(EGT-vonatkozású szöveg)
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre és különösen annak 114. cikkére,
tekintettel az Európai Bizottság javaslatára,
a jogalkotási aktus tervezete nemzeti parlamenteknek való megküldését követően,
tekintettel az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság véleményére * ,
tekintettel a Régiók Bizottságának véleményére * ,
rendes jogalkotási eljárás keretében * ,
mivel:
(1) A szállásadók által kínált rövid távú szálláshely-szolgáltatások évek óta léteznek az egyéb szálláshely-szolgáltatások, például a szállodák, turistaszállók vagy panziók alternatívájaként. A platformalapú gazdaság növekedésének eredményeként a rövid távú szálláshely-szolgáltatás volumene Unió-szerte jelentős mértékben bővül. Bár a rövid távú szálláshely-szolgáltatások számos lehetőséget teremtenek a vendégek, a szállásadók és a teljes turisztikai ökoszisztéma számára, gyors növekedésük aggályokat váltott ki és kihívásokat jelent különösen a helyi közösségek és a hatóságok körében, például azzal kapcsolatban, hogy e szolgáltatások hozzájárulnak a hosszú távú bérbeadásra szánt lakások rendelkezésre állásának csökkenéséhez, valamint a bérleti díjak és a lakásárak növekedéséhez. E rendelet az egyik fő kihívásra összpontosít, nevezetesen a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokra vonatkozó olyan megbízható információk hiányára, mint például a szállásadó kiléte vagy a kínált szolgáltatások helye és időtartama. Az ilyen információk hiánya megnehezíti a hatóságok számára a rövid távú szálláshely-szolgáltatások tényleges hatásának felmérését, továbbá a megfelelő és arányos szakpolitikai válaszok kidolgozását és érvényesítését.
(2) A nemzeti, regionális és helyi szintű hatóságok egyre több intézkedést hoznak annak érdekében, hogy információkat szerezzenek be a szállásadóktól és a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoktól, olyan módon, hogy nyilvántartási rendszereket és egyéb átláthatósági követelményeket írnak elő, többek között a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára. Az adat-előállításra és -megosztásra vonatkozó jogi kötelezettségek azonban a hatályuk és a gyakoriságuk, továbbá a vonatkozó eljárások tekintetében jelentősen eltérnek a tagállamokon belül és a tagállamok között. A rövid távú szálláshely-szolgáltatásokat közvetítő online platformok nagy többsége határokon átnyúlóan, sőt a teljes belső piacon nyújt szolgáltatásokat. Az eltérő átláthatósági és adatmegosztási követelmények akadályozzák a rövid távú szálláshely-szolgáltatásban rejlő lehetőségek teljeskörű kiaknázását, és hátrányosan érintik a belső piac megfelelő működését. Uniós szinten egységes és célzott szabályokat kell megállapítani annak biztosítása érdekében, hogy a belső piacon a rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtása - egy olyan kiegyensúlyozott turisztikai ökoszisztéma részeként, amely lehetőséget kínál a platformok számára, ugyanakkor a szakpolitikai célkitűzéseket is tiszteletben tartja - tisztességes, egyértelmű és átlátható legyen.
(3) E célból harmonizált szabályokat kell megállapítani a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokkal összefüggő adatok előállítására és megosztására vonatkozóan, hogy javuljon a hatóságoknak a rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos adatokhoz való hozzáférése és ezen adatok minősége, ez pedig lehetővé teszi majd a hatóságok számára, hogy az ilyen szolgáltatásokra vonatkozó szakpolitikákat eredményes és arányos módon alakítsák ki és hajtsák végre.
(4) Szabályokat kell megállapítani a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokon keresztül nyújtott rövid távú szálláshely-szolgáltatásokra vonatkozó átláthatósági követelmények harmonizálására azokban az esetekben, amikor a tagállamok ilyen átláthatósági követelmények előírása mellett döntenek. Ennek megfelelően harmonizált szabályokat kell megállapítani a nyilvántartási rendszerekre és a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokra vonatkozó adatmegosztási követelményekre vonatkozóan, amennyiben a tagállamok ilyen rendszerek vagy követelmények bevezetése mellett döntenek. Az eredményes harmonizáció elérése és az említett szabályok egységes alkalmazásának biztosítása érdekében a tagállamok nem állapíthatnak meg az e rendeletben meghatározott konkrét rendszeren kívül jogi szabályokat a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok adataihoz való hozzáférésre vonatkozóan. Ennek célja egyrészt annak biztosítása, hogy a tagállamok ne úgy szabályozzák az adatmegosztásra irányuló igényléseket, hogy nem hozzák létre a szükséges nyilvántartási rendszereket, adatbázisokat és egységes digitális belépési pontokat, másrészt pedig, hogy megkönnyítse a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok általi arányos, a magánélet védelmét tiszteletben tartó és biztonságos adatmegosztást a belső piacon. Ez a rendelet nem érinti a tagállamok azon hatáskörét, hogy a szállásadók által nyújtott, rövid távú szálláshely-szolgáltatással kapcsolatos piacra jutási követelményeket fogadjanak el és tartsanak fenn - az egészségügyi és biztonsági követelményeket, minőségi minimumelőírásokat vagy mennyiségi korlátozásokat is beleértve -, feltéve, hogy ezek a követelmények a közérdekű célok védelme érdekében szükségesek és arányosak az Európai Unió működéséről szóló szerződés és a 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv * rendelkezéseivel összhangban. A rövid távú szálláshely-szolgáltatások összefüggésében az Európai Unió Bírósága (a továbbiakban: a Bíróság) közérdeken alapuló kényszerítő indoknak minősítette a bérbeadásra szánt lakások hiánya elleni küzdelmet, amely indokolja a megkülönböztetéstől mentes és a kitűzött céllal arányos intézkedések elfogadását. Az egységesen megbízható adatok rendelkezésre állása várhatóan támogatja a tagállamok arra irányuló erőfeszítéseit, hogy az uniós joggal összhangban álló szakpolitikákat és szabályozásokat dolgozzanak ki. Valójában, amint azt a Bíróság ítélkezési gyakorlata is egyértelművé tette, a tagállamoknak adatok és bizonyítékok alapján kell megindokolniuk a szállásadók piacra jutásának esetleges korlátozását.
(5) E rendeletnek nem célja a vám-, illetve adószabályoknak való megfelelés biztosítása, és nem érinti a tagállamok bűncselekményekkel kapcsolatos hatásköreit. Ennek megfelelően nem érinti a tagállamoknak vagy az Uniónak az említett területeken fennálló hatáskörét, illetve az ilyen hatáskör alapján az említett területeken az adatokhoz való hozzáférésre, vagy az adatok megosztására vagy azok felhasználására vonatkozóan elfogadott uniós vagy nemzeti jogi eszközöket. Ezért az e rendelet alapján kezelt személyes adatok bűnüldözési, vagy adó- és vámügyi célokra történő esetleges jövőbeli felhasználását az uniós és a nemzeti joggal összhangban kell végezni.
(6) Ezt a rendeletet a bútorozott szálláshelyek díjazás ellenében történő, rövid távú bérbeadásából álló, hivatásszerűen vagy nem hivatásszerűen nyújtott, a nemzeti jogban pontosabban meghatározott szolgáltatásokra kell alkalmazni. Tekintettel arra, hogy a tagállamok különböző megközelítéseket követnek, a rövid távú szálláshely-szolgáltatás vonatkozhat például a szállásadó elsődleges vagy másodlagos lakóhelyének egy helyiségére, vagy évente korlátozott számú napra bérbe adott, szárazföldön vagy vízen található teljes lakóegységre, vagy a szállásadó által befektetésként, rövid távú kiadás céljából vásárolt egy vagy több ingatlanra, amelyet az év során jellemzően egy évnél rövidebb időre ad bérbe. A bútorozott szálláshelyek tartósabb, jellemzően egy évig vagy annál hosszabb ideig történő rendelkezésre bocsátása nem tekinthető rövid távon nyújtott szolgáltatásnak. A rövid távú szálláshely-szolgáltatások nem korlátozódhatnak a kizárólag turisztikai vagy szabadidős célokra bérbe adott szálláshelyekre, hanem az egyéb, például üzleti vagy tanulmányi célú rövid távú tartózkodásokat is magukban kell foglalniuk.
(7) Az e rendeletben megállapított szabályok nem alkalmazandók a szállodákra és egyéb hasonló turisztikai szálláshelyekre, beleértve az üdülőszállodákat, apartmanházakat, turistaszállókat és moteleket, mivel az említett szálláshelyekre vonatkozó adatok már rendszerint rendelkezésre állnak és jól dokumentáltak. A kempingekben, vagy a lakóautóparkokban és lakókocsiparkokban biztosított szálláshelyeknek, mint például a sátraknak, lakókocsiknak vagy lakóautóknak ugyanúgy nem kell az említett szabályok hatálya alá tartozniuk, mivel az ilyen szálláshelyek általában erre a célra kijelölt területeken, például kempingekben vagy lakókocsiparkokban találhatók, és nem gyakorolnak a lakóépületekre a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokhoz hasonló hatást.
(8) Az e rendeletben megállapított szabályokat az (EU) 2022/2065 európai parlamenti és tanácsi rendelet * 3. cikkének i) pontja értelmében vett azon online platformokra kell alkalmazni, amelyek lehetővé teszik a vendégek számára, hogy rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtására irányuló távollevők közötti szerződéseket kössenek a szállásadókkal. Ezért ki kell zárni e rendelet hatálya alól a szállásadókat a vendégekkel összekötő azon weboldalakat, illetve egyéb elektronikus eszközöket, amelyek a közvetlen ügyletek megkötésében semmilyen további szerepet nem játszanak. A rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtását térítésmenetesen közvetítő online platformoknak, például a lakáscserét közvetítő online platformoknak, nem kell e szabályok hatálya alá tartoznia, kivéve, ha egyedi kialakításuknál fogva a gazdasági ellentételezés bármely formáját magában foglaló díjazás kapcsolódik hozzájuk.
(9) A regisztrációs eljárások lehetővé teszik az illetékes hatóságok számára, hogy a rövid távú szálláshely-szolgáltatással összefüggésben információkat gyűjtsenek a szállásadókról és a szálláshelyekről. A regisztrációs számnak - amely a bérelt szálláshely egyedi azonosítója -, biztosítania kell, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok által gyűjtött és megosztott adatokat megfelelően hozzá lehessen rendelni a szállásadókhoz és a szálláshelyekhez. Ennek a regisztrációs számnak egy nyilvános és könnyen hozzáférhető nyilvántartásba kell bekerülnie, és a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy ez a regisztrációs szám ne tartalmazzon személyes adatot. Ennélfogva azon tagállam illetékes hatóságainak kell létrehozniuk, illetve fenntartaniuk a szállásadókra és a szálláshelyeikre vonatkozó regisztrációs eljárásokat, amelyek adattovábbítási kötelezettséget írtak elő a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára. Az olyan helyzetek elkerülése érdekében, hogy egy adott szálláshely egy hirdetésre egynél több regisztrációs számot kapjon, minden egyes szálláshelynek csak egyetlen - nemzeti, regionális vagy helyi szintű - regisztrációs eljárás hatálya alá szabad tartoznia egy adott tagállamban. Az e rendelet alapján megállapított nyilvántartásba vételi kötelezettségek nem sérthetik az uniós vagy nemzeti jogból eredő, az adózás, a népszámlálás és a statisztikai adatgyűjtés alapján felmerülő egyéb lehetséges tájékoztatási kötelezettségeket.
