1904. évi XVIII. törvénycikk indokolás

a m. kir. államvasutak alkalmazottai illetményeinek szabályozására szükséges költségek fedezéséről * 

Általános indokolás

A magyar királyi államvasutak alkalmazottainak illetményei 30 év óta változatlanok, noha ezen hosszú időszak alatt a megélhetési viszonyok nemcsak a székesfővárosban, hanem mindenütt az országban tudvalevőleg tetemesen drágultak, másfelől a személyzettel szemben a szolgálati igények is fokozódtak.

Ezen okokból az államvasúti alkalmazottak fizetésrendezése el nem odázható, azonban a fizetések javításának mérve kivánt alapos megfontolást különösen arra való tekintettel, hogy noha a m. kir. államvasutak az állam tulajdonát képezik, mégis a fizetésrendezésnek pénzügyi kihatása az üzemi gazdaságos kezelés szempontjából volt mérlegelendő és a személyzet javára fordítható költségemelés mérve ezen szempontokban találta természetes korlátait.

Ugyanez okokból az államvasúti személyzet fizetésrendezése önálló és különleges tekintetek szerint oldandó meg.

Az államvasuti alkalmazottak illetményeinek megállapítása kezdettől fogva mindig rendeleti úton történt és a törvényhozás ezen illetményekre az állami költségelőirányzat utján nyert befolyást, mely befolyás ezentúl sem fog csorbát szenvedni. Ezen egész gyakorlatot megváltoztatni a jövőre nézve sem áll fenn semmiféle ok. Minthogy azonban a folyó évi költségvetés megszavazva még nincs és így a fizetésrendezés folytán a mult évihez képest nagyobb költségre a törvényes fedezet nem áll rendelkezésére, másfelől a javasolt fizetésrendezésnek tényleges életbeléptetését a folyó évi költségvetés megszavazásáig elhalasztani nem lenne czélszerű, a törvényhozástól a szükséges költségek rendelkezésre bocsátását bátor vagyok ezennel külön kérni.

E végből az államvasuti személyzet illetményeinek mielőbbi szabályozhatósága érdekében a jelen törvényjavaslat elfogadását kérem ki és van szerencsém annak indokolásául és megvilágosításául a következőket tisztelettel előadni:

Tudvalevőleg a m. kir. államvasutak állandó alkalmazottjai három csoportba sorakoznak: hivatalnokok, altisztek és szolgák.

Az államvasúti alkalmazottak mindezen három csoportja anyagi helyezetének javítását hármas irányban tervezem, ú. m.:

1. a fizetés emelése,

2. az időszakos (automatikus) előmeneteli rendszer alkalmazása és

3. a korpótlék rendszeresítése utján.

E mellett tekintettel a vasúti szolgálat specialis viszonyaira, a soronkívüli előléptetést is fentartani szándékozom.

A mi mindenekelőtt a fizetés emelését illeti, az államvasuti hivatalnokok új fizetési táblázata a következő:

Hivatalnokok fizetési táblázata

Czím Fizetési osztály Fizetési fokozat Évi fizetés koronákban Várakozási idő
A. B. C. Korpótlék
minősítésnél
Főfelügyelő I. 1. 8. 000 - - -
2. 7. 200
3. 6. 400
Felügyelő II. 1. 6. 00 - - -
2. 5. 400
3. 4. 800
Titkár III. 1. 4. 400 - - 1) Öt év elteltével 400 kor.
Főmérnök 2. 4. 000 4 év kórpótlék egyszer.
Főellenőr 3. 3. 600 4 év
Segédtitkár IV. 1. 3. 200 2) 2) - 2) Két ízben 5-5 évenként
300-300 kor. korpótlék
Mérnök 2. 3. 000 3 év 3 év
Ellenőr 3. 2. 800 3 év 3 év
Hivatalnok
Fogalmazó V. 1. 2. 600 3) 3) 3) Két ízben 5-5 évenkint
Mérnök 2. 2. 300 3 év 3 év 4 év 200-200 kor. korpótlék.
Hivatalnok 3. 2. 000 3 vé 3 év 4 év
Számtiszt
Irodatiszt
Hivatalnok VI. 1. 1. 800 - 4) 4) 4) Két ízben 4-4 évenkit
Számtiszt 2. 1. 600 - 3 év 4 év 200-200 kor. korpótlék.
Irodatiszt 3. 1. 400 - 2 év 4 év

Az A) csoportba a teljes jogi vagy mérnöki végzettséggel birók, a B) csoportba a vasuti tisztképző tanfolyamon képesítést nyert, valamint egyelőre az érettségi és államszámviteltani államvizsgát, vagy anyagkezelési szakvizsgát tett hivatalnokok, a C) csoportba pedig a csekélyebb minősítéssel birók (irodatisztek) tartoznak.

