A Kormány a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról szóló 2010. évi CXXVI. törvény 21. § a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) * A vizsgálati szakasz a fővárosi és vármegyei kormányhivatal hivatali hatáskörében tudomására jutott adatok alapján vagy bejelentésre indul meg.
(2) * A vizsgálati szakasz során a fővárosi és vármegyei kormányhivatal által lefolytatott vizsgálat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 132. § (3)–(5) bekezdéseiben meghatározottakra (a továbbiakban: önkormányzati intézkedés) terjedhet ki.
(3) * Amennyiben a lefolytatott vizsgálat során a fővárosi és vármegyei kormányhivatal jogszabálysértést nem észlel, a vizsgálati szakasz külön döntés meghozatala nélkül lezárul.
(4) * Szükség esetén a fővárosi és vármegyei kormányhivatal a korábban már vizsgált önkormányzati intézkedést új törvényességi felügyeleti eljárás keretében ismételten vizsgálat alá vonhatja.
2. § (1) * Amennyiben a fővárosi és vármegyei kormányhivatal egy önkormányzati intézkedéssel összefüggésben egy vagy több jogszabálysértést észlel, vagy az Mötv. 132. § (2) bekezdése szerinti érintett (a továbbiakban: érintett) nem tesz eleget a fővárosi és vármegyei kormányhivatal információkérésre irányuló megkeresésének, a fővárosi és vármegyei kormányhivatal haladéktalanul megkezdi a törvényességi felügyeleti eszközök alkalmazását.
(2) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal a törvényességi felügyeleti eszközök közül – a (3) bekezdésben és a 15. § (5) bekezdésében meghatározott kivétellel – elsőként a törvényességi felhívást alkalmazza.
(3) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal törvényességi felhívás kibocsátása nélkül kezdeményezheti az Állami Számvevőszéknél a helyi önkormányzat gazdálkodását érintő vizsgálat lefolytatását, mellyel egyidejűleg a kezdeményezés másolatát az érintett helyi önkormányzatnak megküldi.
(4) * Amennyiben a törvényességi felhívás nem vezet eredményre, a fővárosi és vármegyei kormányhivatal a jogszabálysértés megszüntetése érdekében más törvényességi felügyeleti eszközt alkalmaz. Ebben az esetben a fővárosi és vármegyei kormányhivatal a jogszabálysértés mielőbbi megszüntetése érdekében egyidejűleg több törvényességi felügyeleti eszközt is alkalmazhat, ha az alkalmazni kívánt törvényességi felügyeleti eszközök jellege azok egyidejű alkalmazását lehetővé teszi.
(5) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal a törvényességi felügyeleti eszközök alkalmazását addig folytatja, ameddig a jogszabálysértés nem kerül megszüntetésre.
(6) Ha törvény vagy e kormányrendelet másként nem rendelkezik, a fővárosi és vármegyei kormányhivatal a törvényességi felügyeleti eszközt *
a) a törvényességi felhívás vagy
b) más törvényességi felügyeleti eszköz alkalmazásának
eredménytelenné válását követő 30 napon belül alkalmazza.
(7) * Amennyiben a fővárosi és vármegyei kormányhivatal elmulasztja a törvényességi felügyeleti eszköz határidőben történő alkalmazását, ismételten törvényességi felhívást bocsát ki.
3. § * A jogszabálysértés megszűnésével a vizsgált intézkedés alapján indult törvényességi felügyeleti eljárást a fővárosi és vármegyei kormányhivatal lezárja és erről az érintettet 30 napon belül értesíti.
4. § (1) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal az információkérési jogával összefüggésben jogosult az érintettől iratot bekérni.
(2) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatalnak az érintett működésére, szervezetére, döntéshozatali eljárására vonatkozó javaslatát a helyi önkormányzat képviselő-testülete, illetve a társulási tanács – amennyiben a megkeresés más határidőt nem tartalmaz – a soron következő ülésén köteles megtárgyalni, és arról döntést hozni.