(10) Annak érdekében, hogy az illetékes hatóságok anélkül jussanak hozzá a számukra szükséges információkhoz és adatokhoz, hogy aránytalan terheket rónának rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokra és a szállásadókra, olyan közös megközelítést kell kialakítani a tagállamokon belüli regisztrációs eljárásokra vonatkozóan, amely a szálláshely és a szállásadó pontos azonosítását lehetővé tevő alapvető információkra korlátozódik. E célból a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a szállásadók és a szálláshelyek az összes vonatkozó információ és dokumentum benyújtását követően regisztrációs számot kapjanak. Lehetővé kell tenni a szállásadók számára, hogy az említett regisztrációs eljárások lefolytatása érdekében a 910/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet * szerint bejelentett elektronikus azonosító rendszer keretében kibocsátott elektronikus azonosító eszközök használatával azonosítsák és hitelesítsék magukat. A nyilvántartást lehetőség szerint ingyenesen, vagy észszerű és arányos, az adott adminisztratív eljárás költségeit nem meghaladó költségek ellenében kell biztosítani. Biztosítani kell továbbá, hogy a szállásadók digitálisan nyújthassák be az összes szükséges dokumentumot. Továbbra is rendelkezésre kell állnia azonban egy offline szolgáltatásnak a digitálisan kevésbé képzett vagy kevesebb digitális eszközzel rendelkező felhasználók, különösen az idősek igényeinek kielégítésére.
(11) A szállásadóknak saját magukra, valamint a rövid távú szálláshely-szolgáltatás keretében általuk kínált szálláshelyekre vonatkozó információkat, továbbá egyéb, ahhoz szükséges információkat kell megadniuk, hogy az illetékes hatóságok ismerjék a szállásadó kilétét és elérhetőségeit, valamint a szálláshely pontos címét, típusát (pl. ház, lakás, szoba, közös helyiség vagy egyéb releváns kategória a nemzeti jog által meghatározottak szerint), valamint jellemzőit. A szálláshely pontos azonosítása érdekében a szállásadótól konkrét információkat kell kérni, például a lakás és a postaláda számát, azt, hogy a szálláshely hányadik emeleten található, illetve a helyrajzi számot. A szállásadót adott esetben annak feltüntetésére is fel lehet kérni, hogy megszerezte-e a szolgáltatásnyújtásra vonatkozó, a 2006/123/EK irányelvben említett engedélyt az érintett hatóságoktól, feltéve, hogy ez az engedélyezési követelmény összhangban van az uniós joggal. Az engedélyezési rendszer alkalmazandóságára, a szállásadónak az érintett engedélyezési rendszer tekintetében fennálló jogaira és különösen a vita esetén rendelkezésre álló jogorvoslatra vonatkozó információkat a 2006/123/EK irányelv rendelkezéseinek megfelelően könnyen hozzáférhetővé kell tenni a szállásadók számára. Ez a rendelet nem érinti az esetlegesen külön alkalmazandó és a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokat érintő piacra jutási követelményeket. A regisztrációs szám automatikus kibocsátása nem érinti annak az illetékes hatóságok általi értékelését, hogy a szállásadó megfelel-e az uniós joggal összhangban álló piacra jutási követelményeknek. A szálláshely jellemzőinek leírásában fel kell tüntetni, hogy a szálláshelyet részben vagy egészében kínálják-e, és hogy a szállásadó a szálláshelyet elsődleges vagy másodlagos lakóhelyként lakhatási célokra vagy más célokra használja-e. A szállásadóknak arról is tájékoztatást kell adniuk, hogy a szálláshely ággyal rendelkezik és hány vendég befogadására alkalmas.
(12) Lehetővé kell tenni a tagállamok számára, hogy olyan további információk és dokumentumok benyújtását írják elő a szállásadók számára, amelyek igazolják a nemzeti jogban megállapított követelményeknek - például az egészségügyi és biztonsági, valamint a fogyasztóvédelmi követelményeknek - való megfelelést. A tagállamok előírhatják a szállásadók számára, hogy adjanak meg információkat a rövid távú szálláshely-szolgáltatás keretében kínált szálláshelyeknek a nemzeti, regionális vagy helyi akadálymentességi követelmények tekintetében a fogyatékossággal élő személyek vonatkozásában fennálló akadálymentességére vonatkozóan, különösen az egyenlő hozzáférés és az inkluzivitás biztosítása érdekében, amelyek elengedhetetlenek a fogyatékossággal élő személyek önálló életvitelének és az élet valamennyi területén történő teljeskörű részvételének biztosításához. Lehetővé kell tenni a tagállamok számára, hogy biztosíthassák a szállásadók számára annak e lehetőségét, hogy nyilatkozzanak arról, hogy díjazás ellenében nyújtanak-e további szolgáltatásokat. A követelményeknek azonban meg kell felelniük a megkülönböztetésmentesség és az arányosság elvének - azaz egy jogszerű szabályozási cél eléréséhez megfelelőnek és szükségesnek kell lenniük -, továbbá az Európai Unió működéséről szóló szerződésnek és a 2006/123/EK irányelvnek. A további információk és dokumentumok benyújtására vonatkozó kötelezettség nem használható az engedélyezési rendszerekre vonatkozó, a 2006/123/EK irányelv szerinti szabályok kijátszására. A tagállamok számára továbbá lehetőséget kell biztosítani arra, hogy az uniós jognak megfelelő adatszolgáltatási követelményeket határozzanak meg a szállásadók számára az e rendelet hatálya alá nem tartozó témákkal, például a nem fizetett tartózkodásokkal kapcsolatban, beleértve azokat az eseteket is, amikor az elszállásolás kiszolgáltatott személyekre, például menekültekre vagy átmeneti védelemben részesülő személyekre vonatkozik.
(13) Amennyiben a szállásadók által a regisztrációs eljárás keretében szolgáltatott információk és dokumentumok korlátozott ideig érvényesek - például személyazonosító okmány, vagy tűzvédelmi vagy egyéb biztonsági tanúsítvány esetében -, lehetővé kell tenni, hogy a szállásadók naprakésszé tehessék az információkat vagy a dokumentumokat. Amennyiben a szállásadó nem nyújtja be a naprakész információkat és dokumentumokat, az illetékes hatóságoknak hatáskörrel kell rendelkezniük arra, hogy a naprakész információk vagy dokumentumok benyújtásáig felfüggesszék a regisztrációs szám érvényességét. A szállásadó által benyújtott információkat és dokumentumokat a regisztrációs szám érvényességének teljes időtartama alatt és a szállásadónak a szálláshely nyilvántartásból való törlésére irányuló kérelmét követő legfeljebb 18 hónapig kell megőrizni annak érdekében, hogy az illetékes hatóságok még a szálláshely nyilvántartásból való törlését követően is eredményesen elvégezhessék a vonatkozó ellenőrzéseket, kivéve, ha az információk vagy a dokumentumok a jog által megkövetelt egyéb célokra - például folyamatban levő bírósági eljáráshoz - szükségesek, és ha az (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelettel * összhangban álló az adatvédelmi garanciák teljesülnek.
(14) A szállásadók által a regisztrációs eljárás keretében benyújtott információkat és dokumentumokat az illetékes hatóságoknak csak a regisztrációs szám kiadása után kell ellenőrizniük. Helyénvaló lehetővé tenni a szállásadók számára, hogy az illetékes hatóságok által meghatározandó észszerű határidőn belül helyesbíthessék azokat a benyújtott információkat és dokumentumokat, amelyeket az illetékes hatóság hiányosnak vagy pontatlannak tart. Az illetékes hatóságnak hatáskörrel kell rendelkeznie arra, hogy felfüggessze a regisztrációs szám érvényességét, ha megállapítja, hogy nyilvánvaló és súlyos kétségek merülnek fel a szállásadó által szolgáltatott információk vagy dokumentumok hitelességét és érvényességét illetően. Ezekben az esetekben az illetékes hatóságoknak tájékoztatniuk kell a szállásadókat a regisztrációs szám érvényességének felfüggesztésére irányuló szándékukról és az ilyen felfüggesztés okairól. Arra is lehetőséget kell biztosítani az illetékes hatóságok számára, hogy amennyiben a szállásadó szándékos kötelezettségszegést vagy súlyos gondatlanságot elkövetve elmulasztotta a kért információk helyesbítését, vagy nem hiteles vagy nem érvényes információkat szolgáltatott, visszavonják a regisztrációs számot vagy további intézkedéséket hozzanak, például a nemzeti jogban meghatározottak szerint megakadályozzák egy szálláshely kereskedelmi hasznosítását. A szállásadók számára lehetőséget kell biztosítani arra, hogy meghallgassák őket, továbbá, hogy észszerű határidőn belül helyesbíthessék a benyújtott információkat és dokumentumokat. A regisztrációs szám érvényességének felfüggesztése vagy visszavonása esetén az illetékes hatóságoknak hatáskörrel kell rendelkezniük olyan végzés kibocsátására, amelyben előírják a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára, hogy indokolatlan késedelem nélkül távolítsák el az adott szálláshelyre vonatkozó hirdetést, vagy szüntessék meg az ahhoz való hozzáférést. Ezeknek a végzéseknek tartalmazniuk kell a hirdetés azonosításához szükséges valamennyi információt, többek között az egyes hirdetések saját egységes forrás-helymeghatározóját (a továbbiakban: URL).
(15) Regisztrációs eljárás alkalmazása esetén elő kell írni a szállásadók számára, hogy bocsássák a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok rendelkezésére a regisztrációs számaikat, tüntessenek fel minden egyes regisztrációs számot minden egyes megfelelő hirdetésnél, továbbá hogy bocsássák a vendégek rendelkezésére a szálláshely regisztrációs számát. A tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy regisztrációs eljárás alkalmazása esetén a nemzeti jog lehetővé tegye az illetékes hatóságok számára, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokat arra kötelezhessék, hogy további információkat nyújtsanak egy adott szálláshelyről, és hogy távolítsák el az olyan szálláshelyekre vonatkozó hirdetéseket, amelyeket regisztrációs szám nélkül vagy érvénytelen regisztrációs számmal kínálnak, vagy amelyek esetében visszaélnek a regisztrációs számmal. A regisztrációs számmal való visszaélés alatt egy regisztrációs szám nem megfelelő felhasználása értendő, például egyetlen szám használata több mint egy szálláshely tekintetében.
