1920. évi XX. törvénycikk indokolása

a kir. ítélőbírák és a kir. ügyészek illetményéről * 

Általános indokolás

Az állam a létalapjául szolgáló jogrend fentartására s ennek megsértése esetében helyreállítására irányuló feladatát főleg igazságügyi szervei és ezek között elsősorban a bíróságok útján valósítja meg.

Nemcsak az állampolgárok egymásközötti magánjogi vonatkozásai, hanem a közgazdaságnak idegen országokba átnyúló szálai is ezen az alapon nyugosznak. E nélkül nincs termelés, nincs forgalom, mert nem szerezhető meg - különösen külföldről - a nélkülözhetetlen hitel.

Azt a nagy és nehéz feladatot, mely általában, de különösen most, a közelmultban pusztulásra kárhoztatott jogrend helyreállításánál és a jogbiztonságnak újból való megszilárdításánál a bíróságokra hárul, csak erkölcsileg és anyagilag független és így minden befolyástól ment bírói kar oldhatja meg.

Mély bölcsességgel ismerte fel ezt már az 1867-iki kiegyezést követő idők törvényhozása is, amikor a bírói hatalom gyakorlásáról, a bírák felelősségéről, áthelyezhetetlenségéről és nyugdíjazásáról való törvényeket alkotta és az ezekben foglalt rendelkezéseknek következményeként az 1871:XXXII. törvénycikkben a kir. bíróságok és kir. ügyészségek személyzetét külön státusba foglalta össze. Ezt a külön státust szüntette meg az 1893:IV. tc., ami visszaesést jelent a korábbi jogállapotokkal szemben.

A bíró különleges állásának megfelelő és azt kifejezésre juttató külön státus életre keltését és intézményes kiépítését célozza ez a törvényjavaslat.

A törvényeinkben megállapított elmozdíthatatlanságon, áthelyezhetetlenségen, összeférhetetlenségen felül ugyanis a bíró erkölcsi és anyagi függetlenségének különös biztosítékai az önmagától is bekövetkező előlépés és a kellő javadalmazás.

Az önmagától is bekövetkező előlépés feleslegessé teszi azt az alkalmazkodást és kedvkeresést, amelyre valamennyi előlépésnek a kinevezéstől függése alkalmat nyújt; a kellő javadalmazás pedig a gazdasági függőség bekövetkezhetését hárítja el.

A bírói függetlenségnek most említett biztosítékai leginkább a külön bírói és ügyészi státusban valósíthatók meg.

A kir. ítélőbírák és a kir. ügyészek illetményeiről készült törvényjavaslat külön státus keretében az önmagától bekövetkező (automatikus) előlépésnek is bizonyos mértékben tért nyit, de olyan módon, hogy ennek a munkateljesítményre hátrányos befolyása ne legyen; mert egyrészt biztosítja, hogy az elsőfokú bíró vagy ügyész külön kinevezés nélkül önmagától elérheti a másodfokú bíró vagy ügyész középilletményét, másrészt megengedi, hogy az előlépésre igényt adó szolgálati idő nagyobb tevékenység kifejtése esetében megrövidíthető, ellenkezhő esetben meghosszabbítható legyen.

Az ítélőbírák és ügyészek javadalmazása tekintetében a törvényjavaslat a jelenlegi súlyos gazdasági helyzetben, az árviszonyok szertelen hullámzásai kötött teljesen kielégítő megoldást nem nyújthat. Éppen azért azt a módot választotta, hogy egyrészt az illetmények megállapítását külön táblázatba foglalta, amely a rendszer érintése nélkül bármikor megváltoztatható, másrészt fentartotta az ítélőbírák és az ügyészek igényét mindazokra a pótlékokra, segélyekre és egyéb mellékilletményekre, amelyekben az állami tisztviselők általában részesülnek.

