Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 124. §-a (4) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvény 51. §-ának (4) bekezdésében foglaltakra – a XXII. Pénzügyminisztérium fejezet, 17. cím, 1. alcím, 13. Rendkívüli beruházási tartalék jogcímcsoport előirányzat terhére történő fejezetek közötti évközi átcsoportosítás rendjére, a következőket rendelem el: *
1. § (1) * A Rendkívüli beruházási tartalék jogcímcsoport előirányzatból (a továbbiakban: előirányzat) jogszabályban meghatározott közfeladat ellátásához kapcsolódó beruházása megvalósításához átcsoportosítást költségvetési szerv, helyi önkormányzat, kisebbségi önkormányzat, többcélú kistérségi társulás, egyház, egyéb egyházi jogi személy, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 2. § (1) bekezdés a)–c) pontjában megjelölt, közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú szervezetként nyilvántartásba vett szervezet (a továbbiakban: kezdeményező) kezdeményezhet írásban, legkésőbb az adott költségvetési év november 1. napjáig a pénzügyminiszternél.
(2) * Egy kezdeményezésben egy – a kezdeményező gazdasági-vállalkozási tevékenységnek nem minősülő tevékenységéhez kötődő – beruházás és az ahhoz kapcsolódó előirányzat-átcsoportosítási igény terjeszthető elő.
(3) A kezdeményezésben meg kell jelölni:
a) az előirányzat terhére történő átcsoportosítás iránti igényt, az átcsoportosítás iránti igény megalapozottságát alátámasztó tényeket, körülményeket, figyelemmel az 5. § (2) bekezdésében foglaltakra,
b) * a kezdeményező azonosító adatait, így különösen nevét, székhelyét, elérhetőségeit, tevékenységét, képviselőjének nevét és tisztségét, továbbá a kezdeményezésben megjelölt beruházáshoz kapcsolódóan ellátott közfeladatot,
c) a kezdeményezővel közös beruházás megvalósításában közreműködő személy azonosító adatait, így különösen nevét, székhelyét, az együttműködés formáját,
d) a beruházás adatait, így különösen tárgyát, helyét, idejét, célját, indokoltságát és tartalmát,
e) újonnan induló beruházás esetén annak költség- és forrásszerkezetét, folyamatban lévő beruházás esetén annak költség- és forrásszerkezetét az előirányzat-átcsoportosítás iránti igény keletkezése előtt, illetve azt követően. A költség- és forrásszerkezet körében be kell mutatni különösen a beruházás előzetesen felszámított, de le nem vonható általános forgalmi adót is tartalmazó összköltségét, az igényelt előirányzat-átcsoportosítási igény előzetesen felszámított, de le nem vonható általános forgalmi adót is tartalmazó összegét, a kezdeményező saját forrását, továbbá az igényelt és a kapott állami, nemzetközi és egyéb támogatások összegét és formáját.
(4) * A kezdeményezőnek a beruházás jellegéből következően a beruházási költségek, illetve az átcsoportosítási igény meghatározásának alapjául szolgáló dokumentumot is csatolnia kell, továbbá nyilatkoznia kell arról, hogy a kezdeményezésben foglalt adatok, információk és dokumentumok teljes körűek, valódiak és hitelesek.
2. § (1) Az előirányzat-átcsoportosításról szóló döntés előkészítését javaslattevő joggal rendelkező, 3 főből álló bizottság (a továbbiakban: bizottság) végzi. A bizottság tagjait a pénzügyminiszter jelöli ki.
(2) * A bizottság titkársági feladatait a Pénzügyminisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatában megjelölt szervezeti egysége (a továbbiakban: titkárság) látja el.
3. § (1) A beérkezett kezdeményezést a titkárság nyilvántartásba veszi.
(2) * A titkárság a kezdeményezés beérkezését követően haladéktalanul megvizsgálja, hogy az megfelel-e az e rendeletben foglalt követelményeknek. A kezdeményezés hiányos benyújtása esetén, vagy ha az 1. § (1) bekezdése alapján a kezdeményező kezdeményezési jogosultsága a rendelkezésre álló adatok alapján egyértelműen nem állapítható meg, a titkárság a kezdeményezőt 8 napon belül, írásban, egyszeri alkalommal – a hiányokra és a mulasztás jogkövetkezményeire való figyelmeztetés mellett – a felszólítás kézhezvételétől számított megfelelő, de legfeljebb 15 napos határidő kitűzésével hiánypótlásra hívja fel.
