(EGT-vonatkozású szöveg)
AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,
tekintettel a polgári légi közlekedés védelmének közös szabályairól és a 2320/2002/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2008. március 11-i 300/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletre * és különösen annak 4. cikke (3) bekezdésére,
mivel:
(1) A jelenlegi Covid19-világjárvány nemzetközi és európai polgári légi közlekedésre gyakorolt rendkívül súlyos hatása következtében a tagállamok és az Európai Unió egésze egyre korlátozottabb mértékben képes hatékony és eredményes, Unióba irányuló szállítási láncot fenntartani. A folyamatos és megszakítás nélküli árufuvarozási szolgáltatások stratégiai fontosságúak az Unió számára, és kiemelkedő szerepet játszanak az alapvető áruk - többek között gyógyszerek, orvosi felszerelések, valamint egyéb anyagok és termékek - szállításában.
(2) Az (EU) 2015/1998 bizottsági végrehajtási rendelet * mellékletének 6.8. pontjában meghatározott, az Unióba irányuló légi áruk és légipostai küldemények védelmének rendszere előírja, hogy az Európai Unióba árut és postai küldeményt szállító légi fuvarozókat ötévente „harmadik ország repülőteréről az Unió területére árut vagy postai küldeményt fuvarozóként” (ACC3) kell kijelölni, a földi kiszolgálást végző szolgáltatóikat pedig háromévente „uniós légiközlekedés-védelmi szempontból ellenőrzött, harmadik országbeli meghatalmazott ügynökként” (RA3), illetve „uniós légiközlekedés-védelmi szempontból ellenőrzött, harmadik országbeli ismert szállítóként” (K3) kell kijelölni.
(3) Az uniós légiközlekedés-védelmi ellenőrzés az ACC3-, RA3- és KC3-kijelölés kapcsán előírja, hogy a folyamat részeként egy uniós légiközlekedés-védelmi ellenőr által az üzemeltető telephelyén tett helyszíni látogatásra van szükség az intézkedések tényleges végrehajtásának megerősítése érdekében.
(4) A jelenlegi Covid19-világjárvány ideje alatt a légi fuvarozók és légi árufuvarozók harmadik országokban történő kijelölésére és újbóli kijelölésére irányuló helyszíni látogatások végzése súlyosan érintett és/vagy akadályoztatva van olyan objektív okok miatt, amelyek nem tartoznak e fuvarozók vagy üzemeltetők felelősségi körébe, illetve amelyeket nem tudnak ellenőrzésük alatt tartani.
(5) Számos ACC3-, RA3- és KC3-kijelölés érvényessége lejár az elkövetkező hónapokban, vagy már le is járt, és nincs lehetőség a szükséges hivatalos helyszíni ellenőrzés megtételére. A megfelelő uniós státus hiányában ezek az üzemeltetők nem folytathatnák működésüket az Unió területére irányuló védett szállítási láncon belül, ami lehetetlenné tenné az alapvető műveletek folytonosságát ebben a kritikus időszakban.
(6) Olyan sürgős intézkedéseket kell elfogadni, amelyek megteremtik a megfelelő jogalapot ahhoz, hogy az Unióba irányuló szállítási lánc jelenlegi helyzetben érintett üzemeltetőit alternatív és gyors uniós légiközlekedés-védelmi ellenőrzési eljárásnak lehessen alávetni.
(7) Az egyaránt az (EU) 2015/1998 végrehajtási rendeletet módosító (EU) 2019/103 * és (EU) 2019/1583 * végrehajtási rendeletek 2020. december 31-től alkalmazandó szabályozási követelményeket vezettek be a polgári légiközlekedési személyzet háttérellenőrzése, illetve a kiberbiztonság területén. A Covid19-világjárvány hatására bevezetett korlátozások olyan súlyos mértékben befolyásolják a hatóságok és az üzemeltetők azon képességét, hogy felkészüljenek az említett követelmények időben történő végrehajtására, hogy az alkalmazás kezdőnapját el kell halasztani.