A mint a táblázat mutatja, a hivatalnokok három csoportba vannak osztva és a kezdő fizetés azon hivatalnokoknál, kik az A) csoportba tartoznak, vagyis jogi vagy mérnöki minősítéssel birnak, 2000 korona: ellenben a többi hivatalnokok kezdő fizetése 1400 korona.

A hivatalnokok hat fizetési osztályba soroztatnak és minden fizetési osztályba három fizetési fokozat állapíttatik meg.

Az alapfizetésben 200 korona emelkedés, az egyes fizetési osztályokban pedig, - az I. fizetési osztály kivételével, mely nem változik, - egyenkint 200, 300-400 koronát tevő emelkedés áll elő.

Az államvasuti altisztek új illetmény-táblázata a következő:

Altisztek fizetési táblázata

Czím Fizetési osztály Fizetési okozat Évi fizetés koronában Várakozási idő Korpótlék
Művezető, kompintéző, mozdonyfelvigyázó I. 1. 3. 200
2. 2. 800
3. 2. 400
Művezető, kompintéző, mozdonyfelvigyázó, II. 1. 1) 2. 22 2) 2) Két izben
főmozdonyvezető, irodaaltiszt, kezelőaltiszt, 2. 2. 000 5 év 5-5 évenkint
állomási felvigyázó, távirdafelvigyázó, pályafelvigyázó, gépfelvigyázó, hidmester, főtávirász, főkalauz, főraktárnok, főkocsimester, főkocsivizsgáló, főnyomdász, könyvkötőmester 3. 1. 800 5 év 200-200 kor. korpótlék
Kompintéző, mozdonyvezető, irodaaltiszt, III. 1. 1. 600 3) 3) Két izben
kezelőaltiszt, állomási felvigyázó, 2. 1. 400 4 év 5-5 évenkint
távirdafelvigyázó, pályafelvigyázó, gépfelvigyázó, hidmester, távirdász, kalauz, raktárnok, kocsimester, kocsivigyázó, jegynyomdász, könyvkötőmester, főlámpakezelő, ültetvényfelvigyázó, alagútfelvigyázó, szertárfelvigyázó, szemaforfelvigyázó, tüzőrségi felvigyázó 3. 1. 200 4 év 200-200 kor. korpótlék
Kompvezető, mozdonyvezető, irodaaltiszt, kezelőaltiszt, állomásfelvigyázó, távirdafelvigyázó, pályafelvigyázó, hidmester, távirdász, kalauz, raktárfelvigyázó, kocsifelvigyázó, jegynyomdász, főlámpakezelő, ültetvényfelvigyázó, alagútfelvigyázó, szertárfelvigyázó, szemaforfelvigyázó, tűzőrségi felvigyázó IV. - 1. 040 3 év

E szerint az altiszti személyzet, az I. fizetési osztályba tartozók kivételével, - melynek illetményei, mint a hivatalnokoknál, itt sem változnak, -80-160-200 korona fizetési többletet nyer a rendezéssel.

Az államvasuti szolgaszemélyzet új fizetési táblázata 700 korona kezdő fizetés alapul vételével állíttatik fel oly módon, hogy fokozatos előmenetel útján minden fokozatban egyaránt 100 koronával egészen évi 1400 koronáig, vagyis a jelenlegi illetmény-táblázat maximumáig emelkednék, a mint az a következő táblázatból kivehető.

Szolgák fizetési táblázata. (Az őrszemélyzet kivételével)

Czím Fizetési osztály Fizetési okozat Évi fizetés koronákban Várakozási idő Korpótlék
Gépkezelő, kazánkezelő, könyvkötő, I. 1. 1. 400
kőnyomdász, szivattyúőr, főmozdonytisztító, főkocsitisztító, vonatkisérő lakatos, vizsgáló lakatos, kiadóőr, kapus 2. 1. 300
Gépkezelő, kazánkezelő, könyvkötő, II. 1. 1) 1. 200 2) 2) Két izben
kőnyomdász, szivattyúőr, főmozdonytisztító, 2. 1. 100 5 év 5-5 évenkint
főkocsitisztító, vonatkisérő lakatos, vizsgáló lakatos, kiadóőr, kapus, almozdonyvezető, távirda munkavezető, váltókezelő, tolatásvezető, értesítő, hivatalszolga, előfűtő, matróz 3. 1. 000 5 év 100-100 kor. korpótlék
Szivattyúőr, kocsitisztító, vonatkisérő lakatos, III. 1. 900 3) 3) Két izben
kiadóőr, almozdonyvezető, távirda 2. 800 5 év 5-5 évenkint
munkavezető, értesítő, hivatalszolga, mozdonyfűtő, váltóőr, kocsirendező, vonatmálházó, v. fékező, állomásmálházó, munkavezető őr, lámpakezelő, kertészsegéd, matróz, kocsis 3. 700 5 év 100-100 kor. korpótlék.

