Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 49. §-ának o) pontjában kapott felhatalmazás alapján – a pénzügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
1. § * E rendelet hatálya kiterjed:
a) a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló 2004. évi CXXXV. törvény 1. számú mellékletének XIX. EU Integráció fejezetében a 3. cím, 17. alcím alatt szereplő, 2007 utáni EU-támogatásokhoz kapcsolódó tervezés és EU-nagyberuházások előkészítése megnevezésű kiadási előirányzatra, továbbá az 50. § (17) bekezdés szerinti felhatalmazás alapján az Európai Unió költségvetéséből 2007-től támogatandó egyedi projektek előkészítésére vállalható, legkorábban 2006-ban esedékes fizetési kötelezettségekre, valamint
b) a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény 1. számú mellékletének XIX. EU Integráció fejezetében a 2. cím, 12. alcím alatt szereplő 2007-től induló EU-nagyberuházások és komplex fejlesztések előkészítése megnevezésű kiadási előirányzatra, továbbá az 50. §-ának (11) bekezdése szerinti felhatalmazás alapján az Európai Unió költségvetéséből 2007-től támogatandó egyedi projektek és komplex fejlesztések előkészítésére vállalható, legkorábban 2007-ben esedékes fizetési kötelezettségekre.
2. § * A 2007 utáni EU-támogatásokhoz kapcsolódó tervezés és EU-nagyberuházások előkészítése kiadási előirányzat rendeltetése a tervezési támogatás, a projekt-előkészítési támogatás és a menedzsmenttámogatás biztosítása.
3. § Az előirányzat felhasználásával, kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos, e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Áht. és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) rendelkezései az irányadóak.
4. § * E rendelet alkalmazásában
1. kedvezményezett: a nagyprojekt előkészítéséért, megvalósításáért, illetve a program kidolgozásáért felelős, a támogatási szerződést aláíró szervezet, amely a támogatott feladat elvégzéséhez támogatásban részesül, és a feladat finanszírozásához szükséges saját forrást a támogatási szerződés szerint biztosítja,
2. komplex program: az Uniós fejlesztések fejezetbe tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló 549/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 549/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet] 2. § (1) bekezdés 4. pontja szerinti program,
3. közreműködő: a 549/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés 5. pontja szerinti szervezet,
4. menedzsmenttámogatás: a tervezési és a projekt-előkészítési feladatokhoz kapcsolódó menedzsmenttevékenységre nyújtott támogatás,
5. nagyprojekt: a 549/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés 8. pontja szerinti projekt,
6. projekt-előkészítési támogatás: a 549/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés 13. pontja szerinti támogatás,
7. támogató: a 549/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés 16. pontja szerinti személy,
8. tervezési támogatás: a 549/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés 18. pontja szerinti támogatás.
5. § (1) * A tervezési támogatás célja az Európa Terv (2007–2013.) kidolgozásának tartalmi és szervezeti kereteiről szóló 1076/2004. (XII. 29.) Korm. határozat 3. és 4. pontja szerinti OFK és NFT II. elkészítéséhez kapcsolódó tervezési, programozási feladatok finanszírozása.
(2) A támogatási forma: vissza nem térítendő támogatás.
(3) Tervezési támogatás – az (1) bekezdéssel összhangban – különösen a következőkre fordítható:
a) a 2007–2013-as fejlesztési időszakra vonatkozó OFK és NFT II. megalkotásához szükséges tervezői kapacitás fejlesztése, szakmai rendezvények, szakértői-tudományos tevékenység, továbbá a tervezési infrastruktúra biztosítása;
b) a fenti feladathoz kapcsolódó partnerségi és társadalmi egyeztetési feladatok finanszírozása;
c) a 2007–2013. fejlesztési időszakhoz kapcsolódó komplex programok tervezési, programozási feladatainak finanszírozása.
(4) * A Kormány egyedileg dönthet komplex programok tervezési támogatásáról.
