1. § Az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat vonalainak a magyar állam által leendő átvétele és fokozatos beváltása iránt, egyrészről a közmunka- és közlekedési és pénzügyi ministerek, másrészről a nevezett vasuttársulat között 1884. évi ápril hó 19-én megkötött szerződés jóváhagyatván, beczikkelyeztetik.
2. § Ezen törvény kihirdetése napján lép életbe s végrehajtásával a közmunka- és közlekedési és a pénzügyi ministerek bizatnak meg.
A szerződés szövege a következő:
mely az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat vonalainak a magyar állam által leendő átvétele és fokozatos beváltása iránt, egyrészről a magyar államot képviselő közmunka- és közlekedési és pénzügyi magyar királyi ministerek, másrészről pedig az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat között a következőkben köttetett:
1. § Egyetértőleg megállapittatik, hogy az állami megváltási jog, mely az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki részének és eszék-villányi szárnyvonalának épitésére és üzletére az 1868. évi VIII. tc. alapján ugyanazon évi deczember hó 12-én kiállitott engedély-okmány 27. §-a értelmében csak 1898. évi deczember hó 12-én lépne hatályba, a jelen szerződésben körülirt módozatok szerint és feltételek alatt már az alább következő határidőben érvényesittessék.
Ehhez képest a magyar állam 1885. évi január hó 1-ső napjától kezdve átveszi és fokozatosan beváltja az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat vonalait, nemkülönben mindennemü ingó és ingatlan vagyonát u. m. a pálya testét, épitményeit (ideértve budapesti igazgatósági házát is) felszerelési és forgalmi eszközeit, anyag-készleteit, készpénzeit avagy pénztári maradványait és összes cselekvő követeléseit, ugy a mint ezek a társulat könyveiben és leltáraiban 1885: évi január hó 1-jével felvéve lesznek; ellenben lemond azon előlegek és kamatjaik megtéritésére való igényeiről, melyeket állami biztositás czimén a társulatnak kiszolgáltatott, avagy még ezentul netán kiszolgáltatni fog. Egyszersmind az elsőbbségi tartozásokból eredő kötelezettségek kivételével, melyeket az állam az alábbi 2. § értelmében csak a társulat helyett s csak az ott kitett mértékben teljesitend, átvállalja a társulatnak a pálya üzletéből eredő minden néven nevezendő szerződéseit, tartozásait és kötelezettségeit is.
2. § Kötelezi magát a magyar állam hogy az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat által 1868. évi deczember hó 7-én felvett 19.000,000 forintnyi, ugyszintén 1874. évi május hó 6-án felvett 1.706,600 forintnyi 5-%-os ezüst elsőbbségi kölcsönökről kibocsátott s még forgalomban levő részletkötvények 5% kamatait ezüstben, mint szintén a kisorsolt részletkötvényeknek névszerinti ezüst értékét is, a helybenhagyott törlesztési tervekhez képest a részletkötvényekben megjelölt és a budapesti és bécsi hivatalos lapokban közhirré teendő helyeken 1885. évi január hó 1-ső napjától kezdve az alföld- fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat helyett minden adó, bélyeg vagy illeték levonása nélkül pontosan kifizeti.
Az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat által az 1875. évi XLI. és 1876. évi XI. tc. alapján felvett 1.109,600 frt arany uj beruházási kölcsön 5%-os kamatait és törlesztési szükségletét, ugy mint eddig, de a részvényesek megterheltetése nélkül jövőre is a magyar állam fogja az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat helyett fizetni.
3. § 1885. évi január hó 1-től kezdve a részvények beváltására az alábbi 4. §-ban megállapitott idő elteltéig még be nem váltott minden részvény után a megállapitott lejárati napokon félévi részletekben 5%-ot ezüstben fog minden adó, bélyeg vagy illeték levonása nélkül az államkormány saját terhére az illető részvénytulajdonosoknak a m. kir. központi állampénztárnál Budapesten, vagy a társulati igazgatóság javaslatára időnként a kormány által megállapitott s a magyar és osztrák hivatalos lapokban közzéteendő fizetési helyeken kifizetni.
4. § A magyar állam kötelezi magát 1886. évi január hó 1-től számitandó hatvan év leforgása alatt az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulatnak forgalomban levő 91,407 db. részvényét a jelen szerződéshez csatolt sorsolási, illetve törlesztési terv szerint és pedig a kisorsolt részvények minden egyes darabját 200 azaz: kétszáz forintjával o. é. ezüstben, adó- és illetékmentesen, a részvénykamatokra nézve előirt hirdetés mellett és fizetési helyeken készpénzben magához váltani.
A kisorsolt és beváltott részvények, melyek a megtörtént beváltást föltüntető bélyeggel ellátva, az összes részvények beváltásának megtörténtéig a kormány őrizete alatt tartatnak, a társulati részvényesek közgyülésén szavazatra nem jogositanak.
5. § Jelen szerződés folyományaként az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat a kormány és az igazgatóság között egyidejüleg megállapitott alapszabályok értelmében át fog alakulni.
Az átalakult társulat képviseletének dijazására a magyar állam a részvények teljes beváltásáig 3000, azaz: háromezer forint évi átalány-összegét fog fizetni.