(16) Jelenleg a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok jelentik a rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtásának fő csatornáját, és biztosítani kell a biztonságos, kiszámítható és megbízható online környezetet, továbbá a fogyasztók védelme, a tisztességes verseny biztosítása, valamint adott esetben a kapcsolódó csalások elleni küzdelem érdekében hozzá kell járulni az ilyen szolgáltatások illegális felkínálásának megelőzéséhez. Az (EU) 2022/2065 rendelet 31. cikke bizonyos, a kellő gondosságra vonatkozó követelményeket állapít meg azon online platformokat üzemeltető szolgáltatók számára, amelyek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók távollevők közötti szerződéseket kössenek a kereskedőkkel. Ezek a követelmények a kereskedőnek minősülő szállásadók által kínált rövid távú szálláshely-szolgáltatások tekintetében alkalmazandók a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokra. A rövid távú szálláshely-szolgáltatás ágazatát azonban az jellemzi, hogy a szállásadók gyakran magánszemélyek, akik alkalmi, személyközi alapon nyújtanak rövid távú szálláshely-szolgáltatást, és nem feltétlenül felelnek meg az uniós jog szerinti „kereskedőnek” való minősítés feltételeinek. Ezért az (EU) 2022/2065 rendelet 31. cikke szerinti „beépített megfelelés a kialakítás által” fogalommal és annak célkitűzésével összhangban, valamint annak érdekében, hogy az illetékes hatóságok ellenőrizhessék, hogy teljesülnek-e az alkalmazandó nyilvántartásba vételi kötelezettségek, helyénvaló a rövid távú szálláshely-szolgáltatások összefüggésében egyedi feltételeket alkalmazni a kialakítás általi beépített megfelelésre, azokat a szolgáltatásokat is beleértve, amelyeket az uniós jog értelmében kereskedőnek nem minősülő szállásadók kínálnak. A rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoknak biztosítaniuk kell, hogy regisztrációs szám megadása nélkül ne lehessen szolgáltatást kínálni olyan esetekben, amikor a szállásadó nyilatkozik arról, hogy rendelkeznie kell ilyen regisztrációs számmal, továbbá, hogy feltüntessék a regisztrációs számot, amennyiben megadták azt. Ez nem jelentheti azt, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoknak kötelező lenne általánosságban nyomon követniük a szállásadók által a platformjukon keresztül kínált szolgáltatásokat, sem pedig azt, hogy olyan általános tényfeltáró kötelezettségük lenne, amelynek célja a regisztrációs szám pontosságának ellenőrzése a rövid távú szálláshely-szolgáltatásra vonatkozó ajánlat közzététele előtt. Ezzel összefüggésben, figyelembe véve, hogy adott esetben a szállásadónak még azelőtt eleget kell tennie a nyilvántartásba vételi kötelezettségeknek, hogy a szálláshelyet rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokon felkínálná, valamint az e rendeletben az olyan hirdetések elkerülése érdekében meghatározott keret kiegészítése céljából, amelyek nem egyeztethetők össze az alkalmazandó uniós és nemzeti joggal, helyénvaló bizonyos további követelményeket alkalmazni a rövid távú szálláshely-szolgáltatások ösz-szefüggésében. A rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoknak a szállásadók arra vonatkozó saját nyilatkozatának kézhezvételét követően, hogy a rövid távú szálláshely-szolgáltatásra kínált szálláshely olyan területen található-e, ahol regisztrációs eljárást vezettek be vagy alkalmaznak, és még mielőtt megengednék a szállásadónak a szolgáltatásai használatát, minden tőlük telhetőt meg kell tenniük annak érdekében, hogy a tagállamok és az egységes digitális belépési pontok által rendelkezésre bocsátott jegyzékek útján ellenőrizzék, hogy a saját nyilatkozat - amelynek pontosságáért e rendelet alkalmazásában a szállásadó felel - teljes-e, feltéve, hogy az értékelést el lehet végezni arányos módon, automatizált eszközök használatával.
(17) Lehetővé kell tenni azon tagállamok illetékes hatóságai számára, amelyek a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára kötelezővé tették a szállásadók tevékenységeiről szóló adattovábbítást, és amelyekben nyilvántartási rendszer van érvényben, hogy rendszeres időközönként tevékenységi adatokat szerezhessenek be a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoktól. A megszerezhető adattípusokoknak teljeskörűen harmonizáltaknak kell lenniük és információt kell tartalmazniuk a következőkről: azon éjszakák száma, amelyekre a nyilvántartásba vett szálláshelyet kiadták, azon vendégek éjszakánkénti száma, akik számára a szálláshelyet kiadták, a vendégek lakóhelye szerinti ország - figyelembe véve az eredeti foglalás esetleges módosításait -, a szálláshely pontos címe, a regisztrációs szám és a szálláshely hirdetésének URL-je, a szállásadó azonosításának lehetővé tétele érdekében. A tevékenységi adatok, a regisztrációs szám és a szálláshely hirdetésének URL-je megadására vonatkozó kötelezettség csak azon rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokra vonatkozik, amelyek ténylegesen segítettek a szállásadók és a vendégek közötti közvetlen tranzakciók megkötésében, mivel csak ezen platformok vannak olyan helyzetben, hogy össze tudják gyűjteni az olyan adatokat, mint például azon éjszakák száma, amelyekre a szálláshelyet kiadták, valamint azon vendégek éjszakánkénti száma, akiknek a szálláshelyet kiadták. Az adatoknak a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok általi továbbítását érintő technikai probléma esetén az illetékes hatóságnak jogosultnak kell lennie arra, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformot a birtokában lévő adatok újbóli benyújtására kérje. Amennyiben az uniós jog másként nem rendelkezik, a tagállamok nem tarthatnak fenn vagy vezethetnek be olyan, az e rendeletben meghatározottaktól eltérő intézkedéseket, amelyek előírják a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára, hogy a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatókról és tevékenységeikről jelentést tegyenek. Az említett információknak a referenciaidőszakbeli tényleges helyzetet kell tükrözniük, figyelembe véve az eredeti foglalás esetleges módosításait is. Amennyiben egy szálláshelyet több különböző, rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokon is felkínálnak, csak azon rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformot kell az előbbiekben felsorolt információk közlésére kötelezni, amelyen a szállásadó megkötötte a szerződést, hogy elkerülhető legyen a különböző rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokról származó ugyanazon információk többszöri továbbítása. Az (EU) 2022/2065 rendeletben meghatározott felelősség alóli mentesség sérelme nélkül, a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoknak biztosítaniuk kell, hogy az e rendelet alapján az illetékes hatóságoknak továbbított adatkészletek teljesek és pontosak legyenek. Ennek során a szállásadó által akkor nyújtott információkra kell támaszkodniuk, amikor az említett rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokon felkínálta a szálláshelyet. Bár alapvető fontosságú annak biztosítása, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok úgy alakítsák ki interfészeiket, hogy megkönnyítsék az információk benyújtását annak biztosítása érdekében, hogy a szállásadók a hirdetést megelőzően minden releváns információt rendelkezésre bocsáthassanak, ezzel párhuzamosan változatlanul a szállásadók felelőssége biztosítani, hogy tevékenységük megfeleljen az alkalmazandó szabályoknak.
(18) Annak érdekében, hogy a személyes adatok kezelése megfelelő és releváns legyen, továbbá a személyes adatok kezelésének céljai szempontjából szükséges mértékre korlátozódjon, a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok - az (EU) 2016/679 rendelettel összhangban - nem kötelezhetők arra, hogy további információkat szolgáltassanak a szállásadók személyazonosságára és a szálláshelyekre vonatkozóan, mivel az ilyen információkat az illetékes hatóságok a szállásadókra vonatkozó regisztrációs eljárások keretében már gyűjtik.
(19) A 2003/361/EK bizottsági ajánlás * értelmében kis- vagy mikrovállalkozásnak minősülő, rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoktól nem várható el, hogy gépek közötti adatmegosztási célú kommunikációs eszközöket használjanak, feltéve, hogy az előző negyedév tekintetében havi átlagban nem érik el a legalább 4 250 hirdetést az Unióban. Az, hogy az ilyen rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok lehetőséget kapnak arra, hogy manuális eszközöket használjanak az adatoknak az egységes digitális belépési ponttal való megosztására, csökkenti a megfelelésből eredő terheiket, és figyelembe veszi pénzügyi és technikai erőforrásaikat, miközben továbbra is biztosítja, hogy az illetékes hatóságok hozzájussanak a releváns adatokhoz. Az a feltételezés, hogy a 2003/361/EK ajánlás értelmében kis- vagy mikrovállalkozásnak minősülő és az említett küszöbértéket elérő vagy meghaladó, rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoknak már rendelkezniük kell olyan rendszerekkel, amelyek lehetővé teszik a gépek közötti adatátviteli követelményeknek való megfelelést.
(20) A rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára elő kell írni, hogy teljesítsék az általuk közvetített rövid távú szálláshely-szolgáltatásokra vonatkozó jelentéstételi kötelezettségeket az olyan területen található szálláshelyek esetében, ahol regisztrációs eljárást vezettek be, feltéve, hogy a tagállam létrehozta az egységes digitális belépési pontot. Az említett információk gyűjtésére és megosztására azért van szükség, hogy az illetékes hatóságok nyomon követhessék a szállásadókra vonatkozó regisztrációs eljárásoknak való megfelelést, és hogy a tagállamok a rövid távú szálláshely-szolgáltatások területére vonatkozóan megfelelő és arányos szakpolitikákat dolgozhassanak ki és érvényesíthessenek.
(21) Annak elkerülése érdekében, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok eltérő technikai követelményekkel és a tagállamokon belüli adatmegosztáshoz különböző hozzáférési pontokkal szembesüljenek, létre kell hozni egy nemzeti egységes digitális belépési pontot, amely kapuként szolgál az adatoknak a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok és az illetékes hatóságok közötti elektronikus továbbításához, biztosítva az időszerű, megbízható és hatékony adatmegosztási folyamatokat.