6. § (1) * A komplex programok tervezési támogatására vonatkozó feltételeket az adott program előkészítéséért felelős kedvezményezettel kötött – két- vagy többoldalú – támogatási szerződésben kell rögzíteni.
(2) Tervezési támogatás az alábbi feladatok teljesítéséhez nyújtható:
a) átfogó fejlesztési programok kidolgozásához, fejlesztési programok értékeléséhez, átdolgozásához;
b) projektek, projektcsoportok azonosításához, azonosítását megalapozó felmérések, elemzések elvégzéséhez;
c) projektek, projektcsoportok kidolgozásához kapcsolódó előzetes, illetve átfogó megvalósíthatósági tanulmányok, hatásvizsgálatok elkészítéséhez.
(3) * A komplex programok tervezési támogatásának maximális összegét és arányát a támogatási szerződés határozza meg.
(4) * A tervezési támogatások folyósítása a kedvezményezett nevére kiállított számlákon vagy egyéb gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylatokon igazolt fizikai teljesítést követően közvetlenül, engedményezés útján, a szállító részére a kedvezményezettre jutó saját erő biztosításának igazolása mellett – a támogatási szerződésben meghatározottak szerint, teljesítményarányosan – történhet.
(5) * A tervezési támogatási előleg folyósítására csak akkor kerülhet sor, ha a teljesítményarányos finanszírozás a támogatási cél megvalósítását nem teszi lehetővé. Támogatási előleg a (4) bekezdés szerinti finanszírozási mód esetén nem nyújtható.
(6) * A komplex programok tervezési támogatásának folyósítása az Ámr. feladatfinanszírozásra vonatkozó 70–77. §-ai alapján történik.
(7) * A komplex programok tervezésének a támogatási szerződésben előirányzott költségeket meghaladó kiadásai a kedvezményezettet terhelik.
7. § (1) * Projekt-előkészítési támogatás EU-támogatásra számot tartó nagyprojektek előkészítéséhez nyújtható a Kormány egyedi döntése alapján, a támogató, a közreműködő szervezet és a kedvezményezett között létrejövő támogatási szerződés szerint.
(2) A támogatási forma: vissza nem térítendő támogatás.
(3) Támogatás az (1) bekezdés szerinti kormányhatározat hatálybalépése előtt megkezdett projekt-előkészítési műveletekhez nem adható.
8. § Támogatás azon szervezetek részére nyújtható, melyek a projektek megvalósítása során az EU-támogatás kedvezményezettjei lehetnek.
9. § (1) Támogatási szerződés nem köthető csőd-, felszámolási és végelszámolási eljárás alatt álló kedvezményezettel, vagy lejárt, 60 napon túl meg nem fizetett köztartozással terhelt szervezettel a köztartozás megfizetéséig. A szerződéskötést követően felmerülő köztartozás, illetve meginduló felszámolási és végelszámolási eljárás esetén a támogatás nem folyósítható, csődeljárás esetén a csődegyezség jóváhagyásáig a támogatás folyósítását fel kell függeszteni.
(2) A támogatási szerződés megkötésének feltétele, hogy
a) a kedvezményezett az Ámr. 87. §-ában foglalt feltételeket teljesítse, valamint
b) a szükséges önrész rendelkezésre állását a támogatási szerződésben rögzített módon igazolja.
(3) A támogatást nyújtó köteles a támogatási szerződésben az elállás jogát kikötni arra az esetre, ha
a) az Ámr. 87. § (4) bekezdésében meghatározott feltételek bármelyike bekövetkezik;
b) a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (a továbbiakban: Kbt.) rendelkezéseinek megfelelően lefolytatott közbeszerzési eljárás eredményeként hozott döntés jegyzőkönyvét és a szállítói szerződést a közbeszerzési eljárás lezárását követő 10 munkanapon belül a kedvezményezett nem nyújtja be.
