1884. évi XXXIV. törvénycikk

a szamosvölgyi 2-od rendü vasut kiépitéséről szóló 1880:XXXII. törvénycikkel beczikkelyezett engedélyokmányoknak a deés-beszterczei vonalra és a deés-deésaknai szárnyvonalra való kiterjesztéséről, ugyszintén ezen engedélyokmány némely határozmányainak módositásáról * 

1. § Az 1880:XXXII. törvénycikkel beczikkelyezett engedély-okmány 1. §-ában az apahida-deési vonalra megadott épitési és üzleti engedély kiterjesztetik az ezen vonal folytatásaként Deéstől Bethlenen és Mogyoróson át Beszterczéig vezetendő helyi érdekü mozdonyvasutra és a Deéstől Deésaknáig már kiépitett szárnyvonalra is.

Az utóbb emlitett két vonal a szamosvölgyi vasut kiegészitő részét képezendi:

Ehhez képest azon vonalakra az alább felsorolandó külön határozmányokon felül a szamosvölgyi vasut engedélyokmánya, a jelen lörvényben foglalt és az apahida-deési vonalra is kiterjedő módositásokka1 birand érvénynyel.

2. § Az 1880:XXXII. törvénycikkel beczikkelyezett engedély-okmány 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

Az engedélyes a jelen törvény hatályba léptétől kezdve a posta ingyenes szállitásának kötelezettsége alól felmentetik.

Ha azonban az engedélyezett vasuton rendes napi közlekedés lép életbe, a posta szállitásáért a posta-igazgatás és a vasuti vállalat közt egyezségileg megállapitandó mérsékelt dij lesz fizetendő.

3. § Az idézett engedély-okmány 18. §-ának második bekezdése helyébe tétetik:

Törzsrészvények legalább az alaptőke két ötöde, elsőbbségi részvények pedig legfeljebb három ötöde erejéig bocsáthatók ki és pedig csak akkor, ha a törzsrészvény-tőkének 30 százaléka készpénzben befizetve van.

4. § Az idézett engedély-okmány 19. §-a következőleg egészittetik ki:

A társasági részvénytőke, tekintettel a jelen törvény 4. §-ában engedélyezett deés-beszterczei és deés-deésaknai vonal kiépitésére, névleges értékü 3.000,000 frt. azaz három millió forintra felemeltetik.

5. § Az engedély-okmány 21. §-ához:

A kormányfelügyeleti dijak fizetése alól az engedélyes felmentetik.

6. § Az engedély-okmány 22. §-a helyébe tétetik:

A szamosvölgyi vasutnak ugy kiépitett, mint ezuttal engedélyezett vonalaira nézve az 1880:XXXI. törvénycikk 5. és 6. §-aiban felsorolt határozmányok lépnek hatályba.

Az imént emlilett §-okban megállapitott batáridők a jelen törvény hatálybalépte napjától számitandók.

7. § Az engedélyokmány 23. és 24. §-ai helyébe tétetik:

Az engedélyezett vonalak engedélytartama az apahida-deési vonal megnyitása napjától számitott 90 évre állapittatik meg.

Ugyanezen vonalak meaváltására nézve az 1880. évi XXXI. törvénycikk 2. §-ának határozmányai lesznek irányadók.

8. § A helyi érdekű vasutakról szóló 1880:XXXI. törvénycikk 9., 10. cs 11. §-aiban foglalt kedvezmények a szamosvőlgyi vasut összes vonalaira kiterjesztetnek, viszont az engedélyes aláveti magát ugyanazon törvény 12., 13. és 14. §-aiban foglalt határozatoknak.

9. § A deés-beszterczei vonalra nézve a szamosvölgyi vasut engedélyokmányában foglaltakon és a fentebb előadottakon kivül a következő külön feltételek állapittatnak meg:

a) A maximális emelkedési viszony legyen ugy, mint egy van a százhoz (1:100).

A kanyarodások myilt pályán 250 méternél kisebb félátmérővel nem birhatnak.

Kiköttetik ezen felül, hogy a megengedett legnagyobb emelkedés és a legélesebb kanyarulat a kormány jóvábagyása mellett lesz csak alkalmazható.

b) A deés-beszterczei vonalon a két végállomáson kivül legalább öt közbenső állomás létesitendő.

c) Az engedélyes köteles a részletterveket a jelen törvény keltétől számitandó egy év alatt a kormánynak előterjeszteni s egyidejüleg a részvénytőke fedezetét is kimutatni.

Köteles továbbá az engedélyes a pálya épitését a részlettervek jóváhagyásától számitott hat hónap alatt megkezdeni, s az épitést ugyancsak a részlettervek jóváhagyásától számitott egy év alatt befejezni.

Ha az engedélyes a jelen szakaszban kitüzött határidők valamelyikét meg nem tartaná s ha e mulasztását kütönösen figyelemre méltó okok, például elhárithatatlan és előre nem látott eseményekkel nem igazolná, s e részben a kormánytól kivételes elnézést nem eszközölhetne ki: az engedély megszüntnek nyilvánitható.

d) A mennyiben a kormány a magyar kir. államvasutak keleti vonalából kiindulva Beszterczéig vezetendő másik oly vasutat engedélyezne, melynek Besztercze felőli vonalrésze a deés-beszterczei vonallal részben összeesik: az engedélyes szamosvölgyi vasuttársaság köteles leend megengedni, hogy ezen vasut megfelelő ponton saját deés-beszterczei vonalába beágazzék és ugyanaz az ezen beágazási ponttól Beszterczéig terjedő vonalrésze a két vasut közt egyetértőleg megállapitott vagy ily egyetértés létre nem jötte esetén a kormány által meghatározandó feltételek alatt együttesen használhassa.

10. § E törvény kihirdetése napján lép életbe, s végrehajtásával a közmunka- és közlekedési és a pénzügyi minister bizatik meg.