1880. évi XLIV. törvénycikk

a zágráb-károlyvárosi vasutvonal megvétele iránti szerződés beczikkelyezéséről * 

1. § A zágráb-károlyárosi vasutvonal megvételére vonatkozó 1880 márczius 11-én kötött szerződés jóváhagyatik és beczikkelyeztetik.

2. § Ezen törvény végrehajtásával a közmunka- s közlekedésügyi és a pénzügyi minister bizatik meg.

Szerződés,

mely alulirott napon, egyrészről a közmunka- és közlekedésügyi, valamint a pénzügyi m. kir. ministerek, és másrészről a cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság között a következőképen köttetett.

I. Czikk

A cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság átengedi és ezennel átruházza a magyar államra, ez utóbbi pedig átveszi a zágráb-károlyvárosi vasut, vagyis azon vonal tulajdonát és birtokát, mely a zágráb-sziszeki vasutvonaltól a 79.299 kilométerszámnál elágazik és a károlyvárosi állomás végeig terjed.

II. Czikk

Az 1. czikkben megjelölt vasut a m. kir. kormánynak valamennyi ingó és ingatlan tartozékaival, a meglevő állomási, leltári műtárgyakkal és felhasználási anyagszerekkel, továbbá valamennyi, bármi czím alatt a nevezett vasut számára megszerzett területekkel együtt, akár használtattak azok addig épitési vagy üzleti czélokra, akár nem? - oly állapotban fog átadatni, - a minőben az, ugy a pályatest, mint fentjelzett tartozékainak rendes jókarban tartását feltételezve, az átadás idejekor találtatik.

Az átadásból azonban az összes jármüvek, a hozzájuk tartozó felszerelési tárgyakkal együtt ki vannak zárva.

III. Czikk

A m. kir. kormány azon esetben, ha jelen szerződés valamely hónap 20-ika előtt válik a magyar királyi kormányra nézve joghatályossá (XII. czikk) a következő hónap 1-ével, ha pedig a joghatályosság csak a hó 20-án vagy 20-dika után áll be, akkor a következő második hónap 1-jével lép a nevezett pálya birtokába. A tényleges átadás azonnal a birtokbavétel után megkezdendő és lehető gyorsasággal befejezendő. Az átvétel czéljából két-két példányban tüzetes leltár készitendő, mely az átadásra és átvételre hivatott közegek aláirásával fog elláttatni.

A pályával együtt a meglevő s a zágráb-károlyvárosi vonalra vonatkozó épitési és telekbeváltási tervek is át fognak egy-egy példányban a magyar királyi kormánynak adatni.

A birtokbavétel napjától fogva az emlitett vonal valamennyi bevételei a magyar királyi kormányra szállanak, mely viszont átveszi az összes terheket és kiadásokat is, és pedig ugy az üzletre vonatkozókat, mint azokat is, melyek netán még folyamatban levő bárminenmű új épitkezésekre vonatkoznak.

Mindazon fizetések azonban, melyek bizonyos teljesitményekért (épitkezések, szállitások, vételek) a birtokbavétel napja előtt váltak esedékesekké, melyekkel tehát a társaság hátralékban van, ez utóbbi terhére maradnak. Viszont azon követelésekhez való tulajdonjoga is épségben marad, melyek a a birtokbevétel napja előtt támadtak.

A fentebb felsorolt alapelvek nyernek alkalmazást azon szerződési jogokra és kötelezettségekre nézve is, melyek a zágráb-károlyvárosi vonalra vonatkoznak; oly megszoritással azonban, hogy a magyar államra csak azon szerződések szállnak át a mai napon a cs. kir. szab. déli vasuttársulat és a magyar kir. államvasutak igazgatóságának képviselői közt felvett jegyzőkönyvben fel vannak sorolva.

IV. Czikk

A m. kir. kormány kötelezi magát az átengedett vonalon alkalmazásban levő, a magyar kir. államvasutak igazgatóságának átadott kimutatásban végleg felsorolt pályafelvigyázókat, pálya- és váltó-őröket a birtokbavétel napjával a magyar királyi államvasut szolgálatába átvenni és azoknak ugy fizetésükre és mellékilletményeikre, valamint nyugdijigényeikre nézve is szerzett jogaikat biztositja; ellenben a cs. kir. szab. déli vaspályatársaság köteles a megjelölt személyek által és azok után a nyugdijintézetbe teljesitett befizetéseket, a magyar királyi államvasutak igazgatóságának kiszolgáltatni.

