1876. évi X. törvénycikk

az 1870:XXXII. törvénycikkel engedélyezett bánréve-nádasdi vasut engedélyokmánya némely határozmányainak módositásáról, illetőleg kiegészitéséről * 

1. § A bánréve-nádasdi vasut engedélyese feljogosittatik, hogy az esetre, ha a vasutat személyforgalomra is berendezi - a szállitandó személyektől a forgalomban levő többi vasut menetdijával megegyezőleg, azonban az ezüstpótlék kivételével, személy- s kilométerenkint

az I. osztályban 0. 05 frt.
a II. osztályban 0. 035 frt.
a III. osztályban 0. 025 frt.
a IV. osztályban 0. 015 frt.

vitelbért szedhessen.

Feljogosittatik továbbá, hogy a személyközlekedést egyelőre csupán III. és a katonaszállitásra előirt kellékekkel ellátandó IV. osztályu kocsikkal közvetithesse.

2. § Ehhez képest az 1870:XXXII. törvénynyel beczikkelyezett engedélyokmány a következő pontokkal egészittetik ki:

a) A katonaszállitás leszállitott árszabás szerint eszközlendő és pedig egyrészt a hadügyministerium, másrészt a m. kir. államvasutak igazgató-tanácsa között megkötött egyezmény alapján, melynek szabályai ezen engedélyokmány kiegészitő részét képezik.

Ezen határozatok a pénzügyi, az állami és hatósági közbiztossági őrségre, és a fegyenczekre is alkalmazandók.

A katonaszállitásra vonatkozó határozatok és kedvezmények magától érthetőleg a honvédségre és azon csapatokra is érvényesek, melyek mint a hadsereg kiegészitő része, a népjog oltalma alatt állanak.

b) Az államtisztviselők és szolgák, kik a vasutak igazgatása és üzlete felett őrködő hatóságok megbizásából, vagy az állam ezen engedélyből folyó érdekeinek megóvása végett, vagy jövedéki czélokból a vasutat használják és a hatóság megbizását igazolják, utimálháikkal együtt ingyen szállitandók.

3. § Az engedélyokmány kiegészitő részét képező függelék a következő pontokkal szaporittatik;

a) a vonatok a közmunka- és közlekedési ministerium által helybenhagyott menetrend szerint közlekedhetnek;

b) minden ut-átjárónál levő intőtáblán a közönség miheztartása végett felirandó, hogy mily időben halad el vonat. A korlát nélküli ut-átjárók előtt a mozdonyvezető a gőz-síppal füttyenteni tartozik;

c) a pálya addig, mig azon a mostani két vonatnál több nem közlekedik, a felvigyázó személyzet által naponta legalább egyszer megvizsgálandó.

Látogatottabb ut-átjárások, valamint a vasutnak mindazon pontjai, hol a közlekedés veszélylyel járhat, minden egyes vonat elhaladása előtt megtekintendők;

d) egyes vonatokban a bánréve-arlói vonalrészen csak 40, az arló-nádasdi vonalrészen pedig csak 20 tengelynek szabad lennie;

e) minden vonatnál, a mozdonynak fékét nem számitva, annyi féket kell alkalmazni és személyzettel ellátni, hogy a bánréve-ózdi vonalon minden 8-dik, az ózd-nádasdi vonalrészen pedig minden negyedik fékezhető legyen;

f) a személykocsik a vonat utolsó harmadába sorozandók.

Ha a közönséges teher hiányában a vonat netán csak személy-kocsikkal indittatnék el, akkor a mozdony és személykocsik közé legalább is három - lehetőleg - megrakott kocsi soroztassék;

g) a menetsebesség minden korlát nélküli ut-átjárónál annyira mérséklendő, hogy a vonat 50 méter távolságban megállitható legyen.

4. § Az engedélyes rima-muránvölgyi vasműegylet egyrészt az engedélyokmány 1. §-a értelmében előállitandó s Ózd és Czenter községektől a czenteri és karui kőszénbánya-művekhez vezetendő szárnyvonalak kiépitésének kötelezettsége, másrészt a vasut késedelmes befejezéséből folyó jogkövetkezmények alól fölmentetik.

5. § Ezen törvény végrehajtásával a közmunka- s közlekedési és a pénzügyi ministerek bizatnak meg.