(8) Az (EU) 2015/1998 végrehajtási rendelet mellékletének 12.4.2.2. pontja 2020. szeptember 1-jében határozza meg azt a dátumot, amikor a robbanóanyag-felderítő eszközökre (EDS) vonatkozó 2. szabvány hatályát veszti. A Covid19-világjárvány hatására bevezetett korlátozások olyan súlyos mértékben befolyásolják az Unióban található egyes repülőterek azon képességét, hogy befejezzék a 3. szabvány szerinti robbanóanyag-felderítő eszközök üzembe helyezését és aktiválását, hogy a lejárat napját későbbre kell halasztani. A 3. szabvány szerinti robbanóanyagfelderítő eszközök nagyobb teljesítményt nyújtanak, és jobb a felderítési képességük, ami egy fokozottabb biztonság irányába mutat, ezért a Bizottság és a tagállamok változatlanul elkötelezettek e technológia további késedelem nélkül történő végrehajtása mellett.
(9) Az (EU) 2015/1998 végrehajtási rendelet mellékletének 12.6.3. pontja 2020. július 1-jében határozza meg azt az időpontot, ameddig a felelős hatóság engedélyezheti, hogy a 12-L. függeléknek való megfelelésről szóló tanúsítással nem rendelkező robbanóanyagnyom-felderítő eszközök (ETD) használatban maradjanak. A Covid1 9-világjárvány hatására bevezetett korlátozások olyan súlyos mértékben befolyásolják az Unióban található repülőterek némelyikének azon képességét, hogy befejezzék az új robbanóanyagnyom-felderítő eszközök üzembe helyezését, hogy a fent említett időpontot el kell halasztani a jogi következmények elkerülése érdekében, anélkül, hogy ez indokolatlan kockázatot jelentene a légi közlekedés biztonságára nézve.
(10) Az (EU) 2015/1998, az (EU) 2019/103 és az (EU) 2019/1583 végrehajtási rendeletet ezért ennek megfelelően módosítani kell.
(11) Mivel egyes üzemeltetők ACC3, RA3 és KC3 uniós státusa már lejárt vagy a jelenlegi Covid19-világjárvány első időszakában, vagy azt közvetlenül megelőzően, amikor a vonatkozó uniós légiközlekedés-védelmi ellenőrzési eljárást el kellett indítani és végre kellett hajtani, e rendeletnek visszamenőleges hatállyal kell életbe lépnie, lehetővé téve, hogy azok az üzemeltetők, amelyek státusa már nem érvényes, igénybe vehessék az e rendeletben előírt intézkedéseket.
(12) Az e rendeletben előírt intézkedések nem érintik más légi fuvarozók, üzemeltetők, jogalanyok vagy államok jogos érdekeit és jogait, továbbá nem korlátozzák elvárásaikat.
(13) Annak érdekében, hogy a tagállamok jogalappal rendelkezzenek az Unióba irányuló szállítási lánc üzemeltetőinek ellenőrzésére és kijelölésére szolgáló alternatív és gyors eljárás azonnali megindításához - ami az Unióba irányuló árufuvarozási műveletek újraindításához szükséges -, e rendeletnek az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon hatályba kell lépnie.
(14) Az e rendeletben előírt intézkedések összhangban vannak a 300/2008/EK rendelet 19. cikkével létrehozott bizottság véleményével,
ELFOGADTA EZT A RENDELETET:
Az (EU) 2015/1998 végrehajtási rendelet melléklete e rendelet mellékletének megfelelően módosul.
Az (EU) 2019/103 végrehajtási rendelet 2. cikkének második mondatában a „2020. december 31-től” szövegrész helyébe a „2021. december 31-től” szöveg lép.
Az (EU) 2019/103 végrehajtási rendelet mellékletének 26. pontján belül a 11.1.12. pontban a „2020. december 31.” és „2023. június 30-ig” szövegrész helyébe a „2021. december 31.” és „2024. június 30-ig” szöveg lép.
Az (EU) 2019/1583 végrehajtási rendelet 2. cikkében a „2020. december 31-én” szövegrész helyébe a „2021. december 31-én” szöveg lép.
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon lép hatályba.
Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Kelt Brüsszelben, 2020. június 30-án.
a Bizottság részéről
az elnök
Ursula VON DER LEYEN
Az (EU) 2015/1998 végrehajtási rendelet melléklete a következőképpen módosul:
1. A szöveg a következő 6.8.1.7-6.8.1.9. pontokkal egészül ki:
„6.8.1.7. A 2020. április 1-jétől 2020. december 31-ig tartó időszakban a felelős hatóság eltérhet a 6.8.2. pontban meghatározott eljárástól, és ideiglenesen kijelölhet ACC3-ként egy légi fuvarozót abban az esetben, ha az uniós légiközlekedés-védelmi ellenőrzésre a Covid19-világjárvány előidézte válsághoz kapcsolódó és a légi fuvarozó felelősségi körén kívül eső, objektív okok miatt nem kerülhetett sor. A kijelölés feltételei a következők:
a) a légi fuvarozó aktív ACC3 státussal rendelkezik az érintett harmadik országban, illetve aktív ACC3 státussal rendelkezett, amennyiben az nem járt le 2020. február 1. előtt;
b) a légi fuvarozó új státus iránti kérelmet nyújt be a 6.8.1.1. pont szerinti felelős hatósághoz, illetve ahhoz a hatósághoz, amelynek hatáskörébe tartozik a lejáró kijelölés, megerősítve, hogy a légi fuvarozó felelősségi körén kívül eső, objektív okok akadályozzák vagy késleltetik a 6.8.2. pont követelményeinek teljesítését;
c) a légi fuvarozó benyújtja a 6-G. függelékben meghatározott valamennyi pont tekintetében releváns és teljes védelmi programját, vagy megerősíti, hogy a jelenlegi program még naprakész;
d) a légi fuvarozó aláírt nyilatkozatot nyújt be, amelyben megerősíti azon védelmi követelmények teljeskörű és hatékony végrehajtása iránti elkötelezettségét, amelyek tekintetében megszerezte a jelenlegi vagy lejárt ACC3 státust;
e) egy légi fuvarozó e pont szerinti ACC3-ként való kijelölése a jelenlegi vagy - adott esetben - az előző lejárat napjától számított legfeljebb hat hónapra szól;
f) a jelentkezést, a légi fuvarozó védelmi programját és a kötelezettségvállalási nyilatkozatot írásban vagy elektronikus formában kell benyújtani.
6.8.1.8. Adott esetben a felelős hatóság megállapodhat az érintett légi fuvarozóval a 6.8.2.2. ponton belüli 2. d) pontban említett éves uniós légiközlekedés-védelmi ellenőrzések elhalasztásáról oly módon, hogy azokat hozzáadja a légi fuvarozó ütemterve szerint a következő éviben ellenőrizendő repülőterek számához.
6.8.1.9. A 6.8.1.7. pontban említett ideiglenes kijelölési időszak alatt a felelős hatóság azon tagállami repülőtéren vagy repülőtereken, amely vagy amelyek az ACC3 területéről érkező járatokat fogadnak, legalább három alkalommal megfelelőség-ellenőrzési tevékenységet végez az ACC3, valamint az ellátási lánc RA3 és KC3 részei által alkalmazott védelmi ellenőrzések tekintetében. Amennyiben az ACC3 nem indít közvetlen járatokat a kijelölő tagállamba, a megfelelés-ellenőrzési tevékenységek végrehajtását össze kell hangolni egy olyan másik tagállammal, ahova az ACC3 üzemeltet járatokat.”
2. A szöveg a következő 6.8.4.11. és 6.8.4.12. ponttal egészül ki:
„6.8.4.11. A 2020. április 1-jétől 2020. december 31-ig tartó időszakban a felelős hatóság eltérhet a 6.8.5. pontban meghatározott eljárástól, és ideiglenesen kijelölhet RA3-ként vagy KC3-ként egy harmadik országbeli jogalanyt abban az esetben, ha az uniós légiközlekedés-védelmi ellenőrzésre a Covid19-világjárvány előidézte válsághoz kapcsolódó és a szervezet felelősségi körén kívül eső, objektív okok miatt nem kerülhetett sor. A kijelölés feltételei a következők:
a) a jogalany aktív RA3 vagy KC3 státussal rendelkezik, illetve RA3 vagy KC3 státussal rendelkezett, amennyiben az nem járt le 2020. február 1. előtt;
b) a jogalany új státus iránti kérelmet nyújt be ahhoz a felelős hatósághoz, amelynek hatáskörébe tartozik a lejáró vagy lejárt kijelölés, megerősítve, hogy a jogalany felelősségi körén kívül eső, objektív okok akadályozzák vagy késleltetik a 6.8.5. pont követelményeinek teljesítését;
c) a jogalany benyújtja az elvégzett műveletek szempontjából releváns és teljes védelmi programját, vagy megerősíti, hogy a jelenlegi program még naprakész;
d) a jogalany aláírt nyilatkozatot nyújt be, amelyben megerősíti azon védelmi követelmények teljeskörű és hatékony végrehajtása iránti elkötelezettségét, amelyek tekintetében megszerezte a jelenlegi vagy lejárt RA3 vagy KC3 státust;
e) egy jogalany e pont szerinti RA3-ként vagy KC3-ként való kijelölése a jelenlegi vagy - adott esetben - az előző lejárat napjától számított legfeljebb hat hónapra szól;
f) a jelentkezést, a jogalany védelmi programját és a kötelezettségvállalási nyilatkozatot írásban vagy elektronikus formában kell benyújtani.
