1907. évi XX. törvénycikk indokolása

a balaton-vidéki vasut megépitéséről * 

Általános indokolás

A Balaton északi partvidékének az ország vasuti hálózatával és főleg Budapest székesfővárossal való összeköttetésére az érdekelt vármegyék, községek és magánbirtokosok már csaknam egy évtized óta állandóan tőrekedtek. Az emlitett vidék, mely a philloxere pusztitásai folytán gazdaságilag is mérhetetlen károkat szenvedett, daczára annak, hogy a vasut épitkezés terén az utóbbi két évtized alatt az ország minden vidékén élénk és örvendetes haladás volt észlelhető, a vasuti közlekedés hiányát s az ezen közlekedéssel járó rendkivüli előnyöket még ma is sajnosan nélkülözni kénytelen. Ezen körülményre vezethető vissza azon kirivó ellentét, mely a Balaton déli és északi partvidéke között gazdasági és culturális téren észlelhető. A déli partvidék ugyanis az ott elvonuló déli vasut forgalmának fellendithető hatása alatt virágzó fejlődésnek örvend, közgazdaságilag és a cultura terén rohamosan emelkedik, lakossága szaporodik és vagyonilag gyarapszik, mivel szemben a Balaton északi partvidéke - bár az egészséges közgazdasági fejlődésnek minden alapfeltétele ott is épugy feltalálható - nemcsak stagnál, hanem mondhatni már a visszafejlődés, sőt részben a hanyatlás jeleit is mutatja. A kivándorlás, mely erről a vidékről már megszünt, most ujra kezdődik.

Ezen északi partvidék lakosságának főfoglalkozása a földmivelés és szőllőtermelés, de ez sem fejlődhetik kellő módon, mert megfelelő modern közlekedési eszköz hiányában nem szerezhetők meg, vagy legalább is csak igen nehezen az intenzivebb kultura kellékei; nem fejleszthető az állattenyésztés, sőt az állam részéről a szőllők reconstructiója érdekében hozott áldozatok daczára sem gondozható kellően a szőlőmüvelés sem és nem érvényesülhet kielégitő módon a termények értékesitése sem. Ipara pedig ezen vidéknek egyáltalán nincs. A szóban levő nagy kiterjedésü vidék gazdasági és culturális haladásának előfeltételét a megfelelő vasuti összeköttetés létesitése képezi s ez oknál fogva kétségkivül indokoltak és a legmesszebb menő méltánylást érdemelnek azok a törekvések, melyek a balatonvidéki vasut kiépitését és ez által ezen culturális és nemzeti szempontokból egyaránt fontos nagy vidéknek az ország vasuti hálózatába való bekapcsolását czélozzák. E vasut létesitése lehetővé tenné ugyanis a Balaton természeti szépségeinek jobb értékesitését, ez a gyönyörü vidék nyaraló telepeivé válhatna a főváros lakosságának is és ez által mindenesetre hivatva lenne hozzájárulni azon kétségkivül kivánatos czél eléréséhez, hogy a fürdőző közönséget a külföldi fürdők látogatása helyett a hazaiak felkeresésére ösztönözze.

Ezen szemponton kivül ennek a vasutvonalnak egyik igen fontos czélja lenne, hogy általa a balatonmelléki rendkivül értékes, szőllőterületek reconstructiója sikeresen befejeztessék, a mi ez ideig az olcsó vasuti közlekedés hiányában legyőzhatetlen akadályokba ütközött. Annak illusztrálására, hogy a balatonvidéki szőllőterületek felujitásához mily fontos közgazdasági érdekek füződnek, a földmivelésügyi miniszter ur által vélem legutóbb közölt adatokra bátorkodom hivatkozni, mely adatok szerint még mindig 3413 kat. holdat tesz ki a filloxera által megtámadott és részben már pusztulóban levő azon szőlőterület, a mely még felujitásra vár. Tekintve pedig, hogy itt holdankint 25 hektoliter átlagos termelésre lehet számitani, hektoliterenkint 42 K átlagos értéket véve alapul, a fentebb tisztelettel számjelzett 3413 kat. hold terület felujitása esetén a balatoni szőllőknek ezidőszerint 9,131.850 K-ra érzékelhető évi nyers jövedelme 12.715,500 K-ra emelkednék. Ugyancsak a földmivelésügyi minister urtól nyert adatok alapján hivatkozom arra is, hogy e vidéken vasuti közlekedés hiányában az állattenyésztés sem ölthet megfelelő arányokat és ennélfogva a szőllőgazdaság sikeres müveléséhez szükséges trágyát nagyobb részben más vidékről kell beszerezni, a mi természetesen a termelés tetemes drágulását vonja maga után.

