1880. évi III. törvénycikk indokolása

az ország némely részeiben jelentkező inség elháritására szükséges költségek fedezéséről * 

Általános indokolás

A mult évi aratás után annak eredményei iránt az ország több részében panaszok és aggodalmak fejeztetvén ki, a valódi helyzetről lehető biztos tájékozást kivántam nyerni, s e végből még mult évi szeptember hó 12-én 41083. sz. alatt bizalmasan felhivtam a főispánokat, hogy minden feltünést okozó eljárás mellőzésével, a termés eredményéről s különösen arról tegyenek jelentést, vannak-e már is, vagy valószinüek-e oly inségi jelenségek, melyek a községi és törvényhatósági gondoskodáson felül, még az állam közbelépését is javasolják?

A beérkezett főispáni jelentések folytán pedig mult évi október 16-án 43820. szám alatt köriratot intéztem a vármegyei törvényhatóságokhoz, melyben hangsúlyoztam, hogy az ország lakói megélhetési és élelmezési viszonyainak éber figyelemmel való kisérése a törvényhatóságoknak minden időben legfontosabb teendőinek egyikét képezvén, e feladat annál nagyobb gondozást és tevékenységet kiván most, midőn az aratás eredménye sok helyütt felette kedvezőtlen volt s ennek folytán felhivtam, hogy alárendelt közegeiket, szolgabiráikat azonnal megfelelően utasitsák, miszerint a lakosság megélhetési viszonyait éber és folytonos figyelemmel kisérve, úgy tapasztalataikról, valamint, ha bajt vagy veszélyt észlelnének, annak terjedelméről s az annak elháritására, úgy enyhitésére irányuló eszközökről a megye első tisztviselőjének, az alispánnak megfelelő időszakokban, minden esetre azonban havonként pontos jelentést tegyenek; ez utóbbiaknak pedig meghagytam, hogy e szolgabirói jelentések alapján, ha és amennyiben rögtöni intézkedés nem igényeltetik, nékem szintén havonként tegyenek a helyzetről minden túlzástól ment hű előterjesztést, melyből megismerhessem a megye részéről saját hatáskörében a társadalmi erők felhasználásával tett intézkedéseket, ha azok szüksége fenforgott, s megitélhessem, lesz-e s ha igen, mily mérvben, mily módozatok szerint és mely időben állami segélyre szükség.

Ugy a főispáni, valamint a törvényhatósági első jelentések beérkezvén s számos sürgős inségi ügy is tárgyaltatván, arról győződtem meg, hogy az ekként nyert adatok alapján az ország inségi szempontból három főcsoportba osztható.

Az 1-sőbe azon megyék tartoznak, a melyekben, ha valamely véletlen uj csapás közbe nem jön, állami segélyre szükség nem lesz; e vármegyék száma 25, s a következők:

Alsó-Fehér, Arad, Bács-Bodrog, Békés, Besztercze-Naszód, Baranya, Brassó, Csanád, Csik, Csongrád, Fogaras, Háromszék, Jász-N.-Kun-Szolnok, Kis-Küküllő, Nagy-Küküllő, Maros-Torda, Szolnok-Doboka, Szeben, Torda-Aranyos, Turócz, Udvarhely, Veszprém, Vas, Kolozs, Zólyom.

A 2-ik csoportba tartoznak azon vármegyék, melyekben, hol előbb, hol utóbb, kisebb-nagyobb mértékben inség, s igy állami segélyre aránylagos mértékben szükség lesz, ezen megyék száma 17, s a következők:

Bihar, Esztergom, Fehér, Gömör és K.-Hont, Hajdu, Hunyad, Liptó, Marmaros, Moson, Nyitra, Pest-Pilis-Solt-K.-Kun, Somogy, Sopron, Szepes, Szörény, Tolna, Torna.