6. § Az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat köteles minden könyveit leltárait, számadásait s teljes irattárát a magyar államnak átadni és rendelkezése alá bocsátani, mely utóbbi ezen okiratokat akként fogja megőrizni, hogy azok ugy a beváltás, illetőleg a felszámolás folyama alatt, mint azután is a kereskedelmi törvény 207. §-ában előirt időpontig, azok által, kik a törvény szerint erre jogositva vannak, használhatók legyenek.
7. § A magyar állam kormánya az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulatnak összes személyzetét átveszi s e személyzetnek szerződéseken, kinevezési és előléptetési okmányokon, utasitásokon, szolgálati rendszabályokon és nyugdijintézeti alapszabályokban gyökerező jogait biztositja.
8. § A jelen szerződés jogerőre emelkedése után a magyar állam az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része és szárnyvonalának kezelése és az e feletti rendelkezésre nézve korlátlan jogot nyer; de a pályatestre és a forgalmi eszközökre nézve a feltétlen tulajdonjog csak akkor lép jogérvényre, a mikor az állam az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat összes részvényeit beváltotta; addig is azonban a magyar állam tulajdoni jogainak biztositására ezen szerződés a vasuti központi telekkönyvben az alföld-finmei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat összes vonalaira és ingatlanaira, a vasuttársulat minden megkérdezése nélkül, feljegyeztetik.
Ezen feljegyzés mindazonáltal a társulatot terhelő a jelen szerződés 1. §-ában körülirt három rendbeli elsőbbségi kölcsön biztositására nézve az alapszabályokban megállapitott elsőbbséget meg nem változtathatja.
9. § Mihelyt az állam az alföld-fiumei vasut nágyvárad-eszéki része részvénytársulat részvényeinek utolsó részét teljesen beváltotta, ezzel az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része vonalainak engedélye végleg megszünik s az államnak jogában álland a társulat képviselőinek minden további megkérdezése és külön engedélye nélkül az ezuttal csak jelen szerződés feljegyzésével biztositott feltételes tulajdonjogait az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulat összes ingatlanaira és vasuti vonalaira feltétlen tulajdonjoggal bekebeleztetni s a jelen szerződés alapján a telekkönyvi átiratásokat a magyar állam javára eszközlésbe vétetni, oly joghatálylyal azonban, hogy a fentebbi 2. §-ban felsorolt, jelzálogilag biztositott s azon időpontig még be nem váltott elsőbbségi kölcsönök egyidejüleg az államra, mint közvetlen adósra fognak átszállani.
10. § Ezen szerződés és ebből folyó minden beadványok, okmányok és az egész leszámolási müvelet bélyeg- és illetékmentes.
11. § Jelen két egyenlő példányban kiállitott szerződés az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része részvénytársulatra nézve; a részvényesek közgyülésének és a magyar államra nézve a törvényhozásnak jóváhagyása után válik kötelezővé és jogerejüvé.
A részvényesek közgyülésének jóváhagyása a szerződő felek által aláirt szerződés egyik példányának a társulat részére a közmunka- és közlekedési minister által történendő kiadása napjától számitott 44 nap alatt, a törvényhozási jóváhagyás pedig legkésőbb 1885. évi márczius hó végéig kieszközlendő.
A pálya üzlete legkésőbb a törvényhozási jóváhagyást követő hó 1-én lesz az állam által tényleg átveendő; mihelyt azonban jelen szerződést a részvényesek közgyülése jóváhagyta, az ezen jóváhagyás napjától kezdve a szóban levő vasut vonalait megillető dijszabások képzésének és az ezzel kapcsolatban álló szerződések köthetésének joga minden korlátozás nélkül a magyar államra akként száll át, hogy azzal saját érdeke szempontjából szabadon élhet.
Feljogosittatik végül a kormány, hogy jelen szerződés aláirása után az üzletvezető hivatal pénzügyi osztályához egy ellenőrző közegét kirendelhesse.
[Aláírások]
(Annuitás 965,773 frt 09 kr.)