Tekintve, hogy a szolgálati fizetés jelenlegi maximumának évi (1400 korona) fentartása, ellenben a jelenlegi minimumnak 700 koronára való felemelése mellett construált új illetmény-táblázatban I. fizetési osztály hármas fokozatából kettős fokozatúvá alakul át, a szolgaszemélyzet a fizetésrendezés alkalmával akként fog az új fizetési fokozatokba beosztatni, hogy a jelenlegi I. fizetési osztály 3. fokozatában levőktől kezdve, bezárólag egészen a III. fizetési osztály 2. fokozatában levőkig, mindenki egygyel alacsonyabb fizetési fokozatba soroztatik, míg ellenben a jövőre megszünő IV. fizetési osztályba tartozó összes szolgák (az alább említendő őrszemélyzet kivételével) a III. fizetési osztály 3. fokozatába emelkednek. Ily eljárás mellett a fizetésrendezés többlete a következő képet tünteti fel:

a jelenlegi I. fizetési osztály 2. fokozatában (1,300-1,200 K) = +100 K
a jelenlegi I. fizetési osztály 3. fokozatában (1,200-1040 K) = +160 K
a jelenlegi II. fizetési osztály 1. fokozatában (1,100-960 K) = +140 K
a jelenlegi II. fizetési osztály 2. fokozatában (1,000-900 K) = +100 K
a jelenlegi II. fizetési osztály 3. fokozatában (900-840 K) = +60 K
a jelenlegi III. fizetési osztály 1. fokozatában (800-720 K) = +80 K
a jelenlegi III. fizetési osztály 2. fokozatában (700-660 K) = +40 K
a jelenlegi III. fizetési osztály 3. fokozatában (700-600 K) = +100 K
a jelenlegi IV. fizetési osztály 1. fokozatában (700-540 K) = +160 K
a jelenlegi IV. fizetési osztály 2. fokozatában (700-500 K) = +200 K

E szerint a kilátásba vett besorozási módozat mellett a fizetésrendezésből eredő javítás némileg egyenlőtlenül oszlik el, miért is a kiegyenlítés érdekében azok a szolgák, kiknek fizetési többlete 100 koronán alul marad (a jelenlegi II-3., III-1. és III-2. fizetési fokozatban levők) kivételesen és átmenetileg a szabályszerű várakozási időnél 1-1 évvel korábban fognak előlépni a jelenlegi fizetési fokozatuknak megfelelő új fizetési fokozatokba; ellenben a jelenlegi IV. fizetési osztályban levő szolgák várakozási idejének folyása, miután rájuk nézve a fizetésrendezés magasabb fizetési osztályba jutással lévén egybekötve, egyszersmind előléptetéssel is jár s e mellett lakbéremelésben is részesülnek, a fizetésrendezés időpontjától veendi kezdetét. Az államvasuti szolgák alapfizetésének 700 koronában, az eddiginél jelentékenyen magasabb - de a jelenlegi nehéz megélhetési viszonyok között indokolt - megszabására nincs szükség a némely természetbeni járandóságoknál fogva kedvezőbb helyzetben levő pályaőrökre, valamint azon szolgákra nézve, kik, mint a nappali, éjjeli őrök, kapuőrök, sorompóőrök stb. semmi külön előkészültséget nem igénylő, úgyszólván csak napszámosmunkát végeznek, főleg miután ezek alapfizetése az utóbbi években már ismételten emeltetett. Erre való tekintettel czélszerűnek mutatkozik a közönséges őrszemélyzetet (pályaőröket, éjjeli és nappali őröket stb, azonban a váltóőröket, szivattyú- és kiadóőröket ide nem értve) a jelenlegi egységes szolgai létszámból kiválasztva külön statusba foglalni összes s részükre az alapfizetést - a többi szolgák számára javasolt 700 K helyett 540 koronában vagyis a jelenleginél egy fizetési fokozattal (41 koronával magasabban megállapítani. - Ezen alapfizetésből kiindulva, az őrszemélyzet fejenkint részint 40. részint 60 korona fizetési többlethez jut kivételével azoknak, kik már is a legmagasabb javadalmazást élvezik, miután a jelenleg elérhető legmagasabb fizetés (évi 720 korona) továbbra is fentartatik.

