1895. évi VII. törvénycikk

a székely vasutak kiépitéséről * 

1. § A brassó-háromszéki h. é. vasutnak „Sepsi-Szent-György” állomásából kiinduló és Csikszeredán, Csik-Rákoson, Gyergyó-Szent-Miklóson át a marosvásárhely-szászrégeni helyi érdekü vasut „Szász-Régen” állomásáig vezetendő gőzmozdonyu vasutvonalnak, továbbá az e fővonalból a legalkalmasabb pontokon kiágazólag, egyfelől a Ghymes szorosig, illetve a magyar-rumán határszélig, másfelől a héjasfalva-székelyudvarhelyi h. é. vasutnak „Székely-Udvarhely” állomásáig vezetendő szárnyvonalaknak az érdekeltségi hozzájárulások felhasználásával államköltségen leendő kiépitése ezennel elrendeltetik.

2. § Az előző §-ban emlitett vasutvonalak egy vágánynyal és pedig ugy a fővonal, mint a ghymesi szárnyvonal a másodrangu főpályák, ellenben a székelyudvarhelyi szárnyvonal a helyi érdekü vasutak szabványai szerint lesz,megépitendő és berendezendő.

3. § Utasittatik a kereskedelemügyi minister, hogy az 1. §-ban megjelölt vasutvonalaknak megépitése és berendezése tekintetében a pénzügyministerrel egyetértőleg akkép intézkedjék, hogy a fővonalnak Sepsi-Szent-Györgytől ghymesi szárnyvonal kiágazási pontjáig terjedő szakasza, valamint a ghymesi szárnyvonal is legkésőbb 1897. évi november hó 17-ig, mint az 1891. évi XL. törvénycikkel az ország törvényei közé iktatott egyezmény II. czikke szerint az ujabb rumán vasuti csatlakozások megépitésére és üzembe helyezésére megállapitott végső határidőig, a közforgalomnak átadhatók legyenek.

4. § Utasittatik a pénzügyminister, hogy az előző 3. §-ban megjelölt vonalrészek tervezési, épitési és üzletberendezési költségeinek fedezésére az állampénztári készletekből az épités előhaladása szerint szükséges részletekben 12.800,000 forintot bocsásson a kereskedelemügyi minister rendelkezésére.

A többi vonalrészek költségeinek fedezése iránt kellő időben megfelelő javaslat lesz előterjesztendő.

5. § Ezen törvény a „Törvénytár”-ban való megjelenése napján életbe lép s annak végrehajtásával a kereskedelemügyi és a pénzügyminister bizatnak meg.