(3) * Ha a kezdeményező a hiánypótlási felhívásnak határidőben nem tesz eleget, vagy nem megfelelően teljesíti azt, továbbá ha az állapítható meg, hogy az 1. § (1) bekezdése szerinti kezdeményezési jogosultsággal nem rendelkezik, a titkárság a kezdeményezést – a kezdeményező egyidejű tájékoztatása mellett – törli a nyilvántartásból.
4. § (1) * Ha a kezdeményező nem fejezetet irányító szerv, a titkárság a hiánytalan kezdeményezés beérkezését követő 8 napon belül felhívja a kezdeményezésben megjelölt beruházáshoz kapcsolódó közfeladatért felelős fejezetet irányító szervet szakmai álláspontjának kialakítására. A fejezetet irányító szerv az előirányzat-átcsoportosításra irányuló kezdeményezés megalapozottságára vonatkozó – a (2) bekezdésben meghatározott szempontok figyelembevételével kialakított – szakmai álláspontjáról 15 napon belül tájékoztatja a titkárságot.
(2) * A kezdeményezésben megjelölt beruházással kapcsolatban a fejezetet irányító szerv szakmai álláspontja kialakításakor megvizsgálja
a) az előirányzat-átcsoportosítás kezdeményezőjének e rendelet szerinti kezdeményezésre való jogosultságát,
b) a beruházás összhangját a kormányprogrammal, illetve az ágazati szakmai programokkal,
c) a beruházás ágazati szakmai programokon belüli prioritását,
d) * a beruházás fejezeten belüli finanszírozásának lehetőségét,
e) a beruházás tartalma, költség- és forrásszerkezete megalapozottságát, megvalósítása indokoltságát, továbbá
f) az előirányzat-átcsoportosítási igény indokoltságát.
(3) * A fejezetet irányító szerv támogató jellegű szakmai álláspontjában megjelöli az átcsoportosítás fejezeten belüli címrendi helyét is.
(4) * Ha az előirányzat-átcsoportosítást a fejezetet irányító szerv kezdeményezi, köteles a kezdeményezésben a (2) bekezdésben felsorolt szempontoknak való megfelelést bemutatni, valamint az előirányzat-átcsoportosítás fejezeten belüli címrendi helyét megjelölni.
5. § (1) A bizottság az előirányzat-átcsoportosításra javaslatot tesz a pénzügyminiszternek.
(2) A bizottság az előirányzat terhére történő átcsoportosítási igényt javaslatában akkor támogatja, ha folyamatban lévő beruházás, illetve sürgős, újonnan induló beruházás megvalósításához a finanszírozási igény előre nem tervezhető, váratlan esemény, illetve helyzet miatt következett be és forrás biztosítása *
a) életveszély-elhárítás, vagy
b) épített, illetve természetes környezeti kárelhárítás, vagy
c) kármentesítés, vagy
d) * az állampolgárok szélesebb körét érintő, állami vagy önkormányzati feladatkörbe tartozó, más módon nem megoldható feladat ellátása, vagy
e) * a kulturális – kivéve a hitéleti célokat szolgáló –, az örökségvédelmi, a nevelési-oktatási, a sport-, a szociális, a gyermek- és ifjúságvédelmi, illetve az egészségügyi vagyon megőrzése
érdekében halaszthatatlanul szükséges.
6. § (1) * A bizottság az előirányzat-átcsoportosításra vonatkozó javaslatát a fejezetet irányító szerv szakmai álláspontjával együtt félévente legalább egy alkalommal terjeszti a pénzügyminiszter elé. Az első félévi utolsó javaslattétel kizárólag az adott költségvetési év május 31. napjáig hiánytalanul és a fejezetet irányító szerv szakmai álláspontjával együtt beérkezett kezdeményezéseket érintheti, ideértve a (2) és (3) bekezdésben foglalt eseteket is.
(2) * Rendkívül sürgős esetben, ha a kezdeményező fejezetet irányító szerv, a bizottság az előirányzat-átcsoportosításra vonatkozó javaslatát a hiánytalan kezdeményezés beérkezését követően haladéktalanul terjeszti a pénzügyminiszter elé.
(3) * Rendkívül sürgős esetben, ha a kezdeményező nem fejezetet irányító szerv, a titkárság a hiánytalan kezdeményezés beérkezését követően haladéktalanul felhívja a fejezetet irányító szervet szakmai álláspontjának kialakítására. A fejezetet irányító szerv a szakmai álláspontját a 4. § (2) bekezdésben meghatározott szempontokra figyelemmel alakítja ki, és arról, valamint támogató jellegű szakmai álláspontja esetén a 4. § (3) bekezdésében foglaltakról 3 munkanapon belül tájékoztatja a titkárságot. A bizottság ezt követően haladéktalanul terjeszti a pénzügyminiszter elé az előirányzat-átcsoportosításra vonatkozó javaslatát a fejezetet irányító szerv szakmai álláspontjával együtt.