De nem csekély jelentősége van ezen vasuti összeköttetés létesitésének abból a szempontból sem, hogy a Balaton zalavármegyei partján elterülő gazdag gránit- és bazalt-telepek feltárása és kiaknázása a mely - megfelelő közlekedési eszköz hiányában - még ez ideig a legszerényebb határok között mozgott - a vasut kiépitése következtében előreláthatólag nagy lendületet veend, a mi egyfelől a vasut pénzügyi eredményére fog kedvezően kihatni, másfelől pedig az illető vidék munkáslakosságának fokozottabb foglalkoztatása utján a munkásnép jólétét fogja előmozditani, mely utóbbi eredmény a jelenlegi kedvezőtlen munkásviszonyok között szocziális szempontból nem csekély értékkel birna. A szóban levő grábit és bazalt bányáknak a közutak épitéséhez és fentartásához kiválóan alkalmas termékei csaki az olcsó vasuti szállitás mellett biztosithatók a közutak czéljaira. A tisztelettel előadottakon kivül, igen fontos jelentőséggel bir a kérdéses vasuttervezet megvalósitása forgalom-politikai szempontból is, mert általa lehetséges volna azt a kétségkivül jogos forgalom-politikai czélt biztositani, hogy a m. kir. államvasutak a dunántuli s nevezetesen a balaton melléki forgalomban közvetlen utirány felett rendelkezik.

Ezen a most ismertetett körülmények és érdekek, melyek a szóban levő vasut megépitését nemcsak kivánatossá, hanem tényleg szükségessé is teszik, inditották a kormányt arra, hogy a vasut létesitését czélzó törekvéseket a legjobb indulatu támogatásban részesitse. A legmesszebbmenő állami támogatás sem volt azonban képes ezen hálózatnak helyi érdekü vasutként való megépitését biztositani. A balatonvidéki vasut megvalósitását czélzó első tervezet szerint ugyanis e vasut a győr-veszprém-dombovár helyi érdekü vasut Veszprám állomásából kiindulólag Almádin és Balatonfüreden át Keszthelyig, illetve később a keszthely-tapolczai vasutvonal megépitése folytán Tapolczáig, mint helyi érdekü vasut lett volna vezetendő. Utóbb az a megoldás vétetett kilátásba, hogy a vasut Tapolcza állomásából kiindulva Balatonfüred és Almádin át Sárpenteléig, illetve a cs. kir. szab. déli vaspálya Székesfehérvár állomásáig vezettessék, az Almádinál kiágazó és Veszprémig vezetendő szárnyvonallal. Ezen tervezeteknek azonban az volt a lényeges hátrányuk, hogy mig a veszprém-tapolczai tervezet a budapeset-balatonmelléki forgalomban nagyobb érvényesülésre nem számithatott, addig a második helyen emlitett székesfehérvár-sárpentele-tapolczai tervezet a szóban levő forgalmat önállóan nem bonyolithatta volna le, önálló forgalmi, illetve dijszabási politikát nem tett volna lehetővé, holott ez itt a legelső rangu követelmény. - Nem helyi hanem országos érdekben.

A budapeset-balatonmelléki forgalom ugyanis a veszprém-tapolczai tervezet megvalósitása esetén több különböző tulajdont képező vonalakból álló utirányra lett volna utalva, a mi az illető utirány teljesitményi képességére felette bénitólag hatott volna. A vasutak Sárpentele illetve Székesfehérvár állomásba való bevezetése pedig a budapeset-tapolczai utirány mesterséges meghosszabbitásának hátrányaitól el is tekintve, már azért nem képezett volna szerencsés megoldást, mert Székefehérvár állomás jelenlegi szük területi viszonyai mellett a déli vaspálya forgalmának lebonyolitására is alig képes és mert a déli vaspálya budapeset székesfehérvári vonala a fiume-trieszti és tiroli szétágazó utirányok kétségkivül jogos érdekei által annyira le van kötve, hogy a Budapeset és a Balaton ezen vidéke között mozgó személyforgalom modernebb igényeket kielégitő lebonyolitást már nem nyerhetett volna. Ily körülmények között oly megoldást kellett fontolóra venni, a mely mellett a jelzett forgalmi nehézségek kiküszöbölhetők és a mely azt a forgalom politikai czélt is biztositani képes, hogy a m. kir. államvasutak a létesitendő vasut által a dunántuli, nevezetesen a balatonmelléki forgalomban oly vonalat nyerjenek, a mely vonal a személyforgalomban is - rövidségénél fogva - azt a czélt is teljesen kiszolgálhassa, a mely a főváronak a Balaton veszprémi és zalai partvidékéhez való könnyü és gyors hozzáférhetését tartja szem előtt.

