1906. évi XVI. törvénycikk indokolása

az őssi-váradvelenczei összekötő h. é. vasut engedélyezése tárgyában * 

Általános indokolás

A magyar kir. államvasutak Őssi állomásából kiágazólag egyrészről a mátra-kőrösvidéki egyesült helyi érdekű vasutak Tenke állomásáig, másrészről a Nagyvárad város Nagyteleki-utczájában levő katonai raktárig, illetve a nagyváradi városi vasut valamely alkalmas pontjáig vezetendő helyi érdekű vasutvonalak létesítése iránt már az előző kormányok alatt folytak tárgyalások. Ezen tárgyalások során az őssi-tenkei vasutvonal terve pénzügyi nehézségek folytán egyelőre függőben maradván, csakis az őssi-nagyváradi összeköttetés létesitése vétetett kilátásba, még pedig oly módon, hogy a helyi érdekű vasút a nagyváradi városi vasut váradvelenczei vonalának együttes használata mellett a magyar kir. államvasutak Váradvelencze állomásához csatlakozzék. Ennek a megoldásnak ugyanis azon előnye lenne, hogy akként lehetővé válnék a magyar királyi államvasutak Nagyvárad és Váradvelencze állomásain máris jelentékeny mérvben mutatkozó forgalomtorlódást a nagyvárad-predeali vonalról a nagyvárad-szeged-rókusi vonalra és viszont átmenő kocsiknak a létesítendő helyi érdekű vasutra való átterelése útján mérsékelni, vagyis a nevezett két állomást a szükséghez mérten mentesíteni. A szóban levő őssi-váradvelenczei vasuti összeköttetés létesítésére vonatkozó tárgyalások során létrejött lényegesebb megállapodások a következők:

A ·/· alatt tisztelettel csatolt helyrajzi vázlatban feltüntetett s a magyar királyi államvasutak Őssi állomásából kiágazólag a nagyváradi Baromvásártér érintésével a nagyváradi városi vasut Rhédeykerti vonalának végkitérőjéig és innen a nagyváradi városi vasut vonalának együttes használata mellett a magyar királyi államvasutak Váradvelencze állomásáig vezetendő fővonalból és a tüzérkaszárnya közelében építendő katonai raktárig vezetendő vontató vágányból álló helyi érdekű vasút hossza 3.6 kilométer. A szabványos nyomtávval létesítendő vasuton közlekedő vonatok menetsebessége a műtanrendőri bejárás alkalmával a helyi viszonyok mérvadása szerint állapíttatnék meg. A legnagyobb emelkedés, illetve esés 3%-ben, a kanyarulatok legkisebb félátmérője pedig a nyilt pályán 60 méterben állapíttatnék meg. A folyóméterenkint 23.6 kilogramm súlyú aczélsinek függősinkötés alkalmazása mellett oly sűrűen rakott talpfákon helyezendők el, hogy igénybevételök 6000 kilogramm legnagyobb keréknyomás alatt négyzetczentiméterenkint 1000 kilogrammot meg ne haladjon. A m. kir. államvasutak Őssi állomásának a helyi érdekű vasut csatlakozása következtében szükségessé váló kibővitése és átalakítása mellett a vasut fővonala mentén a Baromvásártéren egy kitérő és a helyi érdekű vasut czéljaira beszerzendő forgalmi eszközök részére egy forgalmi teleppel egyesített kocsitároló állomás lesz létesítendő. Megállóhelyek egyelőre a pálya mentén nem létesíttetnének, miután a vasutnak a személyforgalomra való berendezése ez idő szerint szükségesnek nem mutatkozik. A Nagyváradi város és a Váradvelencze állomás között mozgó személyforgalmat ugyanis továbbá is a nagyváradi városi vasut fogja lebonyolítani a Rhédey-kerti-váradvelenczei vonalával, a mennyiben pedig a Rhédeykert-őssi állomás közötti viszonylatban a személyforgalom bevezetése szükségessé válnék, ez a nagyváradi városi villamos vasut vonalainak péage őssi állomásig és viszont való közlekedése útján is biztosítható leend.