(3) * A (2) bekezdésben meghatározott javaslat elutasításának indokát a polgármester, illetve a társulási tanács elnöke köteles a döntést követő 8 napon belül a fővárosi és vármegyei kormányhivatallal ismertetni.
5. § * (1) * A törvényességi felügyeleti eljárás során és az Mötv. 133. § (2) bekezdése szerinti javaslattétel esetén az írásbeli kapcsolattartás – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – jogszabályban meghatározott informatikai rendszerbe (a továbbiakban: informatikai rendszer) történő feltöltés útján valósul meg. Az információkérés és a szakmai segítségnyújtás során az írásbeli kapcsolattartás papír alapon, elektronikus úton vagy az informatikai rendszerbe történő feltöltéssel valósul meg. Az informatikai rendszerbe történő feltöltéssel az iratot kézbesítettnek kell tekinteni.
(2) * Az Mötv. 132. § (1) bekezdés d), e), g), h) és j) pontjában, továbbá 136. § (2) bekezdésében, valamint 137. és 138. §-ában meghatározott törvényességi felügyeleti eszközök alkalmazásakor az írásbeli kapcsolattartás papír alapon és amennyiben lehetséges tájékoztatásul
a) elektronikus úton vagy
b) az informatikai rendszerbe történő feltöltéssel
történik.
(3) A szóbeli kapcsolattartás módjai a törvényességi felügyeleti eljárás során:
a) személyesen vagy
b) hangkapcsolatot biztosító elektronikus úton, ideértve a telefont.
(4) Az írásbelinek nem minősíthető elektronikus úton történő kapcsolattartás módjai a törvényességi felügyeleti eljárás során:
a) kizárólag elektronikus úton, minősített elektronikus aláírás nélkül vagy
b) rövid szöveges üzenet útján.
(5) * A (3) és (4) bekezdésben meghatározott kapcsolattartási formák kizárólag a fővárosi és vármegyei kormányhivatal információkérési jogával és a szakmai segítségnyújtásával összefüggésben alkalmazhatóak.
(6) * Az informatikai rendszerbe feltöltött iratról a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által vezetett minisztérium, az érintett helyi önkormányzat vagy a törvényességi felügyeleti eljárást lefolytató fővárosi és vármegyei kormányhivatal hitelesített másolatot adhat ki, mely tanúsítja azt, hogy a másolat az informatikai rendszerbe feltöltött irattal mindenben megegyező.
(7) A (6) bekezdés szerinti hitelesített másolaton a másolatot kiadó szerv a következőket tünteti fel:
a) az informatikai rendszerbe történő feltöltés időpontja;
b) a másolat kiadásának időpontja;
c) a másolatot kiadó aláírása;
d) a másolatot kiadó szerv hivatalos bélyegző lenyomata;
e) arra történő utalás, hogy a másolat az eredetivel mindenben megegyező.
6. § (1) A napokban vagy munkanapokban megállapított határidőbe nem számít bele a közlésnek vagy a kézbesítésnek a napja.
(2) A hónapokban vagy években megállapított határidő azon a napon jár le, amely számánál fogva megfelel a kezdőnapnak, ha pedig ez a nap a lejárat hónapjában hiányzik, a hónap utolsó napján.
(3) Ha a határidő utolsó napja olyan nap, amelyen a munka szünetel, a határidő az azt követő munkanapon jár le.
(4) A postán küldött irat előterjesztési ideje a postára adás napja.
(5) Az elektronikus irat előterjesztésének időpontja az irat elküldésének napja, de az ügyintézési határidő a következő munkanapon kezdődik.
(6) A határidő elmulasztásának jogkövetkezményei a határidő utolsó napjának elteltével állnak be.
(7) A határidőt kétség esetén megtartottnak kell tekinteni.