A bírói és ügyészi külön státus felállítása szükségessé teszi, hogy a törvényjavaslat számos érvényben levő olyan rendelkezést is felüleljen, amelyek csak a fizetési osztályokba sorozott tisztviselőkre vonatkoznak, honnét az itélőbírák és az ügyészek kivétetnek.

A törvényjavaslat szerint az összes rendszeresített ítélőbírói és ügyészi állások javadalmazása a jelenlegi kiadásokkal szemben az államkincstárnak évi 5,000.000 korona költségtöbblet okozna.

A törvényjavaslat fontosabb rendelkezéseinek lényeges indokai a következők:

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az 1. § az ítélőbírák és ügyészek külön státusát valósítja meg.

A 2. §-hoz

A 2. § biztosítani kívánja, hogy a készpénzjavadalmazás végleges megállapításáig az ítélőbírák és ügyészek illetményei, mint a többi állami tisztviselők illetményei, a megélhetési viszonyokkal lépést tartanak.

A külön képesítési pótlékot, amely az ítélőbírákat és az ügyészeket a 6.734/1919. M. E. sz. rendelet szerint úgy sem illeti meg, a javadalmazásból ki kellett hagyni.

A 3. §-hoz

A 3. § a közigazgatási bíráskodásról szóló törvény alkalmazhatása végett szükséges.

A 4. §-hoz

A 4. § a már eddig rendszeresített állások mellett azokat is felsorolja, amelyek csak ezután fognak szervezés vagy átszervezés útján rendszeresíttetni. Ilyenek: a járásbírósági elnök és alelnök, az ügyészségi elnök és alelnök és a budapesti ítélőtábla alelnöke. Azokat az állásokat pedig, amelyek a jövőben más elnevezésűek lesznek, a tervezett új elnevezésükkel sorolja fel. Ilyenek: a központi telekkönyvi hivatal elnöke, a budapesti központi járásbíróság elnöke, és a budapesti ügyészség elnöke.

A javaslat V. fejezete gondoskodik arról, hogy az életbeléptetés alkalmával ez nehézséget ne okozzon.

Az 5-6. §-okhoz

A bírói fizetés megállapításánál természetes, hogy a bírói és ügyészi pótlékot és az átmeneti pótlékot, a bírói javadalmazásnak ezt a két állandó jellegű, különleges kiegészítését, a fizetésbe be kellett számítani.

A többi állami tisztviselők státusrendezése indokolttá, a bírósági jegyzők egy részének a VIII. fizetési osztályba sorozása pedig elkerülhetetlenné tette azt, hogy az ítélőbírák és az ügyészek kezdő fizetése legalább is a VII. fizetési osztályba sorozott tisztviselőkével egyenlő legyen.

Az I-ső fizetési csoport azért tartalmaz 9 fizetési fokozatot, hogy az elsőfokú ítélőbíró és ügyész újabb kinevezés nélkül is elérhesse azt a fizetést, amit a második fizetési csoportba tartozó ítélőbíró és ügyész csak az ottani működése 9. évének betöltése után halad meg.

Hasonlóképen a második fizetési csoport azért állapít meg hat fizetési fokozatot, hogy az odatartozó ítélőbíró és ügyész a harmadik fizetési csoportban hat éve szolgáló ítélőbíró és ügyész fizetését újabb kinevezés nélkül elérhesse.

A haladásnak ilyen szabályozása mellett az ítélőbíró és az ügyész a megszokott, neki megfelelő helyen megmaradt és nem kell őt onnét csupán azért kiemelni, mert másképen javadalmazásban nem haladhatna.

A 7-10. §-okhoz

A fokozatos előlépésre igényt adó szolgálati idő megegyezik az állami tisztviselők részére eddig megállapított idővel.

A várakozási idő megrövidítése, illetve meghosszabbítása az automatikus előlépés ambiciót csökkenthető hatásának enyhítésére szolgál és különösen alkalmas a rendkívüli értékű tevékenység jutalmazására ott, ahol soronkívüli előléptetést tartalmazó kinevezés nem volna helyén.

