1. § Az első erdélyi vasut vonalainak a magyar állam által leendő átvétele és fokozatos beváltása iránt egyrészről a közmunka- és közlekedési és a pénzügyi ministerek, másrészről a nevezett vasuttársulat között, 1884. évi január hó 10-én mégkötött szerződés jóváhagyatván, beczikkelyeztetik.
2. § Ezen törvény kihirdetése napján lép életbe s végrehajtásával a közmunka- és közlekedési és a pénzügyi ministerek bizatnak meg.
A szerződés szövege a következő:
mely az első erdélyi vasuttársulat vonalainak. a magyar állam által leendő átvétele és fokozatos beváltása iránt egyrészről a magyar államot képviselő közmunka- és közlekedési és pénzügyi magyar királyi ministerek, másrészről pedig az első erdély vaspálya-társulat között a következőkben köttetett.
1. § Egyetértőleg megállapittatik, hogy az állami megváltási jog, mely az első erdélyi vasut 1866. évi augusztus hó 18-án kelt engedélyokmánya 23. §-a értelmében csak 1900. évi augusztus hó 27-én lépne hatályba, a jelen szerződésben körülirt módozatok szerint és feltételek alatt már most érvényesittessék.
Ehhez képest a magyar állam visszahatólag 1884. évi január hó 1-ső napjától kezdve átveszi és fokozatosan beváltja az első erdélyi vasuttársulat vonalait, nemkülönben mindennemü ingó és ingatlan vagyonát, NM a pálya testét, épitményeit (ideértve budapesti igazgatósági házát) felszerelési és forgalmi eszközeit, anyagkészleteit, készpénzeit avagy pénztári maradványait és összes eselekvő követeléseit, ugy a mint ezek a társulat könyveiben és leltáraiban 1884. évi január hó 1-ével felvéve találtatnak ellenben lemond azon előlegek és kamatjaik megtéritésére való igényeiről, melyeket állami biztositás czimén a társulatnak kiszolgáltatott. Egyszersmind az elsőbbségi tartozásokból eredő kötelezettségek kivételével, melyeket az állam az alábbi 1. § értelmében csak a társulat helyett s csak az ott kitett mértékben teljesitend, átvállalja a társulatnak a pálya üzeméből eredő minden néven nevezendő szerződéseit, tartozásait és kötelezettségeit is.
2. § Kötelezi magát a magyar állam, hogy az első erdélyi vasuttársulat által 1867. évi márczius hó 31-én felvett 21.000,000 frtnyi 5%-os ezüst elsőbbségi kölcsönről kibocsátott s még forgalomban levő részletkötvények 5% kamatait ezüstben, mint szintén a kisorsolt részletkötvényeknek névszerinti ezüst értékét is, a helybenhagyott törlesztési tervhez képest a részletkötvényekben megjelölt és a budapesti és bécsi hivatalos lapokban közhirré teendő helyeken 1884. év január hó 1-től kezdve az első erdélyi vasuttársulat helyett a jövedelmi, illetőleg tőkekamatadó levonása nélkül, azonban a szelvénybélyeg levonásával pontosan kifizeti.
Az első erdélyi vasut által az 1875. évi XLI. és 1876. évi XI. törvénycikk alapján felvett 3.973,000 arany forint uj beruházási kölcsön 5%-os kamatait és törlesztési szükségletét, ugy mint eddig, de a részvényesek terheltetése nélkül, a jövőre is a magyar állam fogja az első erdélyi vasuttársulat helyett fizetni.
3. § 1884. évi január hó 1-től kezdve a részvények beváltására az alábbi 4. §-ban megállapitott idő elteltéig még be nem váltott minden részvény után a megállapitott lejárati napokon félévi részletekben 5%-ot ezüstben fog a jövedelmi adó és a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok adójának, illetőleg jelenleg létező vagy jövőben netán behozandó bármi néven nevezendő más adónak levonása nélkül, de a szelvénybélyeg levonásával az állam kormánya saját terhére az illető részvénytulajdonosoknak a m. kir. központi állampénztárnál Budapesten, vagy a társulati igazgatóság javaslatára időnként a kormány által megállapitott s a magyar és osztrák hivatalos lapokban közzéteendő fizetési helyeken kifizetni.
