16/2000. (XI. 22.) KöViM rendelet - a légiforgalom irányításának szabályairól 2/2. oldal

Hatály: 2016.III.31. - 2017.I.20. Váltás a jogszabály mai napon hatályos állapotára
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

Szárazföldön, vagy vízen kijelölt terület (beleértve valamennyi épületet, felszerelést és berendezést), amely egészében vagy részben a légi járművek indulására és érkezésére, valamint felszíni mozgására szolgál.

Megjegyzés: Amikor a „repülőtér” kifejezést a repülési tervvel, vagy az ATS közleményekkel kapcsolatban használják akkor olyan területet is jelenthet, amely nem repülőtér, de adott típusú légi járművek használhatják pl.: helikopterek, vagy ballonok.

270. Repülőtér forgalmi köre - Aerodrome traffic circuit

A repülőtér közelében működő légi járművek részére előírt repülési útvonal.

271. Repülőtéri forgalom - Aerodrome traffic

Egy repülőtér munkaterületén lévő minden forgalom és a repülőtér közelében repülő légi járművek összessége.

Megjegyzés: A repülőtér közelében működő légi járműveken a repülőtér forgalmi körén tartózkodó, oda besoroló, vagy onnan kilépő légi járműveket kell érteni.

272. Repülőtéri irányító körzet (CTR/MCTR, vagy CTZ/MCTZ) - Control zone (CTR/MCTR or CTZ/MCTZ)

A repülőtér körül a föld felszínétől egy meghatározott felső határig terjedő ellenőrzött légtér.

Megjegyzés: A CTR rövidítés egyaránt jelenthet polgári és katonai repülőtéri irányító körzetet is. Az MCTR megjelölés akkor használatos, ha a repülőtéri irányító körzet katonai jellegét kívánják hangsúlyozni.

273. Repülőtéri irányító szolgálat - Aerodrome control service

A repülőtéri forgalom részére nyújtott légiforgalmi irányító szolgálat.

274. Repülőtéri irányító torony (TWR) - Aerodrome control tower (TWR)

A repülőtéri forgalom számára légiforgalmi irányító szolgálat nyújtása céljából létesített egység.

275. Repülőtér feletti magasság (QFE magasság) - Height above aerodrome level

Levegőben lévő légi járműnek a repülőtéri légnyomáshoz viszonyított nyomásmagassága.

276. Repülőtéri repüléstájékoztató egység - Aerodrome flight information service unit

Repülőtéri repüléstájékoztató és riasztó szolgálat ellátására létesített egység.

277. Repülőtéri repüléstájékoztató szolgálat (AFIS) - Aerodrome Flight Information Service (AFIS)

Repülőtéri forgalom részére nyújtott repüléstájékoztató szolgálat.

278. Repülőtér tengerszinthez viszonyított magassága - Aerodrome elevation

A leszállási terület legmagasabb pontjának tengerszinthez viszonyított magassága.

279. Résidő - SLOT

Az áramlásszervezés hatálya alá eső légi járművek felszállási idejét szabályozó AFTN közlemény.

280. Résidőt Kiosztó Közlemény (SAM) - Slot Allocation Message (SAM)

Az áramlásszervezés hatálya alá eső légi járművek résidejét meghatározó AFTN közlemény.

281. Résidőt Módosító Közlemény (SRM) - Slot Revision Message (SRM)

Az áramlásszervezésben, a résidő módosítására használt AFTN közlemény.

282. Résidőt Törlő Közlemény (SLC) - Slot Cancellation Message (SLC)

Az áramlásszervezés hatálya alá eső légi járművek résidejét törlő közlemény.

283. Riasztás állapota - Alert phase

Olyan helyzet, amikor kétség merül fel valamely légi jármű és a fedélzetén tartózkodó személyek biztonságával kapcsolatosan.

284. Riasztó szolgálat - Alerting service

Kutatásra és mentésre szoruló légi járművekkel kapcsolatban a megfelelő szervek értesítése, és szükség szerint ezekkel a szervekkel való együttműködés.

285. RNAV

Területi navigáció jelölésére használt rövidítés.

286. RNP típus - RNP type

Tengeri mérföldben kifejezett pontossági határérték, amely megadja, hogy a repülés végrehajtás során a légi jármű a tervezett repülési helyzetéhez viszonyítva, a repülési idő legalább 95%-ában, ezen távolsági értéken belül repüljön.

