1913. évi III. törvénycikk indokolása

a pécs-dolnji-miholjáci helyi érdekü vasut engedélyezése tárgyában * 

Általános indokolás

A pécs-dolnji-miholjási helyi érdekü vasut létesitéséhez fontos közforgalmi és közgazdasági érdekek füződnek. A tervezett vasutvonal különös jelentőséget nyerne ugyanis azáltal, hogy a horvát-szlavonországi forgalom egy részét, mely megfelelő összeköttetés hiányában ma az 1 méter nyomtávu önállóan kezelt szlavoniai-drávavidéki helyi érdekü vasut vonalán Eszékre gravitál, közvetlen szabványos nyomtávú összeköttetés utján egyrész Siklósra, másrészt pedig Pécsre és igy részben közvetlenül, részben pedig a m. kir. államvasutak által kezelt pécs-barcsi vasut közvetitésével a m. kir. államvasutak érdekkörébe terelné. E mellett a várható teheráruforgalomban igen számottevő tényező leend a helyi érdekü vasut a vonalmenti kiterjedt és belterjes gazdaságot üző uradalmak terményeinek elszállitása szempontjából is. Hivatva lenne továbbá a tervezett vasut a beremendi gyártelepeknek már most is több ezer vagonra menő termékeit Pécsre és Pécsen át továbbitani. Végül közforgalmi szempontból kiváló fontosság tulajdonitható e vasutnak azért is, mert Baranya vármegyének oly vidékeit kötné össze Pécscsel, a vármegye székhelyével, a melyek eddig csak nagy kerülővel voltak képesek a kiépitetlen utak folytán központjukat megközeliteni.