1901. évi XI. törvénycikk

a magyar-horvát tengeri gőzhajózási részvénytársasággal az Adriai-tenger nyugoti részén teljesítendő parthajózás (a Fiume és Velencze, valamint Fiume és Ancona között közlekedő gőzhajójáratok) fentartása iránt kötött szerződés beczikkelyezéséről * 

1. § A magyar-horvát tengeri gőzhajózási részvénytársasággal az Adriai-tenger nyugoti részén teljesitendő parthajózás (a Fiume és Velencze, valamint a Fiume és Ancona között közlekedő gőzhajójáratok) fentartása iránt 1901. évi február hó 23-án kötött szerződés a törvényhozás által jóváhagyatván, ezen törvény mellékleteként beczikkelyeztetik.

2. § Ezen törvény kihirdetése napján lép életbe és végrehajtásával a kereskedelemügyi minister bizatik meg.

A szerződés szövege a következő:

Szerződés,

melyet, a törvényhozás jóváhagyásának fentartása mellett, a kereskedelemügyi magyar királyi minister a magyar-horvát tengeri gőzhajózási részvénytársasággal az Adriai-tenger nyugoti részén teljesítendő parthajózás (Fiume és Velencze, valamint a Fiume és Ancora közt közlekedő gőzhajójáratok) fentartása tárgyában az alábbiak szerint kötött.

1. § A magyar-horvát tengeri gőzhajózási részvénytársaság kötelezi magát arra, hogy a jelen szerződés tartama alatt Fiume és Velencze, továbbá Fiume és Ancona közt a kereskedelemügyi magyar királyi minister által jóváhagyandó és a társaság által előzetesen kihirdetendő menetrendek alapján a személy- és árúforgalom közvetitésére rendszerint saját hajóval a következő rendes gőzhajójáratokat fogja fentartani, és pedig:

1. A fiume-velenczei vonalon:

a) az egész éven át hetenként két járatot Fiuméból Velenczébe és két járatot Velenczéből Fiuméba;

b) azonkivül a nyári évad alatt, vagyis minden márczius hó 15-től a reá következő október hó 31-ig bezárólag hetenként még egy járatot Fiuméból Velenczébe és viszont még egy járatot Velenczéből Fiuméba.

A b) alatt emlitett nyári heti harmadik járat, ha azt a kereskedelemügyi magyar királyi minister elrendeli, már márczius hó 1-én léptetendő életbe; viszont azonban, ha a kedvezőtlen időjárás indokolttá teszi, a vállalkozó kérheti azt, hogy a nyári harmadik járat megkezdése április hó 1-éig elhalasztassék;

2. A fiume-anconai vonalon:

a) az egész éven át hetenkint két járatot Fiuméból Anconába és viszont két járatot Anconából Fiuméba;

b) a nyári évad alatt, vagyis minden márczius hó 15-étől a reá következő október hó 31-ig bezárólag, hetenkint még egy járatot Fiméból Anconába és viszont még egy járatot Anconából Fiuméba;

Fiume és Ancona közt hetenként egy járat mindenesetre a nappali órákban teljesitendő.

A Fiume és Velencze, továbbá Fiume és Ancona közti járatokon a kereskedelemügyi magyar királyi minister külön előzetes engedélye nélkül - az erőhatalom esetét kivéve - közbeeső kikötő nem érinthető. Ha a kereskedelemügyi magyar királyi minister ily közbeeső kikötő érintését engedélyezné, a társaság köteles a kereskedelemügyi magyar királyi minister által ezen esetben netán kikötendő feltételeket pontosan betartani.

2. § A társaság kötelezi magát, hogy az 1. §-ban megjelölt járatok számára megállapitott menetrendeket pontosan betartja, azokat a kereskedelemügyi magyar királyi minister jóváhagyása és a társaság által teljesitendő kihirdetés előtt sem életbe nem lépteti, sem pedig nem módositja. - A kereskedelemügyi magyar királyi minister fentartja magának a jogot, hogy a menetrendek megváltoztatását bármikor követelhesse; minek a társaság haladék nélkül megfelelni köteles.