Kivánatos, hogy az ilyen megrövidítést vagy meghosszabbítást rendelő külön határozatoknál döntő szavuk legyen azoknak a bírósági és ügyészségi testületeknek, amelyek az illető ítélőbíró vagy ügyész működését közvetlen tapasztalatból legjobban ismerik.

A 11-12. §-okhoz

A 11. és 12. § a büntető és a fegyelmi eljárás hatását összhagnba hozza az ítélőbírónak és ügyésznek immár intézményesen kiépített különleges független helyzetével.

A 13. §-hoz

Az előlépésre igényt adó szolgálati időnek a 13. §-ban foglalt szabályozása természetes következménye annak, hogy az alacsonyabb fizetési csoport magasabb fizetési fokozata a magasabb fizetési csoport alacsonyabb fokozatának fizetési tételét meghaladja.

A 14-17. §-okhoz

Lakásigény szempontjából az ítélőbíró és az ügyész a többi állami tisztviselővel egy tekintet alá esik, a lakáspénzt tehát a többi álalmi tisztviselő lakáspénzével kapcsolatosan kellett szabályozni. Ahol az alacsonyabb fizetési csoport magasabb fizetési fokozata a magasabb fizetési csoport legalsó fizetési fokozatának fizetési tételét eléri, a lakáspénz is megfelelően emelkedik.

A 16. és 17. § a mellékilletményeket megfelelően szabályozza.

A 18. §-hoz

A magasabb illetmények élvezetével egybekötött cím és jelleg adományozását ezeknek az állásoknak a tervbe vett átszervezése a jövőben feleslegessé teszi és helyt ad a természetes állapot érvényesülésének, hogy a címe a foglalkozást jelöli meg.

A 19. §-hoz

A 19. § a többi állami tisztviselőt is megillető jogot alkalmazza az ítélőbíróra és ügyészre, amely jog őket, amíg fizetési osztályba voltak sorozva, szintén megillette.

A 20-21. §-okhoz

A 20. § biztosítja az ítélőbirót és államügyészt, hogy illetményei a többi állami alkalmazott illetményeivel együtt, ezeknek emelése esetében, megfelelően emeltetni fognak, s így a megélhetési viszonyokkal mindig lépést fognak tartani.

A 21. § a jelenlegi állapotnak megfelelő szabályozása.

A 22. §-hoz

Az ítélőbírákat és ügyészeket általában a törvény életbelépésekor abba a fizetési csoportba kell sorozni, amelybe állásuk a 4. § szerint tartozik.

Azok, akik a törvény életbelépésekor a VI. fizetési osztályba tartozott állás címét és jellegét viselték és ennek kapcsán a megfelelő illetményeket élvezték, a második fizetési csoportba, azok pedig, akik az V. fizetési osztályba tartozott állás címét és jellegét viselték és annak megfelelő illetményeket élveztek, a harmadik fizetési csoportba kerülnek.

Azok, akik a törvény életbeléptetésekor ugyan az V. fizetési osztályba tartoztak, de állásuk a törvény 4. §-a szerint a negyedik fizetési csoportba tartozik, egyelőre a harmadik fizetési csoportba soroztatnak, de szükség esetében a negyedik fizetési csoportba nevezhetők ki. Ugyanez áll azokra is, akik a törvény életbelépésekor a negyedik fizetési osztályba tartoznak ugyan, de állásuk a törvény 4. §-a szerint a harmadik fizetési csoportba tartozik.

A 23-24. §-okhoz

A VIII. fizetési osztályba tartozó ítélőbírák és ügyészek között vannak olyanok, akik a VIII. fizetési osztályba jutásuk és az albírói, illetve alügyészi állásoknak VIII. fizetési osztályuk bírói és ügyészi állásokra való átszervezése előtt a IX. fizetési osztályban mint albírák, elügyészek, vagy igazságügyminiszteri fogalmazók, tehát nem mint jegyzők működtek. Nehogy ezek hátrányosabb helyzetbe kerüljenek a fentkörülírt minősgben töltött szolgálati idejük a VIII. fizetési osztályban töltött időhöz hozzászámíttatik.

