1884. évi XXIX. törvénycikk

az I. erdélyi vasut vonalainak megváltásáról * 

1. § Az első erdélyi vasut vonalainak a magyar állam által leendő átvétele és fokozatos beváltása iránt egyrészről a közmunka- és közlekedési és a pénzügyi ministerek, másrészről a nevezett vasuttársulat között, 1884. évi január hó 10-én mégkötött szerződés jóváhagyatván, beczikkelyeztetik.

2. § Ezen törvény kihirdetése napján lép életbe s végrehajtásával a közmunka- és közlekedési és a pénzügyi ministerek bizatnak meg.

A szerződés szövege a következő:

Szerződés,

mely az első erdélyi vasuttársulat vonalainak. a magyar állam által leendő átvétele és fokozatos beváltása iránt egyrészről a magyar államot képviselő közmunka- és közlekedési és pénzügyi magyar királyi ministerek, másrészről pedig az első erdély vaspálya-társulat között a következőkben köttetett.

1. § Egyetértőleg megállapittatik, hogy az állami megváltási jog, mely az első erdélyi vasut 1866. évi augusztus hó 18-án kelt engedélyokmánya 23. §-a értelmében csak 1900. évi augusztus hó 27-én lépne hatályba, a jelen szerződésben körülirt módozatok szerint és feltételek alatt már most érvényesittessék.

Ehhez képest a magyar állam visszahatólag 1884. évi január hó 1-ső napjától kezdve átveszi és fokozatosan beváltja az első erdélyi vasuttársulat vonalait, nemkülönben mindennemü ingó és ingatlan vagyonát, NM a pálya testét, épitményeit (ideértve budapesti igazgatósági házát) felszerelési és forgalmi eszközeit, anyagkészleteit, készpénzeit avagy pénztári maradványait és összes eselekvő követeléseit, ugy a mint ezek a társulat könyveiben és leltáraiban 1884. évi január hó 1-ével felvéve találtatnak ellenben lemond azon előlegek és kamatjaik megtéritésére való igényeiről, melyeket állami biztositás czimén a társulatnak kiszolgáltatott. Egyszersmind az elsőbbségi tartozásokból eredő kötelezettségek kivételével, melyeket az állam az alábbi 1. § értelmében csak a társulat helyett s csak az ott kitett mértékben teljesitend, átvállalja a társulatnak a pálya üzeméből eredő minden néven nevezendő szerződéseit, tartozásait és kötelezettségeit is.

2. § Kötelezi magát a magyar állam, hogy az első erdélyi vasuttársulat által 1867. évi márczius hó 31-én felvett 21.000,000 frtnyi 5%-os ezüst elsőbbségi kölcsönről kibocsátott s még forgalomban levő részletkötvények 5% kamatait ezüstben, mint szintén a kisorsolt részletkötvényeknek névszerinti ezüst értékét is, a helybenhagyott törlesztési tervhez képest a részletkötvényekben megjelölt és a budapesti és bécsi hivatalos lapokban közhirré teendő helyeken 1884. év január hó 1-től kezdve az első erdélyi vasuttársulat helyett a jövedelmi, illetőleg tőkekamatadó levonása nélkül, azonban a szelvénybélyeg levonásával pontosan kifizeti.

Az első erdélyi vasut által az 1875. évi XLI. és 1876. évi XI. törvénycikk alapján felvett 3.973,000 arany forint uj beruházási kölcsön 5%-os kamatait és törlesztési szükségletét, ugy mint eddig, de a részvényesek terheltetése nélkül, a jövőre is a magyar állam fogja az első erdélyi vasuttársulat helyett fizetni.

3. § 1884. évi január hó 1-től kezdve a részvények beváltására az alábbi 4. §-ban megállapitott idő elteltéig még be nem váltott minden részvény után a megállapitott lejárati napokon félévi részletekben 5%-ot ezüstben fog a jövedelmi adó és a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok adójának, illetőleg jelenleg létező vagy jövőben netán behozandó bármi néven nevezendő más adónak levonása nélkül, de a szelvénybélyeg levonásával az állam kormánya saját terhére az illető részvénytulajdonosoknak a m. kir. központi állampénztárnál Budapesten, vagy a társulati igazgatóság javaslatára időnként a kormány által megállapitott s a magyar és osztrák hivatalos lapokban közzéteendő fizetési helyeken kifizetni.

4. § A magyar állam kötelezi magát 1885. évi ápril hó 1-től számitandó hatvanhat év leforgása alatt az első erdélyi vasuttársulatnak forgalomban levő 70,000 drb. részvényét a jelen szerződéshez csatolt sorsolási, illetve törlesztési terv szerint és pedig a kisorsolt részvények minden egyes darabját 200, azaz kétszáz forintjával o. é. ezüstben adó- és illetékmentesen a részvénykamatokra nézve előirt hirdetés mellett és fizetési helyeken készpénzben magához váltani.