6.8.4.12. A 6.8.4.8. pontban említett azon jogalanyok, amelyek RA3 vagy KC3 státusa a 2020. február 1-jétől 2020. március 31-ig tartó időszakban járt le, és amelyek esetében a 6.8.4.11. pontban említett objektív okok miatt nem végezhető el a 6.8.5. pontban meghatározott uniós légiközlekedés-védelmi ellenőrzés, valamint az ebből következő, a 6.8.4. pont szerinti illetékes hatóság általi kijelölés, az alábbi feltételek mellett kérelmezhetik a Bizottság által megadott ideiglenes kijelölést:
a) a jogalany RA3 vagy KC3 státus iránti kérelmet nyújt be a Bizottsághoz, megerősítve, hogy felelősségi körén kívül eső, objektív okok akadályozzák vagy késleltetik a 6.8.5. pont követelményeinek teljesítését;
b) a jogalany aláírt nyilatkozatot nyújt be, amelyben megerősíti egyrészt azon védelmi követelmények teljeskörű és hatékony végrehajtása iránti elkötelezettségét, amelyek tekintetében megszerezte a lejárt RA3 vagy KC3 státust, másrészt hogy védelmi programja még naprakész;
c) a jelentkezést és a kötelezettségvállalási nyilatkozatot írásban vagy elektronikus formában kell benyújtani;
d) egy jogalany e pont szerinti RA3-ként vagy KC3-ként való kijelölése az előző lejárat napjától számított legfeljebb hat hónapra szól.”
3. A 11.1.2. pont a helyébe a következő szöveg lép:
„11.1.2. Azon személyeknek, akik felvételüket követően a szigorított védelmi területen kívül átvizsgálást, belépésellenőrzést vagy egyéb védelmi ellenőrzéseket fognak végezni vagy ilyen ellenőrzésekért felelősséget fognak viselni, előbb át kell esniük sikeres háttérellenőrzésen.
A foglalkoztatást megelőző ellenőrzésen átesett személyeket legkésőbb 2021. június 30-ig védelmi háttérellenőrzésnek kell alávetni.”
4. A 12.4.2.2. pont helyébe a következő szöveg lép:
„12.4.2.2. A 2. szabvány 2021. szeptember 1-jén hatályát veszti.”
5. A 12.4.2.4. pont helyébe a következő szöveg lép:
„12.4.2.4. A felelős hatóság értesíti a Bizottságot arról, ha engedélyezi, hogy egy, a 2. szabványnak megfelelően üzembe helyezett robbanóanyag-felderítő eszköz 2021. szeptember 1-jét követően használatban maradjon.”
6. A 12.4.2.6. pont helyébe a következő szöveg lép:
„12.4.2.6. Legkésőbb 2021. szeptember 1-jétől minden robbanóanyag-felderítő eszköznek meg kell felelnie a 3. szabványnak, kivéve azokat az eseteket, amikor a 12.4.2.3. pont alkalmazandó.”
7. A 12.6.3. pont helyébe a következő szöveg lép:
„12.6.3. A felelős hatóság engedélyezheti, hogy az olyan, 2014. július 1. előtt üzembe helyezett és szemcsékből való mintavételt alkalmazó robbanóanyagnyom-felderítő eszközök, amelyek nem rendelkeznek a 12-L. függeléknek való megfelelésről szóló tanúsítással, legkésőbb 2021. július 1-ig használatban maradjanak.”