3. § A társaság a jelen szerződés értelmében teljesitendő járatokat 12 tengeri mérföldnyi rendes menetsebességgel tartozik fentartani.

4. § Az 1-ső §-ban megállapitott járatokat a társaság rendszerint a „Villám”, a „Dániel Ernő” és a „Hegedüs Sándo”r nevű, vagyis azon gőzösökkel tartozik fentartani, a melyek eredetileg is ezen járatok czéljaira szereztettek be; kivételesen azonban jogositva van a társaság, hogy a fiumei magyar kir. tengerészeti hatóságtól előzetesen kieszközlendő engedély alapján egyes járatokat azon tulajdonában levő gőzösökkel teljesithessen, a melyekkel a fiume-cattarói és fiume-gravosai szerződéses gyorsjáratok teljesitése is meg van engedve; jelesen a „Hungária” és a „Pannonia” nevű gőzösökkel, valamint az ezen utóbbi gőzös mintájára legközelebb beszerzendő új gőzössel.

5. § A mennyiben a forgalmi viszonyok alakulása azt kivánatossá teszik, a társaság köteles lesz a kereskedelemügyi magyar királyi ministernek az 1902. évtől kezdve bármikor nyilvánitható kivánságára és minden ujabb állami támogatásra való igény nélkül, jelen szerződés egész tartama alatt Fiume és Velencze között a nyári évadban, vagyis minden év márczius 15-étől a reá következő október hó 31-éig bezárólag az 1-ső §-ban megállapitott heti három járaton felül hetenkint még egy negyedik járatot, úgy menet, mint jövet fentartani; megjegyeztetvén, hogy ezen járattöbbletre nézve a jelen szerződésnek 1. §-ában megállapitott járatokra vonatkozó összes határozatok megfelelően alkalmazandók lesznek.

Az előző bekezdésben emlitett járatszaporitások, a mennyiben azok a társaság meglevő hajóállományának szaporitása nélkül is fentarthatók lennének; a kereskedelemügyi magyar királyi minister kivánságára azonnal, a mennyiben pedig a jelzett czélból új gőzös beszerzésére lenne szükség, ezen új gőzös elkészültével késedelem nélkül lesznek berendezendők; kiköttetvén egyuttal, hogy a társaság ezen új gőzös beszerzéséről és forgalomba állitásáról minden állami segélyre való igény nélkül a kereskedelemügyi magyar királyi minister kivánságának nyilvánitásától számitott legkésőbb egy év alatt tartozik gondoskodni.

Az előző bekezdés értelmében netalán beszerzendő új gőzösnek, mely egyenlő feltételek esetén a fiumei vagy a magyar-horvát tengerparton létesülő más hajógyárban lesz megrendelendő - a társaság tulajdonát képező „Hegedüs Sándor” nevű gőzössel, úgy térfogata és méretei, mint menetsebessége, szerkezete, minősége, osztályzata, berendezése és minden egyéb tulajdonsága és felszerelése tekintetében legalább is egyenlőnek kell lennie. - Ezen új gőzös részletes tervrajzai és leirása a kereskedelemügyi magyar királyi minister előzetes jóváhagyása alá terjesztendő és a szóban levő gőzös csakis ezen ministeri jóváhagyás alapján és annak megfelelőleg szerezhető be. Ezen kivül a kereskedelemügyi magyar királyi minister fentartja magának a jogot; hogy a társaság ezen új gőzösét a szerződéses forgalomba helyezés előtt szakközegei által megvizsgáltatja arra nézve, vajjon az a kiküldött feltételeknek és az általános követelményeknek mindenben megfelel-e? Ezen vizsgálat eredményétől tétetik függővé az emlitett gőzösnek a szerződésszerű járatokra való alkalmazhatása.