A kisorsolt és beváltott részvények, melyek a megtörtént beváltást feltüntető bélyeggel ellátva, az összes részvények beváltásának megtörténtét, a a kormány őrizete alatt tartatnak, a társulati részvényesek közgyülésén szavazatra nem jogositanak.

5. § Jelen szerződés folyományaként az első erdélyi vasuttársulat a kormány és az igazgatóság között egyidejüleg megállapitott alapszabályok értelmében át fog alakulni.

Az átalakult társulat képviseletének dijazására a magyar állam a részvények teljes beváltásáig 2,500, azaz kétezerötszáz forint évi átalányösszeget fog fizetni.

6. § Az első erdélyi vasuttársulat köteles minden könyveit, leltárait, számadásait s teljes irattárát a magyar államnak átadni és rendelkezése alá bocsátani, mely utóbbi ezen okiratokat akként fogja megőrizni, hogy azok ugy a beváltás folyama alatt, mint azután is, a kereskedelmi törvény 207. §-ában előirt időpontig azok által, kik a törvény szerint erre jogositva vannak, használhatók legyenek.

7. § A magyar állam kormánya az első erdélyi vasuttársulatnak összes személyzetét átveszi s e személyzetnek szerződéseken, kinevezési okmányokon, utasitásokon, szolgálati rendszabályokon és nyugdijintézeti alapszabályokban gyökerező jogait biztositja s ebből kifolyólag:

a) külónösen magára vállalja hogy a mennyiben a társulati nyugdijalap saját folyó jövedelmei és hozadékai az alap kötelezettségeinek fedezésére nem volnának elegendők, a hiányt az államkincstárból fogja kamatmentes előlegekkel pótolni és fedezni;

b) azon véglegesen alkalmazott hivatalnokok és szolgáknak, kik akár a pálya átvétele folytán, akár más okból a szolgálatban meg nem tartatnak, a szolgálat az állam részéről korábbi időre mint 1884. évi deczember hó 31-re fel nem mondható, addig tehát ezen alkalmazottak teljes illetményeik élvezetében meghagyandók;

c) ha mindazonáltal a fentebbi b) pontban megjelölt nyugdijképes alkalmazott nyugdijaztatását önmaga kérelmezi, eme kizárólag a kormány részéről történő felmondás eseteiben megállapitott kedvezményekben nem részesül.

8. § A jelen szerződés jogerőre emelkedése után, a magyar állam az első erdélyi vasut kezelése és az e feletti rendelkezésre nézve korlátlan jogot nyer, de a pályatestre és forgalmi eszközökre nézve a feltétlen tulajdonjog csak akkor lép jogérvényre, a mikor az állam az első erdélyi vasut összes részvényeit beváltotta, addig is azonban a magyar állam tulajdoni jogainak biztositására ezen szerződés a vasuti központi telekkönyvekben, melyek mielőbbi megnyitásának kieszközlésére a társulat magát kötelezi, az első erdélyi vasut összes vonalaira és ingatlanaira előjegyeztetik.

Ezen előjegyzés mindazonáltal a társulatot terhelő, a jelen szerződés 2-ik §-ában körülirt két rendbeli elsőbbségi kölcsön biztositására nézve az alapszabályokban megállapitott elsőbbséget meg nem változtathatja.

9. § Mihelyt az állam az első erdélyi vasut részvényeinek utolsó részét teljesen beváltotta, ezzel az első erdélyi vasut engedélye végleg megszünik s az államnak jogában álland a társulat képviselőinek minden további megkérdezése és külön engedélye nélkül az ezuttal csak előjegyzéssel biztositott feltételes tulajdonjogait az első erdélyi vasut összes ingatlanaira és vasuti vonalaira feltétlen tulajdonjoggal bekebeleztetni s a jelen szerződés alapján a telekkönyvi átiratásokat a magyar állam javára eszközlésbe vétetni, oly joghatálylyal azonban, hogy a fentebbi 2. §-ban felsorolt a jelzálogilag biztositott s azon időpontig esetleg még be nem váltott elsőbbségi kölcsönök egyidejüleg az államra, mint közvetlen adósra fognak átszállani.

10. § Ezen szerződés és ebből folyó minden beadványok, okmányok és az egész leszámolási müvelet bélyeg- és illetékmentes.

11. § Jelen két egyenlő példányban kiállitott szerződés az első erdélyi vasuttársulatra nézve a részvényesek közgyülésének és a magyar államra nézve a törvényhozásnak jóváhagyása után válik kötelezővé és jogerejüvé.

