1915. évi IX. törvénycikk indokolása

Szatmár vármegye közönségének 5%-ot meghaladó vármegyei pótadó kivetésére adandó felhatalmazásról * 

Szatmár vármegye közönsége az 1912. évi október hó 10-én tartott közgyűlésében 1221., 1222. és 1225. bjkv. számok alatt, valamint az 1913. évi december hó 13-án tartott közgyülésében 1403. bjkv. sz. a. hozott véghatározataival megállapodott abban, hogy a létesítendő láposvölgyi és halmi-bikszádi helyi érdekű vasutakat 200,000-200,000 K-val segélyezi, a nagykároly-szilágypéri helyi érdekű vasút kiépítéséhez pedig a már korábban megszavazott 150,000 K-án felül még további 50,000 K-val hozzájárul. Elhatározta egyuttal, hogy ezeket az összegeket 50 évre felveendő kölcsönből fedezi és a kölcsön törlesztési céljára, 50 évi törlesztési időtartamra, összesen 1.35%-os vármegyei pótadót vet ki. A vármegye közönsége az 1883:XV. tc. értelmében kivethető 5%-os vármegyei pótadót már egyéb célokra vette igénybe.

A cél, amelyre Szatmár vármegye közönsége a szóbanlevő vármegyei pótadót felhasználni kívánja, közgazdasági és közlekedési szempontból üdvösnek látszik, és e pótadó igénybevétele az általános adófizetési képesség szempontjából nem aggályos.

Nem tartottam célszerűnek a fentemlített vármegyei pótadó kivetésére adandó felhatalmazásról szóló törvényben kifejezetten megállapítani azt, hogy a szóbanlevő pótadó a láposvölgyi, halmi-bikszádi és nagykároly-szilágypéri helyi érdekű vasútak segélyezésére felveendő kölcsön törlesztésére fordítandó, mert a halmi-bikszádi és a nagykároly-szilágypéri helyi érdekű vasutak engedélyezésére vonatkozó tárgyalások - bár előreláthatóan kedvező eredménnyel - még folyamatban vannak, és így helyesebbnek látszik a pótadó igénybevételét nem a most említett helyi érdekű vasutak létesüléséhez kötni, hanem lehetővé tenni, hogy abban az esetben, ha azok nem létesülhetnének, a vármegye közönsége hozzájárulását a vármegye területén esetleg építendő más helyi érdekű vasút támogatására fordíthassa. Az a körülmény, hogy e pótadó csak a belügyminiszter előzetes jóváhagyásával vethető ki, biztosítékul szolgál arra, hogy a pótadó a vármegye közönsége által elvállalt anyagi megterheltetéssel arányban álló közgazdasági és forgalmi jelentőséggel biró helyi érdekű vasút létesítésének előmozdítására fog fordíttatni.