1. § A báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasut vonalainak a magyar állam által leendő átvétele és fokozatos beváltása iránt egyrészről a közmunka- és közlekedési és pénzügyi ministerek, másrészről a nevezett vasuttársulat között 1884. évi január hó 11-én létrejött szerződés jóváhagyatván, beczikkelyeztetik.
2. § Ezen törvény kihirdetése napján lép életbe s végrehajtásával a közmunka- és közlekedési és pénzügyi ministerek bizatnak meg.
A szerződés szövege a következő:
mely a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasuttársulat vonalainak a magyar állam által leendő átvétele és fokozatos beváltása iránt egyrészről a magyar államot képviselő közmunka- és közlekedési és pénzügyi magyar királyi ministerek, másrészről pedig a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vaspálya-társulat között a következőkben köttetett.
1. § Egyetértőleg megállapittatik, hogy az állami megváltási jog, mely a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasutnak az 1870. évi XXXIII. törvénycikk által bcezikkelyezett engedély-okmánya 31. §-a értelmében csak 1900. évi augusztus hó 10-ik napján lépne hatályba, a jelen szerződésben körülirt módozatok szerint és feltételek alatt már most érvényesittessék.
Ehhez képest a magyar állam visszahatólag 1884. év jannár hó 1-ső napjától kezdve átveszi és fokozatosan beváltja a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasuttársulat vonalait, nemkülönben mindennemü ingó és ingatlan vagyonát, NM a pálya testét, épitményeit, felszerelési és forgalmi eszközeit, anyagkészleteit, készpénzeit avagy pénztári maradványait és öszszes cselekvő követeléseit, ugy a mint ezek a társulat könyveiben és leltáraiban 1884. év január hó 1-ével felvéve találtatnak; ellenben lemond azon előlegek és kamatjaik megtéritésére való igényeiről, melyeket állami biztositás czimén, a társulatnak kiszolgáltatott. egyszersmind az elsőbbségi tartozásokból eredő kötelezettségek kivételével, melyeket az állam az alábbi 2-ik § értelmében csak a társulat helyett s csak az ott kitett mértékben teljesitend, átvállalja a társulatnak a pálya üzeméből eredő minden néven nevezendő szerződéseit, tartozásait és kötelezettségeit is.
2. § Kötelezi magát a magyar állam, hogy a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasuttársulat által 1873. évi ápril 15-én 6.982,800 frt, illetőleg utólagos leszállitás folytán 6.954,200 frt erejéig felvett 5%-os ezüst elsőbbségi kölcsönről kibocsátott s még forgalomban levő résztetkötvények 5%-os kamatait ezüstben, mint szintén a kisorsolt részletkötvényeknek névszerinti ezüst-értékét is, a helybenhagyott törlesztési tervhez képest a részletkötvényekben megjelölt és a budapesti és bécsi hivatalos lapokban közhirré teendő helyeken, 1884. évi január hó 1-től kezdve a battaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasuttársulat helyett a jövedelmi, iltetőleg tőke-kamatadó és szelvénybélyeg-illeték levonása nélkül pontosan kifizeti.
A báttaszék-dombovár-zákányi (duna-dravai) vasut által az 1875. évi XLI. és 1876. évi XI. törvénycikk alapján felvett 165,400 arany frtnyi uj beruházási kölcsön 5%-os kamatait és törlesztési szükségtetét, ugy mint eddig, de a részvényesek megterheltetése nélkül, jövőre is a magyar állam fogja a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasuttársulat helyett fizetni.
3. § 1884. évi jan. hó 1-től kezdve a részvények beváltására az alábbi 4-ik §-ban megállapitott idő elteltéig még be nem váltott minden részvény után a megállapitott lejárati napokon félévi részletekben 5%-ot ezüstben fog a jövedelmi adó és a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok adójának s illetőleg minden létező vagy jövőben netán behozandó bármi néven nevezendő más adónak levonása nélkül, de ugy a részvények, mint az elsőbbségi kötvények után fizetendő szelvénybélyeg levonásával az állam kormánya saját terhére az illető részvény-tulajdonosoknak a magyar királyi központi állampénztárnál Budapesten vagy a társulati igazgatóság javaslatára időnként a kormány által megállapitott s a magyar és osztrák hivatalos lapokban közzéteendő fizetési helyeken kifizetni.
4. § A magyar állam kötelezi magát 1885. évi ápril hó 1-étől számitandó hatvanhat év leforgása alatt a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasuttársulatnak az alapszabályok 6. §-a szerint forgalomban levő 23,181 db. részvényét a jelen szerződéshez csatolt sorsolási, illetve törlesztési terv szerint és pedig a kisorsolt részvények minden egyes darabját 200, azaz kétszáz forintjával o. é. ezüstben adó- és illetékmentesen a részvénykamatokra nézve előirt hirdetés mellett és fizetési helyeken készpénzben magához váltani.