(4) A támogatást nyújtó köteles kikötni a támogatás folyósításának felfüggesztéséhez való jogát bármely olyan esemény vagy körülmény bekövetkezésének esetére, amely meghiúsítja a projekt EU-támogatással történő megvalósítását. A támogatás felfüggesztése esetén a támogatási szerződés megszüntetésére és a fel nem használt támogatás visszavonására a Kormány döntése szerint kerül sor.
10. § (1) A támogatás maximális összegét és arányát a támogatási szerződés határozza meg.
(2) A támogatási szerződésben előirányzott költségeket meghaladó kiadások a kedvezményezettet terhelik.
11. § (1) A támogatás szempontjából elszámolható költségek közvetlenül és elengedhetetlenül kapcsolódnak a projekt előkészítéséhez, illetve az EU-támogatási kérelemnek és háttér-dokumentációinak elkészítéséhez. A támogatható tevékenységek köre:
a) * tanulmányok, tervek, hatásvizsgálatok (hatástanulmányok) elkészítése, aktualizálása, az ezekhez esetleg szükséges felmérésekkel, feltárásokkal együtt;
b) engedélyezési dokumentációk elkészítése, egyeztetése, az engedélyezési eljárások lefolytatása;
c) a beruházás előkészítéséhez és megvalósításához szükséges közbeszerzési eljárások előkészítése és lefolytatása, tenderfelhívási dokumentációk elkészítése;
d) a beruházás megvalósításához szükséges terület megszerzésének és építéshez történő rendelkezésre bocsátásának előkészítési költségei;
e) lakossági egyeztetések, civil és szakmai fórumok, PR tevékenység;
f) az EU-támogatási kérelem elkészítése;
g) projekt-irányítást segítő és menedzsment tevékenységek költségei.
(2) * A támogatás szempontjából nem elszámolható költségek a területvásárlás, a lőszermentesítés kivitelezése – a 11. § (1) bekezdésének a) pontja szerinti előkészítő dokumentációkhoz szükséges próbafeltárás kivételével –, a régészeti feltárás költségei, valamint a projekt megvalósítási fázisához (kivitelezéshez) tartozó költségek.
(3) Az általános forgalmi adó a támogatás szempontjából elismerhető költség, ha a kedvezményezettnek – külön jogszabály szerint – a támogatott beruházás-előkészítéssel kapcsolatosan általános forgalmi adó levonási joga nincs.
12. § (1)–(2) *
(3) A támogatásból előleg nem folyósítható.
13. § (1)–(2) *
(3) A visszavont támogatást és kamatait a Magyar Államkincstár feladatfinanszírozási előirányzat-felhasználási keretszámlájára (FEFK) az értesítés kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül kell megfizetni.
(4) Abban az esetben, ha a visszavont támogatás és kamata befizetésére a (3) bekezdésben meghatározott időponthoz képest később kerül sor, a késedelmi időszakra kétszeres kamatot kell fizetni.
(5) A jogszabálysértő, nem rendeltetésszerű vagy szerződésellenes módon felhasznált támogatás visszafizetésére az Áht. 13/A. § (8)–(9) bekezdései az irányadóak.
14. § (1) * A tervezési támogatás és a projekt-előkészítési támogatás folyósítását a Magyar Államkincstár végzi az Ámr. vonatkozó rendelkezései – a feladatfinanszírozás körébe vont előirányzatok felhasználásának rendje, valamint az azonos támogatási célt szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok pénzeszközei felhasználásának speciális szabályai – szerint.
(2)–(3) *
15. § *
16. § (1) * Irányítást segítő és menedzsmentköltségek elszámolására a komplex programok tervezésének és a nagyprojektek előkészítésének irányítását végző támogató, a komplex programok és nagyprojektek irányításában és ellenőrzésében közreműködő szervek, valamint a kedvezményezettek jogosultak.
(2) * A nagyprojektek előkészítésének irányítását segítő költség címén a közreműködő szervezetek jogosultak szakterületi illetékességük szerint a kormányhatározattal jóváhagyott támogatások összegének legfeljebb 1%-át elszámolni a (6) bekezdés szerinti költségnemekre. A 2005. évben irányítást segítő költségként a közreműködő szervezetek az előbbiek szerint megállapított összegnek legfeljebb 30%-át használhatják fel.