Ezen czél elérésére a legmegfelelőbb megoldásnak kinálkozott az a tervezet, mely szerint a vasut a m. kir. államvasutak budapeset-adonyszabolcsi vonalának Adony-Pusztaszabolcs állomásából, illetve a m. kir. államvasutak kezében levő Fehér és Tolna vármegyei helyi érdekü vasut Börgönd állomásából kizárólag a déli vaspálya Szabadbattyán állomásán Polgárdin, Alsóörsön, Balatonfüred és Badacsonyon át a dunántuli helyi érdekü vasutak Tapolczai állomásáig, másfelől a győr-veszprém dombovári helyi érdekü vasut Veszprém állomásából kiágazólag Alsóörsig vezettetnék. Ezen megoldás mellett azonban feltétlenül számolni kellett azon körülménynyel, hogy a tervezett vasuti összeköttetés a fentebb már tisztelettel jelzett azon hivatásának, hogy a balatonmelléki személyforgalmat az igényeknek megfelelő módon bonyolitsa le, csak abban az esetben felelhet meg, ha a budapest-tapolczai viszonylatban a vonatok óránkint legalább is 60 kilométer alapsebességgel fognak közlekedni. Ezen fokozottabb menetsebesség pedig természetszerüleg csak akkor biztositható, ha a rendes helyi érdekü vasuti szabványok szerint épitett vasutaknál szilárdabb al- és felépitménynyel biró vasutvonal létesittetik és ha ennek megfelelőleg a börgönd-puszta-adonyszabolcsi bérben birt helyi érdekü vasutvonal is megfelelő módon megerősittetik.

A most ismertetett vasuti tervezet megvalósitására a korábbi tervezők jogutódja a Magyar Agrár- és Járadékban részvénytársaság az elmult évben ajánlatot tevén, ez alapon az engedélyezési tárgyalások nevezett czéggel folyamatba tétettek. Ezen tárgyalások azonban daczára annak, hogy a kérdéses vasutvonal megépitéséhez füződő közgazdasági és forgalompolitikai érdekekre, illetve előnyökre való figyelemmel a tervezet javára a legmesszebbmenő állami kedvezmények és segélyezések helyeztettek kilátásba, a tervező részvénytársaság messzebbmenő követelései folytán sikerre azuttal sem vezettek.

A szóban levő vasut javára ugyanis az épitési és üzletberendezési tényleges tőkének 14. 886.000 koronában, vagyis pályakilométerenkint 111,925 koronában való megállapitása mellett és a vasut üzletkezelésének a brutto-bevétele 50%-os megosztása ellenében a m. kir. államvasutak által való átvételén kivül törvényhozás hozzájárulásától feltételezetten a következő állami kedvezmények és segélyezések helyeztettek kilátásba: a) a helyi érdekü vasutakról szóló 1880. évi XXXI., illetve az 1888. évi IV. tc. 4. illetve 7. §-ai alapján nyujtható külön állami segély és postahozzájárulás czimén a tényleges épitési és üzletberendezési tőke 10-10. összesen tehát 20%, mely a fenti tőke után 1.488.600+1. 488,600 azaz összesen 2.977,200 koronát tett volna ki; b) az átmeneti forgalomnak a m. kir. államvasutak által való megváltozása ellenében 50 éven át fizetendő évi 50,000 korona átalány, melynek tőkeértéke 1.000,000 koronának felel meg; c) rendkivüli állami segély czimén 50 éven át adandó évi 111,000 korona, melynek tőkeértéke 2.200,000 koronát tesz ki. Ezek szerint tehát a 14.886.000 koronára számitott szükségletből az állam közvetlenül maga fedezett volna 6.177,200 koronát, vagyis tehát a szükségletnek 41.49%-át.