A kisorsolt és beváltott részvények, melyek a megtörtént beváltást feltüntető bélyeggel ellátva, az összes részvények beváltásának megtörténtéig a kormány őrizete alatt tartatnak, a társulati részvényesek közgyülésén szavazatra nem jogositanak.
5. § Jelen szerződés folyományaként a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasuttársulat a kormány és az igazgatóság között egyidejüleg megállapitott alapszabályok értelmében át fog alakulni.
Az átalakult társulat képviseletének dijazására a magyar állam a részvények teljes beváltásáig 2000 frt évi átalány-összeget fog fizetni.
6. § A battaszék-dombovár-zákányi (duna-drávail vasuttársulat köteles minden könyveit, leltárait, számadásait s teljes irattárát a magyar államnak átadni, és rendelkezése alá bocsátani, mely utóbbi ezen okiratokat akként fogja megőrizni, hogy azok ugy a beváltás folyama alatt, mint azután is a kereskedelmi törvény 207. §-ában előirt időpontig azok által, kik a törvény szerint erre jogositva vannak, használhatók legyenek.
7. § A jelen szerződés jogerőre emelkedése után a magyar állam a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasut kezelése és az e feletti rendelkezésre nézve korlátlan jogot nyer, de a pályatestre és forgalmi eszközökre nézve a feltétlen tulajdonjog csak akkor lép jogérvényre, a mikor az állam a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasut összes részvényeit beváltotta, addig is azonban a magyar állam tulajdoni jogainak biztositására ezen szerződés a vasuti központi telekkönyvekben, melyek mielőbbi megnyitásának kieszközlésére a társulat magát kötelezi, a báttaszék-dombovár-zákányi (dnna-drávai) vasut összes vonalaira és ingatlanaira előjegyeztetik.
Ezen előjegyzés mindazonáltal a társulatot terhelő, a jelen szerződés 2-ik §-ában körülirt két rendbeli elsőbbségi kölcsön biztositására nézve az alapszabályokban megállapitott elsőbbséget meg nem változtathatja.
8. § Mihelyt az állam a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasnt részvényeinek utolsó részét teljesen beváltotta, ezzel a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasut engedélye végleg megszümk s az államnak jogában álland a társulat képviselőinek minden további megkérdezése és külön engedélye nélkül az ezuttal csak előjegyzéssel biztositott feltételes tulajdon jogait a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasut összes ingatlanaira és vasuti vonalaira feltétlen tulajdonjoggal bekebeleztetni s a jelen szerződés alapján a telekkönyvi átiratásokat a magyar állam javára eszközlésbe vétetni, oly joghatálylyal azonban, hogy a fentebbi 2-ik §-ban felsorolt, jelzálogilag biztositott s azon időpontig esetleg még be nem váltott elsőbbségi kölcsönök egyidejüleg az államra, mint közvetlen adósra fognak átszállani.
9. § Ezen szerződés és ebből folyó mmden beadványok, okmányok és az egész leszámolási müvelet bélyeg- és illetékmentes.
10. § Jelen két egyenlő példányban kiállitott szerződés a báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasuttársulatra nézve a részvényesek közgyülésének és a magyar államra nézve a törvényhozásnak jóváhagyása után válik kötelezővé és jogerejüvé.
[Aláírások]
4.636,200 frtnyi (23,181 drb. a 200 frt) részvénytőkének 6% kamat és 66 évi törlesztés mellett való beváltásáról (évi annuitási részlet 241,455 frt 94 kr.)
A RÉSZVÉNYTŐKÉNEK | |||||||||
Folyó | kisorsolási | beváltási | A beváltandó részvények | ||||||
száma | határideje | ||||||||
év | hó | nap | év | hó | nap | darabszáma | összege | ||
1 | 1884 | október | 1 | 1885 | április | 1 | 48 | 9,600 | |
2 | 1885 | október | 1 | 1886 | április | 1 | 50 | 10,000 | |
3 | 1886 | október | 1 | 1887 | április | 1 | 54 | 10,800 | |
4 | 1887 | október | 1 | 1888 | április | 1 | 55 | 11,000 | |
5 | 1888 | október | 1 | 1889 | április | 1 | 59 | 11,800 | |
6 | 1889 | október | 1 | 1890 | április | 1 | 62 | 12,400 | |