(3) * A nagyprojektek előkészítésének irányítását segítő költség címén a fejezetet irányító szerv jogosult elszámolni a kormányhatározattal jóváhagyott támogatások összegének legfeljebb 1%-át a (6) bekezdés szerinti költségnemekre.
(4) * Az 549/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 20. §-a szerinti feladatokra a nagyprojektek előkészítésének irányítását segítő költség címén a kormányhatározattal jóváhagyott támogatások összegének legfeljebb további 1%-a fordítható.
(5) * A kedvezményezett a kormányhatározatban részére megállapított támogatási összegen belül annak legfeljebb 4%-át számolhatja el menedzsmentköltség címén a (6) bekezdés szerinti költségnemekre, a támogatási szerződésben rögzített jogcímek és ütemezés szerint.
(6) * Irányítást segítő és menedzsmentköltségként az alábbi – felhalmozási és működési jellegű – költségnemek számolhatók el:
a) a munkák során szükséges – módszertani, műszaki, jogi, gazdasági, közbeszerzési, értékelési, monitoring és egyéb – szakértői tevékenységek;
b) a partnerekkel történő egyeztetések előkészítésének és lebonyolításának költségei, az akadálytalan kommunikáció érdekében felmerülő informatikai, fordítási, tolmácsolási munkák;
c) az elkészülő munkarészek auditálásához, ellenőrzéséhez, minőségbiztosításához kapcsolódó tevékenységek költségei;
d) az előirányzat, illetve a támogatások rendeltetésszerű, eredményes felhasználásának előkészítéséhez, nyomon követéséhez, értékeléséhez igénybe vett szolgáltatások költségei;
e) az irányítási és menedzsmentfeladatok ellátásához szükséges eszközök beszerzése, munkavégzési feltételek biztosítása.
(7) * A komplex programok tervezése során menedzsmentköltségként a komplex programok kidolgozásának irányítását támogató PROMEI Modernizációs és Euroatlanti Integrációs Program Iroda költségei a (6) bekezdésben meghatározott költségnemekre éves szinten legfeljebb 300 M Ft-ig számolhatók el.
(8) * A fejezetet irányító szerv és a közreműködő az irányítást segítő és menedzsmentköltségekre felhasználható forrásnak legalább 70%-át a (6) bekezdés a) és c) pontjában megjelölt költségek fedezetére köteles fordítani.
(9) * Az egyedi projektek és fejlesztési programok előkészítésével kapcsolatos támogatási rendszer működtetéséhez a Regionális Fejlesztési Tanácsok (a továbbiakban: RFT-k) részére a 2005. évi CLIII. törvény 21. mellékletének X. Miniszterelnökség fejezetében meghatározott, az egyes RFT-k döntési hatáskörébe utalt támogatásokhoz kapcsolódóan támogatás nyújtható. A támogatás mértéke az egyes RFT-k hatáskörébe utalt támogatási keret legfeljebb 4%-áig terjedhet.
(10) * A (9) bekezdésben meghatározott működtetési támogatás az alábbi – működési és felhalmozási jellegű – kiadások fedezetére használható:
a) a támogatási lehetőség megismertetésével összefüggő kommunikációs, tájékoztatási kiadások;
b) a támogatási feltételek összeállításával kapcsolatos jogi, műszaki, pénzügy szakértői tevékenység;
c) a pályázati rendszer működtetésével, a projektek, programok bírálatával, kiválasztásával kapcsolatos kiadások;
d) a támogatási szerződés végrehajtásának monitoringjával, ellenőrzésével összefüggésben felmerülő kiadások.
(11) * A (9) bekezdésben meghatározott működési támogatás felhasználására a támogatási szerződéstől különálló szerződést kell kötni.
17. § *
18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba. Rendelkezéseit 2005. február 15-étől kell alkalmazni.