(22) Az egységes digitális belépési pontoknak elő kell segíteniük, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok - az adattovábbítással kapcsolatos hibák és következetlenségek csökkentése és a megfeleléssel összefüggő terhek enyhítése érdekében - szúrópróbaszerűen ellenőrizzék a regisztrációs szám érvényességét vagy a saját nyilatkozatok pontosságát. Az egységes digitális belépési pontnak - anélkül, hogy ténylegesen tárolnia kellene a regisztrációs számot - lehetővé kell tennie szúrópróbaszerű ellenőrzések elvégzését, akár automatikusan, olyan alkalmazásprogramozási felület segítségével, amely lehetővé teszi valamely regisztrációs számnak a tagállami egyedi regisztrációs eljárások nyilvántartásába bevitt adatok alapján történő ellenőrzését, akár manuálisan. Különösen abban az esetben, ha egy tagállam hozzáférést biztosít egy olyan központosított, ingyenes rendszerhez, amely lehetővé teszi a regisztrációs eljárás hatálya alá tartozó területeknek vagy a regisztrációs számok érvényességének az automatizált ellenőrzését, vélelmezhető, hogy az ilyen funkcióknak az értékelések és az utólagos ellenőrzések céljából történő, önkéntes alapon valamennyi hirdetésre kiterjesztett rendszeres összekapcsolásával és használatával a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platform eleget tesz azon kötelezettségének, hogy e rendelet értelmében értékeléseket és szúrópróbaszerű ellenőrzéseket végezzen. Lehetővé kell tenni a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára, hogy az egységes digitális belépési ponton keresztül további ellenőrzéseket végezhessenek. A tagállamoknak a már rendelkezésükre álló eszközök felhasználásával továbbra is ki kell kényszeríteniük a nyilvántartásba vételi kötelezettségek teljesítését. Azok a tagállamok, amelyek még nem vezettek be regisztrációs eljárást, és/vagy nem írták elő a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára, hogy e rendelet hatálybalépésétől kezdve adatokat továbbítsanak az illetékes hatóságoknak, ezt későbbre halaszthatják, feltéve, hogy e rendelettel összhangban egységes digitális belépési pontot hoznak létre.
(23) Az adatcserét elősegítő műszaki megoldások végrehajtásához szükséges egységes feltételek biztosítása és a nemzeti egységes digitális belépési pontok interoperabilitásának előmozdítása érdekében a Bizottságra végrehajtási hatásköröket kell ruházni, hogy szükség esetén meghatározza az alkalmazandó szabványokat és interoperabilitási követelményeket. Ezeket a végrehajtási hatásköröket a 182/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek * megfelelően kell gyakorolni. Különösen fontos, hogy a Bizottság az előkészítő munkája során az egységes digitális belépési pontokkal foglalkozó koordinációs csoport keretében végzett munka részeként adott esetben megfelelő konzultációkat folytasson konkrét kérdésekről.
(24) Az adatmegosztás szemantikai és technikai akadályainak felszámolása, valamint a hatékonyabb és eredményesebb adminisztratív eljárások biztosítása érdekében biztosítani kell a tagállamok különböző nyilvántartásainak ösz-szehangolását, valamint az e nyilvántartások és az egységes digitális belépési pont közötti interoperabilitást. Az egységes digitális belépési pontok nemzeti szintű létrehozásáért felelős szervezeteknek és a Bizottságnak elő kell segíteniük a nemzeti szintű végrehajtást és a tagállamok közötti együttműködést.
(25) Arányos, korlátozott és kiszámítható uniós szintű keretre van szükség a tevékenységi adatok és a regisztrációs számok átlátható megosztásához, az (EU) 2016/679 rendelet követelményeinek megfelelően. Ennek elérése érdekében a tagállamoknak jegyzéket kell készíteniük azokról a nemzeti, regionális és helyi szintű illetékes hatóságokról, amelyek a területükön található szálláshelyekre vonatkozó tevékenységi adatok igénylése céljából regisztrációs eljárást alakítottak ki vagy tartanak fenn. Ezeket az adatokat kizárólag a regisztrációs eljárásoknak való megfelelés nyomon követése, vagy a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokhoz való hozzáférésre és azok nyújtására vonatkozó szabályok végrehajtásának és az e szabályoknak való megfelelés biztosításának a nyomon követése céljából szabad kezelni. Ez utóbbi esetben az ilyen adatkezelés csak akkor megengedett, ha az adott szabályok nem sértik a megkülönböztetés tilalmának és az arányosságnak az uniós jogban meghatározott elvét, és ha az ilyen szabályok megfelelnek az uniós jognak, beleértve a szolgáltatások szabad mozgására és a letelepedés szabadságára vonatkozó szabályokat, valamint a 2006/123/EK irányelvvel megállapított - a Bíróság értelmezése szerinti - szabályokat. Az adatvédelemre vonatkozó uniós jognak való megfelelés érdekében a rövid távú szálláshely--szolgáltatásokhoz való hozzáférésre és azok nyújtására vonatkozó szabályoknak az (EU) 2016/679 rendelettel összhangban meg kell határozniuk a releváns adatok kezelésének célját. A tevékenységi adatok - a személyes adatok kivételével - azon hatóságok számára is alapvető fontosságúak, amelyek a kiegyensúlyozott turisztikai ökoszisztéma előmozdítására irányuló erőfeszítések részeként ilyen szabályokat dolgoznak ki, beleértve a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokhoz való hozzáférésre és azok nyújtására vonatkozó hatékony és arányos szabályokat is. Mindazonáltal, bizonyos esetekben és annak érdekében, hogy a hatóságok hatékonyan tudják elvégezni feladataikat, amennyiben közérdekű célok - nevezetesen a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokhoz való hozzáférésre és azok nyújtására vonatkozó törvények, rendeletek vagy közigazgatási rendelkezések kidolgozására irányuló, tényeken alapuló értékelések lehetővé tétele - indokolják, helyénvaló e hatóságok rendelkezésére bocsátani a szállásadó által szolgáltatott bizonyos releváns információkat, amelyek személyes adatokat is tartalmazhatnak, feltéve, hogy megfelelő adatvédelmi garanciák érvényesülnek, és az (EU) 2016/679 rendelettel összhangban. A legfeljebb 18 hónapos megőrzési időszak lehetővé teszi az illetékes hatóságok számára, hogy eredményesen biztosítsák a szállásadókra vagy a bérelt szálláshelyekre vonatkozó szabályoknak és rendelkezéseknek való megfelelést, valamint a szakpolitikai fejlesztést, kivéve, ha a tevékenységi adatok jogszabályban meghatározott egyéb célokra, például folyamatban levő bírósági eljáráshoz szükségesek, és az (EU) 2016/679 rendelettel összhangban adatvédelmi garanciák érvényesülnek.
(26) A tevékenységi adatok a hivatalos statisztikák összeállításához is fontosak. Ezeket az adatokat - a regisztrációs eljárás keretében a szállásadók által a regisztrációs szám mellett szolgáltatott információkkal együtt - statisztikák ösz-szeállítása céljából havonta továbbítani kell a nemzeti és adott esetben a regionális statisztikai hivataloknak és az Eurostatnak, a turizmusra vonatkozó európai statisztikákról szóló 692/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben * meghatározott, a szálláshely-ágazatban működő más szolgáltatókra vonatkozó követelményekkel összhangban. A tagállamoknak ki kell jelölniük az adatok továbbításáért felelős nemzeti szervet. Az illetékes hatóságok számára lehetővé kell tenni azt is, hogy a tevékenységi adatokat - azon adatok kivételével, amelyek lehetővé tehetik az egyes szálláshelyek vagy szállásadók azonosítását, mint például a regisztrációs számok, a pontos címek és az URL-ek - megosszák szervezetekkel és személyekkel, amennyiben ez tudományos kutatási vagy elemzési tevékenységek végzéséhez, vagy új üzleti modellek és szolgáltatások létrehozásához szükséges. Ugyanezen feltételek mellett a tevékenységi adatok ágazati adattereken keresztül is rendelkezésre bocsáthatók, amennyiben léteznek ilyen adatterek.
(27) A tagállamoknak meg kell adniuk azokat a szükséges információkat, amelyek lehetővé teszik a hatóságok, a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok, a szállásadók és a polgárok számára, hogy megértsék a rövid távú szálláshely-szolgáltatásoknak a tagállam területükön történő nyújtására vonatkozó jogot, eljárásokat és követelményeket, beleértve a regisztrációs eljárásokat, valamint a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokhoz való hozzáférésre és azok nyújtására vonatkozó követelményeket.
(28) E rendelet végrehajtásának megkönnyítése érdekében minden tagállamnak ki kell jelölnie egy hatóságot, amely felelős e rendelet végrehajtásának nyomon követéséért. Az említett hatóságnak kétévente jelentést kell tennie a Bizottságnak.
(29) A tagállamoknak biztosítaniuk kell e rendelet hatékony érvényesítését. Az (EU) 2022/2065 rendelet érvényesítésével megbízott hatóságoknak biztosítaniuk kell, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokat üzemeltető szolgáltatók számára az e rendeletben a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok interfészének e rendelet szerinti kialakítása tekintetében a szállásadók regisztrációs számával kapcsolatban megállapított kötelezettségek az (EU) 2022/2065 rendelet IV. fejezetében meghatározott hatáskörökkel és eljárásokkal összhangban teljesüljenek. Ezért az (EU) 2022/2065 rendelettel összhangban az illetékes digitális szolgáltatási koordinátort, az egyéb illetékes hatóságokat vagy a Bizottságot fel kell hatalmazni arra, hogy az (EU) 2022/2065 rendelet IV. fejezetében meghatározott hatáskörmegosztással összhangban érvényesítsék az e rendeletben meghatározott, kialakítás általi beépített megfelelési kötelezettséget. Következésképpen a Bizottságot fel kell hatalmazni arra, hogy csak az (EU) 2022/2065 rendelet alapján kijelölt online óriásplatformok tekintetében közvetlen kényszerítő intézkedéseket fogadjon el.
(30) A tagállamoknak biztosítaniuk kell e rendelet eredményes érvényesítését a szúrópróbaszerű ellenőrzések eredményeinek az illetékes hatóságok általi ellenőrzése, a rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtására vonatkozó szabályokkal kapcsolatban a tagállamok által rendelkezésre bocsátandó információkra való hivatkozás megadásának kötelezettsége, valamint a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokra vonatkozó adatmegosztási kötelezettségek tekintetében. E kötelezettségek sajátos jellege miatt ezeket az egységes digitális belépési pont szerinti tagállam által kijelölt, az érintett szálláshely helye szerinti hatóságoknak kell betartatniuk. A tagállamoknak továbbá szabályokat kell megállapítaniuk az e rendelet említett rendelkezéseinek megsértése esetén a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokra alkalmazandó szankciókkal kapcsolatban, és biztosítaniuk kell, hogy ezeket a szankciókat a 2000/31/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel * összhangban hajtsák végre és jelentsék be. E szankcióknak hatékonyaknak, arányosaknak és visszatartó erejűeknek kell lenniük. E szankcióknak biztosítaniuk kell e rendelet hatékony érvényesítését, különösen az adatmegosztási kötelezettségek tekintetében.
(31) Annak érdekében, hogy a polgárok és a vállalkozások további szükségtelen adminisztratív terhek nélkül, közvetlenül élvezhessék a belső piac előnyeit, az egységes digitális kaput létrehozó (EU) 2018/1724 európai parlamenti és tanácsi rendelet * általános szabályokat állapít meg a belső piac működése szempontjából releváns információk, eljárások és segítségnyújtó szolgáltatások online nyújtására vonatkozóan. Az e rendelet hatálya alá tartozó adatközlési követelményeknek és eljárásoknak meg kell felelniük az (EU) 2018/1724 rendelet követelményeinek. Különösen, a szállásadók e rendeletben említett nyilvántartásba vételére és a regisztrációs számnak az e rendeletben említett kiadására vonatkozó eljárásokat fel kell venni az (EU) 2018/1724 rendelet II. mellékletébe, annak biztosítása érdekében, hogy bármely szállásadó igénybe vehesse a teljes mértékben online eljárásokat. Ezért az (EU) 2018/1724 rendeletet ennek megfelelően módosítani kell.