(4) * A bizottság az előirányzat terhére történő átcsoportosítási igényt javaslatában különösen akkor nem támogatja, ha
a) az nem felel meg az 1. § szerinti követelményeknek, vagy
b) * a fejezetet irányító szerv azt szakmai álláspontjában nem tartja indokoltnak.
(5) A bizottság az éves előirányzat 60%-a terhére tehet javaslatot az első félévben.
7. § (1) * A bizottság javaslata alapján a pénzügyminiszter dönt az előirányzat-átcsoportosításról és annak összegéről.
(2) * Az 5–6. § szerinti bizottsági javaslattételben nem vehet részt az, aki
a) a kezdeményezővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll,
b) a kezdeményező képviselője, tagja, tisztségviselője,
c) az a)–b) pont szerinti személy közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont].
8. § (1) * A pénzügyminiszter a döntéséről 5 munkanapon belül írásban tájékoztatja a fejezetet irányító szervet és a kezdeményezőt. Ezzel egyidejűleg az előirányzat-átcsoportosításról a titkárság az e rendelet mellékletében meghatározott adatlap kitöltésével a Magyar Államkincstár útján gondoskodik.
(2) * A kezdeményezés – a 3. § (3) bekezdése kivételével – a tárgyévi előirányzat teljes mértékű átcsoportosításáig, de legfeljebb az adott költségvetési év december 31. napjáig szerepel a nyilvántartásban. A tárgyévi előirányzat teljes átcsoportosítása esetén a kezdeményezés nyilvántartásból való törléséről a titkárság 5 munkanapon belül írásban tájékoztatja a kezdeményezőt.
9. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével – 2006. július 1-jén lép hatályba.
(2) * Ez a bekezdés, valamint e rendelet 10. §-a e rendelet kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(3)–(4) *
(5) Az előirányzat átcsoportosításakor és felhasználása során az Áht. és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
10. § *
XXII. Pénzügyminisztérium Költségvetési és Pénzügypolitikai Főcsoport | |
Fejezet száma és megnevezése |
a pénzügyminiszter hatáskörében
Költségvetési év: 20...
Millió forintban, egy tizedessel | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KIADÁSOK | A módosítás jogcíme | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Állam- háztar- tási egyedi azono- sító | Feje- zet- szám | Cím- szám | Al- cím- szám | Jog- cím- csop.- szám | Jog- cím- szám | Elő- ir.- cso- port- szám | Ki- emelt előir.- szám | Feje- zet- név | Cím- név | Al- cím- név | Jog- cím- csop.- név | Jog- cím- név | Elő- ir.- csop.- név | Kiemelt előirányzat neve | Módo- sítás (+/–) | A módo- sítás követ- kező évre áthú- zódó hatása | A mó- dosí- tást elren- delő döntés száma/ dátuma | |||||||||||||||||||||||||||||||
XXII. | Pénzügyminisztérium | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | Egyéb költségvetési kiadások | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Vegyes kiadások | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
243034 | 13 | Rendkívüli beruházási tartalék | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az előirányzat-módosítás érvényessége: | a) a költségvetési évben egyszeri jellegű | b) a következő évi költségvetésbe beépülő | c) rendes | d) rendkívüli | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TÁMOGATÁSOK | A módosítás jogcíme | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Állam- háztar- tási egyedi azono- sító | Feje- zet- szám | Cím- szám | Al- cím- szám | Jog- cím- csop.- szám | Jog- cím- szám | Elő- ir.- cso- port- szám | Ki- emelt előir.- szám | Feje- zet- név | Cím- név | Al- cím- név | Jog- cím- csop.- név | Jog- cím- név | Elő- ir.- csop.- név | Kiemelt előirányzat neve | Módo- sítás (+/–) | A módo- sítás követ- kező évre áthú- zódó hatása | A mó- dosí- tást elren- delő döntés száma/ dátuma | |||||||||||||||||||||||||||||||
Az előirányzat-módosítás érvényessége: | a) a költségvetési évben egyszeri jellegű | b) a következő évi költségvetésbe beépülő | c) rendes | d) rendkívüli | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az adatlap 5 példányban töltendő ki | Az előirányzatok felhasználása/zárolása (módosítás +/–) | Összesen | I. negyedév | II. negyedév | III. negyedév | IV. negyedév | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fejezet | 1 példány | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Állami Számvevőszék | 1 példány | időarányos | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Magyar Államkincstár | 1 példány | teljesítményarányos | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pénzügyminisztérium | 2 példány | egyéb: azonnal |