Ha ehhez még hozzászámitjuk azon kedvezményt, mely az üzletnek a m. kir. államvasutak részéről a brutto-szállitási bevételek 50%-os osztása mellett való kezelésében nyilvánus meg, ugy kétségtelen, hogy az állam megterhelésében a kormány az állami érdekek köteles megóvásának tudatában messzebb már nem mehetett. A tervező részvénytársaság azonban a fentiek szerint kilátásba helyezett állami kedvezményekkel szemben még további és oly messzemenő igényeket támasztott, hogy a vasut megépitésére vonatkozó ajánlatát teljesen figyelmeb kivül hagyni voltam kénytelen.

Miután pedig a nevezett tervezőczéggel, valamint a helyi érdekeltség megbizottjaiként szereplő korábbi tervezőkkel folytatott tárgyalások sikertelensége immár végleg meghiusitották azt a reményt, hogy akár a helyi érdekeltség, akár a magántőke ezen vasuthálózat létesitésére - az államnak a méltányosság határán tulmenő anyagi támogatása nélkül - saját koczkázatára vállalkozzék, másrészt viszont a szóban levő vasuttervezet megvalósitásának mellőzését avagy elodázását a vasut létesitéséhez füződő és fentebb már méltatott közgazdasági és közforgalmi érdekekre való tekintettel - a helyes gazdasági és forgalmi politika szempontjából kizártnak kell tartanom, ennélfogva ezen vasuthálózatnak államköltségen, állami vasutként való megépitését bátorkodom tisztelettel javaslatba hozni, a mit annál is inkább megtehetni vélek, mert a kérdéses vasut a szorosan vett helyi érdekek köréből kilépve, oly magasabb szempontok alá eső forgalmi feladatok teljesitésére is hivatott leend, mely feladatok már az állami gondoskodás körébe tartozóknak ismerendők el.

Áttérve ezek után a vasuttervezet részletes ismertetésére, a következőket vagyok bátor előadni: A Balatonvidéki vasut név alatt összefoglalt s a tisztelettel idecsatolt vázlatrajzon feltüntetett vasuthálózat - miként azt fennebb már emlitettem volt - a Fehér és Tolna vármegyei helyi érdekü vasutak Börgönd állomásából kiágazólag a cs. kir. szabadalmazott déli vaspálya Szabadbattyán állomáson át, Polgárdi, Kenese, Almádii, Alsó-Őrs, Balatonfüred községek irányában és Badacsony szőllőhegy mellett a bunántuli helyi érdekü vasutak Tapolcza állomásig, továbbá ezen vonalból Alsó-Őrs és Almádi között kiágazólag a győr-veszprém-dombovári helyi érdekü vasut Veszprém állomásig vezetendő vonalakból állana s az egész hálózat hossza 133 kilométert tenne ki. A gőzüzemre berendezendő ezen vasutvonalak rendes nyomtávval és általában a helyi érdekü vasuti szabványok alapján épittetnének, a börgönd alsóőrs tapolczai vonalat illetőleg mégis oly módositással, hogy ez a vonal a vonatoknak óránként 60 kilométer legnagyobb sebességgel való közlekedtetésére alkalmas módon létesittetnék. A veszprém-alsóörsi vonalon a vonatok óránként 40 km, legnagyobb sebességgel közlekednének. A legnagyobb emelkedés, illetve esés a börgönd-alsóörs tapolczai vonalon 10%-ban a veszprém alsóörsi vonalon pedig 2%-ban állapittatnák meg.

A kanyarulatok a nyilt pályán a börgönd-alsóörs-tapolczai vonalon pedig 200 méternél kisebb sugárral általában nem birnának. A börgönd-alsóörs-tapolczai vonalon 34.5 kilogramm, a veszprém - alsóörsi vonalon pedig 23.6 kilogramm sulyu aczélsinek alkalmaztatnának, és azok függő sinkötéssel oly sürün rakott talpfákon helyeztetnének el, hogy igénybevételük a börgönd-alsóörs-tapolczai vonalon 7000 kilogramm, a veszprém-alsóörsi vonalon pedig 6000 kilogramm keréknyomás alatt négyzetczentiméterenkint 1000 kilogrammot meg ne haladjon. A m. kir. államvasutak Adony-Pusztaszabolcs állomásának mint forgalmi kezdőpontnak, továbbá a Fehér és Tolna vármegyei helyi érdekü vasut Börgönd, a cs. kir. szab. déli vaspálya Szabadbattyán, a dunántuli vasutak Tapolcza és a győr-veszprém-dombovári helyi érdekü vasut Veszprém állomásainak kibővitésén kivül, melyek az uj vasut csatlakozása folytán megfelelő átalakitást igényelnek, a balatonvidéki vasuton a következő állomások és megállóhelyek létesittetnének:

a) A börgönd-alsóörs-tapolczai vonalon:

1. Fővény rakodóállomás 200 m. hosszban
2. Turokmajor rakodóhely 200 m. hosszban
3. Lászlómajor 300 m. hosszban
4. Polgárdi vizállomás 410 m. hosszban
5. Füle rakodóállomás 200 m. hosszban
6. Kenese állomás 350 m. hosszban
7. Almádi fürdőállomás 280 m. hosszban
8. Alsóörs vizállomás 410 m. hosszban
9. Arács megállóhely 70 m. hosszban
10. Balatonfüred állomás 350 m. hosszban
11. Tihany-Aszófő rakodóállomás 200 m. hosszban
12. Dörgicse-Akali állomás 280 m. hosszban
13. Zánka vizállomás 410 m. hosszban
14. Kővágóőrs állomás 280 m. hosszban
15. Badacsonytomaj állomás 350 m. hosszban
16. Badacsony-Hableány megállóhely 70 m. hosszban
17. Tördemicz rakodóállomás 200 m. hosszban

b) A veszprém-alsóörsi vonalon:

1. Szentkirályszabadja rakodóállomás 200 m. hosszban
2. Almádi-öreghegy 120 m. hosszban

A szóban levő vasuti hálózat épitési költségei - alapul véve a Magyar Agrár- és Járadékbank-részvénytársasággal folyamatban volt tárgyalások alkalmával megállapitott 14.886,000 koronát, melyből azonban az állami épités esetén elmaradó 40,000 koronát tevő societarius költség, valamint az időközi kamatokra előirányzott 514,370 korona levonandó - összesen 14.331,630 koronát, illetve az épitkezéssel járó eshetőségeket számba véve kereken 14.500,000 koronát tesznek ki. Ezen költségekből azonban mintegy 950,000 korona megtérül azáltal, hogy az érdekelt vármegyék, községek és magánbirtokosok a szóban levő vasut épitési költségeihez ily összegü hozzájárulást részben már jogerősen biztositottak, részben pedig kilátásba helyeztek. Nevezetesen: Zala vármegye közönsége 403.500 K-t, Veszprém vármegye közönsége 90,000 K-t, Veszprém r. t. város 60,000 K-t, a zalavármegyei érdekelt községek 189.600 K-t, a fehérvármegyei érdekelt községek 60,000 K-t, a magánérdekeltek pedig összesen 197,805 K-t, 900,905 K-t hozzájárulást már jogerősen biztositott, a még hiányzó mintegy 100.000 K fedezése pedig egyes veszprémvármegyei érdekelt költségek, valamint egyes jogerős határozatot még nem hozott zalavármegyei községek részéről, valamint a vasut czéljaira elfoglalt egyes földterületeknek ingyenes átengedése czimén bizton várható.

A fentiek szerint tehát a kérdéses vasut megépitéséből kifolyólag az államkincstár tulajdonképen csak mintegy 13. 500,000 K költséggel terheltetnék meg. Ez a beruházás az államra nézve kétségkivül bizonyos koczkázattal járhat, a mennyiben a vasut üzleti feleslege a befektetett tőkét legalább az első években nem fogja megfelelően kamatoztatni, de a koczkázat előreláthatólag minimális és mindenesetre olyan, mely a m. kir. államvasutak forgalmában számot nem tesz s melyet teljesen ellensulyoz egyrészt az a nagy közgazdasági lendület, mely ezen 133 kilométer hosszu vasut nyomában be fog következni, másrészt pedig az a nagyfontosságu forgalompolitikai előny, mely az államköltségen épülő vasut dijszabási jogának és a vasut feletti szabad rendelkezésnek korlátlan gyakorlásával jár. E részben a dolog természetéből kifolyólag ma még csak összehasonlitható számitásokra szoritkozhatunk. A hasonló körülmények között levő vasutakon elért üzleti eredményekre alapitott számitás szerint az összesen 133 km. hosszal biró balatonvidéki vasut összes évi elegybevétele kilométerenkint 6000 K-val számitva 798,000 K-val értékelhető, mely brutto-bevételből a vasut tiszta hozadéka a m. kir. államvasutak 62%-os kiadási hányada mellett 303.240 K-t tenne ki. Ehhez képest, ha a 13.500,000 K állami beruházást kölcsönkép tekintve, annak törlesztésére és kamataira a mai pénzügyi viszonyoknak megfelelően 4 1/2%-os, tehát kereken 675,000 K járadékot számitunk, ebből az uj hálózat tiszta jövedelme 303,240 K-t fog fedezni maradna tehát a hiány 371,760 K.