(32) Továbbá az egyszeri adatszolgáltatás elvével összhangban az egy vagy több tagállamban szálláshelyekkel rendelkező szállásadók számára lehetővé kell tenni az első nyilvántartásba vétel céljából általuk már benyújtott adatok és igazolások újra felhasználását, ezáltal csökkentve a szállásadók megfelelési terheit. Ez a funkció biztosítható az (EU) 2022/1463 bizottsági végrehajtási rendelettel * létrehozott, az egyszeri adatszolgáltatást támogató technikai rendszer infrastruktúrájának használatával.
(33) A Bizottságnak rendszeresen értékelnie kell ezt a rendeletet, és nyomon kell követnie, hogy milyen hatást gyakorol a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokon keresztül kínált, rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtására az Unióban. Ennek az értékelésnek ki kell terjednie a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokat üzemeltető szolgáltatókra, a rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtására vonatkozó adatok fokozott elérhetőségére és használhatóságára, az adatok szakpolitikai döntéshozatal és jogérvényesítés céljából történő elérhetőségének és felhasználhatóságának mértékére, valamint a rövid távú szálláshely-szolgáltatás nyújtására vonatkozó nemzeti, regionális és helyi szabályok tartalmára és arányosságára gyakorolt hatásokra. Az ágazatban zajló változások széles körű felmérése érdekében az értékelésben figyelembe kell venni a tagállamok és az érdekelt felek tapasztalatait, beleértve a határokon átnyúló együttműködés és a jogérvényesítési mechanizmusok hatékonyságát.
(34) E rendelet alkalmazását a hatálybalépéstől számított 24 hónappal el kell halasztani annak érdekében, hogy elegendő idő álljon a tagállamok rendelkezésére a regisztrációs eljárások bevezetésére, a meglévő regisztrációs eljárások e rendelethez való hozzáigazítására és az egységes digitális belépési pontok létrehozására, valamint arra, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok és a szállásadók alkalmazkodni tudjanak az új követelményekhez.
(35) mivel e rendelet célját, nevezetesen a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok által kínált szolgáltatásokkal összefüggésben a belső piac megfelelő működéséhez történő hozzájárulást a tagállamok nem tudják kielégítően megvalósítani, az Unió szintjén azonban terjedelme és hatása miatt e cél jobban megvalósítható, az Unió intézkedéseket hozhat a szubszidiaritásnak az Európai Unióról szóló szerződés 5. cikkében foglalt elvével összhangban. Az arányosságnak az említett cikkben foglalt elvével összhangban ez a rendelet nem lépi túl az e cél eléréséhez szükséges mértéket.
(36) A személyes adatok védelméhez való alapvető jogot különösen az (EU) 2016/679 rendelet biztosítja. Az említett rendelet állapítja meg a személyes adatok kezelésére vonatkozó alapvető szabályokat és követelményeket, ideértve azokat az eseteket is, amikor az adatkészletek személyes és nem személyes adatok kombinációját tartalmazzák, és az ilyen adatok elválaszthatatlanul összekapcsolódnak. Az e rendelet szerinti bármely személyesadat-kezelésnek meg kell felelnie az (EU) 2016/679 rendeletnek. Ezért az adatvédelmi felügyeleti hatóságok felelősek a személyes adatok e rendelettel összefüggésben végzett kezelésének felügyeletéért.
(37) Az európai adatvédelmi biztossal az (EU) 2018/1725 európai parlamenti és tanácsi rendelet * 42. cikkének (1) bekezdésével összhangban konzultációra került sor, és a biztos 2022. december 16-án véleményt * nyilvánított,
ELFOGADTA EZT A RENDELETET:
Ez a rendelet szabályokat állapít meg az illetékes hatóságok és a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokat üzemeltető szolgáltatók által végzett adatgyűjtésre vonatkozóan, valamint a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoktól az illetékes hatóságok felé irányuló, a szállásadók által a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokon keresztül kínált, rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos adatmegosztásra vonatkozóan.
(1) Ez a rendelet - letelepedési helyüktől függetlenül - azokra a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokat üzemeltető szolgáltatókra alkalmazandó, amelyek az Unióban rövid távú szálláshely-szolgáltatásokat nyújtó szállásadók részére kínálnak szolgáltatásokat, valamint a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokat nyújtó szállásadókra.
(2) Ez a rendelet nem érinti a következőket:
a) az olyan nemzeti, regionális vagy helyi szabályok, amelyek - az uniós joggal összhangban - a szállásadók által nyújtott rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtását vagy az azokhoz való hozzáférést szabályozzák, kivéve, ha e rendelet kifejezetten másként rendelkezik;
b) a területfejlesztést vagy földhasználatot, a területrendezést, az építési szabványokat, a lakhatást és az ingatlanbérleteket szabályozó nemzeti, regionális vagy helyi szabályok;
c) a bűncselekmények megelőzését, nyomozását, felderítését vagy a büntetőeljárás lefolytatását, vagy a büntetőjogi szankciók végrehajtását szabályozó uniós vagy nemzeti jog;
d) az adók, a vámok és az egyéb illetékek kezelését, beszedését, végrehajtását és az adótartozás behajtását szabályozó uniós vagy nemzeti jog;
e) az európai statisztikák vagy a tagállami hivatalos statisztikák fejlesztését, előállítását és közzétételét szabályozó uniós vagy nemzeti jog.
(3) Ezenkívül ez a rendelet nem érinti a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok által nyújtott szolgáltatások és a rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtásának egyéb vonatkozásait szabályozó egyéb uniós jogi aktusokban megállapított szabályokat, különösen a következőket:
a) az (EU) 2019/1150 európai parlamenti és tanácsi rendelet * ;
b) az (EU) 2022/2065 rendelet;
c) az (EU) 2022/1925 európai parlamenti és tanácsi rendelet * ;
d) a 2000/31/EK irányelv;
e) a 2006/123/EK irányelv;
f) az (EU) 2015/1535 európai parlamenti és tanácsi irányelv * ;
g) a 2010/24/EU tanácsi irányelv * ;
és h) a 2011/16/EU tanácsi irányelv * .
E rendelet alkalmazásában:
1. „szálláshely”: az Unióban található bútorozott szállás, amely rövid távú szálláshely-szolgáltatás tárgyát képezi; nem tartoznak bele az alábbiak:
a) szállodák és hasonló szállások, beleértve az üdülőszállodákat, az apartmanszállodákat és a moteleket, az 1893/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet * I. mellékletében foglalt NACE Rev. 2. osztályozás 55.1. alágazatában (szállodai szolgáltatás) meghatározottak szerint, valamint a turistaszállókat az 55.2. alágazatban (üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás) meghatározottak szerint;
b) kempingekben, a lakóautóparkokban és lakókocsiparkokban biztosított szálláshelyek, az 1893/2006/EK rendelet I. mellékletében foglalt NACE Rev. 2. osztályozás 55.3. alágazatában meghatározottak szerint;
2. „szállásadó”: az a természetes vagy jogi személy, aki vagy amely díjazás ellenében rövid távú szálláshely-szolgáltatást nyújt vagy kíván nyújtani, hivatásszerűen vagy nem hivatásszerűen, rendszeresen vagy eseti alapon, valamely rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformon keresztül;
3. „vendég”: a szálláshelyen elszállásolt természetes személy;
4. „rövid távú szálláshely-szolgáltatás”: egy szálláshelynek a nemzeti jog által részletesebben meghatározott, díjazás ellenében hivatásszerűen vagy nem hivatásszerűen, rendszeresen vagy eseti alapon történő rövid távú bérbeadása;
5. „rövid távú bérbeadással foglalkozó online platform”: az (EU) 2022/2065 rendelet 3. cikkének i) pontja értelmében vett online platform, amely lehetővé teszi a vendégek számára, hogy a szállásadókkal rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtására irányuló, távollevők közötti szerződéseket kössenek;
6. „rövid távú bérbeadással foglalkozó, kis- vagy mikrovállalkozásként működő online platform”: olyan rövid távú bérbeadással foglalkozó online platform, amely a 2003/361/EK ajánlás értelmében kis- vagy mikrovállalkozásnak minősül;
7. „regisztrációs szám”: az illetékes hatóság által kiadott egyedi azonosító, amely az adott tagállamban egy adott szálláshelyet azonosít;
8. „regisztrációs eljárás”: minden olyan eljárás, amelynek keretében a szállásadóknak konkrét információkat és dokumentumokat kell szolgáltatniuk az illetékes hatóságok részére annak érdekében, hogy regisztrációs számot kapjanak, amely lehetővé teszi számukra, hogy rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokon keresztül a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokat kínáljanak;
9. „engedélyezési rendszer”: a 2006/123/EK irányelv 4. cikkének 6. pontjában meghatározottak szerinti engedélyezési rendszer;
10. „hirdetés”: rövid távú szálláshely-szolgáltatások céljára kínált és valamely rövid távú bérbeadással foglalkozó online platform honlapján közzétett, szálláshelyre mutató hivatkozás;
11. „illetékes hatóság”: valamely tagállam olyan nemzeti, regionális vagy helyi hatósága, amely illetékességgel rendelkezik regisztrációs eljárások lefolytatására vagy érvényesítésére, vagy a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokra vonatkozó adatok gyűjtésére, vagy amely a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokhoz való hozzáférésre és azok nyújtására alkalmazandó tagállami szabályoknak való megfelelés biztosításáért felelős;
12. „tevékenységi adatok”: azon éjszakák száma, amelyekre az adott szálláshelyet bérbe vették, és azon vendégek száma - minden egyes vendég lakóhely szerinti országával együtt - éjszakánként, akiknek a szálláshelyet bérbe adták, a 692/2011/EU rendelettel összhangban;
13. „település”: az 1059/2003/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet * 4. cikkének értelmében vett helyi közigazgatási egység (LAU).
(1) A tagállamok által a területükön található szálláshelyekre vonatkozóan nemzeti, regionális vagy helyi szinten létrehozott regisztrációs eljárásoknak meg kell felelniük az ebben a fejezetben foglalt rendelkezéseknek.
(2) Az a tagállam, amely kötelezi a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokat, hogy e rendelettel összhangban adatokat továbbítsanak az illetékes hatóságoknak, regisztrációs eljárást vezet be vagy tart fenn a területének azon részein található szálláshelyekre vonatkozóan, ahol ez az adattovábbítási követelmény alkalmazandó.