A VII. fizetési osztályba sorozott ítélőbírákra és ügyészekre vonatkozó különleges rendelkezés azért szükséges, mert a javaslat, szakítva az eddigi rendszerrel, az első fokon működő bírák és tanácselnökök három fizetési osztályba (VIII., VII., VI.) tagozódását megszüntette és számukra két fizetési csoportot nyitott meg. A volt VIII. fizetési osztályú ítélőbírák és ügyészek mind az első fizetési csoport 1-3. fizetési fokozatába jutnak, a volt VI. fizetési osztályúak mind a 2-ik fizetési csoportba, a volt VII. fizetési osztályúakat tehát helyesen az első fizetési csoport negyedik és ennél magasabb fizetési fokozatába kellett sorozni. A VIII. és VII. fizetési osztáylban töltött idő egyszerű összegzése ugyanis éppen az érdemeseket fosztaná meg buzgó tevékenységüknek attól a jutalmától, amely a VII. fizetési osztályba történt kineveztetésükben rejlik.

A 25. §-hoz

A szabadalmi hivatal ítélőbírái és munkásbiztosítási felsőbíróság tagjai a többi ítélőbíróhoz hasonló működést fejtenek ki s így kívánatos, hogy e bírói hatóságok törvényes megszervezésekor az ott működő ítélőbírák illetményei a jelen javaslat elvei szerint szabályoztassanak.

A 26. §-hoz

Az ítélőbírák és ügyészek által élvezett átmeneti pótlék folytán a törvény visszaható erejéről rendelkezni nem szükséges.

Függelék

Mai állapot:

Lakáspénz Háborús Havi Bírói
Létszám Fizetés (átlag) drágasági külön átmeneti egyéb Összesen
segély pótlék
II. 1 16.000 4.500 4.800 3.600 1.800 - 9.000 39.700
III. 1 16.000 4.500 4.800 3.600 1.800 - 5.000 35.700
IV. 22 308.000 90.450 105.600 79.200 39.600 66.000 - 688.850
V. 150 1,702.000 455.700 540.000 270.000 450.000 - 4,137.7000
VI. 598 4,299.000 1,453.140 2,142.600 2,870.400 1,076.400 1,794.000 2.750 13,638.290
VII. 1.061 5,700.000 2,062.584 3,072.000 5,092.800 1,909.800 2,546.400 141.200 20,524.784
VIII. 1.348 5,358.400 2.129.840 3,496.400 6,470.400 2,426.400 3,235.200 175.200 23,291.840
Összesen 3.181 17,399.400 6,200.714 9,546.200 15,060.000 5,725.800 8,091.600 333.150 62,356.864

A tervbe vett státusrendezés esetén:

Lakáspénz Háborús Havi Bírói
Létszám Fizetés (átlag) drágasági külön átmeneti egyéb Összesen
segély pótlék
VI. 1 32.000 6.000 4.800 3.600 - - - 46.400
V. 1 28.000 5.250 4.800 3.600 - - - 41.650
216.000
IV. 23 308.000 94.950 110.400 82.800 - - - 812.150
484.000
III. 149 1,060.000 466.016 715.200 536.400 - - - 4,495.616
450.000
784.000
832.000
II. 598 2,565.000 1,484.756 2,870.400 2,152.800 - - 2.750 14,623.706
1,944.000
2,772.000
1,884.000
2,662.000 2,942.400
2,140.000 2,065.400
I. 2.409 4,130.800 4,759.398 1,259.900 5,059.200 - - 112.400 46,721.098
2,519.800 2,704.000
5,408.000 1,398.600
2,797.200
Összesen 3.181 33,016.800 6,816.370 14,075.900 12,716.400 - - 115.150 66,740.620
Eszerint költségtöbblet 4,383.756
illetőleg a létszám fölé helyezetteket is számításba véve kerekösszegben 5,000.000