6/A. § * (1) * A törvényességi felügyeleti eljárást – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a helyi önkormányzat fekvése szerint illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatal folytatja le.
(2) * Társulások esetén a törvényességi felügyeleti eljárást a társulás székhelye szerint illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatal folytatja le.
(3) * A Kormány az országos nemzetiségi önkormányzat és szervei törvényességi felügyeletére az országos nemzetiségi önkormányzat székhelye szerint illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatalt jelöli ki.
7. § * A törvényességi felhívás tartalmáról
a) települési önkormányzat esetén a polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet,
b) * vármegyei önkormányzat esetén a vármegyei közgyűlés elnöke tájékoztatja a közgyűlést,
c) fővárosi önkormányzat esetén a főpolgármester tájékoztatja a közgyűlést,
d) * társulás esetén a társulási tanács elnöke tájékoztatja a társulási tanácsot.
8. § (1) A fővárosi és vármegyei kormányhivatal által kibocsátott törvényességi felhívás tartalmazza legalább *
a) az érintett által elkövetett jogszabálysértés megjelölését,
b) az érintett által megsértett jogszabályhely konkrét megjelölését;
c) az indokolást, amely miatt a jogszabálysértést megállapíthatónak találja és
d) az érintett számára a jogszabálysértés megszüntetésére biztosított határidőt.
(2) A jogszabálysértés megszüntetésére biztosított határidőt úgy kell megállapítani, hogy a jogellenes állapot mielőbb megszüntetésre kerüljön és a törvényességi felhívásban foglaltak megvizsgálására a megfelelő idő biztosítva legyen.
(3) A jogszabálysértés megszüntetésére – amennyiben jogszabályi rendelkezésből adódóan eltérő határidő megadása nem szükséges – a fővárosi és vármegyei kormányhivatal *
a) jogalkotási kötelezettség elmulasztása esetén legfeljebb 60 napos,
b) határozathozatali és feladat-ellátási kötelezettség elmulasztása esetén legfeljebb 45 napos
határidőt állapíthat meg.
(4) Amennyiben jogszabálysértés megszüntetésére biztosított határidő alatt a jogszabálysértés nem szüntethető meg, a határidő az érintett indokolt kérelmére további 30 nappal meghosszabbítható.
9. § A fővárosi és vármegyei kormányhivatal törvényességi felhívása eredménytelen, ha az érintett *
a) a törvényességi felhívásban foglalt határidő lejártáig nem tesz intézkedést a jogszabálysértés megszüntetése érdekében,
b) által a törvényességi felhívásban foglaltak alapján tett intézkedés nem szünteti meg a jogszabálysértést, vagy újabb jogszabálysértést idéz elő,
c) * nem ért egyet a törvényességi felhívásban foglaltakkal, és az erről szóló tájékoztatást követően a fővárosi és vármegyei kormányhivatal megítélése szerint a jogszabálysértés továbbra is fennáll,
d) * a törvényességi felhívásban foglalt határidő lejártáig a fővárosi és vármegyei kormányhivatalt nem tájékoztatja.
10. § (1) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal az Mötv. 135. § (1) bekezdésén alapuló kezdeményezésében megjelöli azokat a napirendi pontokat, amelyek megtárgyalása a helyi önkormányzat, illetve a társulás törvényes működésének biztosítása érdekében indokolt.
(2) * Az Mötv. 135. § (1) bekezdése szerinti ülésről és a helyi önkormányzat, illetve a társulás törvényes működésének biztosítása érdekében hozott intézkedésekről a jegyző, illetve a társulási tanács elnöke az ülést követő öt napon belül a jegyzőkönyv-kivonat megküldésével tájékoztatja a fővárosi és vármegyei kormányhivatalt.
11. § * (1) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal az önkormányzati rendelet alkotmánybírósági felülvizsgálatának kezdeményezése iránti javaslatával kapcsolatos indítvány tervezetet (a továbbiakban: indítvány) – a 2. § (6) bekezdésében meghatározott határidőtől eltérően – 45 napon belül terjeszti elő a miniszternek.