(3) A tagállamok biztosítják, hogy:
a) a regisztrációs eljárások a szállásadók nyilatkozatai alapján működjenek;
b) a regisztrációs eljárásokat online nyújtsák, és azok lehetőség szerint ingyenesek legyenek, vagy észszerű és arányos költséggel járjanak, és lehetővé tegyék egy adott szálláshely regisztrációs számának - amely nem tartalmazhat személyes adatot - az 5. cikk (1) bekezdésében említett információk és adott esetben az 5. cikk (2) bekezdésében előírt igazoló dokumentumok szállásadó általi benyújtását követő automatikus és azonnali kiadását;
c) a regisztrációs eljárások tekintetében a tagállamban hatékony jogorvoslati mechanizmusok álljanak rendelkezésre;
d) egy adott szálláshely ne tartozzon egynél több regisztrációs eljárás hatálya alá;
e) rendelkezésre álljanak olyan technikai eszközök, amelyek lehetővé teszik a szállásadók számára az információk és a dokumentumok naprakésszé tételét;
f) rendelkezésre álljanak a regisztrációs számok érvényességének ellenőrzésére szolgáló technikai eszközök;
g) rendelkezésre álljanak olyan technikai eszközök, amelyek lehetővé teszik a szállásadó számára, hogy egy szálláshelyet töröljön az (5) bekezdésben említett nyilvántartásból; és
h) amikor a szállásadók rövid távú szálláshely-szolgáltatásukat valamely rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformon keresztül kínálják, be kelljen jelenteniük a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformnak, hogy a kínált szálláshely regisztrációs eljárás hatálya alá tartozik-e, és ha igen, akkor közölniük kell a regisztrációs számot.
(4) A tagállamok gondoskodnak arról, hogy a szállásadók kérelmezhessék, hogy az 5. cikk (1) és (2) bekezdése értelmében benyújtott információkat vagy dokumentumokat további nyilvántartásba vétel céljából újra fel lehessen használni.
(5) A tagállamok biztosítják arról, hogy a regisztrációs számok egy nyilvános és könnyen hozzáférhető nyilvántartásban szerepeljenek. A nyilvántartás létrehozásáért és vezetéséért a regisztrációs számot kiadó illetékes hatóság felelős, az (EU) 2016/679 rendelettel összhangban.
(6) A tagállamok biztosítják, hogy a nyilvántartásba vételi folyamat részeként a szállásadók minden szükséges dokumentumot digitálisan nyújthassanak be.
(1) A 4. cikkben említett regisztrációs eljárás keretében történő nyilvántartásba vételkor a szállásadónak nyilatkozatot kell benyújtani, amely tartalmazza a következő információkat:
a) minden egyes szálláshely esetében:
i. a szálláshely pontos címe, beleértve adott esetben a házszámát, amennyiben attól különböző a postaláda számát, azt az emeletet, amelyen a szálláshely található, a helyrajzi számot, vagy bármely más olyan információt, amely lehetővé teszi a szálláshely pontos azonosítását;
ii. a szálláshely típusa;
iii. az, hogy a kínált szálláshely részben vagy egészben a szállásadó elsődleges vagy másodlagos lakóhelye-e, vagy más célt szolgál-e;
iv. a szálláshelyen igénybe vehető ágyak maximális száma, és hogy a szálláshely hány vendég befogadására alkalmas;
v. adott esetben az, hogy a szálláshely egy engedélyezési rendszer hatály alá tartozik-e, amelynek keretében a szállásadónak engedéllyel kell rendelkeznie az érintett illetékes hatóságtól ahhoz, hogy rövid távú szálláshely--szolgáltatást kínálhasson, és ha igen, a szállásadó megszerezte-e ezt az engedélyt;
b) amennyiben a szállásadó természetes személy ezen személy:
i. neve;
ii. nemzeti azonosító száma vagy az adott személy azonosítását lehetővé tevő egyéb információ;
iii. címe;
iv. kapcsolattartási telefonszáma;
v. az illetékes hatóság által írásbeli kommunikációra használható e-mail-címe;
c) amennyiben a szállásadó jogi személy:
i. elnevezése;
ii. a nemzeti cégregisztrációs szám;
iii. a törvényes képviselő neve;
iv. bejegyzett címe;
v. ezen jogi személy legalább egy képviselőjének kapcsolattartási telefonszáma; vi. olyan e-mail-cím, amelyet az illetékes hatóság írásbeli kommunikációra használhat.
(2) A tagállamok előírhatják, hogy az (1) bekezdés alapján benyújtott információkhoz megfelelő igazoló dokumentumokat kell csatolni. Az (1) bekezdés a) pontjának v. alpontjában említett információk tekintetében, ameny-nyiben a szállásadó úgy nyilatkozik, hogy a szálláshely engedélyköteles, vagy ha az (1) bekezdésben említett egyéb információk lehetővé teszik annak automatikus megállapítását, hogy engedélyezési követelmény alkalmazandó, a tagállamok kérhetik az engedély másolatát vagy az arra vonatkozó egyértelmű hivatkozást.
(3) Amennyiben egy tagállam további információk és dokumentumok - többek között a 2. cikk (2) bekezdésének a) pontjában említett szabályoknak való megfelelésre vonatkozó információk és dokumentumok - benyújtását írja elő a szállásadók számára, ezen információk és dokumentumok benyújtása nem érinti a regisztrációs számnak a 4. cikk (3) bekezdésének b) pontjával összhangban történő kiadását. A tagállamok adott esetben azt is lehetővé tehetik a szállásadók számára, hogy a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokat kiegészítő további szolgáltatásokat jelentsenek be.
(4) A 6. cikk sérelme nélkül, amennyiben az (1) és a (2) bekezdés alapján benyújtott információk és dokumentumok által alátámasztott helyzetben lényeges változás következik be, a szállásadóknak naprakésszé kell tenniük az említett információkat, és a tagállamok biztosítják, hogy az említett naprakésszé tételre a 4. cikk (3) bekezdésének e) pontjában említett funkció használatával kerüljön sor.
(5) A tagállamok biztosítják, hogy a 4. cikkben említett regisztrációs eljárás keretében benyújtott információkat vagy dokumentumokat biztonságos módon, és csak a szálláshely azonosításához szükséges ideig, de legfeljebb 18 hónapig őrizzék meg azt követően, hogy a szállásadó a 4. cikk (3) bekezdésének g) pontjában említett funkció használatával jelezte, hogy a szálláshelyet törölni kell a nyilvántartásból. A tagállamok biztosítják, hogy a szállásadó által az (1) és a (2) bekezdés alapján szolgáltatott információkat és dokumentumokat kizárólag a regisztrációs szám kiadása, valamint a rövid távú
szálláshely-szolgáltatásokhoz való hozzáférésre és azok nyújtására alkalmazandó tagállami szabályoknak való megfelelés biztosítása céljából kezelik.
(6) Az e cikk alapján az illetékes hatóságoknak, valamint az e rendelet 7. cikke alapján a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoknak szolgáltatott információk pontosságáért az azokat szolgáltató szállásadók felelősek.
(1) Az illetékes hatóságok a regisztrációs szám kiadását követően bármikor ellenőrizhetik a szállásadó által az 5. cikk (1) és (2) bekezdése alapján benyújtott nyilatkozatot és igazoló dokumentumokat.
(2) Amennyiben az illetékes hatóság az (1) bekezdés szerinti ellenőrzést követően megállapítja, hogy az 5. cikk (1) és (2) bekezdése alapján szolgáltatott információk vagy dokumentumok hiányosak vagy pontatlanok, hatáskörrel rendelkezik arra, hogy felkérje a szállásadót, hogy a 4. cikk (3) bekezdésének e) pontjában említett funkció használatával az illetékes hatóság által előírt észszerű határidőn belül helyesbítse a szolgáltatott információkat és dokumentumokat.
(3) Amennyiben a szállásadó elmulasztja a kért információk vagy dokumentumok (2) bekezdés szerinti helyesbítését, az illetékes hatóság hatáskörrel rendelkezik arra, hogy felfüggessze az érintett regisztrációs szám vagy számok érvényességét, és végzést bocsásson ki, amelyben előírja a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára, hogy indokolatlan késedelem nélkül távolítsák el az adott szálláshelyre vagy szálláshelyekre vonatkozó hirdetéseket, vagy szüntessék meg az azokhoz való hozzáférést.
(4) Amennyiben az illetékes hatóság az (1) bekezdés szerinti ellenőrzést követően megállapítja, hogy nyilvánvaló és komoly kétségek merülnek fel az 5. cikk (1) és (2) bekezdése alapján benyújtott információk vagy dokumentumok hitelességét és érvényességét illetően, hatáskörrel rendelkezik arra, hogy felfüggessze az érintett regisztrációs szám vagy számok érvényességét, és végzést bocsásson ki, amelyben előírja a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára, hogy szolgáltassanak olyan további információkat, amelyek lehetővé teszik az illetékes hatóságok számára az érintett regisztrációs szám vagy számok hitelességének és érvényességének ellenőrzését, vagy hogy indokolatlan késedelem nélkül távolítsák el az adott szálláshelyre vagy szálláshelyekre vonatkozó hirdetéseket, vagy szüntessék meg az azokhoz való hozzáférést.
(5) Amennyiben az illetékes hatóság a (3) vagy a (4) bekezdés alapján fel kívánja függeszteni valamely regisztrációs szám vagy számok érvényességét, vagy a (6) bekezdés alapján vissza kívánja vonni a regisztrációs számot vagy számokat, írásban értesítenie kell a szállásadót, és meg kell jelölnie az e szándékát alátámasztó okokat. A szállásadó számára lehetőséget kell biztosítani a meghallgatásra és adott esetben az adott információknak vagy dokumentumoknak az illetékes hatóság által meghatározott észszerű határidőn belüli helyesbítésére. Amennyiben a szállásadó meghallgatását követően az illetékes hatóság megerősíti a regisztrációs szám vagy számok érvényességének felfüggesztésére vagy visszavonására irányuló szándékát, írásban értesítenie kell a szállásadót a regisztrációs szám vagy számok érvényességének felfüggesztésére vonatkozó döntésről, mellékelve a (3) vagy a (4) bekezdésben említett végzés másolatát, vagy a regisztrációs szám vagy számok visszavonására vonatkozó döntésről, mellékelve a (6) bekezdéssel összhangban álló végzést.
(6) Az (5) bekezdés sérelme nélkül, ha a szállásadó szándékos kötelezettségszegést vagy súlyos gondatlanságot elkövetve elmulasztotta a kért információk (3) bekezdéssel összhangban történő helyesbítését, vagy a (4) bekezdéssel összhangban nem hiteles vagy nem érvényes információkat szolgáltatott, az illetékes hatóságok hatáskörrel rendelkeznek arra, hogy visszavonják a regisztrációs számot vagy számokat és végzést bocsássanak ki, amelyben előírják a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára, hogy indokolatlan késedelem nélkül távolítsák el az adott szálláshelyre vagy szálláshelyekre vonatkozó hirdetéseket, vagy szüntessék meg az azokhoz való hozzáférést.
