1880. évi L. törvénycikk indokolása

a Barcs és Terezienfeld között, a Dráva folyón épitendő állandó hid tárgyában

Általános indokolás

Ugy a magyarországi, valamint a horvát-szlavonországi törvényhatóságok számos felterjesztéseikben kiemelték sürgős szükségét annak, hogy Barcs és Terezienfeld között, a Dráva folyón állandó híd épittessék; - s hogy ez által Magyarország és Horvátország s különösen ez utóbbinak déli részei között, - Barcs felől, a Dráva folyó partjától Verőczén, Daruváron, Pakraczon, Lipiken keresztül és onnan Gradiskáig és Sziszekig vezető állami út közvetitésével - szorosabb forgalmi összeköttetés létesittessék.

Ezen felterjesztésekben teljesen alaposan és indokoltan hangsúlyoztatott a barcsi vasuti állomásnak fontossága, Magyarországnak Szlavonia felé és viszont, Szlavonországnak Magyarország felé irányuló, - különösen Szlavonország és más ottani vidékek dús erdőségeiből származó erdei termelvények óriási szállitmányaiból álló, - forgalma tekintetében.

Az újabbi idők politikai eseményei igazolták azt is, hogy a Dráva folyónak e helyen való áthidalása hadászati szempontból is s különösen a hadseregnek az ország déli vidékeire való nagyobb mérvű mozgósitásai alkalmával igen fontos.

A szóban forgó hídépitésre vonatkozólag már több év óta folynak tárgyalások; - a pénzügyi viszonyok azonban eddigelé nem engedték e hídnak állami költségen való felépitését. Ugyanazon körülmények hiusitották meg azon kisérleteket, hogy a szóban forgó híd, vámszedés engedélyezése mellett, vállalat által épittetett volna.

Ily körülmények között oda törekedtünk, hogy a forgalom sürgős igényei és Somogy, Verőcze, valamint Pozsega megyék közönsége részéről nyilvánitott élénk kivánalmak az államkincstárra nézve lehető legkedvezőbb módon kielégittessenek; s a szóban forgó hid épitése olyképen létesittessék, hogy az épitési költségek a hid jövedelmeiből fedeztessenek.

E czélból elfogadtatott Lippe-Schaumburg herczegnek, a verőcze és miklósi uradalmak tulajdonosának azon ajánlata, mely szerint nevezett herczeg késznek nyilatkozik a szóban forgó hid épitése czéljára, a szükséges költséget a kormánynak előlegezni, s az ezen irányban folytatott tárgyalások után nevezett herczeggel a törvényjavaslathoz csatolt szerződés köttetett.

Az emlitett szerződés értelmében Lippe-Schaumburg herczeg a szóban forgó hid épitése czéljára, az államnak 6%-os kamatra és 15 év alatt, félévi törlesztési részletekben leendő visszafizetés mellett, 220,000 frtnyi kölcsönt nyujt.

Az évenkinti törlesztési részlet 22,450 frtot tesz, és a hid jövedelméből fedezendő.

Hogy tájékozás szereztessék az iránt, vajjon a hidnak jövedelmei elégségesek lesznek-e az esedékes törlesztési részletek fedezésére, a szóban forgó hid által összekötendő utakon fennálló forgalom megfigyeltetett, s az illető közegek által ez irányban felterjesztett adatok, valamint a belügyi és a földmívelés-, ipar- és kereskedelemügyi ministerekkel egyetértve, a legmérsékeltebb díjtételekkel megállapitott vámszedési árjegyzék alapján - a híd várható évi jövedelme 27,000 frttal számittatott ki.

Ezen összeg a törlesztési részletek fedezésére teljesen elégséges; beállhatván azonban azon eset is, hogy a fentérintett évi jövedelem megállapitásánál alapul szolgált feltevések nem valósulnak meg; beáll annak szüksége, hogy az esedékessé válandó törlesztési részletek hasonló esetekre is biztositva legyenek; s ez is czélja e törvényjavaslatnak, melyet a t. ház elé terjeszteni ezennel van szerencsém; megjegyezvén egyuttal, hogy az állami kincstár hozzájárulása hasonló legkedvezőtlenebb esetekben is nagyon jelentéktelen lesz.

A Lippe-Schaumburg herczegtől felveendő kölcsön elégséges lesz nemcsak a szóban lévő hid felépitésére, hanem az épitendő hid helyén jelenleg fennálló rév-átkelési jognak megváltására is, a nélkül, hogy e czélból az államkincstár legkevesebbel is megterheltetnék.