Azonban ezt az összeget sem lehet az államkincstárra nézve való veszteségnek tekinteni, mert az uj hálózat által közvetitendő átmeneti forgalom és a hálózat saját forgalma az államvasutak hálózatára menvén át és viszont arról jövén, kétségtelen, hogy az uj hálózat a m. kir. államvasutak törzshálózatának forgalmát jelentékenyen emeli és az esetleges veszteséget a törzshálózat jövedelmezőségének fokozásával ellensulyozni fogja, minthogy e vasut kiépitése következtében oly személy- és árumozgósitás idéztetik elő s oly forgalmak létesittetnek az államvasuti törzshálózaton is, melyek különben, ha e vasut meg nem épülne, részben egyáltalán nem volnának, részben pedig a déli vaspálya bonyolittatnának le. Ezen hálózatnak államköltségen való megépitéséből tehát előreláthatólag az államkincstárra számbavehető teher a fenti számitások szerint sem fog háramolni. De még kedvezőbbnek mutatkozik a helyzet, ha tekintetbe vesszük tiszteletteljes véleményem szerint ezen kérdés elbirálásánál figyelmen kivül nem is hagyható azon körülményt hogy a vasutnak helyi érdekü vasutként való kiépitése annak költségeihez való hozzájárulása folytán az államtól ugyancsak áldozatot kivánt volna.

A számitás alapjául a fentebb tisztelettel számjelzett 14.886,000 K helyi érdekü vasuti épitési tőkét véve, és csakis az 1880. évi XXXI. és 1888. évi IV. t. -czikkek alapján adható 10-10%-os külön állami segély, illetve postahozzájárulás biztositását feltételezve, magában véve már 2.977,200 K tőkét képviselne az a hozzájárulás, melyben az állam a vasutat részesitené és pedig ugyszólván minden ellenszolgáltatás nélkül, mert az emlitett hozzájárulások fejében az államnak adandó törzsrészvények - az elősbbségi részvények részére biztositott előjogok folytán - értékeknek alig tekinthetők. Ezen 2.977,200 K tőkeösszegnek 50 éven át fizetendő évjáradéka 148,860 K-át tevén, ezen összeg lett volna az, melyet a kincstár a vasut segélyezésére 50 éven át évente kétségtelenül förditott volna. Ha már most ezen az államkincstárt egyébként is terhelő 148.860 K kiadást, az állami épitkezés esetén fentebb számitott 303,240 K hiányából levonjuk, mindössze 154,380 K-át tesz az az összeg, melynek fedezetét a m. kir. államvasutnak az uj vasuti hálózat által közvetitendő forgalomban kell megtalálnia. Még kevesebb koczkázat mutatkozik pedig akkor, ha a helyi érdekü vasut gyanánt való épités esetére, a törvényhozás hozzájárulásának fentartásával kilátásba helyezett egész 6.177,200 K-t vesszük, melynek levonásával csak 8.322,800 K tőke kamatozandó.

Tisztelettel felmenteni kivánom még, hogy a balatonvidéki vasut kiépitésével kapcsolatosan, a forgalom követelményei által igényelt fokozottabb vonatsebességre való tekintettel a Fehér és Tolna vármegyei helyi érdekü vasutnak a m. kir. államvasutak által bérben birt börgönd-adony-pusztaszabolcsi vonala is megfelelőleg megerősitendő lesz. Ezen átalakitással járó mintegy 650.000 K költség fedezetéről az államvasutak rendes évi költségvetésének keretében szándékozom gondoskodni. A javaslat 2. §-át illetőleg tisztelettel megjegyzem, hogy a létesiteni szándékolt vasut a már fennebb kifejtetteknél fogva csak az esetben felelhet meg rendeltetésének, ha a börgönd-alsóörs-tapolczai vonal II. rangu főpálya szabványai szerint épittetnék és rendeztetnék be, ellenben a veszprém-alsóörsi vonal mint alárendeltebb jelentőségü könnyebb al- és felépitménynyel s illetve egyszerübb felszereléssel létesithető.