(7) A (3), a (4), a (6) és a (11) bekezdés alapján kibocsátott végzéseknek legalább a következő információkat kell tartalmazniuk:
a) indokolás;
b) olyan egyértelmű információk, amelyek alapján a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platform szolgáltatója azonosíthatja és megtalálhatja az érintett hirdetést vagy hirdetéseket, például egy vagy több pontos URL és az illetékes hatóság azonosítása;
c) amennyiben rendelkezésre áll, a szállásadó azonosítása és a rövid távú szálláshely-szolgáltatásra kínált szálláshely regisztrációs száma, vagy adott esetben bármely egyéb információ, amely segíthet a szállásadó és a szálláshely azonosításában.
(8) A regisztrációs szám érvényessége mindaddig felfüggesztésre kerül, amíg a szállásadó az illetékes hatóságoknál nem helyesbíti a vonatkozó információkat és dokumentumokat. A szállásadó által szolgáltatott információknak és dokumentumoknak a 4. cikk (3) bekezdésének e) pontjában említett funkció használatával történő fogadását, valamint a szállásadó által szolgáltatott információk és dokumentumok pontosságának, teljességének és helyességének ellenőrzését követően az illetékes hatóságoknak vissza kell állítaniuk a regisztrációs számot.
(9) Az illetékes hatóságnak tájékoztatnia kell a szállásadókat a (2)-(6) és a (8) bekezdés szerinti intézkedésekkel kapcsolatban rendelkezésre álló jogorvoslati mechanizmusokról.
(10) Ha egy tagállam az 5. cikk (3) bekezdésében említett további információk és dokumentumok benyújtását írja elő a szállásadók számára, és amennyiben az illetékes hatóság megállapítja, hogy súlyos kétségek merülnek fenn a 2. cikk (2) bekezdésének a) pontjában említett nemzeti, regionális vagy helyi szabályoknak való megfelelés tekintetében, az említett információkra vagy dokumentumokra alkalmazhatja e cikk rendelkezéseit, feltéve, hogy az adott követelmény megkülönböztetésmentes és arányos, és megfelel az uniós jognak.
(11) Regisztrációs eljárás alkalmazása esetén a tagállamok biztosítják, hogy a nemzeti jog lehetővé tegye az illetékes hatóságok számára, hogy a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokat üzemeltető szolgáltatókat a kért információk szolgáltatására, valamint az olyan szálláshelyekre vonatkozó hirdetések eltávolítására kötelezzék, amelyeket regisztrációs szám nélkül vagy érvénytelen regisztrációs számmal kínálnak, vagy amelyek esetében visszaélnek a regisztrációs számmal.
(1) A rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok kötelesek:
a) úgy megtervezni és kialakítani az online interfészüket, amely megköveteli a szállásadóktól, hogy nyilatkozzanak arról, hogy a rövid távú szálláshely-szolgáltatásra kínált szálláshely olyan területen található-e, ahol regisztrációs eljárást vezettek be vagy alkalmaznak;
b) úgy megtervezni és kialakítani online interfészüket, hogy - amennyiben a szállásadók úgy nyilatkoznak, hogy a rövid távú szálláshely-szolgáltatásra kínált szálláshely olyan területen található, ahol regisztrációs eljárást vezettek be vagy alkalmaznak - a felhasználók azonosítani tudják a szálláshelyet egy regisztrációs szám révén; valamint hogy biztosítsák, hogy a szállásadók megadták a regisztrációs számot mielőtt lehetővé válna az adott szálláshely rövid távú szálláshely-szolgáltatásként történő kínálata, és hogy a szállásadók a hirdetésük részeként egyértelműen feltüntessék a regisztrációs számot;
c) észszerű erőfeszítéseket tenni annak érdekében, hogy szúrópróbaszerűen rendszeresen ellenőrizzék a szállásadók arra vonatkozó nyilatkozatait, hogy van-e a regisztrációs eljárás, figyelembe véve a 13. cikk (1) bekezdésének a) pontja alapján rendelkezésre bocsátott jegyzéket, valamint, hogy amennyiben létezik ilyen eljárás, a 10. cikk (2) bekezdésének b) pontjában említett egységes digitális belépési pontok által kínált funkciók használatával a rövid távú szálláshely-szolgáltatások a szállásadó általi kínálásának megengedését követően a szállásadó által megadott regisztrációs szám érvényességét.
(2) A rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoknak indokolatlan késedelem nélkül tájékoztatniuk kell az illetékes hatóságokat és a szállásadókat az (1) bekezdés c) pontjában említett szúrópróbaszerű ellenőrzések eredményeiről, amennyiben azok szállásadók pontatlan nyilatkozataira, a regisztrációs számmal való visszaélésre vagy érvénytelen regisztrációs számokra utalnak.
(3) A rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoknak megfelelően tájékoztatniuk kell a szállásadókat a regisztrációs eljárások adott területen való alkalmazandóságáról, figyelembe véve a 13. cikkben említett jegyzékeket és a tagállamok által rendelkezésre bocsátandó, az (EU) 2018/1724 rendelet I. mellékletében, a második oszlop „N. Szolgáltatások” sor 4. pontjában említett információkat.
A rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok a 7. cikk (1) bekezdésének a) pontjában említett információk kézhezvételét követően és azt megelőzően, hogy lehetővé teszik az érintett szállásadó számára szolgáltatásaik igénybevételét, kötelesek minden tőlük telhetőt megtenni a 13. cikk (1) bekezdésének a) pontja alapján rendelkezésre bocsátott jegyzéket használva annak értékelése érdekében, hogy a 7. cikk (1) bekezdésének a) pontjában említett saját nyilatkozat - amelynek helyességéért e rendelet alkalmazásában a szállásadók kizárólagos felelősséggel tartoznak - hiánytalan-e, feltéve, hogy az értékelés a 10. cikkben előírt automatizált eszközökkel arányos módon elvégezhető. E cikk alkalmazása nem keletkeztet általános nyomonkövetési kötelezettséget.
(1) Amennyiben egy hirdetés olyan szálláshelyre vonatkozik, amely a 13. cikk (1) bekezdésének b) pontjában említett jegyzékben szereplő területen található, a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokat üzemeltető szolgáltatóknak össze kell gyűjteniük és havonta továbbítaniuk kell a szálláshely helye szerinti tagállam egységes digitális belépési pontjának szálláshelyenként a tevékenységi adatokat, a szállásadó által megadott regisztrációs számmal, a szálláshely pontos címével és a hirdetés URL-jével együtt. Ezt az adattovábbítást gépek közötti kommunikációs eszközökkel kell végezni.
(2) Az (1) bekezdéstől eltérve, azoknak a rövid távú bérbeadással foglalkozó, kis- vagy mikrovállalkozásként működő online platformoknak, amelyek az előző negyedévben nem érték el a havi legalább 4 250 hirdetésnek megfelelő átlagot, a negyedév végén kell a nemzeti joggal összhangban gépek közötti kommunikációs eszközökkel vagy manuálisan továbbítaniuk szálláshelyenként a tevékenységi adatokat, a vonatkozó regisztrációs számmal, a szálláshely pontos címével és a hirdetés URL-jével együtt, a szálláshely helye szerinti tagállam egységes digitális belépési pontjához.
(3) A rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformoknak - a szállásadók által szolgáltatott információk alapján - biztosítaniuk kell, hogy az illetékes hatóságoknak e cikk értelmében általuk továbbított adatkészletek hiánytalanok és pontosak legyenek.
(1) Amennyiben egy tagállam a 4. cikk (1) bekezdése értelmében egy vagy több regisztrációs eljárást alakított ki, a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok által a 9. cikk alapján szolgáltatott tevékenységi adatok, a vonatkozó regisztrációs szám, a szálláshely pontos címe és a hirdetések URL-jeinek fogadása és továbbítása céljából egységes digitális belépési pontot hoz létre. Az említett tagállam kijelöli az egységes digitális belépési pont működtetéséért felelős hatóságot.
(2) Az (1) bekezdésben említett egységes digitális belépési pontnak:
a) technikai interfészt kell biztosítania a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára, amely lehetővé teszi a tevékenységi adatok, a vonatkozó regisztrációs szám és a hirdetések URL-jeinek gépek közötti és manuális továbbítását, és amelyet az interoperabilitás biztosítása érdekében a Bizottság által meghatározott műszaki követelményeken alapuló alkalmazásprogramozási felület használatával kell megvalósítani;
b) elő kell segítenie a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok általi, a 7. cikk (1) bekezdésének c) pontja szerint szúrópróbaszerű ellenőrzéseket;
c) technikai interfészt kell biztosítania a 12. cikkben említett illetékes hatóságok számára a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok által továbbított tevékenységi adatok, a vonatkozó regisztrációs szám, a szálláshely pontos címe és a hirdetések URL-jeinek fogadásához, kizárólag a 12. cikk (2) bekezdésében felsorolt célokból;
d) elő kell segítenie a 13. cikkben említett információk megosztását.
(3) A tagállamok biztosítják, hogy az (1) bekezdésben említett egységes digitális belépési pont biztosítsa a következőket:
a) a 4. cikk (5) bekezdésében említett nyilvántartásokkal fennálló interoperabilitás;
b) szabadon hozzáférhető és géppel olvasható online adatbázis vagy online interfész a 7. cikk (1) bekezdésének c) pontjában említett ellenőrzések, valamint a 8. cikkben említett értékelés céljából;
c) a szállásadók által az 5. cikk alapján rendelkezésre bocsátandó információk vagy dokumentumok újra felhasználásának lehetősége, amennyiben ugyanazon információkat vagy dokumentumokat ugyanazon tagállamon belül több, a 4. cikk (5) bekezdésében említett nyilvántartás is igényli;
d) a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok által a 9. cikkel összhangban továbbított tevékenységi adatok, regisztrációs számok, a szálláshelyek pontos címei, valamint a hirdetések URL-jei kezelésének bizalmas jellege, integritása és biztonsága.
(4) Az (1) bekezdésben említett egységes digitális belépési pontnak biztosítania kell azon személyes adatok automatikus, köztes és átmeneti kezelését, amelyek feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy a 12. cikkben említett hatóságok hozzáférjenek a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok által szolgáltatott tevékenységi adatokhoz, regisztrációs számokhoz, a szálláshelyek pontos címeihez és a hirdetések URL-jeihez.
(5) A Bizottság végrehajtási jogi aktusokat fogadhat el, amelyekben közös műszaki előírásokat és eljárásokat állapít meg az egységes digitális belépési pontok működését és a zökkenőmentes adatcserét kínáló megoldások interoperabilitásának biztosítása érdekében, a regisztrációs számok szabványos felépítésének kialakítását szolgáló közös előírásokat is beleértve. Ezeket a végrehajtási jogi aktusokat a 16. cikk (2) bekezdésében említett vizsgálóbizottsági eljárás keretében kell elfogadni.