6. § A mennyiben a jelen szerződés tartama alatt a jelen szerződésben megállapitott járatok teljesitésére rendelt gőzösök bármelyike a járatokon akármely okból többé alkalmazható nem volna; a társaság az illető gőzös vagy gőzösök pótlásáról a viszonyok szerint lehetőleg már előzőleg gondoskodni, mindenesetre azonban legkésőbb hat hó alatt egy, a személy- és árúszállitás igényeinek minden tekintetben megfelelő, kellő kényelmes és díszes berendezésekkel ellátott és a szerződésszerű szolgálatból kivett gőzössel legalább is egyenlő nagyságú és minőségű, óránként legalább is 12 tengeri mértföldnyi rendes menetsebesség állandó kifejtésére képes I. osztályú új gőzöst tartozik az előző §-ban megállapitott feltételek és eljárás mellett beszerezni és az illető járatra alkalmazni; a nélkül, hogy ezért bármily külön segélyt igényelhetne.

A kereskedelemügyi magyar királyi minister fentartja magának a jogot, hogy a társaság gőzöseit a kikötött feltételek és az általános követelmények tekintetében szakközegei által bármikor megvizsgáltassa.

A mennyiben a társaság gőzösei a jelen szerződés tartama folyamán a személy- vagy árúforgalom rendes közvetitésére elégteleneknek, vagy egyébként meg nem felelőknek bizonyulnának; a társaság ezeknél nagyobb térfogatú, illetve megfelelőbb gőzösöket tartozik az előző §-ban megállapitott feltételek és eljárás mellett beszerezni és a járatokra alkalmazni; illetve a gőzösök berendezésében észlelt hiányokat a kereskedelemügyi magyar királyi minister utasitásai szerint pótolni, a nélkül, hogy ezért bármily külön segélyre vagy kárpótlásra igényt támaszthatna.

7. § Azon esetben, ha a téli évadban oly mennyiségben érkeznének szállitmányok, hogy azok egy járat alkalmával a hajórakhelyiség hiánya, vagy a menetrendszerű indulási idő pontos betarthatása miatt elszállithatók nem volnának és 100 vagy több tonna visszamaradna; ezen árúmennyiség egy a menetrenden kivül eső különjárattal és pedig az ugyanazon irányban elinditandó jövő rendes járat előtt szállitandó el.

Ezen rendkivüli járatok teljesitésére a társaság a magyar királyi tengerészeti hatóság engedélyével a tulajdonában levő „Venezia” nevű, vagy azzal egy tekintet alá eső más gőzösét is használhatja; mely esetben a külön járatok óránkint 10 tengeri mértföldnyi rendes menetsebességgel teljesitendők.

Ezen külön járatok inditása által a menetrendben megállapitott járatok változást nem szenvedhetnek s a társaság ezen külön járatokért semmi néven nevezendő kárpótlásra igényt nem tarthat.

8. § A társaság kötelezi magát, hogy a jelen szerződésben megállapitott járatok teljesitésére szolgáló gőzöseit is Fiuméban fogja lajstromoztatni.

9. § A társaság kötelezi magát, hogy a jelen szerződés alapján teljesitendő járatok czéljaira szolgáló gőzöseit a kereskedelemügyi magyar királyi minister előzetes engedélye nélkül a szerződés tartama alatt sem eladni, sem egyéb módon a szerződésszerű rendeltetésüktől elvonni nem fogja.

10. § A társaság köteles a jelen szerződése alapján foglalkoztatandó gőzöseit jókarban tartani és az esetleg szükséges csekélyebb javitásokat oly módon eszközöltetni, hogy a megállapitott járatok körül késedelem ne forduljon elő. Gondoskodni fog továbbá arról, hogy az utasok a vállalat gőzösein kellő biztonságban, kényelemben és pontos kiszolgálásban részesüljenek, a szállitandó árúk pedig késedelem nélkül rendeltetésük helyére juttassanak.

A társaság jelen szerződése alapján is üzletvitelében a magyar forgalmi és kereskedelmi érdekeket támogatni kötelességének fogja ismerni; a kereskedelemügyi magyar királyi ministernek felszólitására a kiviteli vagy behozatali forgalom érdekében megkivánt intézkedéseket meg fogja tenni és egyáltalában a magyar forgalom emelésére minden lehetőt el fog követni.

11. § A társaság kötelezettséget vállal, hogy Budapesten székelő főügynöksége által magát a jelen szerződés alapján teljesitendő szolgálat tekintetében is képviseltetni fogja; - továbbá köteles a társaság úgy Velenczében, mint Anconában egy-egy megbizható ügynököt tartani.

