1881. évi LII. törvénycikk

a Tiszavölgy ármentesitése érdekében a kormány által teendő intézkedésekről * 

1. § Utasíttatik a közmunka- és közlekedési minister, hogy a Tisza balpartján a Kőrös és Maros között fekvő terület árvédelmére szükséges és Békéstől a Kőrös balpartján a Tiszáig, onnan a Tisza balpartján a Maros torkolatáig és a Maros jobbpartján Apátfalváig terjedő védtöltéseknek, nemkölönben a Tisza jobbpartján, Csongrád városa védelmére szükséges töltéseknek teljes biztonságot nyujtó méretekkel leendő kiépítését, mihelyt a helyi viszonyok meg engedik, kezdje meg, s egész erélylyel folytassa oly módon, hogy a legszükségesebbek a lehetőségig még ez évben, s az egész töltés épitése legkésőbb az 1882. év végéig bevégezve legyen.

Utasíttatik továbbá a közmunka- és közlekedési minister, hogy a szóban forgó terület belvizeinek levezetésére szükséges fő gyüjtő csatornák és zsilipek terveit és költségvetését az 1874. évi XI. tc. rendelete szerint teendő további intézkedhetés végett készíttese el.

2. § Utasíttatik a közmunka- és közlekedési minister, hogy az előbbi szakaszban elrendelt munkák által ármentesítendő területen az ártérfejlesztést az 1881. évi legmagasabb vízszin alapul vétele mellett készittesse el, s ennek alapján az érdekelt birtokosok összeirását és a teherviselési kulcsot állapítsa meg.

3. § Az első szakaszban körülirt terület árvédelmére alakult és müködő vizszabályozási és ármentesitő társulatok ügyeinek - későbbi törvényes intézkedésig - államilag leendő ellátása rendeltetik el. Ezen társulatok tisztviselői a jelen törvény hatályba léptétől kezdve a közmunka- és közlekedési minister utasitása értelmében tartoznak eljárni, s a közmunka- és közlekedési minister felhatalmaztatik, hogy az állásukról lemondó vagy tisztüknek meg nem felelő társulati tisztviselők teendőit az általa e czélra alkalmazandó közegek által végeztesse.

4. § Felhatalmaztatik a közmunka- és közlekedési minister, hogy a Körös völgyén az árvédelem czéljából szükséges munkákat és intézkedéseket haladéktalanul foganatba vehesse és végrehajtassa.

5. § Az előző szakaszokban elrendelt munkák költségeinek fedezesére, a mentesitendő területet terhelő előlegképen az 1880. évi XX. törvénycikk alapján kötött állami kölcsönből egyelőre két millió forint bocsáttatik a közmunka- és közlekedési minister rendelkezésére.

6. § Az előző szakaszok értelmében végrehajtandó munkák költségei az érdekelteket az 1880. évi XX. tc. -ben megállapitott módon törlesztendő kölcsönképen terhelik, és legkésőbb 1884. év végeig az érdekeltségre kivetendők, hogy kamatjaik és törlesztési részleteik az idézett törvénycikk határozatai szerint behajthatók legyenek. Addig is, mig a kölcsönök kamatjainak és törlesztési részleteinek egyéni kivetése elkészül, az előlegek utáni járadékoknak, valamint az igazgatási költségeknek fedezése iránt, a közmunka- és közlekedési minister fog a körülményeknek megfelelően intézkedni.

Későbbi törvény fogja meghatározni, hogy ezen munkák költségeihez az állam fog-e és mily arányban hozzájárulni.

7. § Felhatalmaztatik a közmunka- és közlekedési minister, hogy a Körös és Berettyó völgyén nem természetes vagy nem czélszerü határok szerint alakult vizszabályozási és ármentesitő társulatokat új beosztás szerint újra szervezze és ott, hol eddig még az érdekeltség társulattá nem alakult, ilyeneknek alakitását hivatalból elrendelhesse.

Ha a közmunka- és közlekedési minister rendelete szerint egy társulatba tartozó érdekeltség a minister által kitüzendő határidőig alapszabályait meg nem alkotná, választmányát és tisztviselőit meg nem választaná, vagy működését tényleg meg nem kezdené, a társulati tisztviselőket a közmunka- és közlekedési minister fogja alkalmazni.

Ezen tisztviselők a közmunka- és közlekedési minister utasitásai és rendeletei szerint tartoznak eljárni.

Ilyen esetekben, a társulati ügyekben való véleményadás végett, a közmunka- és közlekedési minister az ártéri nagyobb birtokosokból és az érdekelt községek képviselőiből bizottságot alakit, melynek ügyrendjét a minister állapitja meg.

8. § Az előző szakasz értelmében a közmunka- és közlekedési minister igazgatása alatt álló társulatok védmüveinek felépitésére szükséges költségek fedezésére, az 1880. évi XX. törvénycikk alapján kötött állami kölcsönből a közmunka- és közlekedési minister és pénzügyminister által egyetértőleg előlegek fognak folyóvá tétetni; ezen kölcsön-előlegek, legkésőbb 1884. év végéig, az 1880. évi XX. törvénycikk rendeletei értelmében az érdekeltségre kivetendők, hogy ezen kölcsönök kamatjai és törlesztési részletei ugyanezen törvénycikk határozatai szerint behajthatók legyenek.

Addig is, mig a kölcsönök kamatjainak és törlesztési részleteinek egyéni kivetése elkészül, az előlegek utáni járadékoknak, valamint a társulat igazgatási költségeinek fedezése iránt a közmunka- és közlekedési minister esetről-esetre fog a körülményeknek megfelelően intézkedni.

9. § Utasittatik a közmunka- és közlekedési minister, hogy a mennyiben a Tisza mentén felépitett védtöltések egyes szakaszainak az árviz lefolyása szempontjából hátrább helyezése szükséges, az e czélra vonatkozó intézkedéseket, az érdekeltek meghallgatásával, tegye meg, s a mennyiben szükségét látja, e tárgyban a legközelebbi országgyülés elé törvényjavaslatot terjesszen.

10. § Utasittatik a közmunka- és közlekedési minister, hogy a Tisza és mellékfolyói szabályozásának végleges rendezése és administrativ szervezése iránti az érdekeltek meghallgatása után, a legközelebbi országgyülésnek törvényjavaslatot terjeszszen be.

11. § Jelen törvény végrehajtásával a közmunka- és közlekedési minister és a pénzügyminister bizatnak meg.