A hidépités költségei 200,000 frtban vannak előirányozva; a révátkelési jog megváltási összege pedig az illető tulajdonosokkal egyezségileg 16,700 frtban állapittatott meg.

Az épitendő hidon életbeléptetendő vámszedés, a pénzügyministerrel egyetértőleg, az államkincstárra nézve leghasznosabb módon fog alkalmaztatni.

Az itt előadottak mellett meg kell még jegyeznem, hogy a Magyarország és Horvát-Szlavonország között, a Dráva folyón keresztül menő forgalom érdekében eddigelé - fájdalom - nagyon kevés gondoskodás történt, mert Varsótól Eszékig 36 mérföldnyi vonalon semminemű állandó átkelési eszköz nem létezik.

1. számú melléklet az 1880. évi L. törvénycikk indokolásához

Szerződés,

mely a közmunka- és közlekedési m. kir. ministerium, illetve a m. kir. kormány, és az e czélra különösen meghatalmazott jószági főigazgató Mackensen Károly ur által képviselt Schaumburg-Lippe Adolf György uralkodó herczeg ő Fensége közt, egy, Barcsnál a Dráva folyón át vezetendő állandó hid létesitése czéljából, a m. kir. kormánynak nyujtandó Kétszázhuszezer oszt. ért. frtnyi kölcsön iránt, az alább kitett napon a következő feltételek alatt köttetett.

I.

Schaumburg-Lippe uralkodó herczeg ő Fensége a m. kir. kormánynak kétszázhuszezer oszt. ért. forintnyi összeget nyujt kölcsönképen, a Dráva folyón át, Barcsnál épitendő állandó hid létesitése czéljából.

II.

Ezen kölcsön megadásának viszon teljesitményeül a m. kir. kormány kötelezi magát a Barcstól Verőcze felé vezető államut irányában, a Dráva folyón át vezetendő állandó hidat épiteni, és azt, az e felől hozandó törvény szentesitése napjától számitandó három év alatt elkészittetni.

III.

A kérdéses kölcsön kizárólag a fent érintett hid épitésére forditandó, a m. kir. kormány azonban fentartja magának azon jogot, hogy az épitendő hid szerkezetét megállapithassa.

IV.

Ha a kérdéses kölcsönösszeg a hidépités költségeit nem fedezné, a m. kir. kormány átveszi azon kötelezettséget, hogy a hiányzó öszszeget a rendelkezésére álló egyéb forrásokból fedezze.

V.

A kérdéses kölcsön a hid épitésének megkezdésekor a m. kir. kormánynak, annak külön felszólitásaira, kerek részösszegekben fog rendelkezésére bocsáttatni, mely részletek az épités előrehaladásával arányban állanak.

Ezen összegek az általános osztrák hitelintézetnél vagy más külön megállapitandó pénzintézetnél Bécsben tétetnek folyóvá.

VI.

Az egyes részleteknek az osztrák hitelintézet vagy az V-ik pont értelmében azt helyettesitő pénzintézettől történt felvétele napjától kezdve, a nyert kölcsönösszeg a felvett részletösszegek mérve szerint, 6%-nyi kamattal gyümölcsöztetik.

Az egyes részletekért járó kamatok kiszámitása az napon fejeztetik be, a melyen az utolsó részlet felvétetett, mely alkalommal a kijáró és külön felvett részletösszegek mérve szerint kiszámitandó kamatok, a m. kir. kormány által azonnal fizetendők.

VII.

A kölcsön utolsó részlete az nap veendő fel, melyen a hid épitése, a II-ik pont szerint befejezve leend.

VIII.

Azon naptól fogva, melyen az utolsó részlet felvétetett, a nyujtott kölcsönösszegek a mellékelt s a jelen szerződés kiegészitő részét képező törlesztési terv szerinti törlesztése, valamint a 6% kamatok folytatólagos fizetése lép életbe.

A törlesztési határidő 15 évre állapittatik meg, a törlesztési részletek félévi részletekben, a mellékelt törlesztési terv szerint fizetendők, és a magyar királyi kormány által folyóvá teendők, s az uralkodó Schaumburg-Lippe herczeg ő Fensége, illetőleg meghatalmazottja által meghatározandó pénzintézet, vagy egyén czímén, a lejárati időben pontosan és teljesen bérmentve Bécsbe szállitandók.

IX.

Az esedékes törlesztési részletek törlesztésére első sorban a hid jövedelme forditandó; ha ez azonban a mondott czélra elégtelennek bizonyulna, a magyar kormány átveszi azon kötelezettséget, hogy a hiányzó összeget más rendelkezésére álló forrásokból fedezze.