Például: Az „RNP 4” olyan navigációs pontossági határértéket jelent, amelynek alapján az adott repülőgép, repülési idejének legalább 95%-ában, mindenkori tervezett repülési helyzetéhez viszonyítva plusz/mínusz 4 tengeri mérföld (7,4 km) távolságon belül repül.

287. RVSM

A csökkentett függőleges elkülönítési minimum jelölésére használt rövidítés.

288. RVSM engedélyezett légi jármű - RVSM approved aircraft

Az állam által az RVSM légtérben történő működésre engedélyezett légi jármű.

289. SAM

Lásd a Résidő Kiosztó Közlemény-nél.

290. SBAS

A műholdas helymeghatározás műholdra alapozott kiegészítő rendszerre (Space/Satellite Based Augmentation System) használt rövidítés.

291. SIGMET tájékoztatás - SIGMET information

Meteorológiai figyelő iroda által kiadott, az útvonalon a légi járművek üzemelésének biztonságát befolyásoló, meghatározott időjárási jelenségek előfordulásáról, vagy várható előfordulásáról szóló tájékoztatás.

292. Siklópálya - Glide path

A végső megközelítés alatt a függőleges irányvezetésre meghatározott süllyedési profil.

293. SLC

Lásd a Résidőt Törlő Közlemény-nél.

294. Soron következő adat jogosult - Next data authority

A pillanatnyi adat jogosult által kijelölt földi rendszer, amelyen keresztül az előreirányuló összeköttetés és irányítás átadása megtörténhet.

295. SSR válaszjel - SSR response

Kérdezésre adott, az SSR transzponder válaszaként kisugárzott jelnek a radarernyőn, nem szimbolikus formában történő megjelenítése.

296. Standard magasságmérő beállítás - Standard altimeter setting

Az 1013,2 hPa légnyomás beállítása a barometrikus magasságmérő nyomás-skáláján, ami azt eredményezi, hogy a magasságmérő 0 (nulla) műszerállást mutat az ICAO Egyezményes Légkör közepes tengerszintjén.

296/a. *  Szabad szövegű üzenet elem:

Olyan, nem szabványos információt tartalmazó üzenet, amely nem felel meg a CPDLC közlemény készlet egyetlen üzenettípusának sem.

297. Szabályos megközelítési légtér (NOZ) - Normal operating zone (NOZ)

Meghatározott méretű, az ILS iránysáv és/vagy MLS végső megközelítési útirány két oldalára kiterjedő légtér. Egymástól független párhuzamos megközelítéseknél csak a szabályos működési körzet belső felét veszik figyelembe.

298. *  Szabvány műszeres érkezési útvonal - Standard instrument arrival (STAR)

Általában egy ATS vagy szabad útvonalon lévő fontos ponthoz kapcsolódó, műszer szerinti repülési szabályok (IFR) alapján kijelölt érkezési útvonal, amely addig a pontig tart, ahonnan egy közzétett műszeres megközelítési eljárás megkezdhető.

299. *  Szabvány műszeres indulási útvonal - Standard instrument departure (SID)

A repülőtérhez, vagy a repülőtér egy meghatározott futópályájához kapcsolódó műszer szerinti repülési szabályok (IFR) alapján kijelölt indulási útvonal, amely általában addig az ATS vagy szabad útvonalon lévő meghatározott fontos pontig tart, ahonnan a repülés útvonal szakasza kezdődik.

299/a. *  Szabvány szabad szövegű üzenet elem:

Olyan üzenet elem, amely a szabad szöveges üzenet formátumot használja és meghatározott szavakat tartalmaz meghatározott sorrendben.

300. Számítógép - Computer

Olyan eszköz, amely adatokon, emberi beavatkozás nélkül, aritmetikai és logikai lépés sorozatokat végez.

Megjegyzés: Amikor ebben a kiadványban a számítógép szót használják, akkor ez egy számítógép komplexumot is jelenthet, amely egy, vagy több számítógépet és perifériás berendezést foglal magába.