4. § A magyar állam kötelezi magát 1885. évi ápril hó 1-től számitandó hatvanhat év leforgása alatt az első erdélyi vasuttársulatnak forgalomban levő 70,000 drb. részvényét a jelen szerződéshez csatolt sorsolási, illetve törlesztési terv szerint és pedig a kisorsolt részvények minden egyes darabját 200, azaz kétszáz forintjával o. é. ezüstben adó- és illetékmentesen a részvénykamatokra nézve előirt hirdetés mellett és fizetési helyeken készpénzben magához váltani.
A kisorsolt és beváltott részvények, melyek a megtörtént beváltást feltüntető bélyeggel ellátva, az összes részvények beváltásának megtörténtét, a a kormány őrizete alatt tartatnak, a társulati részvényesek közgyülésén szavazatra nem jogositanak.
5. § Jelen szerződés folyományaként az első erdélyi vasuttársulat a kormány és az igazgatóság között egyidejüleg megállapitott alapszabályok értelmében át fog alakulni.
Az átalakult társulat képviseletének dijazására a magyar állam a részvények teljes beváltásáig 2,500, azaz kétezerötszáz forint évi átalányösszeget fog fizetni.
6. § Az első erdélyi vasuttársulat köteles minden könyveit, leltárait, számadásait s teljes irattárát a magyar államnak átadni és rendelkezése alá bocsátani, mely utóbbi ezen okiratokat akként fogja megőrizni, hogy azok ugy a beváltás folyama alatt, mint azután is, a kereskedelmi törvény 207. §-ában előirt időpontig azok által, kik a törvény szerint erre jogositva vannak, használhatók legyenek.
7. § A magyar állam kormánya az első erdélyi vasuttársulatnak összes személyzetét átveszi s e személyzetnek szerződéseken, kinevezési okmányokon, utasitásokon, szolgálati rendszabályokon és nyugdijintézeti alapszabályokban gyökerező jogait biztositja s ebből kifolyólag:
a) külónösen magára vállalja hogy a mennyiben a társulati nyugdijalap saját folyó jövedelmei és hozadékai az alap kötelezettségeinek fedezésére nem volnának elegendők, a hiányt az államkincstárból fogja kamatmentes előlegekkel pótolni és fedezni;
b) azon véglegesen alkalmazott hivatalnokok és szolgáknak, kik akár a pálya átvétele folytán, akár más okból a szolgálatban meg nem tartatnak, a szolgálat az állam részéről korábbi időre mint 1884. évi deczember hó 31-re fel nem mondható, addig tehát ezen alkalmazottak teljes illetményeik élvezetében meghagyandók;
c) ha mindazonáltal a fentebbi b) pontban megjelölt nyugdijképes alkalmazott nyugdijaztatását önmaga kérelmezi, eme kizárólag a kormány részéről történő felmondás eseteiben megállapitott kedvezményekben nem részesül.
8. § A jelen szerződés jogerőre emelkedése után, a magyar állam az első erdélyi vasut kezelése és az e feletti rendelkezésre nézve korlátlan jogot nyer, de a pályatestre és forgalmi eszközökre nézve a feltétlen tulajdonjog csak akkor lép jogérvényre, a mikor az állam az első erdélyi vasut összes részvényeit beváltotta, addig is azonban a magyar állam tulajdoni jogainak biztositására ezen szerződés a vasuti központi telekkönyvekben, melyek mielőbbi megnyitásának kieszközlésére a társulat magát kötelezi, az első erdélyi vasut összes vonalaira és ingatlanaira előjegyeztetik.
Ezen előjegyzés mindazonáltal a társulatot terhelő, a jelen szerződés 2-ik §-ában körülirt két rendbeli elsőbbségi kölcsön biztositására nézve az alapszabályokban megállapitott elsőbbséget meg nem változtathatja.
