(EGT-vonatkozású szöveg)
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre és különösen 100. cikkének (2) bekezdésére,
tekintettel az Európai Bizottság javaslatára,
a jogalkotási aktus tervezete nemzeti parlamenteknek való megküldését követően,
az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságal folytatott konzultációt követően,
a Régiók Bizottságával folytatott konzultációt követően,
rendes jogalkotási eljárás keretében * ,
mivel:
(1) A Covid19-világjárvány jelentős negatív hatással van a tengeri szállítási ágazatra. A tengeri szállítási szolgáltatásokat és a kikötői infrastruktúra használatát sújtó súlyos következmények 2020. március eleje óta általánosan jelen vannak, és várhatóan 2020 egészében fenn fognak állni. Ilyen kivételes körülmények között a kikötőhasználati díjak megfizetésének elengedése, felfüggesztése, mértékének csökkentése vagy megfizetésének elhalasztása ezért hozzájárulhat a hajóüzemeltetők pénzügyi fenntarthatóságához.
(2) Az (EU) 2017/352 európai parlamenti és tanácsi rendelet * értelmében a tagállamoknak gondoskodniuk kell a kikötőhasználati díjak kivetéséről. Az (EU) 2017/352 rendelet nem tesz lehetővé kivételeket a díjkivetési kötelezettség alól.
(3) A Covid19-világjárvány következményeinek súlyosságára tekintettel helyénvaló lehetővé tenni a kikötőt üzemeltető szerv vagy az illetékes hatóság számára, hogy a 2020. március 1. és 2020. október 31. közötti időszakra esedékes kikötőhasználati díjak megfizetésének elengedése, felfüggesztése, mértékének csökkentése vagy megfizetésének elhalasztása mellett döntsön. Mindazonáltal e rendelet nem zavarhatja meg a tagállamok kikötőszervezését. Ezért a tagállamok számára fenn kell tartani az arra vonatkozó hatáskört, hogy az ilyen döntéseknek a valamely kikötőt üzemeltető szerv vagy az illetékes hatóság általi elfogadását szabályozzák. A kikötőhasználati díjak megfizetésének ilyen elengedését, felfüggesztését, mértékének csökkentését vagy megfizetésének elhalasztását átlátható, objektív és megkülönböztetéstől mentes módon kell biztosítani.
(4) A sürgősségre tekintettel helyénvaló ezenfelül a kikötőt üzemeltető szervek vagy az illetékes hatóságok számára lehetőséget biztosítani arra, hogy eltérjenek az (EU) 2017/352 rendeletben előírt azon kötelezettségtől, hogy a kikötői infrastruktúra használóit a kikötőhasználati díjak jellegének, illetve mértékének bármilyen változásáról legalább két hónappal az említett változások hatálybelépésének időpontját megelőzően tájékoztassák.
(5) Mivel e rendelet célját, nevezetesen az (EU) 2017/352 rendeletnek a Covid19-világjárvány által okozott sürgős helyzet kezelése érdekében történő módosítását a tagállamok nem tudják kielégítően megvalósítani, az Unió szintjén azonban az intézkedés terjedelme vagy hatása miatt e cél jobban megvalósítható, az Unió intézkedéseket hozhat az Európai Unióról szóló szerződés (EUSZ) 5. cikkében foglalt szubszidiaritás elvének megfelelően. Az említett cikkben foglalt arányosság elvének megfelelően ez a rendelet nem lépi túl az e cél eléréséhez szükséges mértéket.
(6) Tekintettel a javasolt intézkedéseket igazoló, a Covid19-világjárvány által okozott rendkívüli körülmények által előidézett sürgősségre és különösen a hajóüzemeltetők pénzügyi fenntarthatóságához való hozzájárulás érdekében a szükséges intézkedések gyors elfogadása céljából helyénvalónak tűnt kivételt biztosítani a nemzeti parlamenteknek az Európai Unióban betöltött szerepéről szóló, az EUSZ-hez, az Európai Unió működéséről szóló szerződéshez és az Európai Atomenergia-közösséget létrehozó szerződéshez csatolt 1. jegyzőkönyv 4. cikkében említett nyolchetes időszak alól.
(7) A Covid19-világjárvány előre nem látható és hirtelen kitörése, valamint a megfelelő intézkedések elfogadásához szükséges jogalkotási eljárások miatt nem volt lehetséges az említett intézkedések időben történő elfogadása. Ezért e rendelet rendelkezéseit a hatálybalépését megelőző időszakban esedékes kikötőhasználati díjakra is alkalmazni kell. Tekintettel az említett rendelkezések jellegére, ez a megközelítés nem vezet az érintett személyek jogos elvárásainak megsértéséhez.
(8) Az (EU) 2017/352 rendeletet ezért ennek megfelelően módosítani kell.
(9) Ennek a rendeletnek sürgősen, az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon hatályba kell lépnie,
ELFOGADTA EZT A RENDELETET:
Az (EU) 2017/352 rendelet 21. cikke a következő bekezdéssel egészül ki:
„(3) A 13. cikk (1), (3) és (4) bekezdése ellenére, a kikötőt üzemeltető szerv vagy az illetékes hatóság dönthet úgy, hogy a 2020. március 1. és 2020. október 31. közötti időszakra esedékes kikötőhasználati díjak megfizetését elengedi, felfüggeszti, mértékét csökkenti vagy megfizetését elhalasztja. A tagállamok határozhatnak úgy, hogy az ilyen döntéseknek tiszteletben kell tartaniuk a nemzeti jogban e célból meghatározott követelményeket. A kikötőhasználati díjak megfizetésének elengedését, felfüggesztését, mértékének csökkentését vagy megfizetésének elhalasztását átlátható, objektív és megkülönböztetéstől mentes módon kell biztosítani.
A kikötőt üzemeltető szervnek vagy az illetékes hatóságnak gondoskodnia kell arról, hogy a kikötőhasználók és azok képviselői vagy szervezetei megfelelő tájékoztatást kapjanak. A 13. cikk (5) bekezdésében említett két hónapos határidő e tekintetben nem alkalmazandó.”
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon lép hatályba.
Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Kelt Brüsszelben, 2020. május 25-én.
az Európai Parlament részéről | a Tanács részéről | |
az elnök | az elnök | |
D. M. SASSOLI | A. METELKO-ZGOMBIĆ |