7 | 1890 | október | 1 | 1891 | április | 1 | 64 | 12,800 | |
8 | 1891 | október | 1 | 1892 | április | 1 | 68 | 13,600 | |
9 | 1892 | október | 1 | 1893 | április | 1 | 71 | 14,200 | |
10 | 1893 | október | 1 | 1894 | április | 1 | 75 | 15,000 | |
11 | 1894 | október | 1 | 1895 | április | 1 | 79 | 15,800 | |
12 | 1895 | október | 1 | 1896 | április | 1 | 82 | 16,400 | |
13 | 1896 | október | 1 | 1897 | április | 1 | 87 | 17,400 | |
14 | 1897 | október | 1 | 1898 | április | 1 | 91 | 18,200 | |
15 | 1898 | október | 1 | 1899 | április | 1 | 95 | 19,000 | |
16 | 1899 | október | 1 | 1900 | április | 1 | 100 | 20,000 | |
17 | 1900 | október | 1 | 1901 | április | 1 | 106 | 21,200 | |
18 | 1901 | október | 1 | 1902 | április | 1 | 110 | 22,000 | |
19 | 1902 | október | 1 | 1903 | április | 1 | 116 | 23,200 | |
20 | 1903 | október | 1 | 1904 | április | 1 | 122 | 24,400 | |
21 | 1904 | október | 1 | 1905 | április | 1 | 128 | 25,600 | |
22 | 1905 | október | 1 | 1906 | április | 1 | 135 | 27,000 | |
23 | 1906 | október | 1 | 1907 | április | 1 | 141 | 28,200 | |
24 | 1907 | október | 1 | 1908 | április | 1 | 148 | 29,600 | |
25 | 1908 | október | 1 | 1909 | április | 1 | 155 | 31,000 | |
26 | 1909 | október | 1 | 1910 | április | 1 | 164 | 32,800 | |
27 | 1910 | október | 1 | 1911 | április | 1 | 171 | 34,200 | |
28 | 1911 | október | 1 | 1912 | április | 1 | 180 | 36,000 | |
29 | 1912 | október | 1 | 1913 | április | 1 | 189 | 37,800 | |
30 | 1913 | október | 1 | 1914 | április | 1 | 199 | 39,800 | |
31 | 1914 | október | 1 | 1915 | április | 1 | 208 | 41,600 | |
32 | 1915 | október | 1 | 1916 | április | 1 | 219 | 43,800 | |
33 | 1916 | október | 1 | 1917 | április | 1 | 230 | 46,000 | |
34 | 1917 | október | 1 | 1918 | április | 1 | 241 | 48,200 | |
35 | 1918 | október | 1 | 1919 | április | 1 | 254 | 50,800 | |
36 | 1919 | október | 1 | 1920 | április | 1 | 266 | 53,200 | |
37 | 1920 | október | 1 | 1921 | április | 1 | 279 | 55,800 | |
38 | 1921 | október | 1 | 1922 | április | 1 | 293 | 58,600 | |
39 | 1922 | október | 1 | 1923 | április | 1 | 308 | 61,600 | |
40 | 1923 | október | 1 | 1924 | április | 1 | 324 | 64,800 | |
41 | 1924 | október | 1 | 1925 | április | 1 | 339 | 67,800 | |
42 | 1925 | október | 1 | 1926 | április | 1 | 357 | 71,400 | |
43 | 1926 | október | 1 | 1927 | április | 1 | 374 | 74,800 | |
44 | 1927 | október | 1 | 1928 | április | 1 | 393 | 78,600 | |
45 | 1928 | október | 1 | 1929 | április | 1 | 413 | 82,600 | |
46 | 1929 | október | 1 | 1930 | április | 1 | 433 | 86,600 | |
47 | 1930 | október | 1 | 1931 | április | 1 | 455 | 91,000 | |
48 | 1931 | október | 1 | 1932 | április | 1 | 478 | 95,600 | |
49 | 1932 | október | 1 | 1933 | április | 1 | 502 | 100,400 | |
50 | 1933 | október | 1 | 1934 | április | 1 | 526 | 105,200 | |
51 | 1934 | október | 1 | 1935 | április | 1 | 553 | 110,600 | |
52 | 1935 | október | 1 | 1936 | április | 1 | 581 | 116,200 | |
53 | 1936 | október | 1 | 1937 | április | 1 | 610 | 122,000 | |
54 | 1937 | október | 1 | 1938 | április | 1 | 640 | 128,000 | |
55 | 1938 | október | 1 | 1939 | április | 1 | 672 | 134,400 | |
56 | 1939 | október | 1 | 1940 | április | 1 | 706 | 141,200 | |
57 | 1940 | október | 1 | 1941 | április | 1 | 741 | 148,200 | |
58 | 1941 | október | 1 | 1942 | április | 1 | 779 | 155,800 | |
59 | 1942 | október | 1 | 1943 | április | 1 | 817 | 163,400 | |
60 | 1943 | október | 1 | 1944 | április | 1 | 858 | 171,600 | |
61 | 1944 | október | 1 | 1945 | április | 1 | 901 | 180,200 | |
62 | 1945 | október | 1 | 1946 | április | 1 | 946 | 189,200 | |
63 | 1946 | október | 1 | 1947 | április | 1 | 993 | 198,600 | |
64 | 1947 | október | 1 | 1948 | április | 1 | 1,043 | 208,600 | |
65 | 1948 | október | 1 | 1949 | április | 1 | 1,095 | 219,000 | |
66 | 1949 | október | 1 | 1950 | április | 1 | 1,150 | 230,000 | |
Összesen | 23,181 | 4.636,200 |