1889. évi XI. törvénycikk

a Deéstől Zilahig vezetendő helyi érdekü vasut engedélyezéséről és a szamosvölgyi vasut függő adósságainak rendezéséről * 

1. § A kormány ezennel felhatalmaztatik, hogy a szamosvölgyi vasut Deés állomásából kiinduló s a szilágysági helyi érdekü vasut Zilah állomásáig vezetendő helyi érdekü vasut kiépitésére és üzletére a szamosvölgyi vasut-részvénytársaságnak az 1880. évi XXXI. tc. s az 1888. évi IV. törvénycikkekben foglalt feltételek alatt az engedélyt kiadhassa.

2. § A kormány felhatalmaztatik, hogy az 1. §-ban megnevezett helyi érdekü vasutat, tekintettel annak hadászati és forgalmi kiváló jelentőségére, az 1888. évi IV. tc. 7. §-a szerint a helyi érdekü vasutak segélyezésére rendelt költségvetési hitelből 1889. évtől kezdve egymásután következő 10 év alatt évenkint 117,000 forinttal segélyezhesse; köteles lévén az engedélyes vasut-részvénytársaság ezen segély fejében 900,000 frt névértékü törzsrészvényt a közmunka- és közlekedésügyi m. kir. ministernek, illetve az államnak tulajdonul átszolgáltatni.

3. § Az 1884. évi XXXIV. tc. 4. §-ának hatályon kivül helyezése mellett a kormány felhatalmaztatik, hogy a szamosvölgyi vasut apahida-deési, deés-deésaknai és deés-beszterczei már forgalomban levő vonalain felmerült épitési többköltségek, beruházások és hadászati pótépitkezések beszámitása mellett a most emlitett és a jelen törvény alapján engedélyezendő vonalak tényleges épitési tőkéjét együttesen megállapithassa, kiköttetvén, hogy ezen vasutvonalak állami megváltása esetén az ujolag megállapitandó tényleges épitési tőke lesz alapul veendő.

4. § A közmunka- és közlekedésügyi minister az 1. §-ban emlitett vasut engedélyezésének megtörténtéről s a fenti 3. §-ban érintett tőke-megállapitásáról az 1880. évi XXXI. tc. 1. §-a értelmében jelentést teend.

5. § Jelen törvény a törvénytárban való megjelenése napján lép hatályba s végrehajtásával a közmunka- és közlekedésügyi minister és a pénzügyi minister bizatnak meg.