9. § Mihelyt az állam az első erdélyi vasut részvényeinek utolsó részét teljesen beváltotta, ezzel az első erdélyi vasut engedélye végleg megszünik s az államnak jogában álland a társulat képviselőinek minden további megkérdezése és külön engedélye nélkül az ezuttal csak előjegyzéssel biztositott feltételes tulajdonjogait az első erdélyi vasut összes ingatlanaira és vasuti vonalaira feltétlen tulajdonjoggal bekebeleztetni s a jelen szerződés alapján a telekkönyvi átiratásokat a magyar állam javára eszközlésbe vétetni, oly joghatálylyal azonban, hogy a fentebbi 2. §-ban felsorolt a jelzálogilag biztositott s azon időpontig esetleg még be nem váltott elsőbbségi kölcsönök egyidejüleg az államra, mint közvetlen adósra fognak átszállani.
10. § Ezen szerződés és ebből folyó minden beadványok, okmányok és az egész leszámolási müvelet bélyeg- és illetékmentes.
11. § Jelen két egyenlő példányban kiállitott szerződés az első erdélyi vasuttársulatra nézve a részvényesek közgyülésének és a magyar államra nézve a törvényhozásnak jóváhagyása után válik kötelezővé és jogerejüvé.
Mihelyt a jelen szerződés az első erdélyi vasuttársulatra nézve a részvényesek közgyülésének jóváhagyó határozata alapján jogerőre emelkedik, a magyar állam az első erdélyi vasut üzletét s az ez iránti rendelkezést azonnal átveszi, ennek megtörténteig azonban a társulati igazgatóság és üzletvezető hivatal (vezérigazgatóság) jelen hatáskörében tovább működik, feljogosittatván a kormány, hogy jelen szerződés aláírása után az üzletvezető hivatal pénzügyi osztályához egy ellenőrző közegét kirendelje.
(Annuitas 729,127 frt 98 kr.)
A RÉSZVÉNYTŐKÉNEK | |||||||||
Folyó | kisorsolási | beváltási | A beváltandó részvények | ||||||
száma | határideje | ||||||||
év | hó | nap | év | hó | nap | darabszáma | összege | ||
1 | 1884 | október | 1 | 1885 | április | 1 | 145 | 29,000 | |
2 | 1885 | október | 1 | 1886 | április | 1 | 153 | 30,600 | |
3 | 1886 | október | 1 | 1887 | április | 1 | 161 | 32,200 | |
4 | 1887 | október | 1 | 1888 | április | 1 | 168 | 33,600 | |
5 | 1888 | október | 1 | 1889 | április | 1 | 177 | 35,400 | |
6 | 1889 | október | 1 | 1890 | április | 1 | 186 | 37,200 | |
7 | 1890 | október | 1 | 1891 | április | 1 | 195 | 39,000 | |
8 | 1891 | október | 1 | 1892 | április | 1 | 205 | 41,000 | |
9 | 1892 | október | 1 | 1893 | április | 1 | 215 | 43,000 | |
10 | 1893 | október | 1 | 1894 | április | 1 | 226 | 45,200 | |
11 | 1894 | október | 1 | 1895 | április | 1 | 238 | 47,600 | |
12 | 1895 | október | 1 | 1896 | április | 1 | 249 | 49,800 | |
13 | 1896 | október | 1 | 1897 | április | 1 | 261 | 52,200 | |
14 | 1897 | október | 1 | 1898 | április | 1 | 275 | 55,000 | |
15 | 1898 | október | 1 | 1899 | április | 1 | 288 | 57,600 | |
16 | 1899 | október | 1 | 1900 | április | 1 | 303 | 60,600 | |
17 | 1900 | október | 1 | 1901 | április | 1 | 318 | 63,600 | |
18 | 1901 | október | 1 | 1902 | április | 1 | 334 | 66,800 | |
19 | 1902 | október | 1 | 1903 | április | 1 | 350 | 70,000 | |
20 | 1903 | október | 1 | 1904 | április | 1 | 368 | 73,600 | |
