1893. évi XL. törvénycikk

a budapest-esztergomi helyi érdekü vasut engedélyezése tárgyában * 

1. § A ministerium ezennel felhatalmaztatik, hogy a m. kir. államvasutak duna-balparti körvasutjának Budapest-Angyalföld állomásából kiágazólag, Ujpest közelében a Dunát áthidalva, - Esztergom, mint forgalmi végpont irányában az esztergom-almásfüzitői helyi érdekü vasut Tokod, illetve Kenyérmező állomásáig vezető helyi érdekü gőzmozdonyu vasutnak kiépitésére és üzletére az 1880. évi XXXI. és 1888. évi IV. törvénycikkekben foglalt feltételek alatt az engedélyt kiadhassa.

2. § A budapesti duna-jobbparti és balparti körvasutakat összekötő hid, az ó-budai kapcsolatos vonalrészekkel együtt állami tulajdont képeznek és ennek megfelelően a telekkönyvbe bevezetendők. Azonban a budapest-esztergomi vasut részére a hidnak minden dij nélküli használata az engedély egész tartamára biztosittatik és ezen jog szintén telekkönyvileg bevezetendő.

3. § Az 1891. évi XXIV. törvénycikk 1. §-ában felsorolt vasutvonalak kiegészitése gyanánt a budapest-dunajobbparti gőzmozdonyu körvasutnak az 1. § alapján engedélyezendő helyi érdekü vasuttal állami költségen való összeköttetése egyuttal elrendeltetik. A ministerium felhatalmaztatik, hogy ezen összekötő vonal költségeit az idézett törvénycikk 5. §-a szerint felvett kölcsön maradványából fedezhesse.

4. § Ezen vasut engedélyezésének megtörténtéről a kereskedelemügyi minister az 1880. évi XXXI. tc. 1. §-a értelmében az országgyülésnek jelentést teend.

5. § Ezen törvény kihirdetése napján lép életbe és végrehajtásával a kereskedelemügyi és a pénzügyminister bizatnak meg.