V. Czikk

Vételár fejében kötelezi magát a magyar királyi kormány a cs. királyi szabadalm. déli vaspályatársaságnak 1880 deczember 23-tól fogva, ezen társaság engedélyének egész tartama alatt, azaz 1968 deczember hó 31-ig 240,000 o. é. arany forintnyi, irva kétszáznegyenezer osztrák értékű arany forintnyi, állandó és változatlan, s semmiféle jelenlegi vagy jövendőbeli adónak alá nem vetett évjáradékot (annuitást) két egyenlő, mindegyik év junius hó 23-án és deczember hó 23-án esedékes 120,000 osztrák értékű arany forintnyi, irva egyszázhuszezer osztrák értékü arany frtnyi félévi részletekben effectiv osztrák-magyar vagy egyenértékű külföldi aranydarabokban, a magyar királyi központi állampénztárnál Budapesten fizetni és a cs. kir. szab. déli vaspályatársaságnak az 1867 április 13-án kelt szerződés IX. Czikke alapján a társaság által 1880 január hó 1-ig élvezett adómentesség meghosszabbitását, további tiz év tartamára, azaz 1880 január hó 1-től 1889 deczember hó 31-ig engedélyezni.

A mi a fentebb kikötött évjáradék fizetését illeti, az 1880 deczember hó 23-án esedékes 120,000 frtnyi részlet csak akkor lesz a megállapitott összegben fizetendő, ha a pálya 1880 julius hó 1-én átadatik. Ha azonban ezen átadás julius hó 1-je előtt vagy után, de még az 1880 éven belül történt meg, akkor az 1880 deczember 23-án fizetendő összeg pro rata temporis számitandó ki. Ha az átadás csak 1881 január hó 1-én vagy január 1-je után történnék meg, akkor az első évjáradéki részlet 1881 junius hó 23-án válik esedékessé és annak kiszámitására nézve az ép idézett alapelvek érvényesek.

VI. Czikk

A cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság, jogot ad a m. kir. kormánynak, hogy a zágráb-sziszeki vonal 3.614 kilométer hosszu, a zágrábi pályaudvartól a károlyvárosi szárny elágazásáig terjedő szakaszát vele együttesen használhassa, minek ellenében a magyar királyi kormány kötelezi magát, hogy minden egyes, ezen vonalrészen átszállitott személyért, a használt kocsiosztály különbsége nélkül, 5 krajczár, irva öt krajczányi illetéket osztrák értékben, és minden egyes ezen vonalrészen átszállitott netto tonnáért 4.5 krajczár, irva négy egész és öttized krajczárnyi illetéket osztrák értékben fog a cs. kir. szab. déli vaspálya-társaságnak fizetni, illetőleg a m. kir. államvasutak igazgatósága által kifizettetni.

Ezen fizetés, a déli vasut zágrábi állomása és a magyar királyi államvasut közegei által vezetett feljegyzések alapján, szabályszerű leszámolási uton teljesitendő.

A cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság megengedi továbbá a m. kir. kormánynak, hogy a zágrábi pályaudvar és az emlitett elágazási pont között levő, a déli vasut tulajdonát képező területet oly módon használhassa dijtalanul, hogy a m. kir. kormánynak szabadságában álljon, a már létező pályatesthez, illetőleg a már meglevő - és ez esetben a m. kir. kormány által saját költségén szélesbitendő Száva hidhoz, a mondott elágazási ponttól a zágrábi pályaudvarig saját költségén egy, kizárólagos használatára szánt vágányt hozzá épiteni.

A m. kir. kormány azonban felelőséget vállal azért, hogy ezen vágány lerakása, illetőleg az e czélból szükséges épitkezések által a déli vasuti vonal sem álladékában, sem pedig üzletében nem fog veszélyeztetve lenni, és hogy a cs. kir. szab. déli vaspálya társaságra ez alkalomból semminemű költségek háramlani nem fognak.

Gondoskodni fog továbbá a m. kir. kormány arról is, hogy az ujonnan lerakandó második vágány pályatestén mindazon helyreállitások és berendezések végeztessenek, melyek a déli vasut pályatestének álladéka által feltételeztetnek. Az ezen második vágány épitését czélzó munkálatok megkezdése előtt, a m. kir kormány és a cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság között megállapodás lesz eszközlendő azon rendszabályokra nézve, melyek a déli vasuton való pályaüzlet biztositása végett alkalmazandók.

A zágrábi pályaudvarral való fentjelzett összeköttetés létesitése esetén azonban a magyar államnak fentebb az ezen czikk bevezetésében megjelölt vágány együttes használatára nézve megadott jog és ezzel együtt az azért megállapitott kárpótlás is elesik.

Ugyanez történik akkor is, ha az igy megszakitott államvasut-vonalak közti összeköttetés valamely más módon a fent nyujtott szolgalmi jog igénybe vétele nélkül fognak létesittetni.