12. § A fiumei kikötői tárak egyikében a társaságnak az általa szállitandó árúk raktározása czéljából a lehetőség szerint egy megfelelő tárrész fog - megállapitandó díj mellett - kizárólagos használatul bérbeadatni. Ezen tárrészben csakis a jelen szerződéssel megállapitott járatokon szállitandó árúk helyezhetők el. Oly árúk, melyek ezen rendeltetéssel érkeznek ugyan Fiuméba, a nélkül azonban, hogy azok továbbszállitása iránt intézkedés történnék, legfeljebb hat hétig hagyhatók a tárrészben.

13. § A személyszállitásra nézve a következő határozatok állapittatnak meg:

A fiume-velenczei és fiume-anconai járatokon beszedendő személyszállitási dijak csak a kereskedelemügyi m. kir. minister előzetes jóváhagyása után léptethetők életbe és emelhetők fel. A kereskedelemügyi m. kir. minister fentartja magának a jogot, hogy a személykiszabás módositását szükség esetén követelhesse, minek a társaság haladék nélkül eleget tenni tartozik.

A társaság köteles a m. kir. államvasutakkal mindazon viszonlatokban, melyekben az utóbbiak kivánni fogják, közvetlen menetjegyek kiadásához és ezzel kapcsolatban az utasok podgyászának közvetlen szállitásához hozzájárulni.

A dijszabási határozmányok tekintetében, ideértve a podgyász-dijszabást is, valamint a menetjegyek kiállitása és kezelése, a kölcsönös leszámolás és ellenőrzés tekintetében a m. kir. államvasutak és a társaság közt, a kereskedelemügyi m. kir. minister jóváhagyásának fentartása mellett, külön megállapodás létesitendő; mely a jelen szerződés kiegészitő részét képezi.

14. § A jelen szerződésben megállapitott vonalokon beszedendő árúszállitási dijak szintén csak a kereskedelemügyi magyar királyi minister jóváhagyása után léptethetők életbe és emelhetők fel. A kereskedelemügyi m. kir. minister fentartja magának a jogot, hogy szükség esetén az egész árúdíjszabásnak vagy egyes tételeinek módositását követelje, minek a társaság haladéktalanul eleget tenni tartozik.

A társaság kötelezi magát, hogy a fiumei m. kir. tengerészeti hatóság felhivására magyar ipari termékekből mintaküldeményeket minden szerződéses járatán díjmentesen fog szállitani. Ezen díjmentesen szállitandó minta küldemények súlya hajónként rendszerint egy métermázsánál nagyobb nem lehet; oly mintaküldemények azonban, a melyeknél az egyes tárgyak súlya az egy métermázsát meghaladja, a díjmentes szállitásból ki nem zárhatók.

A társaság köteles azon forgalmakban, a melyek a kereskedelemügyi m. kir. minister által e czélból meg fognak jelöltetni, a m. kir. államvasutakkal közvetlen díjszabásokat felállitani.

15. § A tengeri szállitásnál a teljes felelősség a társaságra háramlik. Ugyanaz felelős minden tekintetben ügynökeinek működéséért. A társaság vagy ügynökei és a közönség között a díjszámitás vagy a mellékilletékek felszámitásából felmerülő vitás esetek a m. kir. tengerészeti hatóság által fognak tárgyaltatni és eldöntetni.

16. § A társaság köteles a jelen szerződése értelmében teljesitendő járatain a fiumei m. kir. posta- és távirdahivatal által átadott, illetve az ezen hivatalnak átadandó postát - tekintet nélkül ennek eredetére, illetve rendeltetésére - külön díjazás nélkül szállitani.

17. § Ezen szerződés határozmányainak pontos betartását a magyar királyi tengerészeti hatóság ellenőrzi.

18. § A társaság az összes szállitott árúk minőségéről és mennyiségéről, valamint a szállitott személyek számáról pontos statisztikai adatokat tartozik gyüjteni; melyek részletes havi kimutatásokban a m. kir. tengerészeti hatósághoz két-két példányban legkésőbb a következő hó 10-ig nyujtandók be.

