1874. évi XVI. törvénycikk indokolása

váltóhamisitás esetében követendő eljárásról * 

Általános indokolás

A váltótörvényszék előtt folyamatban lévő váltóperekben ezen biróság mondja ki azt is hogy az egyik fél által hamisnak vagy hamisítottnak állitott váltó, valódi-e vagy nem.

A büntető biróság ily esetekben egyedül a büntetés kiszabására van hivatva s igy a büntető biróság egyik főfeladatát, a büntett és a bünösség megállapítását más biróság gyakorolja.

Mióta az uj birósági szervezet és a kir. ügyészség életbe léptetett, mindinkább érezhetővé vált annak szüksége, hogy a váltóhamisitás kérdése - mint kizárólag büntetőjogi kérdés, a bünvádi eljárás formái szerint és az erre nézve létező közegek közreműködése mellett büntető uton vizsgáltassék és állapíttassék meg. Ezt egyrészről a közérdek, mely a váltó, mint általános forgalmi eszköz meghamisítása által és a hitel megszavazása által közel érintetik, más részről pedig a veszélyezett magánérdek teszi szükségessé; minthogy a bünvádi eljárás több és hatályosabb módot nyujt a való felfedezésére, mint a polgári per, és annak a legkisebb részletekig szabályozott formaságai.

De egyéb rendkivüli nagyfontosságu kérdések tekintetében is szükséges, hogy a tény valamint a bünösség kérdése felett a büntető biróság itéljen.

Arra nézve, hogy a bűnösség megállapíttassék: nem elegendő, hogy a váltó hamis vagy hamisitott legyen.

Erre még egész sora a tényeknek és körülményeknek hozandó világosságra. A felperes kitöltetlen forgatmány által juthatott a váltó birtokába s oly egyéntől, a ki azt második és harmadik előző birtokostól ugyanazon kitöltetlen forgatmány mellett vette át. Ez vizsgálat és nem polgári eljárás tárgya. Nagy befolyással bir továbbá a beszámithatóság vagy a tudomás kérdése. A váltóhamisitásban vagy a továbbitásban közreműködők, részessége; mindezek oly elemek, melyek a bünvádi eljárás formái szerinti eljárást és megállapitást tesznek szükségessé.

Mindezekből következik, hogy a hamisitás kérdésében az eljárás és az itélethozatal a büntető biróság illetőségébe teendő át, mely e körül - a bünvádi eljárásra nézve fenálló szabályok szerint jár el.

Mindazonáltal óvatosságot igényel ezen intézkedés; nehogy midőn egyik szempontot oltalmazni törekszik, a másik ép oly jogos szempontot figyelem nélkül hagyva, azt megsértse.

A hitel természete követeli, hogy a váltóper a lehető gyorsan folyjon le, s hogy az a legszükségesebb esetek kivételével meg ne akasztassék.

Ha már az, hogy alperes a váltót hamisnak vagy hamisitottnak állitja, elég volna a váltóper megakasztására: ez esetben okvetlenül számos magánérdek és egy közérdek is megsértetnék.

Gondoskodni kellett tehát oly módról, mely által az ürügyül használt kifogás mellőzése, de másrészről a büntető biróság tettleges beavatkozása is ott, hol ez szükséges, lehetővé váljék.

A törvényjavaslat mindkét irányban megfelel a szükségnek s a büntető szempont kellő érvényesitése mellett megfelel a magánjogi, különösen a forgalmi érdek által követett óvatosságnak is.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A fenn kiemelt eszme kifejezését találja az 1-ső §-ban, mely szerint nem az alperes egyszerü állitásain: hanem csak az esetben szakitandó félbe a váltó-eljárás, ha a váltótörvényszék az előtte beperelt váltót „a bizonyitékok alapján hamisnak vagy hamisitottnak tartja.”

A megitélés joga tehát a váltó-biróságot illeti, mely a conceret viszonyok és tények számbavételével azon helyzetben van, hogy alaposan megitélheti, vajon forog-e fenn elég indok a polgári eljárás felfüggesztésénél a bünvádi birót hivni fel, az állitott hamisitás kérdésében a további eljárásra?

Lényegében ugyanaz mondatik ezen szakaszban, a mi a polgári perekre nézve az 1868:LIV. törvénycikk 10. §-ában van meghatározva; a különbség csak az, hogy azon kitétel által, bizonyitékok alapján figyelmeztetik s illetőleg utasittatik a váltóbiróság, hogy e mindenesetre fontos intézkedést egyszerü állitás alapján ne határozza el.