(1) Minden tagállam kijelöl egy nemzeti koordinátort. Az említett nemzeti koordinátoroknak kapcsolattartó pontként kell szolgálniuk saját közigazgatási szerveik számára az egységes digitális belépési ponttal kapcsolatos összes ügyben.
Az egyes tagállamok nemzeti koordinátora felel a Bizottsággal való a kapcsolattartásért az egységes digitális belépési ponttal kapcsolatos összes ügyben. Az egyes tagállamok tájékoztatják a többi tagállamot és a Bizottságot nemzeti koordinátoruk névéről és elérhetőségéről. A Bizottság jegyzéket vezet és tart fenn a nemzeti koordinátorokról és elérhetőségükről.
(2) Létrejön az egységes digitális belépési pontokkal foglalkozó koordinációs csoport (a továbbiakban: a koordinációs csoport). A koordinációs csoport az egyes tagállamok nemzeti koordinátoraiból áll, elnöke a Bizottság. A koordinációs csoport elfogadja saját eljárási szabályzatát. A Bizottság támogatja a koordinációs csoport működését. A koordinációs csoport adott esetben konzultálhat az érintett érdekelt felekkel konkrét kérdésekben, beleértve az adatmegosztás harmonizált formátumát is.
(3) A koordinációs csoportnak támogatnia kell az e rendeletben foglalt, az egységes digitális belépési pontokra vonatkozó rendelkezések végrehajtását. A koordinációs csoportnak különösen a következő feladatokat kell ellátnia:
a) a bevált gyakorlatok megosztásának elősegítése a nemzeti szintű végrehajtás koordinációjával kapcsolatos ügyekben, különös tekintettel a 10. cikkben foglalt rendelkezésekre;
b) a Bizottság támogatása az egységes digitális belépési pontok működése, az adatcsere, valamint az automatikus ellenőrzések - többek között valamennyi hirdetés és regisztrációs szám ellenőrzése - tekintetében az interoperabilitási megoldások használatának előmozdításában;
c) a Bizottság támogatása a tevékenységi adatok és regisztrációs számok továbbítására szolgáló üzenetformátum, valamint adott esetben a regisztrációs számok közös felépítése tekintetében egy közös megközelítés kialakításában.
(1) A tagállamok összeállítják azoknak az illetékes hatóságoknak a jegyzékét, amelyek azokért a területekért felelősek, ahol a 4. cikk szerinti regisztrációs eljárás alkalmazandó.
(2) A 9. cikk alapján továbbított információkhoz való hozzáférés csak akkor biztosítható az illetékes hatóság számára, ha az adatkezelés tervezett célja az alábbiak egyike:
a) a 4. cikkben említett regisztrációs eljárásoknak való megfelelés nyomon követése;
b) a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokhoz való hozzáférésre és az azok nyújtására vonatkozó szabályok végrehajtása és az azoknak való megfelelés biztosítása az Uniós joggal összhangban.
(3) Az (1) bekezdés alapján a jegyzékbe felvett illetékes hatóságoknak a tevékenységi adatokat biztonságos módon, a (2) bekezdésben említett célok eléréséhez szükséges ideig, de legkésőbb a beérkezésüket követő 18 hónapig kell megőrizniük. Az említett illetékes hatóságok az érintett tagállamok jogával összhangban megoszthatják a tevékenységi adatokat az egyes szálláshelyek vagy szállásadók azonosítására alkalmas adatok - ideértve a regisztrációs számokat és a hirdetések URL-jeit - nélkül, valamint az 5. cikk (1) bekezdése a) pontjának i.-iv. alpontja értelmében továbbított releváns információkat, különösen a következőkel:
a) a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokhoz való hozzáférésre és azok nyújtására vonatkozó törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezések kidolgozásával megbízott hatóságok;
b) tudományos kutatást, elemzési tevékenységet végző vagy új üzleti modelleket kidolgozó szervezetek vagy személyek, amennyiben ez az említett tevékenységek céljából szükséges.
Ennek ellenére, az említett illetékes hatóságok a tagállami joggal összhangban és megfelelő adatvédelmi garanciák - többek között adott esetben az (EU) 2016/679 rendelet 6. cikkének (4) bekezdése - érvényesülése mellett megoszthatják az a) pontban említett hatóságokkal az 5. cikk (1) bekezdése a) pontjának i-iv. alpontjában foglalt információkat.
(4) A tagállamok kijelölik azokat a tagállami szervezeteket, amelyek felelősek minden egyes szálláshelyre vonatkozóan az 5. és a 9. cikk értelmében kapott tevékenységi adatoknak és regisztrációs számoknak, annak a településnek, ahol a szálláshely található, valamint a szálláshelyen igénybe vehető ágyak maximális számának a nemzeti és adott esetben a regionális statisztikai hivatalok számára havi rendszerességgel történő továbbításáért, és amelyek a 223/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel * összhangban statisztikák összeállítása céljából az Eurostat rendelkezésére bocsátják az ilyen adatokat. A nemzeti és regionális statisztikai hivatalok megfelelő adatvédelmi garanciák mellett férhetnek hozzá az említett adatokhoz.
(1) A tagállamok összeállítják, az egységes digitális belépési ponton keresztül elérhetővé teszik és rendszeresen naprakésszé teszik a következő jegyzékeket:
a) a területükön azoknak a területeknek a jegyzéke, ahol regisztrációs eljárás alkalmazandó, a 7. cikk (1) bekezdésének c) pontja és a 8. cikke alkalmazásában;
b) azon területek jegyzéke, amelyekre vonatkozóan az illetékes hatóságok adatokat igényeltek a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokat üzemeltető szolgáltatóktól, a 9. cikk (1) bekezdésének alkalmazásában.
(2) Az illetékes hatóságoknak a saját területükön elő kell segíteniük az e rendelet szerinti jogokkal és kötelezettségekkel kapcsolatos tájékozottságot.
(3) A tagállamok emellett díjmentesen nyilvánosságra hozzák az (1) bekezdésben említett jegyzékeket.
Minden tagállam kijelöl egy hatóságot, amely a területén az e rendeletben megállapított kötelezettségek végrehajtásának nyomon követéséért felelős. Az említett hatóság az említett kötelezettségek végrehajtásról kétévente jelentést tesz a Bizottságnak.
(1) E rendelet 7. cikke (1) bekezdésének és 8. cikkének érvényesítése céljából az (EU) 2022/2065 rendelet IV. fejezetét kell alkalmazni, és abban az (EU) 2022/2065 rendelet vonatkozó rendelkezéseinek való megfelelésre való hivatkozásokat úgy kell tekinteni, hogy azok magukban foglalják e rendelet 7. cikkének (1) bekezdését és 8. cikkét is. Amennyiben az (EU) 2022/2065 rendelet IV. fejezete alapján a Bizottságra hatásköröket ruháznak, ezeknek a hatásköröknek ki kell terjedniük e rendelet 7. cikke (1) bekezdésének és 8. cikkének alkalmazására is.
(2) Az érintett egységes digitális belépési pont szerinti tagállam által kijelölt hatóságok hatáskörrel rendelkeznek e rendelet 6. cikkének, 7. cikke (2) és (3) bekezdésének és 9. cikkének érvényesítésére.
(3) A tagállamok megállapítják a 6. cikk, a 7. cikk (2) és (3) bekezdése és a 9. cikk rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok és adott esetben szállásadók általi megsértése esetén alkalmazandó szankciókra vonatkozó szabályokat. A tagállamok biztosítják, hogy az említett szankciók hatékonyak, arányosak és visszatartó erejűek legyenek.
(4) A tagállamok 2026. május 20-ig elfogadják és kihirdetik azokat a törvényi, rendeleti és közigazgatási rendelkezéseket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy (3) bekezdésnek megfeleljenek, és erről haladéktalanul értesítik a Bizottságot.
(1) A Bizottságot egy bizottság segíti. Ez a bizottság a 182/2011/EU rendelet értelmében vett bizottságnak minősül.
(2) Az e bekezdésre történő hivatkozáskor a 182/2011/EU rendelet 5. cikkét kell alkalmazni.
Az (EU) 2018/1724 rendelet a következőképpen módosul:
1. Az I. mellékletben, a második oszlopban az „N. Szolgáltatások” sor a következő 4. ponttal egészül ki:
„4. információk a rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtására vonatkozó szabályokról, beleértve az (EU) 2024/1028 európai parlamenti és tanácsi rendelet* 13. cikkében említett jegyzékeket is * ”
2. A II. melléklet a következőképpen módosul:
a) a „Vállalkozás indítása, működtetése és megszüntetése” sorban a második oszlop következő új sorral egészül ki:
„A szállásadók nyilatkozata a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokra vonatkozó regisztrációs eljárásokról”;
b) a „Vállalkozás indítása, működtetése és megszüntetése” sorban a harmadik oszlop a következő új sorral egészül ki:
„Regisztrációs szám kiadása”
(1) A Bizottság legkésőbb 2031. május 20-ig értékeli ezt a rendeletet, és a főbb megállapításairól jelentést nyújt be az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak, valamint a Régiók Európai Bizottságának. E jelentésnek a tagállamok által a 14. cikk alapján benyújtott jelentésen, valamint adott esetben a 12. cikk (4) bekezdésével összhangban az Eurostatnak továbbított adatokon kell alapulnia.
(2) Az (1) bekezdés szerinti értékelésnek különösen a következőkre kell kiterjednie:
a) e rendelet hatása a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokra rótt kötelezettségekre;
b) e rendelet hatása a szállásadók által a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformokon keresztül az Unióban kínált rövid távú szálláshely-szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos adatok rendelkezésre állására;
c) a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok e rendeletben meghatározott kötelezettségeknek való megfelelésének mértéke, figyelembe véve az illetékes hatóságok jelentéseit;
d) a lehetséges mértékben, e rendeletnek a rövid távú szálláshely-szolgáltatásokhoz való hozzáféréssel és azok nyújtásával kapcsolatos nemzeti törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezések tartalmára, érvényesítésére és arányosságára gyakorolt hatása;
e) a lehetséges mértékben, e rendelet hatása az illetékes hatóságok közötti, határokon átnyúló érvényesítés és együttműködés hatékonyságára a rövid távú szálláshely-kiadási szolgáltatások határokon átnyúló nyújtása esetén; és
f) uniós szinten egy központosított egységes digitális belépési pont létrehozásának szükségessége annak érdekében, hogy egyedi felület álljon rendelkezésre a rövid távú bérbeadással foglalkozó online platformok számára, és könnyebbé váljon a tevékenységi adatok megosztása.
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő huszadik napon lép hatályba.
Ezt a rendeletet 2026. május 20-tól kell alkalmazni.
Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Kelt Brüsszelben, 2024. április 11-én.
az Európai Parlament részéről | a Tanács részéről | |
az elnök | az elnök | |
R. METSOLA | V. DE BUE |