19. § Jelen szerződés, mely az „Országos törvénytár”-ban való kihirdetése napján a Schwarz Lipót zágrábi vállalkozóval ugyane tárgyban 1895. évi november hó 27-én kötött és 1901. évi január hó 1-ével a magyar-horvát tengeri gőzhajózási részvénytársaságra átruházott szerződés, valamint az ezen szerződés kiegészitésekép ugyancsak nevezett vállalkozóval 1899. évi junius hó 22-én kötött és az emlitett módon szintén átruházott pótszerződés helyébe lép, - 1916. évi deczember hó 31-ig terjedő hatálylyal köttetik.

A társaság a jelen szerződésben elvállalt kötelezettségek fejében a jelen szerződés tartama alatt évenként 160. 000, azaz: egyszázhatvanezer korona állami segélyben részesül.

Ezen államsegély a fiumei m. kir. révhivatal által kiállitott és a jelen szerződésben kikötött járatok rendes és pontos betartását igazoló bizonyitványok alapján, valamint a havi statisztikai kimutatások beszolgáltatása után a magyar királyi tengerészeti hatóság által havi részletekben s utólagosan fog a fiumei m. kir. adóhivatalnál kiutalványoztatni s a társaságnak szabályszerűen bélyegzett nyugtájára folyóvá tétetni.

20. § Az előző §-ban idézett és 1895. évi november hó 27-én kelt szerződés alapján Schwarz Lipót zágrábi vállalkozó által a budapesti m. kir. állampénztárnál letett 30. 000 korona biztositék a magyar-horvát tengeri gőzhajózási részvénytársaság nevére iratik át és az jelen szerződés lejártáig letétben marad.

Ha a 30. 000 korona biztositék a kereskedelemügyi m. kir. minister részéről a 24. §-ban emlitett esetekben a társaságra kirótt birságok által részben vagy egészben igénybe vétetett; a társaság köteles a biztositékot a hozzá e végből intézett felszólitás vételétől számitott 15 nap alatt a teljes 30. 000 korona összegre kiegésziteni. Ha ezt a társaság tenni elmulasztaná, a kereskedelemügyi minister jogositva van arra, hogy a hiányzó összeget az államsegély legközelebb fizetendő részleteiből kiegészithesse.

21. § Ha a megállapitott járatok egyike vagy másika elemi akadályok (erőhatalom) következtében nem teljesittetik; akkor azon esetben, ha az elemi akadály megszünése után még elegendő idő marad a legközelebbi járatig: az elmulasztott járat pótlandó, s ez esetben, ha az erőhatalom kellőleg igazoltatott, az államsegélyből levonás nem eszközöltetik.

Ha azonban egy ily elmulasztott járat nem pótoltatott: az engedélyezett államsegély megfelelő részlete, vagyis járatonként 300 korona, egy járatnak oda-vissza történő elmaradása esetén pedig 600 korona levonásba jön, illetve visszatartatik. - Ha háború veszélye, vagy kikötők elzárása miatt a járatok nem eszközölhetők, a társaság kötelezettsége ezen járatok betartásáért megszünik, de az ekképen elmulasztott járatok után esedékes államsegély a fentebb jelzett arányban ki nem utalványoztatik.

Vesztegzárak alkalmával a menetrendeknek esetleg szükséges módositása, a külön járatok korlátozása és vesztegzári pótdijak beszedhetése iránt a kereskedelemügyi m. kir. minister határoz.

22. § Az illető gőzösök akadályozása esetében a társaság, feltéve, hogy e gőzösök pótlására saját tulajdonában levő megfelelő gőzössel nem rendelkezik; a jelen szerződésben előirt járatokat oly megfelelő térfogatú, berendezésű és teljesitőképességű bérelt gőzösökkel tartozik fentartani, a melyek a magyar királyi tengerészeti hatóság szakközegei által eszközlendő vizsgálat alapján e czélra alkalmasaknak találtattak.