Hogy mily bizonyitékok kivántatnak a polgári eljárás megszakitásánál az ügynek a büntető birósághoz való utasitására: erre nézve határozott rendelkezést nem tartalmaz a törvényjavaslat, ez a biróság belátására, az állitások, adatok, a tények és körülmények összevetéséből eredményülő birói meggyőződésre volt bizandó. Taxativ bizonyitási szabályokat e tekintetben nem lehetne felállitani, mert lehetetlen tüzetesen és biztosan felszámitani mindazon körülményeket és bizonyitékokat, a melyekből az egyik fél állitása, a másiknak pedig tagadása esetében legalább is valószinüséggel következtetni lehessen a váltóhamisítást, s mig másrészről a jelenségeket meggyengitő vagy megsemmisítő körülményeknek és ellenbizonyitékoknak felsorolása is szükségessé válnék, hogy a törvény az egyoldaluság által káros eredményeket ne idézzen elő.

A 2. §-hoz

Ezen szakaszban az általános bünvádi illetékességi szabályok azon okból hozatnak fel, nehogy illetékességi kérdések és netaláni összeütközések által, az eljárás lefolyása akadályoztassék.

A 3. §-hoz

Ezen szakasz az 1-ső § rendelkezésének alkalmazását kiterjeszti, azon esetre is, ha a váltóbiróság cognitiója tárgyát képező váltónak hamis vagy hamisított volta iránti gyanu nem a váltótörvényszék, hanem más hatóság vagy biróság előtt folyamatban lévő eljárás alatt merül fel.

Többször történt, hogy más büntett miatti vizsgálat folyamában merülnek fel alapos gyanuokok arra nézve, hogy a váltótörvényszék előtt folyamatban lévő per alapját képező váltó hamis, vagy hamisitott.

Ily esetben két mód követhető a váltónak a büntető birósághoz áttétele tárgyában: vagy kötelességévé kell tenni a váltóbiróságnak, hogy a kir. ügyész, vagy a vizsgáló biró, rendőrközeg, illetőleg büntető törvényszék megkeresésére azonnal hagyjon fel a további eljárással és tegye át az ügyet és az iratokat a büntető birósághoz, vagy ez esetben is, a felmerült gyanuokok alaposságának mérlegezését és az e szerinti határozatot a váltóbiróságra ruházni.

A törvényjavaslat ez utóbbi módot változtatta, mint a mely a biróságok egymástól független határozási jogát, de másrészről a már fenn kiemelt kettős érdeket is leginkább biztositja.

A 4. §-hoz

Ezen szakasz a fentebbi szakaszban kifejezett általános szabálylyal szemközt kivételeket állapit meg.

Az elősorolt tények és körülmények mind olyanok, hogy ezekből igen nagy valószinüséggel már előre következtethető a gyanu alapossága. A kivételes intézkedés a szorosan körvonalozott esetek természete által eléggé indokoltatik.

Az 5-6. §-hoz

Mint az előző szakaszok szükségszerü folyományai indokukat ezen előző szakaszokban találják.

A 7. §-hoz

Ezen szakaszt a bünvádi itélet hatályának biztositása teszi szükségessé. A bünvádi eljárás tárgyát képező váltónak hamis vagy hamisitott voltát, vagy valódiságát kimondó büntető birósági itéletnek, hatálylyal kell birni a polgári biróra nézve is.

A váltókövetelés, kivéve az 1840. XV. törvénycikk 1. r. 39. §-a esetén elenyészik, ha az annak alapját tevő váltó végérvényesen hamisnak mondatott ki, vagy pedig csekélyebb összegre szoritandó, ha az az összeg nagyobbá tétele által hamisittatott.

A tényt, hogy a váltó hamis, vagy hamisitott, valamint azt is, hogy ki által, és az összeg felemelése, és mily felemelése által hamisittatott meg a váltó, a büntető biróság itélete szerint tartozik a váltóbiróság teljes erejüleg bebizonyitottnak, az őtet illető eljárás és cognitio alapjául elfogadni, valamint ellenkezőleg azt is, ha a bünvádi biróság a váltót valódinak, vagy nem hamisitottnak állapitja meg.

A bünvádi uton hozott jogerejü itélet tartalmának alapul vételével a további eljárás és a polgári ügynek e szerinti elintézése, a váltóbiróságnak tartatott fenn.