21 | 1904 | október | 1 | 1905 | április | 1 | 387 | 77,400 | |
22 | 1905 | október | 1 | 1906 | április | 1 | 405 | 81,000 | |
23 | 1906 | október | 1 | 1907 | április | 1 | 426 | 85,200 | |
24 | 1907 | október | 1 | 1908 | április | 1 | 448 | 89,600 | |
25 | 1908 | október | 1 | 1909 | április | 1 | 469 | 93,800 | |
26 | 1909 | október | 1 | 1910 | április | 1 | 494 | 98,800 | |
27 | 1910 | október | 1 | 1911 | április | 1 | 518 | 103,600 | |
28 | 1911 | október | 1 | 1912 | április | 1 | 543 | 108,600 | |
29 | 1912 | október | 1 | 1913 | április | 1 | 571 | 114,200 | |
30 | 1913 | október | 1 | 1914 | április | 1 | 600 | 120,000 | |
31 | 1914 | október | 1 | 1915 | április | 1 | 629 | 125,800 | |
32 | 1915 | október | 1 | 1916 | április | 1 | 661 | 132,200 | |
33 | 1916 | október | 1 | 1917 | április | 1 | 694 | 138,800 | |
34 | 1917 | október | 1 | 1918 | április | 1 | 729 | 145,800 | |
35 | 1918 | október | 1 | 1919 | április | 1 | 765 | 153,000 | |
36 | 1919 | október | 1 | 1920 | április | 1 | 803 | 160,600 | |
37 | 1920 | október | 1 | 1921 | április | 1 | 844 | 168,800 | |
38 | 1921 | október | 1 | 1922 | április | 1 | 885 | 177,000 | |
39 | 1922 | október | 1 | 1923 | április | 1 | 930 | 186,000 | |
40 | 1923 | október | 1 | 1924 | április | 1 | 977 | 195,400 | |
41 | 1924 | október | 1 | 1925 | április | 1 | 1,025 | 205,000 | |
42 | 1925 | október | 1 | 1926 | április | 1 | 1,077 | 215,400 | |
43 | 1926 | október | 1 | 1927 | április | 1 | 1,130 | 226,000 | |
44 | 1927 | október | 1 | 1928 | április | 1 | 1,187 | 237,400 | |
45 | 1928 | október | 1 | 1929 | április | 1 | 1,246 | 249,200 | |
46 | 1929 | október | 1 | 1930 | április | 1 | 1,309 | 261,800 | |
47 | 1930 | október | 1 | 1931 | április | 1 | 1,374 | 274,800 | |
48 | 1931 | október | 1 | 1932 | április | 1 | 1,442 | 288,400 | |
49 | 1932 | október | 1 | 1933 | április | 1 | 1,515 | 303,000 | |
50 | 1933 | október | 1 | 1934 | április | 1 | 1,591 | 318,200 | |
51 | 1934 | október | 1 | 1935 | április | 1 | 1,670 | 334,000 | |
52 | 1935 | október | 1 | 1936 | április | 1 | 1,754 | 350,800 | |
53 | 1936 | október | 1 | 1937 | április | 1 | 1,841 | 368,200 | |
54 | 1937 | október | 1 | 1938 | április | 1 | 1,933 | 386,600 | |
55 | 1938 | október | 1 | 1939 | április | 1 | 2,030 | 406,000 | |
56 | 1939 | október | 1 | 1940 | április | 1 | 2,132 | 426,400 | |
57 | 1940 | október | 1 | 1941 | április | 1 | 2,238 | 447,600 | |
58 | 1941 | október | 1 | 1942 | április | 1 | 2,350 | 470,000 | |
59 | 1942 | október | 1 | 1943 | április | 1 | 2,468 | 493,600 | |
60 | 1943 | október | 1 | 1944 | április | 1 | 2,590 | 518,000 | |
61 | 1944 | október | 1 | 1945 | április | 1 | 2,721 | 544,200 | |
62 | 1945 | október | 1 | 1946 | április | 1 | 2,856 | 571,200 | |
63 | 1946 | október | 1 | 1947 | április | 1 | 3,000 | 600,000 | |
64 | 1947 | október | 1 | 1948 | április | 1 | 3,149 | 629,800 | |
65 | 1948 | október | 1 | 1949 | április | 1 | 3,307 | 661,400 | |
66 | 1949 | október | 1 | 1950 | április | 1 | 3,472 | 694,400 | |
Összesen | 70,000 | 14. 000,000 |