301. Számított érkezési idő (ETA) - Estimated time of arrival (ETA)

IFR repülések esetén az az időpont, amikorra számítás szerint a légi jármű arra a navigációs berendezéssel meghatározott, kijelölt pontra érkezik, amelyről a műszer szerinti megközelítési eljárást megkezdeni szándékoznak, vagy ha nincs a repülőteret kiszolgáló ilyen navigációs berendezés, akkor az az időpont, amikorra a légi jármű a repülőtér fölé érkezik. VFR repülések esetén az az időpont, amikorra számítás szerint a légi jármű a repülőtér fölé érkezik.

302. Számított felszállási idő - Calculated Take Off Time (CTOT)

A légiforgalmi áramlásszervezés (ATFM) hatálya alá eső induló IFR, illetve vegyes repülések (IFR/VFR) számára kiosztott indulási résidő.

303. Számított fékoldási idő (EOBT) - Estimated off-block time (EOBT)

Az a számított idő, amikor a légi jármű az indulással kapcsolatos mozgását megkezdi.

304. Számított repülési idő (EET) - Estimated elapsed time (EET)

Az egyik fontos pontról a másik fontos pontra való repülés számított időtartama.

305. Személyzet nélküli szabad ballon - Unmanned free ballon

Nem gépi meghajtású, személyzet nélküli szabadon repülő, levegőnél könnyebb légi jármű.

Megjegyzés: A személyzet nélküli szabad ballonok „nehéz”, „közepes”, vagy „könnyű” osztályba sorolhatók, a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendeletben leírtaknak megfelelően.

306. Tanácsadói légtér - Advisory airspace

Meghatározott kiterjedésű légtér, vagy kijelölt útvonal, amelyen belül légiforgalmi tanácsadó szolgálat áll rendelkezésre.

307. Tanácsadói útvonal - Advisory route

Olyan kijelölt útvonal, ahol légiforgalmi tanácsadó szolgálat áll rendelkezésre.

308. Teljes számított repülési idő - Total estimated elapsed time

IFR repülések esetében az a számított időtartam, amely a felszállástól addig a navigációs berendezésekkel meghatározott kijelölt pontig szükséges, ahonnan műszer szerinti megközelítési eljárás megkezdését tervezik, vagy ha a rendeltetési repülőtéren ilyen navigációs berendezés nincs, akkor az az időtartam, amely a felszállástól a rendeltetési repülőtér fölé érkezésig szükséges. VFR repülések esetében az a számított időtartam, amely a felszállástól a rendeltetési repülőtér fölé való érkezésig szükséges.

309. Tengerszint feletti magasság (QNH magasság) - Altitude

Levegőben lévő légi járműnek a közepes tengerszinti légnyomáshoz (Balti alapszint) viszonyított magassága.

310. Tengerszinthez viszonyított magasság - Elevation

A földfelület valamely pontjának, szintjének, vagy ahhoz rögzített pontnak, a közepes tengerszinthez viszonyított függőleges távolsága.

311. Területi navigáció (RNAV) - Area navigation (RNAV)

Olyan navigációs módszer, mely lehetővé teszi, hogy a légi járművek földi állomásokon alapuló navigációs segédeszközök fedésterületén belül, vagy önálló segédeszközök határának lehetőségén belül, illetve ezek kombinációjával bármilyen kívánt repülési útvonalon repüljenek.

312. *  Területi navigációs útvonal - Area navigation route

Területi navigációs képességgel rendelkező légi járművek általi használatra létesített útvonal.

313. Tényleges önsebesség - True airspeed

A légi járműnek a környező levegőhöz viszonyított sebessége.

314. Térköz - Spacing

a) Térköz légi járművek között:

Légi járművek közötti vízszintes és/vagy függőleges térköz idő vagy távolság egységekben kifejezve

b) Térköz ATS útvonalak között:

ATS útvonalak középvonalai között megkívánt oldalirányú távolság, amely biztosítja, hogy a védett légterek ne fedjék át egymást.

Megjegyzés: Lásd Elkülönítés meghatározása.

315. Transzponder (fedélzeti válaszjeladó) - Transponder

Vevő-/adóberendezés, amely megfelelő kérdezésre válaszjelet sugároz ki. A kérdezés és a válaszadás más frekvencián történik.

316. Utazó emelkedés - Cruise climb

Olyan repülési módszer, amely a tengerszint feletti magasság tiszta növekedését eredményezi a repülőgép tömegének csökkenése függvényében.

