1880. évi LXIII. törvénycikk indokolása

a budapesti vasuti hidon átszállitott árukért fizetendő hidvám leszállitásáról * 

Általános indokolás

A budapesti kereskedelmi és iparkamara 1878-ik évi jelentésében panaszképen emliti fel, hogy az összekötő vasut drága díjtételeivel és nehézkes kezelésével épen nem teszi a kereskedelem és különösen a fővárosnak azon szolgálatot, melyet tenni hivatva volna. Ezen, a földmívelés-, ipar- és kereskedelmi minister által orvoslás czéljából kiválóan figyelembe ajánlott panasz folytán, a közmunka- és közlekedési minister a m. kir. államvasutak igazgató-tanácsát jelentéstételre hivta fel.

A nevezett igazgatótanács e részbeni jelentéséből kiderült, hogy az összekötő vasuton az átmeneti forgalomra nézve olcsó és megfelelő díjtételek vannak érvényben, és e miatt eddig panasz nem is emeltetett; ellenben s Budapestre rendelt, vagy Budapesten feladandó s a Duna másik partjára szállitandó küldeményeket illetőleg constatálta: hogy az összekötő vasut a fuvarosokkal a versenyt sikeresen meg nem állhatja és pedig részben azért, mert a hidvám-illeték (mázsánkint 1 kr.) miatt a vasuti díjtételeket kellően mérsékelni nem lehet.

A kormány szintén azon nézetben és meggyőződésben lévén, hogy az emlitett egybekapcsoló vasuti hid jövedelmezősége, versenyképessége, valamint a helyi forgalom emelése és természetszerű alakulása érdekében, a szállitási költségeket e hidon mérsékelni mellőzhetlenül szükséges, a czélt ugy a vasuti szállitási díjak, mint a hidvám leszállitása és a közlekedés lehető legnagyobb könnyitése által kivánja elérni, és a hidvám mérséklése folytán egyrészt beállandó veszteséget, másrészt a forgalom gyarapodásából várható magasabb jövedelem által reményli helyrehozhatni.

Ennek megfelelőleg, s kormány az állami vasutak összes vonalaira nézve 1881. évi január 1-től kezdve új díjszabást kiván életbe léptetni, melyben az összekötő vasut állomásaira, t. i. Budapest-Ferenczvárosra, Dunaparti teherpályaudvarra és fővámházra, valamint Kelenföldre; továbbá az összekötő vasuton át Budapest állomásra érkező vagy onnan továbbitott küldemények után, a jelenleg fenálló díjtételekkel szemben legalább is 100 kilogrammonkint 2-3 krnyi mérséklés fog mutatkozni, mi az utóbbiaknál csak ugy lehetséges, ha a hidvám 100 kilogramm után 2 krról 1 krra leszállittatik.

Mindazon esetekben pedig, a melyekben a Duna jobb- és bal-partján fekvő budapesti pályaudvarok közötti díjtételeknek további leszállitása a helyi fuvarversenynyel szemben szükségesnek mutatkoznék, - a kormány azokat a lehetőségig a már fentjelzett mérven alul is mérsékelni hajlandó.

Az általam javasolt hidvámmérséklés tehát, különösen ha a vasuti tarifatétel még lejebb szállittatik, - túlságosnak nem lesz mondható, és az összekötő vasut budapesti állomásainak remélhető élénkebb forgalmában és az ez által elérendő nagyobb jövedelmezőségében találja kellő indokolását.

Végre, minthogy s kormány az új díjszabást már jövő év január elsejével kivánja életbe léptetni, a törvényjavaslatban foglalt hidvám-mérséklés kezdeteül szintén jövő év január 1-je tétetett és a végrehajtás eszközlése a közmunka- és közlekedési minister ur közreműködésével azért javasoltatik, mert a hidvám mérséklése a vasuti tarifa-mérsékléssel egybefügg.