Az előadottak alapján az őrszemélyzet fizetési táblázata a következő:

Az őrszemélyzet fizetési táblázata

Czím Fizetési osztály Fizetési okozat Évi fizetés koronákban Várakozási idő Korpótlék
Pályaőr 1. 720 1) 1) Két izben 5-5 évenkint 60-60 korona korpótlék.
Éjjeli őr
Nappali őr
Pénztárőr 2. 660 5 év
Szertárőr
Tízőr 3. 600 5 év
Sorompóőr
Kapuőr 4. 540 5 év
Korlátőr
Hidőr

Végül a m. kir. államvasutak női alkalmazottai, kik eddig a fizetési osztályon kívül csak napi vagy havidíjas állásokat töltöttek be, a fizetésrendezés alkalmával évi fizetéssel rendszeresítendő kezelőnőkké fognak kineveztetni. Alapfizetésük, hasonlóan a postai kezelőnőkéhez, évi 1000 korona lesz, a VI. hivatalnoki fizetési osztálynak megfelelő lakpénzzel s fizetésük háromévenkint 100 koronával évi 1400 koronáig emelkedhetik. A kezelőnők fizetési táblázata a következő:

Kezelőnők fizetési táblázata

Czím Fizetési osztály Fizetési okozat Évi fizetés koronákban Várakozási idő Korpótlék
Pénztárkezelő 1. 1. 400 1) Csak ha megfelelő minősitésnél fogva fontosabb munkákra is használható.
Irodagépkezelőnő 2. 1. 300 3 év
Telephonkezelőnő 3. 1. 200 3 év
Távirdakezelőnő 4. 1. 100 3 év
Irodakezelőnő1) 5. 1. 000 3 év

Az időszakos (automatikus) fizetésemelési rendszert az államvasuti személyzetnél is alkalmazásba vettem. A mi pedig e rendszer keretében a várakozási időket illeti, e tekintetben figyelemmel kellett levvi azon a vasutakra, melyeknél ez a rendszer már gyakorlatban van. Ugyanezért - miként a hivatalnoki fizetési táblázatból kivehető - a várakozási időket az államvasúti hivatalnokok részére általában 3 évben, illetőleg 4 évben állapítottam meg. Kivételt képezne ez alól az államvasúti hivatalnokok ú. n. C) minősítésű (t. i. középiskolai végzettséggel sem biró) csoportja, melybe az irodatisztek tartoznak, kikre nézve a 4 évi várakozási idő fentartatnék. Hasonló eltérés részint az eddigi előléptetési viszonyokat, részint a fizetésemelés mértékét tekintve, a vasuti altisztek és szolgáknál indokolva nem lévén, ezekre nézve általában (a IV. altiszti fizetési osztályban a kisebb kezdő fizetés által indokolt egy évi rövidítés kivételével) a várakozási időt az állami altisztek és szolgákéval egyenlően, vagyis egyaránt 4-4, illetve 5-5 évi időszakos fizetésemelések vannak kilátásba véve.

A mi a korpótlékok rendszeresítését illeti, ez akként terveztetik, hogy mindazon alkalmazottak (a kezelőnől kivételével), kik valamely fizetési osztály I. fizetési fokozatát időszakos előmenetel útján már elérték, ha magasabb fizetési osztályba ki nem neveztetnek, részint egy, részint két izben 4-4, illetve 5-5 évenkint általában utolsó fizetésemelésük évi összegének megfelelő korpótlékban részesülnek (V. ö. a fizetési táblázatok korpótlék rovatát). A soronkívüli előléptetés fentartása a vasuti szolgálatban az automatikus előléptetési rendszer mellett a vasutnak, mint üzleti vállalatnak természetéből folyó okokon kívül azon okból is szükséges, mert annak mellőzése a helyzet rosszabbodását jelentené az eddigi előmeneteli viszonyokkal szemben, a mennyiben eddig az előléptetéseknek átlag mintegy 20-30%-a soronkívül eszközöltetett. A fizetésrendezés kapcsán a lakpénzrendszer is szabályozásra szorult.