23. § Azon esetben, ha a megállapitott járatok a gőzös testében vagy gépezetében beállott valamely hiány miatt nem voltak eszközölhetők és kellőleg bebizonyittatott, hogy azok eszközlésére a társaság más hajója beállitható, illetve idegen gőzös bérelhető nem volt; a társaság államsegélyének megfelelő részlete a fentebb jelzett kulcs szerint levonásba jő, illetve visszatartatik.

24. § Ha a megállapitott rendes járatok valamelyike nem az emlitett indokok folytán, hanem más körülményeknél fogva mulasztatnék el; nemcsak az államsegély az elmulasztott járatok után eső részletek levonásával fog leszállittatni, hanem a kereskedelemügyi m. kir. minister jogában áll egyszersmind a társaságot esetről-esetre 1000 koronáig terjedhető birság alá vetni, mely a társaság biztositékából vagy az állami segélyből levonásba hozható. - Azon esetben, ha a társaság a szerződésszerűleg kötelezett külön járatok egyikének betartását mulasztaná el, hasonlóképen az állami segélyből egy-egy rendes járatra eső összeg jő levonásba s ezenkivül a kereskedelemügyi m. kir. minister a társaságot 1000 koronáig terjedhető birság alá vetheti, mely a társaság biztositékából vagy az állami segélyből levonásba hozható.

Továbbá jogában áll a kereskedelemügyi m. kir. ministernek a társaságot esetről-esetre 1000 koronáig terjedhető birság alá vetni, ha az a jelen szerződésben elvállalt bármely más kötelezettségét, ideértve a m. kir. államvasutak irányában elvállaltakat is, pontosan meg nem tartaná.

25. § Azon esetben, ha a társaság a jelen szerződésben elvállalt bármely kötelezettségét pontosan nem teljesitené, vagy csődbe jut; a kereskedelemügyi magyar királyi minister jogositva van jelen szerződést megszüntnek és a 19-ik §-ban foglalt kötelezettségek alól magát felmentettnek tekinteni és ehhez képest a vállalkozónak jelen szerződés 19. §-a alapján biztositott államsegély további kifizetését minden birói közbenjárás igénybevétele nélkül azonnal beszüntetni; a nélkül, hogy az állam ellen a legcsekélyebb igény támasztható lenne.

26. § A társaság a fiumei m. kir. tengerészeti akadémia növendékeit, továbbá a tengerészeti szolgálat érdekében hivatalból, valamint a közös külügyminister kivánságára egyéb czélokra is utazó közegeket gőzösein az állásuknak megfelelő osztályban díjmentesen fogja szállitani.

Ezenkivül kötelezi magát a társaság, hogy a m. kir. tengerészeti hatóságnál alkalmazott közegek részére az ezen hatóság által megjelölt mérvben állandó szabadjegyeket fog rendelkezésre bocsátani. - A többi állami tisztviselők, valamint az összes állami tisztviselők családtagjai a jelen szerződésben megállapitott járatokon is a tényleg igénybe vehető osztálynál egygyel alacsonyabb osztály után megállapított viteldíjat fizetik.

A társaság tartozik továbbá a velenczei és anconai cs. és kir. ügynökségek részéről hazaküldött tengerészeket díjmentesen, egyéb hazaszállitandó vagyontalan magyar vagy osztrák honpolgárokat pedig III. osztályú menetdíj és azonfelül élelmezés fejében minden napra egy korona díj mellett szállitani. - A hadkötelesek szállitása ingyen történik.

Egy-egy járatra azonban csak öt ilyen egyénnek szállitása követelhető.

27. § A társaság kötelezi magát, hogy a közös hadügyminister felszólitására mozgósitás vagy háború esetén a jelen szerződésben megállapitott járatok teljesitésére szolgáló gőzöseit is a szükséghez képest és megfelelő díj mellett a hadi tengerészet szolgálatába, illetőleg a hadigazgatás czéljaira, vagy a bevonulók szállitására s egyéb katonai szállitmányok vitelére is átengedi. - Szükség esetén azon hajók is e czélra rendelkezésre bocsátandók, melyek meg vannak ugyan már rakva, de még el nem indultak; valamint azok is, melyeket idejekorán vissza lehet vezényelni.