Végre a 3-ik csoportba azon vármegyék sorolandók, melyekben az inség tényleg beköszöntött, s a segélyezési actió megkezdetett; számuk ma 23 s ezek, valamint az általuk nyert segélyek a következők:

Árva az inségi alapból 1,000 frt.
Abauj az inségi alapból 2,000 frt.
Bars az inségi alapból 1,000 frt.
Bereg az inségi alapból 4,000 frt.
ismét 4,000 frt.
Borsod az inségi alapból 1,000 frt.
Győr az inségi alapból vetőmagra kölcsön 12,390 frt.
Győr az inségi alapból segélyül 3,000 frt.
Heves az inségi alapból 3,000 frt.
Hont az inségi alapból 1,500 frt.
Komárom, Csallóközre árvizsegély 2,000 frt.
ismét 2,000 frt.
Krassó az inségi alapból 2000 frt.
Nógrád (tárgyalás alatt)
Pozsony vetőmagra az inségi alapból kölcsön 30,000 frt.
Pozsony segélyül 4,000 frt.
Pozsony árvizsegély 2,000 frt.
Sárosmegye az inségi alapból 8,000 frt.
és ingyen, sőt további inségi munkákra a közlek. ministertől 90,000 frt.
Szabolcs az inségi alapból 1,000 frt.
Szathmár az inségi alapból 3,000 frt.
Szilágy az inségi alapból segély 3,000 frt.
Temes az inségi alapból segély 2,000 frt.
Torontál az inségi alapból segély 3,000 frt.
Trencsén az inségi alapból 6,000 frt.
Ugocsa az inségi alapból segély 3,000 frt.
Ung az inségi alapból segély 500 frt.
s a közlek. minister inségi munkára kilátásba helyezett 20,000 frtot.
Zala az inségi alapból 2,000 frt.
Zemplén az inségi alapból 16,000 frt.
ismét az inségi alapból 8,000 frt.

s ingyen sót.

Továbbá nyert még az inségi alapból segélyt Hajdu megyei Csege község szegényei élelmezésére 300 frt és Moson megyebeli 7 gazda ugyancsak az inségi alapból 690 frtnyi kölcsönt.

Ezen segélyezések mellett úgy ezen, valamint más sujtottabb megyékben is az adóvégrehajtás az inségesekre nézve beszüntettetett.

Ezenfelül a ministertanácsnak f. évi január 2-án 1/M. T. szám alatt kelt határozata alapján addig is, mig a jelen javaslat törvényerőre emelkedhetik - ott a hol mulhatatlanul szükségesnek mutatkozik, a munkaképes inségesek által teljesitendő inségi munkákra egyetértőleg a pénz- és közlekedési ministeriummal előlegkép kölcsönök, vagy segélyek engedélyeztetnek; e tekintetben eddigelé a közlekedési ministeriumnál történt megállapodások szerint a következő törvényhatóságok területén, u. m.:

Hunyad megyében a Petrozsény-Oláhországba vezető, az árvizek által elrontott út helyrehozatalára 28,980 frt
Szilágy megye utai helyrehozatalára s részben újak létesitésére 50,000 frt.
Trencsén megyében utak helyrehozatalára az országos hitel rovására kölcsönül 25,000 frt.
Zala megyében a szilvágy-taskondi út helyrehozatalára a gőcseiekre való tekintettel 15,000 frt.
Szabolcs megyében tokaj-kolozsvári út helyrehozatalára 50,000 frt.
Temes megyében belvizek szabályozására kölcsönül 12,000 frt.
Fehér megyében utak jó karba helyezésére kölcsönül 6,000 frt.
Alsó-Fehér megyében az árvizek rongálta utak isméti helyrehozatalára 20,000 frt.
Ung megyében az ungi-uzsoki út helyrehozatalára 20,000 frt.
Marmaros megyében huszt-toronya-viszkori útra 30,000 frt.
a szacsal-romuli útra pedig 16,261 frt. 96 kr.
Nyitra megyében a nyitra-tapolcsányi-privigyei út helyrehozatalára 10,000 frtnyi

segély lett engedélyezve.

Az itt elősoroltakon kivül az inséges törvényhatóságok, inségi munkára alkalmas munkatárgyak kimutatására, illetőleg az ezekre szükséges költségvetések megállapitására felhivatván, az ez iránti tárgyalások befejezésével fog a segélyösszegek kiutalványozása eszközölhető lenni.

Áttekintve a helyzetet, úgy találom, hogy a segélyezés legczélszerűbb módozatai, - tekintettel a létező viszonyok okára, t. i. a termés silányságára, sok helyütt hiányára, tekintettel továbbá azon tapasztalatokra, melyek az utolsó 20 évben, fájdalom gyakrabban előfordult inséges állapotok alkalmával szereztettek, a következők volnának:

Gondoskodás vetőmag-kölcsönről.

