1913. évi XXXI. törvénycikk indokolása

a dunántuli, zalavölgyi és körmend-zalalövő-őriszentpéter-muraszombati (Magyar délnyugati) helyiérdekü vasutrészvénytársaságok vasutvonalai engedélyokiratainak egyesitése és a zalalövő-zalaegerszegi, valamint a zalabér-sárvár-bük-kőszegi helyiérdekü vasutak engedélyezése tárgyában * 

Általános indokolás

I. A zalalövő-zalaegerszegi helyi érdekü vasutvonal épitési hossza 24 km. gazdag, elsőrendü termőterülettel biró vidéket fog átszelni és meg fogja szüntetni Zalamegye közönsége által régóta panaszolt azt a visszás állapotot, hogy a megyei székváros a vármegye jelentékeny részéről csupán nagy kerülővel közelithető meg. A vasut tényleges épitési és üzletberendezési tőkéje pályakilométerenkint 125.000 koronában, vagyis összesen 3.000.000 koronában állapittatnék meg. Az igy megállapitott épitési és üzletberendezési tőke 35%-a, mely a törvény megfelel rendelkezése szerint törzsrészvényekben fedezendő - 1,050.000 koronát tesz ki. Ebből 470.000 korona az érdekeltség részéről biztosittatott, az állam részéről törzsrészvény ellenében 500.000 korona helyeztetett kilátásba, mig a fedezetlen 80.000 korona biztositására a Dresdner Bank Frankfurt am Main-ban levő intézete vállalt kötelezettséget. A kilátásba helyezett állami hozzájárulás a következőleg oszlik meg: a) postaszállitási általány czimén 200.000 korona; b) a helyi érdekü vasutak segélyezésére rendelt költségvetési hitelből 300.000; az előbbi, tényleges épitési és üzletberendezési tételek 6.66%-át, az utóbbi annak 10%-át jelenti, együttesen tehát 16%-át teszik; igy az állami hozzájárulás a maximális 20%-on alul marad.

II. A zalabér-sárvár-bükk-kőszegi helyi érdekü vasutvonal épitési hossza 94.9 km. Ugyancsak gazdag belterjes művelés alatt álló vidéket fog átszelni, nagyobb jelentősége a vonalnak annyiban lesz, amennyiben a Dunántúli helyi érdekü vasutak északi és déli hálózata között közvetlen összeköttetést fog létrehozni s igy Északnyugati Magyarország, sőt azon tulmenőleg Szilézia és Galicziánál az Adria felé irányuló forgalma lebonyolitásánál, mint kisegitő útirány a magyar királyi államvasutak támogatására lesz hivatva. A vasut tényleges épitési és üzletberendezési tőkéje pályakilométerenkint 130.706 koronában, vagyis összesen 12.404.000 koronában állapittatnék meg. Az igy megállapitott épitési és üzletberendezési tőke 36%, mely a törvényes rendelkezéseknek megfelelően törzsrészvényekben biztositandó 4,341.400 koronát tesz ki. Ebből 2,045.500 koronát az érdekeltség biztositott; 2,090.400 korona az állam részéről helyeztetett törzsrészvények ellenében kilátásba, a mutatkozó 205.500 koronát kitevő hiány fedezésére a Dresdner Bank Frankfurt/am Main-ban levő intézete vállalt garancziát. A kilátásba helyezett állami hozzájárulás a következőleg oszlik meg: a) postaszállitási átalány czimén 850.000 korona; b) a helyi érdekü vasutak segélyezésére rendelt költségvetési hitelből 1,240.400 korona. A most emlitett hozzászámitások az épitési és üzletberendezési tőkének 6.85%-át, illetve 10%-át, együtt 16.85%-át teszik, igy a maximális 20%-on alul maradnak.

III. Az emlitett vasuttársaságok egyesitését és ehhez képest az emlitett helyi érdekü vasutak engedélyokiratának, illetve engedélyokirati függelékének egyesitését és helyettük egy egységes engedélyokirat kiállitását a dijszabások egységesitése és az ezzel járó előnyök, továbbá az állam megváltási és háramlási jogának egy időpontban való érvényesithetése, az adózási alap helyes megállapithatása, a különböző lejáratu adózási kedvezményekkel járó számadási nehézségek kiküszöbölése, valamint az üzletkezelő államvasutak számadásainak egyszerüsitése teszik indokolttá és kivánatossá.

Az uj Dunántuli helyi érdekü vasut beruházási tartalékalapja az egyesités kapcsán 1,000.000 koronával fog emeltetni, ezenkivül 1,121.000 korona névértékü elsőbbségi részvény fog oda, az alap megerősitése végett elhelyeztetni. A tartalékalap ily nagy mérvü megerősitése lehetővé fogja tenni a részben már végrehajtott, részben halaszthatatlan megerősitési munkálatokból származó költségek fedezését. Az eddigi feles osztásu üzletkezelési szerződéssel szemben pedig a miniszteriumnak sikerült egy oly megállapodást létesiteni, hogy azon esetben, ha a helyi érdekü vasut jövedelmezősége bizonyos meghatározott mértéket meg fog haladni, a többletből az államra eső hányad a többlet 62.5%-áig fog emelkedni. A társaság egyesüléséből származó most tárgyalt előnyök részletes ismertetésénél nem hagyható emlités nélkül, hogy az uj dunántuli helyi érdekü vasut a maga 46,982.000 koronát kitevő épitési és üzletberendezési tőkéjének és 545 km.-t kitevő hálózatával forgalmi és közigazgatási életünknek egyik elsőrangú tényezőjévé fog válni.