317. Utazómagasság - Cruising level

A repülés jelentős szakaszán tartott magasság.

318. Útirány - Track

A légi jármű útvonalának vetülete a föld felületén, amelynek irányát annak bármely pontján a mágneses Északtól mért fokokban fejezik ki.

319. Út-pont - Way-point

Meghatározott földrajzi hely, amelyet valamely területi navigációs útvonal vagy egy területi navigációt alkalmazó légi jármű repülési útvonalának meghatározására használnak.

Az út-pont lehet:

Megközelítendő út-pont (fly-by way-point) - olyan út-pont, amit előzetesen számított távolságra megközelítenek, majd fordulót kezdenek a következő útvonalra, vagy eljárás szakaszra.

Átrepülendő út-pont (flyover way-point) - olyan út-pont, amit átrepülnek, majd fordulót kezdenek a következő útvonalra, vagy eljárás szakaszra.

320. Útvonalengedély - En-route clearance

Engedély, amely magába foglalja a légi jármű felszállás utáni repülési útját azon pontig, amelynél a leszálláshoz történő megközelítés várható, hogy megkezdődik.

Megjegyzés: Bizonyos körülmények között szükséges lehet ezen engedély felosztása például: irányítói körzethatárokkal elválasztott szakaszokra, illetve a repülés indulási, emelkedési vagy süllyedési szakaszaira.

321. Vak-adás - Blind transmission

Egyik állomás adása egy másik részére olyan körülmények között, amikor kétoldalú összeköttetés létrehozása nem lehetséges, azonban feltételezhető, hogy a hívott állomás azt venni képes.

322. Várakozási eljárás - Holding procedure

Előre meghatározott eljárás, amely a légi járművet előírt légtéren belül tartja, míg további engedélyre vár.

323. Várakozási pont (levegőben) - Holding fix

Földrajzi hely, melyre vonatkoztatva a várakozási eljárást végrehajtják.

324. Várható bevezetési idő - Expected approach time

Az az időpont, amikorra az ATC úgy számítja, hogy egy érkező légi jármű, késleltetés után majd elhagyja a várakozási pontot, hogy a leszálláshoz történő megközelítést végrehajtsa.

Megjegyzés: A várakozási pont elhagyásának tényleges időpontja a bevezetési engedélytől függ.

325. Veszély állapot - Distress phase

Olyan helyzet, amikor biztosnak látszik, hogy egy légi járművet és a fedélzetén tartózkodó személyeket súlyos és közvetlen veszély fenyegeti, vagy azonnali segítségre szorulnak.

326. Vevő egység/irányító - Receiving unit/controller

Az a légiforgalmi szolgálati egység/légiforgalmi irányító, amelynek/akinek közleményt küldenek.

Megjegyzés: Lásd az adó egység/irányító meghatározását.

327. Végső megközelítés - Final approach

A műszer szerinti megközelítési eljárásnak azon szakasza, amely a végső megközelítés kijelölt helyénél, vagy pontjánál kezdődik, vagy, ahol ilyeneket nem jelöltek ki, ott:

a) az utolsó eljárásforduló, vagy alapforduló befejezésénél, vagy a várakozási eljárás rárepülési fordulójánál, ahol ilyet meghatároztak; vagy

b) a megközelítési eljárásban meghatározott utolsó útirány elérési pontjánál;

és a repülőtér közelében addig a pontig tart, ahonnan

1. a leszállás végrehajtható, vagy

2. a megszakított megközelítési eljárást megkezdik.

328. VFR

A látvarepülési szabályok jelölésére használt rövidítés.

329. VFR repülés - VFR flight

A látvarepülési szabályok szerint végrehajtott repülés.

330. Vízszintes elkülönítés - Horizontal separation

Gyűjtőfogalom, mely jelenthet oldalirányú, vagy hosszirányú elkülönítést.

331. VMC

A látási meteorológiai körülmények jelölésére használt rövidítés.

332. Vonatkozási alapadat - Datum

Bármilyen mennyiség, vagy mennyiség halmaz, amely más mennyiségek kiszámításának alapjául szolgál.

333. WAFC

A Területi Előrejelző Világrendszer Központ (World Area Forecast Centre) jelölésére használt rövidítés.