A RÉSZVÉNYTŐKÉNEK | |||||||||
Folyó | kisorsolási | beváltási | A beváltandó részvények | ||||||
száma | határideje | ||||||||
év | hó | nap | év | hó | nap | darabszáma | összege | ||
1 | 1885 | julius | 1 | 1886 | január | 1 | 258 | 51,600 | |
2 | 1886 | julius | 1 | 1887 | január | 1 | 271 | 54,200 | |
3 | 1887 | julius | 1 | 1888 | január | 1 | 285 | 57,000 | |
4 | 1888 | julius | 1 | 1889 | január | 1 | 300 | 60,000 | |
5 | 1889 | julius | 1 | 1890 | január | 1 | 314 | 62,800 | |
6 | 1890 | julius | 1 | 1891 | január | 1 | 330 | 66,000 | |
7 | 1891 | julius | 1 | 1892 | január | 1 | 346 | 69,200 | |
8 | 1892 | julius | 1 | 1893 | január | 1 | 364 | 72,800 | |
9 | 1893 | julius | 1 | 1894 | január | 1 | 382 | 76,400 | |
10 | 1894 | julius | 1 | 1895 | január | 1 | 401 | 80,200 | |
11 | 1895 | julius | 1 | 1896 | január | 1 | 421 | 84,200 | |
12 | 1896 | julius | 1 | 1897 | január | 1 | 442 | 88,400 | |
13 | 1897 | julius | 1 | 1898 | január | 1 | 465 | 93,000 | |
14 | 1898 | julius | 1 | 1899 | január | 1 | 487 | 97,400 | |
15 | 1899 | julius | 1 | 1900 | január | 1 | 512 | 102,400 | |
16 | 1900 | julius | 1 | 1901 | január | 1 | 537 | 107,400 | |
17 | 1901 | julius | 1 | 1902 | január | 1 | 565 | 113,000 | |
18 | 1902 | julius | 1 | 1903 | január | 1 | 592 | 118,400 | |
19 | 1903 | julius | 1 | 1904 | január | 1 | 622 | 124,400 | |
20 | 1904 | julius | 1 | 1905 | január | 1 | 654 | 130,800 | |
21 | 1905 | julius | 1 | 1906 | január | 1 | 685 | 137,000 | |
22 | 1906 | julius | 1 | 1907 | január | 1 | 721 | 144,200 | |
23 | 1907 | julius | 1 | 1908 | január | 1 | 756 | 151,200 | |
24 | 1908 | julius | 1 | 1909 | január | 1 | 794 | 158,800 | |
25 | 1909 | julius | 1 | 1910 | január | 1 | 834 | 166,800 | |
26 | 1910 | julius | 1 | 1911 | január | 1 | 875 | 175,000 | |
27 | 1911 | julius | 1 | 1912 | január | 1 | 919 | 183,800 | |
28 | 1912 | julius | 1 | 1913 | január | 1 | 965 | 193,000 | |
29 | 1913 | julius | 1 | 1914 | január | 1 | 1,014 | 202,800 | |
30 | 1914 | julius | 1 | 1915 | január | 1 | 1,064 | 212,800 | |
31 | 1915 | julius | 1 | 1916 | január | 1 | 1,117 | 223,400 | |
32 | 1916 | julius | 1 | 1917 | január | 1 | 1,173 | 234,600 | |
33 | 1917 | julius | 1 | 1918 | január | 1 | 1,232 | 246,400 | |
34 | 1918 | julius | 1 | 1919 | január | 1 | 1,294 | 258,800 | |
35 | 1919 | julius | 1 | 1920 | január | 1 | 1,358 | 271,600 | |
36 | 1920 | julius | 1 | 1921 | január | 1 | 1,426 | 285,200 | |
37 | 1921 | julius | 1 | 1922 | január | 1 | 1,497 | 299,400 | |
38 | 1922 | julius | 1 | 1923 | január | 1 | 1,572 | 314,400 | |
39 | 1923 | julius | 1 | 1924 | január | 1 | 1,651 | 330,200 | |
40 | 1924 | julius | 1 | 1925 | január | 1 | 1,733 | 346,600 | |
41 | 1925 | julius | 1 | 1926 | január | 1 | 1,820 | 364,000 | |
42 | 1926 | julius | 1 | 1927 | január | 1 | 1,911 | 382,200 | |
43 | 1927 | julius | 1 | 1928 | január | 1 | 2,006 | 401,200 | |
44 | 1928 | julius | 1 | 1929 | január | 1 | 2,107 | 421,400 | |
45 | 1929 | julius | 1 | 1930 | január | 1 | 2,212 | 442,400 | |
46 | 1930 | julius | 1 | 1931 | január | 1 | 2,323 | 464,600 | |
47 | 1931 | julius | 1 | 1932 | január | 1 | 2,439 | 487,800 | |
48 | 1932 | julius | 1 | 1933 | január | 1 | 2,561 | 512,200 | |
49 | 1933 | julius | 1 | 1934 | január | 1 | 2,689 | 537,800 | |
50 | 1934 | julius | 1 | 1935 | január | 1 | 2,823 | 564,600 | |
51 | 1935 | julius | 1 | 1936 | január | 1 | 2,965 | 593,000 | |
52 | 1936 | julius | 1 | 1937 | január | 1 | 3,112 | 622,400 | |
53 | 1937 | julius | 1 | 1938 | január | 1 | 3,269 | 653,800 | |
54 | 1938 | julius | 1 | 1939 | január | 1 | 3,431 | 686,200 | |
55 | 1939 | julius | 1 | 1940 | január | 1 | 3,604 | 720,800 | |
56 | 1940 | julius | 1 | 1941 | január | 1 | 3,783 | 756,600 | |
57 | 1941 | julius | 1 | 1942 | január | 1 | 3,973 | 794,600 | |
58 | 1942 | julius | 1 | 1943 | január | 1 | 4,171 | 834,200 | |
59 | 1943 | julius | 1 | 1944 | január | 1 | 4,380 | 876,000 | |
60 | 1944 | julius | 1 | 1945 | január | 1 | 4,600 | 920,000 | |
Összesen | 91,407 | 18.281,400 |