VII. Czikk

A cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság kötelezi magát, hogy a magyar állomásairól Triestbe szállitandó küldeményekre vonatkozó összdijtételeket, - és pedig ugy a szabvány-dijszabásokra alapitottakat, mint azokat is, melyek bizonyos feltételek alatt mérséklés utján engedélyeztettnek, - alacsonyabbra soha sem fogja állitani azon összdijtételeknél, melyek a nevezett állomásokról saját vonalain - Szt.-péteren át Fiuméba szállitott küldemények után szedetnek be. Ezen kikötés az engedélyokmányszerü árszabási határozmányok kiegészitő részének tekintendő.

VIII. Czikk

A cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság kötelezi magát azt eszközölni, és mindenesetre még az 1881. év lejárta előtt keresztül vinni, hogy jelen szerződés alapján az ennek I. czikkében megjelölt zágráb-károlyvárosi vonal a magyar korona területén fekvő déli vasuti vonalakra vonatkozó budapesti központi telekkönyvből tehermentesen kikülönittessék; hogy továbbá ezen vonal részére az elkülönitett központi telekkönyv megnyittassék, és hogy ez utóbbiban a magyar királyi kincstárnak az átengedett vonalhoz való tulajdonjoga bevezettessék, - minek ellenében a magyar királyi kormány beleegyezését adja, hogy az átengedett vonal részére ujonnan nyitandó központi telekkönyv teherlapján egyuttal a m. kir. kormány által 1880 deczember 23-tól kezdve 1968. év végéig két egyenlő, 120,000 forintos félévi részletekben, mindegyik év junius 23-án és deczember 23-án, effectiv osztrák-magyar vagy egyenértékü külföldi aranydarabokban fizetendő 240,000 osztrák értékü arany frtnyi vételári évjáradék, a cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság javára, első helyen bekebeleztessék.

Egyidejüleg a cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság azt is eszközölni fogja, hogy a magyar államnak az ezen szerződés VI. czikkében, a zágráb-sziszeki vonal 3.614 kilométer hosszu, a zágrábi pályaudvartól a zágráb-károlyvárosi vonal elágazási pontjáig terjedő szakaszának együttes használatára nézve megadott jog, valamint a magyar királyi kormánynak esetleg adott ama jog is, hogy a zágrábi pályaudvar és a fentebb emlitett elágazási pont között fekvő és a cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság tulajdonát képező területet, a már létező pályatesthez egy kizárólagos czéljára szánt vágány hozzáépitésére dijtalanul felhasználhassa, a cs. kir. szab. déli vaspálya-társaságnak a magyar korona területén fekvő vonalairól Budapesten vezetett központi telekkönyv teherlapján az illető laducs-sziszeki betétnél bevezettessék.

Önként érthetőleg a m. kir. kormány már előre is beleegyezését adja a fent emlitett együttes használati és szolgalmi jog törlésének bejegyzéséhez azon esetre, ha az itt szóban forgó államvasuti vonalak összeköttetése a VI. Czikk végpontjában jelzett módon fog létesittetni.

IX. Czikk

A m. kir. kormány a cs. kir. szab. déli vaspálya-társaságnak a zágráb-károlyvárosi vonal átengedése alkalmából kiállitandó valamennyi okiratok, szerződések, jegyzőkönyvek, beadványok, mellékletek, átadási jegyzékek, leltárak, bejegyzési engedélyek, törlési engedélyek, elsőbbségi átruházások s effélék, különösen pedig a megállapitott évjáradéki részletek fizetéséről kiállitandó nyugták részére, továbbá a központi telekkönyvi átvitellel és a foganatositandó bekeblezésekkel összekötött hivatalos eljárásra nézve, bélyeg- és illetékmentességet engedélyez.

X. Czikk

A cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság az átvétel napjától fogva felmentetik valamennyi, az átengedett vonal után fizetendő adók alól, a pótlékokkal együtt, a köz- és községi terhek alól és pedig olyképen, hogy a már fizetett adók és pótlékok, valamint a köz- és községi terhek azon hányadai, melyek az előbb emlitett határidőn túlra esnek, a m. kir. kormány által a társaságnak visszatérittetnek.

XI. Czikk

Egyetértőleg megállapittatik, hogy a jelen szerződésből netán keletkezhető peres kérdések a bármikori felperes által szabadon választandó budapesti királyi járásbiróság által sommás szóbeli uton, az 1868. évi LIV. tc. értelmében tárgyaltassanak és döntessenek el.

XII. Czikk

Jelen szerződés a cs. kir. szab. déli vaspálya-társaságra nézve a részvényeseinek közgyűlése által történt jóváhagyás és a cs. kir. osztrák kormány hozzájárulása után, a magyar királyi kormányra nézve pedig akkor válik jogerejüvé, ha a szerződés a magyar törvényhozás által jóvá lesz hagyva.

Jelen szerződés egy eredeti példányban magyar nyelven bélyegmentesen állittatik ki, mely a m. kir kormány kezei között marad; mig annak hiteles forditása a cs. kir. szab. déli vaspálytásaságnak adatik ki.

[Következnek az aláirások.]