Azon körülmény folytán ugyanis, hogy a m. kir. államvasutak illetményszabályzata a lakpénznek csak két osztályát ismeri: a központi és a vidéki lakpénzt, az egyes vidéki városokban beállott kedvezőtlen lakbérviszonyok miatt időnkint támasztott igények úgy nyertek kielégítést, hogy azokra nézve a központi-lakpénz-osztályzat tételei engedélyeztettek. Ily módon immár 16 azon vidéki állomáshelyek száma, melyeken a személyzet központi lakpénzben részesül. Az általam javaslatba hozott lakpénzrendszerek 4-es tagozata kétségkívül jobban simul a helyi viszonyokhoz s a felmerülő igényeknek megfelelőbb kielégítését teszi lehetővé. Az államvasúti alkalmazottak új lakpénzilletményei a következő táblázatban vannak összefoglalva:

A m. kir. államvasuti alkalmazottak lakpénz-táblázata

Hivatalnokok
Fizetési évi lakpénz koronában az Az egyes lakpénz-osztályokba tartozó állomáshelyek
osztály I. II. III. IV.
lakpénz-osztályba
I. 1. 600 1. 120 - - I. Budapest, Fiume és a magyar korona országain kivül fekvő állomáshelyek.
II. 1. 200 804 720 600 II. Arad, Beszterczebánya, Brassó, Debreczen, Győr, Kassa, Kolozsvár, Marosvásárhely, Miskolcz, Nagyszeben, Nagyvárad, Nyitra, Pécs, Pozsony, Sopron, Szabadka, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok, Szombathely, Temesvár Ujvidék, Zágráb.
III. 1. 000 700 600 500 III. Aranyosmaróth, Balassa-Gyarmat, Balázsfalva,
IV. 800 560 480 400 Békéscsaba, Belovár, Beregszász, Besztercze, Bród, Brnek,
V. 700 490 420 350 L/m., Csáktornya, Csikszereda, Czegléd, Déva, Dicső-Szt. -
VI. 600 420 360 300 Márton, Dombovár, Eger, Érsekujvár, Esztergom,
Altisztek Fehértemplom, Gödöllő, Gyöngyös, Gyula, Gyulafehérvár,
I. 700 490 420 350 Hódmezővásárhely, Eszék, Ipolyság, Kaposvár,
II. 600 420 360 300 Károlyváros, Kecskemét, Keszthels, Kis-Kun-Félegyháza,
III. 400 280 240 200 Kisvárda, Komárom, Léva, Losoncz, Lugos, Makó,
IV. 300 210 180 150 Máramarossziget, Mitrovicza, Munkács, Nagybánya,
Szolgák Nagybecskerek, Nagyenyed, Nagykanizsa, Nagykároly,
I. 400 280 240 200 Nagykikinda, Nagytapolcsány, Nyiregyháza, Óbecse,
II. 300 210 180 150 Ogulin, Orosháza, Orosva, Pancsova, Palotaujpest, Pápa,
III. 300 210 180 150 Pétervárad, Petrinja, Poszega, Rákospalota, Resiczabánya, Rimaszombat, Salgó-Tarján, Sátoralja-Ujhely, Segesvár, Selmeczbánya, Sepsi-Szent-György, Soroksár, Szászrégen, Szászváros, Szatymár-Németi, Szegszárd, Szentes, Székelyudvarhely, Szent-Gotthárd, Sziszek, Susak, Tapolcza, Torda, Trencsén, Turócz-Szent-Márton, Ungvár, Varasd, Vácz, Verescz, Veszprém, Vinkovce, Vukovár, Zalaegerszeg, Zenta, Zilah, Zimony, Zólyom, Zombor, Zsolna.
Őrszemélyzet
1-4 fokozat 300 210 180 150
Kezelőnők IV. Az I-III. lakpénz-osztályokban fel nem sorolt városok
1-5 fokozat 600 420 360 300 és községek.

Az új lakpénzrendszer folytán a középfokú állomások személyzete valamivel kedvezőbb lakpénzhez jut, azokban a lakpénzosztályokban pedig, melyekben a lakpénzilletmények kedvezőtlenebb alapon vannak megszabva, az új rendszer hátrányai csak évek mulva éreztetik magukat, a midőn azonban a fizetésjavítás előnyei által a veszteség már compensáltatott. Átmenetileg pedig lakpénzben senki veszteséget nem fog szenvedni, mert a kormány az államvasuti közegek fizetésrendezése körül is érvényesíteni szándékozik azt az elvet, hogy az átmenettel senki rosszabb helyzetbe ne juthasson. Megemlítem még, hogy az államvasuti igazgatás körében az idők folyamán az illetményszabályzat keretén kívül engedélyezett pótlékok revisió alá fognak vétetni és újból szabályoztatni.