Ha a haditengerészetnek a mozgositás vagy háború esetén átadott hajókon a társasági közegek hibájából tengeri baleset vagy tűzvész által sérülés vagy kár okoztatik, az a társaságot terheli.

Azon esetek, melyekben a hadsereg által kibérelt vagy a haditengerészetnek átadott hajók elveszéséből, vagy az azokon történt sérülésekből eredő költségek a társaságot terhelik; a cs. és kir. közös hadügyminister és a magyar-horvát tengeri gőzhajózási részvénytársaság között a hajóknak hadi czélokra való szolgálatba bocsátása iránt ujonnan kötendő szerződésben fognak részletesen meghatároztatni.

Hogy a társaság a közös hadügyminister követelményeinek teljesen megfelelhessen; a kereskedelemügyi m. ki. minister, ha szükséges, meg fogja engedni, hogy mozgósitás vagy háború esetén a jelen szerződés értelmében teljesitendő járatok is részben vagy teljesen megszüntettessenek.

A közös hadügyminister, hacsak lehet, a társaságot már a mozgositás megkezdése előtt értesitendi a szükséges hajók mennyiségéről a végből, hogy azok a hadi czélokra visszatartassanak. A mozgósitás vagy hadi czélokra visszatartott hajóknak várakozási idejére a társaságnak járó kártalanitás a jelen § 3-ik bekezdésében emlitett, ujonnan kötendő egyezményben fog meghatároztatni.

A katonai szállitmányokra nézve általában a közös hadügyminister és az osztrák Lloyd, valamint néhány kisebb hajózási vállalat között fennálló egyezmény határozatai mérvadók.

A társaság a katonai szállitmányokat s az egyes utazó katonai személyeket ugyanazon kedvezményekben fogja részesiteni, mint a melyek az előző bekezdésben emlitett egyezményekben megállapitvák.

Az esetre, ha a társaság hajói mozgósitás vagy háború alkalmával a haditengerészet vagy a hadigazgatás szolgálatába állittatnak; a társaság köteles lesz a cs. és kir. közös hadügyminister részéről a kereskedelemügyi m. kir. ministerrel egyetértőleg megállapitott szolgálati szabályoknak megfelelni.

E tekintetben különösen mérvadó a katonai szállitmányoknak vízen való szállitása tárgyában a kereskedelemügyi m. kir. ministerrel egyetértőleg kiadott és a nevezett minister hozzájárulásával netalán módositandó szabályzatról szóló E-11. számú szolgálati könyv, melynek határozatai béke idején is betartandók.

A jelen § 3-ik bekezdésében emlitett egyezmény azon változtatásokkal, melyek később egyetértőleg netalán eszközöltetnének, a jelen szerződés tartamára érvénynyel fog birni.

Azon esetre, ha az előbb emlitett egyezménynek a katonai szállitmányok számára nyujtott kedvezményekről szóló része bármely okból hatályon kivül helyeztetnék; minden körülmények között fenn fog maradni a társaság azon kötelezettsége, hogy a katonai szállitmányokat és egyes utazó katonai egyéneket, nemkülönben mindennemű katonai tárgyakat a polgári szállitmányokra fennálló díjtételek feléért szállitsa.

Tekintettel a jelen szerződésben megállapitott járatok teljesitésére szolgáló gőzösök szénszükségletére, a társaság által többi hajói számára hadi czélból készletben tartandó kőszénnek mennyisége megfelelően felemelendő olyképen; hogy az angol kő- vagy briquette-szénből 800 tonna helyett 850 tonna; vagy más - lehetőleg hazai származású - szénből az angol kőszén most jelzett mennyiségével egyenértékű mennyiség tartandó a társaság által Fiuméban vagy erre alkalmas raktárban állandó készletben.

A cs. és kir. közös hadügyminister jogositva van ezen kőszén-készletek álladékát az egyezményben ez iránt megállapitandó részletes határozatok alapján ellenőriztetni.

Ezen felül a haditengerészet által igénybe vett gőzösök mozgósitás vagy háború esetén teljesen megtöltött széntartályokkal bocsátandó rendelkezésre.

