1906. évi XVIII. törvénycikk indokolása

az eszék-djakovár-vrpoljei h. é. vasut engedélyezése tárgyában * 

Általános indokolás

A m. kir. államvasutak Eszék állomásából kiágazólag Djakováron át a m. kir. államvasutak Strizivojna-Vrpolje állomásáig vezetendő helyi érdekű vasut létesítése érdekében a korábbi kormány tárgyalásokat tett folyamatba a Gfrerer Schoch és Grossmann budapesti építési vállalkozó czéggel, mely tárgyalások kedvező eredményre vezetvén, a tervezett helyi érdekű vasut építési, üzletberendezési és egyéb engedélyezési feltételei megállapíttattak és Ő császári és apostoli királyi Felségének Eisenerzben 1904. évi julius hó 27-én kelt legfelsőbb elhatározása alapján az akkori kormány felhatalmazást nyert, hogy a vasut engedélyezésére vonatkozó törvényjavaslatot alkotmányos tárgyalás végett az országgyűléshez benyujthassa és az építési munkálatok megkezdésére az ideiglenes engedélyt - az engedélyokirat kiadását megelőzőleg - megadhassa. Ezen felhatalmazás alapján az akkori kormány a helyi érdekű vasut építésének megkezdésére az ideiglenes építési engedélyt a tervező czég kárára és veszélyére meg is adta s ez alapon a helyi érdekü vasut már nemcsak megépült, de az 1905. év végével a közforgalomnak is átadatott, ellenben az engedélyezésre a törvényhozás felhatalmazása - az országgyűlés működésének szünetelése folytán - kieszközölhető nem volt. A helyi érdekű vasut építése közben a tervező czég Eszék város kivánságára az eszék-djakovár-vrpoljei fővonalon kívül egy az annak Eszék állomásából való kiágazással a Dráva folyó partjáig vezetendő vontató vágány kiépítését is czélba vette. Ezen vontató vágány engedélyezési tárgyalása alkalmával tekintettel egyrészt arra, hogy az eszék-drávaparti vontató vágány a fővonalnak szerves kiegészítő részét képezi, másrészt pedig arra, hogy az engedélyokirat még az eredetileg tervezett eszék-vrpoljei helyi érdekű vasutvonalra sem adatott ki, az egész vasuthálózatra, nevezetesen úgy az eszék-djakovár-vrpoljei fővonalra, mint az eszék-drávaparti vontató vágányra vonatkozó építési üzletberendezési és egyéb engedélyezési feltételek egységesen állapíttattak meg. Ezen újabb engedélyezési tárgyaláson létrejött lényegesebb megállapodásokat a következőkben van szerencsém ismertetni.

A tisztelettel csatolt helyrajzi vázlatban feltüntetett gőzmozdonyú helyi érdekű vasut, melynek hossza 20 kilométernyi eszék-drávaparti vontató vágánynyal együtt 49.6 kilométert teend, szabványos nyomtávval és folyóméterenkint 23.6 klgr. súlyú aczélsínekkel épül. A megfelelően átalakított és kibővített Eszék- és Strizivojna-Vrpolje m. kir. államvasuti csatlakozó állomásokon kívül a pályán a következő állomások, illetve rakodó-állomások építendők:

I. Az eszék-vrpoljei vonalon: 1. Cepi állomás 345 m. hosszban, 2. Vladislavéi állomás 345 m. hosszban, 3. Vuka-Dopsin rakodó 200 m. hosszban, 4. Semeljéi-Sirokopolje vízállomás 385 m. hosszban, 5. Viskóci rakodó állomás 200 m. hosszban, 6. Djakovó állomás 345 m. hosszban, 7. Budrovéi-Piscorevéi rakodó állomás 200 m. hosszban. II. Az eszék-drávaparti vontató vágányon: 1. A 21-24. szelvények közti átrakó mellékvágány 150 m. hosszban, 2. Eszék-Drávapart átrakodó állomás 280 m. hosszban.

