1907. évi XXI. törvénycikk indokolása

a kisküküllővölgyi helyi érdekü vasut részvénytársaság küküllőszög-sóváradi és sóvárad-parajdi vasutvonalainak épitésére és üzletére kiadott engedélyokiratnak és engedélyokirati függeléknek egyesitése tárgyában * 

Általános indokolás

A kisküküllővölgyi helyi érdekü vasut részvénytársaság az 1880:XXXI. és az 1888:IV. t. -czikkek alapján 1897. évi február hó 25-én 12,540. sz. alatt kiadott engedélyokirat szerint megépitett és üzembe helyezett küküllőszög-sóváradi helyi érdekü vasutat és az idézett törvénycikkek alapján az 1905. évi november hó 28-án 78,418. szám alatt kiadott engedélyokirati függelék szerint sóvára-parajdi folytatólagos helyi érdekü vasutvonalat, illetőleg az ezekre vonatkozó engedélyokiratot és függeléket egyesiteni kivánná, oly czélból, hogy egyrészt az állam háramlási és megváltási jogát a részvénytársaság tulajdonát képező mindkét vonalra nézve azonos időpontban lehessen gyakorolni és hogy egységes részvénykisorsolási tervezet legyen megállapitható, másrészt, hogy az adózási kedvezményekre nézve az adókiszámitási alap helyes megállapitása és az elszámolás egyszerüsitése végett egységes határidők legyenek megállapithatók.

A társaság ezen kivánsága indokoltnak találtatván, az emlitett határidőknek a két vasut engedélyezésére vonatkozó okiratok hatályon kivül helyezése mellett kiadandó egységes engedélyokirat keretében való egységesitése vétetett kilátásba, mely egységes engedélyokiratba a következő lényegesebb határozmányok vétetnének fel. A vasutvonalak egységes tényleges épitési és üzletberendezési tőkéje a két vonalra vonatkozólag megállapitott épitési és üzletberendezési tényleges költségek egyszerü összeadása utján 8. 657,000 koronában állapittatnék meg. Ugyanily számitás alapján állittatnék meg azon ténykörülmény is, hogy a két vonal szóban forgó tényleges tőkéjéből forgalmi eszközök beszerzésére összesen 432,000 korona, tartalékalap képzésére pedig 87,000 korona fordittatott.

Az egységes engedélyokirat 19. és 20. §-aiban az engedélytartam lejártának és az állami megváltási jog gyakorolhatásának egységes időpontja, valamint a jövedelmi és szállitási adómentességnek egységes tartama a vasutvonalak tényleges épitési és üzletberendezési tőkéinek, épitési hosszainak és a hátralevő időtartamoknak egybevetése alapján számitva állapittatnék meg. A buttó bevételek, illetve üzleti feleslegek az eddig is egy tulajdonban volt vasutvonalakra vonatkozólag egységesen számittatván, ezen adatok a két vonalra nézve elkülönitve rendelkezésre nem állanak s igy azok a számitásnál alapul vehetők nem voltak. Ezen számitási módozat szerint a két vasutvonal egységes engedélytartama 1987. évi deczember hó 26-án járna le, a helyi érdekü vasutakról szóló 1888:IV. tc. 2. §-ának második bekezdése értelmében a tényleges tőke visszafizetése ellenében biztositott megváltási jog 1907. évi deczember hó 26-áig az 1888:IV. tc. 2. §-ának c) pontja, vagyis az évjáradék ellenében biztositott állami megváltási jog pedig 1927. évi deczember hó 26-ától kezdve lenne gyakorolható, a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok adója (jövedelmi adó) alóli mentesség 1927. évi deczember hó 26-áig, végül a második vágány kiépitése iránt megállapitott engedélyokiratszerü kötelezettség hatálya 1967. évi deczember hó 26-ig terjedne.

Azon czélból azonban, hogy ezen utóbb emlitett adómentességi határidők a hónap végére essenek - czélszerüségi szempontokból - az egységes engedélyokiratba az adómentességek egységes lejárati határidőinél deczember hó 26-ika helyett kikerekitve deczember hó 31-ike vétetnék fel. Az egységes engedélyokirat határozmányai egyebekben teljesen azonosak az eredeti engedélyokiratba s annak függelékébe annak idején felvett szabványos határozmányokkal. Az előadottak alapján és annak kiemelésével, hogy az egyesités a jelen esetben a már ténylegesen együvé tartozó vonalaknak engedélyokiratszerü egyesitését képezi - s miután a tulajdonos egy és ugyanazon részvénytársaság, a részvények jövedelmezőségi viszonyainak alakulására változó kihatással egyáltalán nem bir - kérem a tisztelt képviselőházat, hogy a kisküküllő-völgyi helyi érdekü vasut részvénytársaság küküllőszög-sóváradi és sóvárad-parajdi vonalainak épitésére és üzletére kiadott engedélyokirat és engedélyokirati függelék egyesitésére vonatkozó tisztelettel idezárt törvényjavaslatot tárgyalás alá venni, illetve elfogadni és azt hasonló czélból a főrendiházhoz is átküldeni méltóztassék.