, avagy felhasználtassanak e czélra a sziszek-zágrábi, és zágráb-károlyvárosi kész és üzletben levő vasutvonalak;

c) mi módon épittessék ki a károlyváros-fiumei vonal.

I. Mi az eszék-sziszeki fővonal irányát illeti - e tekintetben több vonalat kellett tanulmányozni, - nevezetesen a száva és drávavölgyi, valamint azon vonalat is, mely Eszéktől Nasiczon, Pozsegán és Pakráczon át Szalvonia kerületét közepén áthasitva, Sziszek felé vonul.

Tisztán technikai és forgalmi szempontokból véve a dolgot, a Száva-vonal, mely Diakóvár-Bród Uj-Gradiska, Jaszenovácz érintésével Sziszekig vezet, mutatkozott legczélszerübbnek, minthogy azonban Horvát-Szlavonországnak országgyülése és kormánya által, valamint képviselői részéről is több izben tolmácsolt közóhaja azon kivánságban pongosult össze, mikép e vasut Eszéktől és Pozsega érintésével Szlavonországon keresztül vezettessék, ennélfogva a kormány is az e tekintetben eszközlött vonal-tanulmányozások alapján ez utóbbi vonal kiépitésében állapodott meg olykép: hogy azon esetre, ha a még folytatandó részletesebb tanulmányozásokból kiderül, hogy a vonal Pozsegának nem vihető - az Pleterniczánál vezettessék át a határőrvidékre s onnan Uj-Gradiska érintésével folytattassék Sziszekre; Pozsega város pedig a fővonallal egy szárnyvonal által kapcsoltassék össze.

E mellett a határőrvidéki terület forgalmi szükségleteinek megfelelőeg, czélszerünek mutatkozik egy kapcsoló vasutnak kiépitése Uj-Gradiskáról Bródon át Mitroviczáig, melyet egyuttal az eszék-sziszek-károlyvárosi vonal kiépitéséről szóló javaslatomba foglaltam.

II. Mi a Sziszek s Károlyváros közti összeköttetést illeti, az e czélból a Kulpavölgyén létesitendő egyenes vasut kiépitése ellen nevezetes okok forogtak fenn:

1-ször. E vasut kiépitése aránytalanul sokban kerülend.

2-szor. Egészen lakatlan elhagyott vidéken vezetend át, s

3-szor. Az eszék-sziszeki és károlyvárosi-fiumei vasutaknak összeköttetésére nézve a már forgalomban levő sziszek-zágrábi és zágráb-károlyvárosi vasutszakaszok is szolgálhattak volna eszközül.

A kormány ennélfogva mindenekelőtt a déli vaspályatársulattal bocsátkozott alkudozásokba - remélvén, mikép e társulattól sikerülend az érintett két vasutszakaszt kedvező feltételek alatt megszerezni.

Első felhivásra hajlandónak is mutatkozott a déli pályatársulat fennérintett vonalainak átengedése iránt a kormánynyal tárgyalásokba bocsátkozni - később azonban, midőn a kormány e részben határozottan lépett fel, valószinüleg a törökországi vasut létesitésének időközben felmerült eszméjétől vezettetve más nézetre jutott a déli vasuttársaság és a kormány ajánlatait nem fogadta el.

Ennélfogva, hogy a tisztelt ház utasitásának, melyszerint az eszék-fiumei vasut minden idegen befolyás nélkül s a lehető legrövidebb uton épittessék ki, megfelelve legyen, a kulpavölgyi uj összekötő vasutnak kiépitését kellett elhatározni.

III. Végre mi a károlyvárosi-fiumei vasutvonal létesitését illeti, noha az épités nehézségei miatt rendkivül sok költségbe kerül, mégis, miután a Fell-rendszer alkalmazhatása czéljából megkisérlett tanulmányok és beható vizsgálatok világosan kitüntették, hogy ezen olcsóbb épitési rendszert ily nagyfontosságu vasutnál alkalmazni nem czélszerü, sőt káros, annálfogva utoljára is mint első rendü vasut határoztatott kiépittetni.

Tekintve továbbá azt, hogy e vonal épitése hosszabb időt s nagy munkát veend igénybe, s hogy az eszék-fiumei egész vasut létesitése tetemesen gyorsittatik, ha a legnagyobb épitési akadályokkal bővelkedő vonalon az épités még az engedélyezés előtt vétetik foganatba, - ennélfogva czélszerünek láttam a károlyváros-fiumei vonalnak államköltségen leendő épitését s pedig annál inkább idejekorán meginditani - mert e vonal nemcsak az Eszéktől oda vezetendő vonalnak, hanem a buda-zárkány-zágráb-károlyvárosi már forgalomban levő egyenes összeköttetésnek is folytatását képezi a tengerhez.

Ezek után szükségtelennek találván az eszék-fiumei vasut épitésének czélszerüségét részletesen indokolni, csakis azt kivánom még megjegyezni, - hogy kormány a katonai végvidék jelen tényleges helyzetét tekintve, a kamatbiztositást azon szakaszokra nézve, melyek a végvidék területére esnek, nem hozhatta javaslatba; kétséget sem szenved azonban, hogy ezen törvényjavaslat e tekintetben is elősegiti, illetőleg megkönyiti az engedélyezési tárgyalások befejezését.

Minélfogva jelen törvényjavaslatot a tisztelt háznak elfogadás végett ajánlom.