A helyi érdekű vasut tényleges építési és üzletberendezési tőkéje 643.000 koronában, vagyis pályakilométerenkint 178.611 koronában állapíttatnék meg, a mely tőkéből forgalmi eszközök beszerzésére 288.000 korona, rendes tartalékalap képzésére 20.000 korona, végül a tervbe vett katonai élelmezési raktárhoz vezetendő vontatóvágány költségeinek fedezésére szánt külön tartalékalap képzésére pedig 21.000 korona hasíttatnék ki. A 643.000 korona építési és üzletberendezési tőke aránylag igen magas kilometrikus költségei indoklást találnak abban a körülményben, hogy s városi vonalrészen igen költséges föld- és útburkolási munkálatok hajtandók végre; továbbá, hogy a vasut czéljaira szükséges területek a város közelségére való tekintettel csak tetemes áldozatokkal szervezhetők meg; végül, hogy a csekély hosszúságú vonal önálló üzemben fogván kezeltetni, forgalmi eszközökkel a szokásosnál aránytalanul nagyobb mértékben volt felszerelendő. A 643.000 koronányi épitési és üzletberendezési tényleges tőke 35%-a, vagyis 225.200 korona törzsrészvények, 65%-a, vagyis 117.800 korona pedig 78%-os kibocsátási árfolyammal számított elsőbbségi részvények kibocsájtása útján fogna fedeztetni. A 225.200 korona törzsrészvénytőke fedezetére a nagyváradi villamos városi vasut részvénytársaság összesen 40.000 koronányi hozzájárulást biztosított. Ezenkívül az 1888. évi IV. törvénycikk alapján a helyi érdekű vasutak segélyezésére rendelt költségvetési külön adományból 50 éven át fizetendő évi 3.215 korona járadék biztosíttatnék, 64300 korona tőkeértékben, oly kikötéssel, hogy ezen hozzájárulás esetleg egy összegben vagy megfelelő részletekben is folyósítható leend. Ezen állami hozzájárulás a tényleges tőke 10%-ának felelne meg, vagyis az 1888. évi IV. törvénycikkben megszabott maximális határt érné el, a mi azonban a jelen esetben annyival kevésbbé nehezményezhető, mert a helyi érdekű vasut postaszállításra felhasználtatni nem fogván, ezen a czímen állami hozzájárulástól elesik.

A nagyváradi villamos vasut részvénytársaság által felajánlott 40.000 korona, továbbá az állam által biztosított 64.300 korona tőkeértékű hozzájárulások összegén felül a fenti 225.000 korona törzsrészvénytőke fedezetében még mindég mutatkozó hiány, vagyis 120,900 korona biztosítását engedélytkérő vállalta magára. A helyi érdekű vasut üzletének kezelését az engedélyes, illetve jogutóda maga látná el. Egyebekben az engedélyezés feltételei megegyeznek a helyi érdekű vasutakkal szemben kiköttetni szokott építési, üzletberendezési és egyéb engedélyezési feltételekkel azon lényeges különbséggel azonban, hogy mint ezt már a vasut forgalmi és műszaki berendezésének ismertetése keretében fentebb előadni szerencsém volt, a tervezett helyi érdekű vasuton a személyforgalom bevezetése egyelőre nem terveztetik. A helyi érdekű vasut részére biztosítandó ezen kivételes kedvezmény, illetőleg mentesség azonban engedélyokiratilag ahhoz a feltételhez köttetnék, hogy a mennyiben a forgalmi viszonyokban beálló változás a vasuton a személyforgalom bevezetését tenné indokolttá, köteles lesz engedélyes a kereskedelemügyi minister rendeletére hetenként legalább három vonatnak vagy egyáltalán a rendes napi közlekedésnek bevezetése iránt intézkedni.

Van szerencsém egyúttal bejelenteni, hogy a szóban levő vasuti összeköttetés mielőbbi létesítéséhez fűződő érdekekre való tekintettel, a minisztertanácstól nyert felhatalmazás alapján tervező kérelmére az ideiglenes engedélyt megadni szándékozom ahhoz, hogy a vasut építési munkálatai a vasutra vonatkozó törvényjavaslat törvényerőre emelkedése s az engedélyokirat kiadása előtt engedélytkérő veszélyére és kárára, valamint a magánjogok sérelmének kizárásával megkezdethessenek. A tisztelettel előadottak alapján s annak felemlítése mellett, hogy a helyi érdekű vasut engedélytkérője: dr. Okolicsányi Zoltán, budapesti lakos, a 32.000 koronában megállapított engedélyezési biztosítékot letette s a vasut megépítésére feltétlen kötelezettséget vállalt, a vasut engedélyezésére vonatkozó törvényjavaslatott azzal a kéréssel van szerencsém a tisztelt Képviselő-házhoz benyújtani, hogy azt tárgyalás alá venni s hasonló czélból a Főrendiházhoz is átküldeni méltóztassék.