Előlegadás a községeknek, hogy saját inségeseik irányában törvényszerű kötelmeik teljesitésére képesittessenek.

Hasznos inségi munkák által keresetforrás nyitása.

Végre közvetlen segélyezés ott, hol a fentebbi módozatok nem alkalmazhatók vagy elégtelenek.

A vetőmag-kölcsönt illetőleg, mely most már csak a tavaszira vonatkozhatik, a m. kir. pénzügyminister terjesztette be a törvényjavaslatot, itt részemről csak annyit kivánok megjegyezni, hogy az őszi vetőmagra nézve is megtörtént a lehető, mint az a pénzügyminister úr előterjesztéséből kivehető.

A segélyezés egyéb módozatait a jelen törvényjavaslat foglalja magában, melyre kötelességemnek tartom a következőket megjegyezni:

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A törvényjavaslat 1-ső §-a a községi törvénynek (1871. XVIII.) 131. §-ra hivatkozik, melynek értelmében a szegényekről, tehát az inségesekről is való gondoskodás első sorban a községeket terheli. E kötelesség inséges időkben oly mérveket ölthet, a mint hogy tényleg öltött is, a melyek teljesen indokolják, sőt elkerülhetlenül szükségessé teszik azt, hogy a községek ezen kötelezettségük teljesitésére előlegek, vagyis enyhe feltételek mellett nyujtandó kölcsönök által képesittessenek.

Az inséges községek ily előlegek, illetőleg kölcsönök által a helyzetbe jönnek, hogy munkaképes vagy munkaképtelen inségeseikről a helyi viszonyoknak legmegfelelőbb módon gondoskodhassanak, sőt esetleg a kisebb birtokos osztályt is segélyezhessék az által, hogy a felvett előlegnek egy részét azoknak inségi kölcsönül adják.

E kölcsönök után az illető község mint erkölcsi testület állitand ki kötelezvényt, melyben a tőkének visszafizetési részletei, azok határideje s a kamat világosan ki lesz téve, s melyben a község magát nem fizetés esetére, minden perlekedés mellőzésével a közigazgatási végrehajtásnak a közadók módjára aláveti.

E kölcsönök legalább is három évre, és legfölebb 6%-os kamatra fognak engedélyeztetni.

Alkalmas inségi közmunkákról, egyetértőleg a belügyministerrel a közlekedési minister fog gondoskodni, kinek, hogy ezt tehesse, megfelelő hitelre van szüksége, mi iránt a törvényjavaslat intézkedik.

Miután a községi törvénynek idézett §-a szerint, de a dolog természeténél fogva is bizonyos esetekben az állam van hivatva a szegény-, tehát inségi ügyet is kezébe venni, a belügyministeriumot, mint az inségi ügyben szakministeriumot azon helyzetbe is kell tenni, hogy akkor, midőn a segélyezés egyéb módozatai nem alkalmazhatók vagy nem elegendők, az elkerülhetlen esetekben a szükséges segélyt megadhassa; - a törvényjavaslat 1-ső §-ban ez is kellő kifejezést nyert.

A javaslat szerint a megfelelő törvényhozási felhatalmazás egész általánosságban lévén tartva, kötelességemnek tartom megjegyezni, hogy szerintem is igen kivánatos leendett volna, ha egy bizonyos maximalis összeg erejéig, ennek világos kitételével kérethetett volna a felhatalmazás. Azonban azt talán bővebben indokolni felesleges, hogy az inség mérvét egy bizonyos összegben kifejezni, merőben lehetetlen, miután a tényezők között, melyek az inséget előidézik, vannak olyanok, melyek teljesen kiszámithatlanok. Igy p. o., hogy csak egyet emlitsek, az inség mérvére, s ennek folytán a segély nagyságára s módozatára nézve igen sok függ az időjárástól s annak következtében attól, lehetend-e mielőbb és mennél hosszabb ideig a tél és tavasz folyama alatt a szabadban dolgozni; a kormány feladata lesz: gondos körültekintéssel, alapos vizsgálatok alapján és takarékossággal eljárni, s egyébként is a javaslat szerint a törvényhozás irányában felelősséggel járó számadással s tüzetes jelentéssel tartozik.

A törvényjavaslat többi §-ai nem igényelnek sem magyarázatot, sem tüzetesb megvilágitást.