X.

Egyetértőleg megállapittatik, hogy minden ezen szerződésből netán eredő vitás kérdések felett, azon biróságok fognak dönteni, melyek a m. kir. kincstári jogügyek igazgatóságának székhelyén léteznek, és pedig a tárgy minősége szerint követendő eljárás utján.

Ezen szerződés két egyenlő példányban kiállittatott, és az alább kitett napon a szerződő felek által, két tanu jelenlétében aláiratott.

Kelt Budapesten, 1880. évi május hó 31-én.

[Aláírások]

2. számú melléklet az 1881. évi L. törvénycikk indokolásához

Wir Adolf Georg
von Gottes Gnaden Fürst zu Schaumburg-Lippe, Edler Herr zur Lippe, Graf zu Sternberg und Schwalenberg etc.

Nachdem wir Uns im Interesse des öffentlichen Verkehrs zwischen den zu beiden Seiten des Drave-Stromes belegenen Königlich Ungarischen Kronländern entschlossen haben, der Königlich Ungarischen Regierung die Kosten der Erbauung einer stabilen Strassenbrücke über die Drave bei Barcs, bis zur Höhe von zweimalhundertzwanzig tausend Gulden ö. W. gegen eine näher zu verabredende Verzinsung und Amortisation vorzuschiessen, so haben Wir Unsern General-Präfekten

Carl Mackensen auf Astfeld

Vollmacht und Gewallt ertheilt, wegen der Darlehensbedingungen und der von der Königlich Ungarischen Regierung dagegen zu übernehmenden Verpflichtung des Brückenbaues mit der Königlich Ungarischen Regierung in Verhandlung einzutreten und nach erzieltem Einvernehmen auf Grund der von Uns ertheilten Instructionen, einen Vertrag zu vereinbaren und zum Abschluss zu bringen.

Urkundlich dessen haben Wir diese Vollmacht eigenhändig vollzogen und mit Unserm Fürstlichen Insiegel belegen lassen.

Gegeben Bückeburg, den 3. Mai 1880.

(L. S.)

Adolph Georg m. p.

H. Stein m. p.

Die Höchst eigenhändige Unterschrift Seiner Hochfürstlichen Durchlaucht des regierenden Fürsten zu Schaumburg-Lippe wird hiedurch beglaubigt.

Bückeburg, den 3. Mai 1880.

Fürstlich Schaumburg-Lippische Regierung.

Stircampf m. p.

(L. S.) 12673 Beglaubigt: Berlin, den 5. Mai 1880.

(L. S.) Das Auswärtige Amt des Deutschen Reiches.

Hellwig m. p.

Gesehen zur Beglaubigung der umstehenden Unterschrift des Auswartigen Amtes des Deutschen Reiches.

Berlin, den 8. Mai 1880.

(L. S.) Für die k. und k. österr.-ung. Botschaft.

Fuchs m. p.

3. számú melléklet az 1881. évi L. törvénycikk indokolásához

Törlesztési terv

A lerovás száma A lerovás
ideje
Tőke
frt.
Félévi kamat 3%
frt.
Tőke lerovás
frt.
Összes lerovás
frt.
Tőke maradvány
frt.
1. 220000 6600 4625 11225 215375
2. 215375 6461 4764 11225 210611
3. 210611 6318 4907 11225 205704
4. 205704 6171 5054 11225 200650
5. 200650 6019 5206 11225 195444
6. 195444 5863 5362 11225 190082
7. 190082 5702 5523 11225 184559
8. 184559 5536 5689 11225 178870
9. 178870 5366 5859 11225 173011
10. 173011 5190 6035 11225 166976
11. 166976 5009 6216 11225 160760
12. 160760 4823 6402 11225 154358
13. 154358 4630 6595 11225 147763
14. 147763 4433 6792 11225 140971
15. 140971 4229 6996 11225 133975
16. 133975 4019 7206 11225 126769
17. 126769 3803 7422 11225 119347
18. 119347 3580 7645 11225 111702
19. 111702 3351 7874 11225 103828
20. 103828 3115 8110 11225 95718
21. 95718 2872 8353 11225 87365
22. 87365 2621 8604 11225 78761
23. 78761 2363 8862 11225 69899
24. 69899 2097 9128 11225 60771
25. 60771 1823 9402 11225 51369
26. 51369 1541 9684 11225 41685
27. 41685 1250 9975 11225 31710
28. 31710 951 10274 11225 21436
29. 21436 643 10582 11225 10854
30. 10854 326 10854 11180
220000