Mihelyt a jelen szerződés az első erdélyi vasuttársulatra nézve a részvényesek közgyülésének jóváhagyó határozata alapján jogerőre emelkedik, a magyar állam az első erdélyi vasut üzletét s az ez iránti rendelkezést azonnal átveszi, ennek megtörténteig azonban a társulati igazgatóság és üzletvezető hivatal (vezérigazgatóság) jelen hatáskörében tovább működik, feljogosittatván a kormány, hogy jelen szerződés aláírása után az üzletvezető hivatal pénzügyi osztályához egy ellenőrző közegét kirendelje.

Az első erdélyi vasut beváltási terve

(Annuitas 729,127 frt 98 kr.)

A RÉSZVÉNYTŐKÉNEK
Folyó kisorsolási beváltási A beváltandó részvények
száma határideje
év nap év nap darabszáma összege
1 1884 október 1 1885 április 1 145 29,000
2 1885 október 1 1886 április 1 153 30,600
3 1886 október 1 1887 április 1 161 32,200
4 1887 október 1 1888 április 1 168 33,600
5 1888 október 1 1889 április 1 177 35,400
6 1889 október 1 1890 április 1 186 37,200
7 1890 október 1 1891 április 1 195 39,000
8 1891 október 1 1892 április 1 205 41,000
9 1892 október 1 1893 április 1 215 43,000
10 1893 október 1 1894 április 1 226 45,200
11 1894 október 1 1895 április 1 238 47,600
12 1895 október 1 1896 április 1 249 49,800
13 1896 október 1 1897 április 1 261 52,200
14 1897 október 1 1898 április 1 275 55,000
15 1898 október 1 1899 április 1 288 57,600
16 1899 október 1 1900 április 1 303 60,600
17 1900 október 1 1901 április 1 318 63,600
18 1901 október 1 1902 április 1 334 66,800
19 1902 október 1 1903 április 1 350 70,000
20 1903 október 1 1904 április 1 368 73,600
21 1904 október 1 1905 április 1 387 77,400
22 1905 október 1 1906 április 1 405 81,000
23 1906 október 1 1907 április 1 426 85,200
24 1907 október 1 1908 április 1 448 89,600
25 1908 október 1 1909 április 1 469 93,800
26 1909 október 1 1910 április 1 494 98,800
27 1910 október 1 1911 április 1 518 103,600
28 1911 október 1 1912 április 1 543 108,600
29 1912 október 1 1913 április 1 571 114,200
30 1913 október 1 1914 április 1 600 120,000
31 1914 október 1 1915 április 1 629 125,800
32 1915 október 1 1916 április 1 661 132,200
33 1916 október 1 1917 április 1 694 138,800
34 1917 október 1 1918 április 1 729 145,800
35 1918 október 1 1919 április 1 765 153,000
36 1919 október 1 1920 április 1 803 160,600
37 1920 október 1 1921 április 1 844 168,800
38 1921 október 1 1922 április 1 885 177,000
39 1922 október 1 1923 április 1 930 186,000
40 1923 október 1 1924 április 1 977 195,400
41 1924 október 1 1925 április 1 1,025 205,000
42 1925 október 1 1926 április 1 1,077 215,400
43 1926 október 1 1927 április 1 1,130 226,000
44 1927 október 1 1928 április 1 1,187 237,400
45 1928 október 1 1929 április 1 1,246 249,200
46 1929 október 1 1930 április 1 1,309 261,800
47 1930 október 1 1931 április 1 1,374 274,800
48 1931 október 1 1932 április 1 1,442 288,400
49 1932 október 1 1933 április 1 1,515 303,000
50 1933 október 1 1934 április 1 1,591 318,200
51 1934 október 1 1935 április 1 1,670 334,000
52 1935 október 1 1936 április 1 1,754 350,800
53 1936 október 1 1937 április 1 1,841 368,200
54 1937 október 1 1938 április 1 1,933 386,600
55 1938 október 1 1939 április 1 2,030 406,000
56 1939 október 1 1940 április 1 2,132 426,400
57 1940 október 1 1941 április 1 2,238 447,600
58 1941 október 1 1942 április 1 2,350 470,000
59 1942 október 1 1943 április 1 2,468 493,600
60 1943 október 1 1944 április 1 2,590 518,000
61 1944 október 1 1945 április 1 2,721 544,200
62 1945 október 1 1946 április 1 2,856 571,200
63 1946 október 1 1947 április 1 3,000 600,000
64 1947 október 1 1948 április 1 3,149 629,800
65 1948 október 1 1949 április 1 3,307 661,400
66 1949 október 1 1950 április 1 3,472 694,400
Összesen 70,000 14. 000,000