Az eszék-djakovár-vrpoljei helyi érdekű vasutnak tényleges építési és üzletberendezési tőkéje 3,877.000 koronában, vagyis pályakilométerenkint 78.165 koronában állapíttatott meg. Ezen tőkéből forgalmi eszközök beszerzésére 240.000 korona, tartalékalap képzésére pedig készpénzben vagy a helyi érdekű vasut építésére és üzletére alakítandó részvénytársaságnak kibocsátási árfolyamon számított elsőbbségi részvényeiben 40.000 korona hasíttatnék ki. A 3,877.000 korona tényleges építési és üzletberendezési tőkének fedezésére - az 1888. évi IV. tc. 10. §-ának rendelkezéseihez képest - a tőke 35%-a, vagyis 1,357.000 korona erejéig törzsrészvények, 65%, vagyis 2,520.000 korona erejéig pedig legfeljebb 5%-os osztalékra jogosító 78%-os árfolyammal számított elsőbbségi részvények bocsáttatnának ki. Az 1,357.000 koronát kitevő törzsrészvénytőke fedezésére a horvátszlavon-dalmát bán úr a határőrvidéki beruházási alap terhére, továbbá Verőcze vármegye, Eszék város, valamint az érdekelt községek és magánosok összesen 718.000 korona hozzájárulást ajánlottak fel, illetve biztosítottak.

A törzsrészvénytőke további fedezése czéljából megfelelő névértékű törzsrészvények ellenében a következő állami hozzájárulások biztosíttatnának: a) Az állami közutakra szánt hitel terhére 10 éven át évenkint fizetendő 8000 korona évjáradék 62.000 korona tőkeértékben; b) az 1888 évi IV. törvénycikk 4. §-a alapján postaszállítási átalányként a postaszállítás tényleges megkezdésétől, illetve a vasut megnyitásától számított 50 esztendőn át fizetendő évi 10.000 korona 200.000 korona tőkeértékben; c) az 1888. évi IV. törvénycikk 7. §-a alapján a helyi érdekű vasutak segélyezésére rendelt költségvetési külön adományból ugyancsak 50 éven át évenkint fizetendő 12.250 korona 245.000 tőke értékben oly kikötéssel, hogy ezen hozzájárulás - a költségvetési adomány állásához képest - esetleg nagyobb részletben rövidebb idő alatt vagy egyszerre egy összegben is folyósítható leend. A b) és c) pontok alatti állami hozzájárulások a tényleges tőke 5.15, illetve 6.32%-át, összesen 11.47%-át teszik és ekként az 1888. évi IV. törvénycikkben megállapított 10-20%-nyi maximális segélyezés mérvén alul maradnak. A törzsrészvény-tőkének a fenti, összesen 1,225.000 koronát kitevő hozzájárulások beszámítása után fenmaradó része, vagyis 132.000 korona akként fedeztetnék, hogy az eszék-drávaparti vontatóvágány czéljaira szükséges területek vételára fejében az illető földtulajdonosok megfelelő névértékű törzsrészvényeket vennének át, az ezenfelül még mutatkozó hiány pedig a tervező czég által jegyeztetnék. A helyi érdekű vasut üzletét az 1880. évi XXX. törvénycikk 8. §-ának b) pontja szerint a m. kir. államvasutak és pedig a bruttó szállítási bevételek százalékos megosztása alapján álló szokásos szerződés mellett kezelendik. Egyebekben az engedélyezés feltételei megegyeznek a helyi érdekű vasutakkal szemben rendszerint érvényesített építési, üzletberendezési és egyéb feltételekkel. A tervező czég a létrejött megállapításokat, illetve az eszék-drávaparti vontatóvágány kiépítése folytán módosított feltételeket is elfogadta és a vontató vágány megépítésére is feltétlen kötelezettséget vállalt. Midőn bejelenteném, hogy azon fontos közforgalmi és közgazdasági érdekekre való tekintettel, melyek a már forgalomba helyezett eszék-vrpoljei helyi érdekű vasutnak az eszék-drávaparti vontatóvágány segélyével a drávai vizi uttal való mielőbbi összeköttetéséhez fűződnek, a minisztertanács felhatalmazása alapján az eszék-drávaparti vontató vágány építési munkálatainak folyamatba tételére nézve az ideiglenes engedélyt - engedélyt kérő czég kárára és veszélyére - még az engedélyokirat kiadását megelőzőleg megadni szándékozom.