(2) * A miniszter az indítvány kiegészítésére, módosítására hívhatja fel az önkormányzati rendelet alkotmánybírósági felülvizsgálatára javaslatot tevő fővárosi és vármegyei kormányhivatalt.
(3) * Az önkormányzati rendelet alkotmánybírósági felülvizsgálatára javaslatot tevő fővárosi és vármegyei kormányhivatal – az indítvány megküldését követően – haladéktalanul tájékoztatja a minisztert, ha az Alaptörvénnyel ellentétesnek talált önkormányzati rendeletet hatályon kívül helyezték, vagy oly módon módosították, hogy az a továbbiakban nem minősül Alaptörvénnyel ellentétesnek. Erről a miniszter az alkotmánybírósági eljárás során az Alkotmánybíróságot tájékoztatja.
12. § (1) * A miniszter tájékoztatja az önkormányzati rendelet alkotmánybírósági felülvizsgálatára javaslatot tevő fővárosi és vármegyei kormányhivatalt és az önkormányzati rendeletet megalkotó önkormányzatot, ha a fővárosi és vármegyei kormányhivatal javaslatának megvizsgálását követően a javaslattal nem ért egyet, és ezért nem kezdeményezi a Kormánynál az önkormányzati rendelet Alaptörvénnyel való összhangja felülvizsgálatának indítványozását.
(2) Az önkormányzati rendelet Alaptörvénnyel való összhangjának felülvizsgálatára indult alkotmánybírósági eljárásban a Kormányt a miniszter képviseli.
13. § * A helyi önkormányzat törvényen alapuló jogalkotási kötelezettségének fővárosi és vármegyei kormányhivatal általi pótlásáról a Kúria ezt elrendelő határozatának közlését követően kell gondoskodni.
14. § (1) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal vezetője által az Mötv. 138. §-a alapján alkotott önkormányzati rendelet módosítását kezdeményezheti az a helyi önkormányzat, amely helyett az önkormányzati rendeletet megalkották.
(2) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal az (1) bekezdés szerinti kezdeményezéssel kapcsolatos döntését – egyet nem értés esetén indokolással ellátva – a kezdeményezés kézhezvételétől számított 30 napon belül megküldi a kezdeményező helyi önkormányzatnak és a miniszternek. Amennyiben a fővárosi és vármegyei kormányhivatal egyetért az (1) bekezdés szerinti kezdeményezéssel, az általa megalkotott önkormányzati rendeletet a döntés meghozatalát követő 60 napon belül módosítja.
(3) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal az Mötv. 138. §-a alapján alkotott önkormányzati rendeletet és az azt módosító, a fővárosi és vármegyei kormányhivatal által megalkotott önkormányzati rendeletet legkésőbb az aláírást követő munkanapon megküldi a Magyar Közlönyben történő kihirdetés céljából az igazságügyért felelős miniszternek.
15. § (1) * A törvényességi felügyeleti bírságot (a továbbiakban: bírság) a fővárosi és vármegyei kormányhivatal az Mötv. 141. § (1) bekezdés a)–d) pontjaiban meghatározott kötelezettségszegések esetén – a 2. § (6) bekezdésében meghatározott időponttól eltérően – 45 napon belül határozattal szabja ki.
(2) A fővárosi és vármegyei kormányhivatal jogosult *
a) a bírságot megállapító döntés kézhezvételétől számított 15 napon belül vagy
b) * a bírságot megállapító döntés közigazgatási perben történő megtámadása esetén a közigazgatási per jogerős lezárásáig
a polgármester méltányossági kérelme alapján a bírságot a bírság legkisebb összegéig mérsékelni.