28. § A társaság jogában áll a jelen szerződésben megállapitott járatokon kivül - a mennyiben az a jelen szerződésben kikötött kötelezettségek pontos teljesitésének minden hátránya nélkül történhetik - tulajdon vagy más bérelt gőzösökkel szabadhajózást űzni; a társaság azonban kötelezi magát arra, hogy a szabadhajózás üzésénél az állam által segélyezett vagy az állam intézkedésére berendezett rendes gőzhajózási járatoknak versenyt nem fog okozni. - E tekintetben köteles lesz azon határozásokhoz alkalmazkodni, melyeket a kereskedelemügyi m. kir. minister szükség esetén netalán meg fog állapitani s a társasággal közölni.

29. § A társaságnak a jelen szerződésben előirt szolgálatának teljesitésénél belföldi alkalmazottjai csak magyar állampolgárok lehetnek.

A társaság továbbá kötelezi magát, hogy a gőzhajóin való alkalmazásnál egyenlő feltételek mellett a fiumei m. kir. tengerészeti akadémiával kapcsolatos internatusból kikerült ifjakat, valamint a haditengerész tiszteket és hadapródokat másokkal szemben előnyben fogja részesiteni. - Ily irányú kérvények visszautasitása esetén a kereskedelemügyi m. kir. minister elé a fiumei m. kir. tengerészeti hatóság útján indokolt jelentés teendő.

A közös hadseregben, a haditengerészetben és a honvédségben szolgált altisztek alkalmazása tekintetében a társaság aláveti magát a segélyezett vasuti és hajózási vállalatokra nézve fennálló törvényes határozatoknak.

30. § A társaság úgy hirdetményeiben, mint levelezéseiben, a hajóin alkalmasandó feliratokon stb. a magyar nyelv érvényesitését kötelességének fogja ismerni.

A társaság hirdetményeit legalább egy budapesti magyar lapban és a m. kir. tengerészeti hatóság hivatalos közlönyében tartozik közzéteni.

31. § A társaság a vállalata számára szükséges czikkek beszerzésénél, illetve szállitások és munkák kiadásánál a hazai ipart támogatni és az e tekintetben a kereskedelemügyi m. kir. minister által hozzá intézendő felhivásoknak megfelelni köteles.

32. § A kereskedelemügyi m. kir. minister jelen szerződés tartamára a társaság igazgatóságába még egy harmadik tagot fog kinevezni.

A társaság mellé kinevezett ministeri biztos hatásköre ép úgy kiterjed a társaságnak a jelen szerződésből folyó működése ellenőrzésére, a mint az a társaság egyéb szerződéses szolgálatára nézve megállapittatott.

33. § A mennyiben a vállalkozó gőzhajózási szolgálat berendezése iránt mással, mint a kereskedelemügyi m. kir. ministerrel, illetve a m. kir. kormánynyal is kivánna szerződéses viszonyba lépni; ily szolgálatot csakis a kereskedelemügyi m. kir. minister előzetes engedélyével és az ezen ministeri engedélyben megállapitott feltételek alatt vállalhat el.

34. § A jelen szerződésből folyó per esetére a budapesti kereskedelmi és váltótörvényszék illetékessége köttetik ki.

35. § Jelen szerződés a társaságra nézve a szerződés jogérvényes aláirásának napjától, az államra nézve pedig csak azon időponttól válik jogerejűvé, mihelyt azt a magyar törvényhozás jóváhagyta, illetve az erre vonatkozó törvény szentesitve és kihirdetve lett.

36. § Jelen szerződés a társaság részéről csak a kereskedelemügyi m. kir. minister engedélyével ruházható át másra.

37. § A jelen szerződésből folyó bélyeg- és illeték-költségeket a szerződő társaság tartozik viselni.

Kiállittatott egy, a kereskedelemügyi m. kir. ministeriumban őrzendő eredeti példányban.

Kelt Budapesten, 1901. évi február hó 23-án. Magyar-horvát tengeri gőzhajózási részvénytársaság: S. Copaitich s. k., Mat. Pollich s. k., Hegedüs s. k. kereskedelemügyi m. kir. minister. Előttünk, mint tanuk előtt: Csörgeő Gyula s. k. Szápáry László s. k.