1914. évi XIX. törvénycikk

a bosnyák-herczegovinai vasuthálózat kiegészítéséről * 

1. § A m. kir. kormány felhatalmaztatik, hogy beleegyezését adja ahhoz, miszerint a Bosznia-Herczegovinában foganatositandó alább megjelölt vasutépitkezések kivitelének czéljából, és pedig:

a) Banjalukától Jajceig szabványos nyomtávú vasutösszeköttetés létesítésére;

b) Samactól Dobojig szabványos nyomtávú vasutösszeköttetés épitésére;

c) Bugojnotól Arzanoig keskenynyomtávú vasutösszeköttetés létesitésére;

d) a doboj-sarajevoi vasutvonal szabványosság alakitására;

e) a jajce-bugojnoi vasutvonal szabványossá alakitására, Bugojnotól Rámáig szabványos nyomtávú összeköttetés létesitésére és a ráma-mostari vasutvonalak szabványossá alakitására;

f) Brckától Tuzláig, Bijeljináig és Racáig való elágazással szabványos nyomtávú vasutösszeköttetés (posavinai vasut) létesitésére;

g) a doboj-tuzlai vasutvonal szabványosság alakitására;

valamint ezen vasutvonalak felszerelésére a bosnyák-herczegovinai orvszágos kormány kamatozó és legfeljebb 60 év alatt törlesztendő kötvényekben oly összegű vasuti országos kölcsönt vehessen fel, a mely legfeljebb 270 millió korona tényleges tőke beszerzéséhez szükséges.

Ezen vasutak kiépitésével és felszerelésével járó költségek részbeni fedezéséhez a magyar szent korona országai és a birodalmi tanácsban képviselt királyságok és országok a következő összegekkel járulnak:

a) a vasuti épitkezések megkezdésének első évétől számitott 60 éven át évi 4.858,086 koronával;

b) a vasuti épitkezések megkezdésének második évétől számított ugyancsak 60 éven át további évi 2.600,000 koronával és

c) a vasuti épitkezések megkezdésének harmadik évétől számitott ugyancsak 50 éven át még további évi 3.000,000 koronával.

E hozzájárulások a két állam részéről a mindenkori quóta arányában viselendők.

2. § Az 1. § értelmében a monarchia két állama által fizetendő évi hozzájárulásból a magyar szent korona országaira eső összeg az illető év állami költségvetésébe veendő fel.

3. § Felhatalmaztatik a m. kir. kormány arra is, hogy az alábbi kikötésekkel beleegyezését adja a donjivakuf-lasvai keskenynyomtávú vasutvonal szabványossá alakitásához.

Ezen épitkezés kesresztülvitele a monarchia két állama kormányai további tárgyalásának tartatik fenn és azon esetre, ha ezen tárgyalások nem vezetnek más eredményre, úgy a cs. kir. osztrák kormánynak joga lesz arra, hogy az emlitett vonalat kizárólag az osztrák államkincstár költségére bosnyák-herczegovinai országos vasutként kiépithesse.

Ezen jogával a cs. kir. kormány csak azon időponttól kezdve élhet, a midőn a szabványos nyomtávú vasuti összeköttetés Dobojtól Sarajevoig már be lesz fejezve.

A donji-vakuf-lasvai vonal épitésének megkezdése előtt a kormányok között megállapodást kel létesiteni az Ausztria és Bosznia-Herczegovina közötti forgalomban való díjképzésre és ezen forgalmi irányitására nézve.

4. § Megadatik a felhatalmazás arra, hogy Bosznia és Herczegovina saját költségén, a banjaluka-doberlini vasut Novi állomásától Bihacig szabványos nyomtávú országos vasutat épitsen.

5. § A m. kir. kormány felhatalmaztatik, hogy beleegyezését adja ahhoz, miszerint a banjaluka-doberlini katonai vasut összes tartozékaival együtt Bosznia és Herczegovinának, a bosnyák-herczegovinai országos vasutak szerves tartozékaként átadasék, mi mellett ez a vasut továbbra is katonai igazgatás alatt fog maradni.

6. § E törvény kihirdetése napján lép életbe - oly feltétel alatt -, hogy annak megfelelő törvényes határozmányok a birodalmi tanácsban képviselt királyságokban és országokban is törvényerőre emelkednek és jelen törvénynyel egyidejűleg hirdettetnek ki.

E törvény végrehajtásával a ministerium bizatik meg.