(3) * A bírságot ugyanazon kötelezettség ismételt megszegése esetén a fővárosi és vármegyei kormányhivatal újabb határozattal – törvényességi felhívás kibocsátása nélkül – a legutolsó bírság kiszabásától számított 15 nap elteltével legfeljebb a bírság kiszabásától számított 45. napig ismételten kiszabhatja.
(4) * A bírságot ugyanazon kötelezettség ismételt megszegése esetén a fővárosi és vármegyei kormányhivatal nem szabhatja ki, ha az érintett a bírságot megállapító döntést közigazgatási perben megtámadta.
(5) * Az Mötv. 141. § (1) bekezdés e) pontja szerinti kötelezettségszegés esetén a bírság a törvényességi felhívással korábban jelzett jogszabályi kötelezettség ismételt megsértése esetén – külön törvényességi felhívás kibocsátása nélkül – szabható ki.
15/A. § * (1) * A bírságot megállapító határozat (a továbbiakban: határozat) – az Mötv. 141. § (5) bekezdésében foglaltakon túlmenően – tartalmazza
a) a határozat végrehajtásával összefüggésben
aa) a bírság teljesítésének határidejét,
ab) a bírság megfizetésének módját és az
ac) önkéntes teljesítés elmaradásának jogkövetkezményeit;
b) a határozat elleni jogorvoslattal összefüggésben a jogorvoslat benyújtásának helyét és határidejét, valamint az eljáró bíróság megnevezését;
c) a döntést megalapozó tényekkel összefüggésben
ca) a megállapított tényállást és az annak alapjául szolgáló bizonyítékokat,
cb) a bírság kiszabásánál figyelembe vett körülmények kifejtését,
cc) azokat a jogszabályhelyeket, amelyek alapján a határozatot hozták, és
cd) a határozatot hozó hatáskörét és illetékességét megállapító jogszabályra történő utalást;
d) a kiadmányozással összefüggésben
da) a döntéshozatal helyét és idejét,
db) a hatáskör gyakorlójának nevét, hivatali beosztását,
dc) a döntés kiadmányozójának nevét, hivatali beosztását, ha az nem azonos a hatáskör gyakorlójával és
dd) a döntés kiadmányozójának aláírását és
de) hivatalos bélyegzőlenyomatát.
16. § (1) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal az Alaptörvénnyel ellentétesen működő képviselő-testület feloszlatásának kezdeményezésére (a továbbiakban: kezdeményezés) irányuló javaslatát részletes indokolással ellátva és a kapcsolódó iratanyag másolatának megküldésével terjeszti elő a miniszternél.
(2) A miniszter a javaslat megvizsgálását követően dönt a kezdeményezés Kormány elé terjesztéséről.
(3) * Amennyiben a miniszter a javaslattal nem ért egyet, vagy ha a Kormány a kezdeményezést elutasítja, erről a miniszter tájékoztatja a javaslatot tevő fővárosi és vármegyei kormányhivatalt.
(4) * A miniszter tájékoztatja a javaslatot tevő fővárosi és vármegyei kormányhivatalt és az érintett helyi önkormányzatot, ha a Kormány indítványozza az alaptörvény-ellenesen működő képviselő-testület Országgyűlés általi feloszlatását.
(5) Az Alaptörvénnyel ellentétesen működő képviselő-testület feloszlatásával kapcsolatos elvi vélemény nyilvánítása iránti alkotmánybírósági eljárásban a Kormányt a miniszter képviseli.
17. § * (1) * A fővárosi és vármegyei kormányhivatal a központi költségvetés terhére a helyi önkormányzatnak nyújtott támogatás felülvizsgálatára irányuló kezdeményezésnek a Magyar Államkincstár vagy a támogató részére történő megküldésével egyidejűleg a kezdeményezésről tájékoztatja a helyi önkormányzatot.
(2) * A Magyar Államkincstár és a támogató a fővárosi és vármegyei kormányhivatal kezdeményezésére a kezdeményezés átvételétől számított 30 napon belül érdemben válaszol.
18. § Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.