(EGT-vonatkozású szöveg)
AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,
tekintettel a Közösségben a légi járatok működtetésére vonatkozó közös szabályokról szóló, 2008. szeptember 24-i 1008/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletre * , és különösen annak 24a. cikke (3) bekezdésére,
mivel:
(1) A Covid19-világjárvány a légi közlekedés hirtelen visszaeséséhez vezetett a kereslet jelentős csökkenése, valamint a tagállamok és harmadik országok által a járvány megfékezése érdekében hozott közvetlen intézkedések következtében.
(2) Az említett körülményeket a légi fuvarozók nem tudják befolyásolni, és a légi járatoknak a légi fuvarozók általi, emiatt bekövetkező önkéntes vagy kötelező törlése az e körülményekre adott szükséges válasz.
(3) A földi kiszolgálók továbbra is likviditási problémákkal szembesülnek, amelyek a földi kiszolgálás felfüggesztését vonhatják maguk után. Ez viszont az uniós repülőtereken nyújtott repülőtéri szolgáltatások korlátozásához vagy felfüggesztéséhez vezethet.
(4) Az (EU) 2020/696 európai parlamenti és tanácsi rendelet * lehetővé teszi, hogy a 2020. március 1-jétől 2020. december 31-ig tartó időszakban, amennyiben egy földi kiszolgáló azon időtartam vége előtt beszünteti tevékenységét, amelyre vonatkozóan kiválasztották, a repülőtér irányító szervezete vagy a tagállam illetékes hatósága legfeljebb hat hónapig tartó időszakra vagy a 2020. december 31-ig tartó időszakra - attól függően, hogy e két időszak közül melyik a hosszabb - a szolgáltatások nyújtására közvetlenül válasszon ki földi kiszolgálást nyújtó szolgáltatót. Az (EU) 2020/696 rendelet továbbá felhatalmazta a Bizottságot az említett időszakok meghosszabbítására.
(5) Az 1008/2008/EK rendelet 24a. cikke (4) bekezdésének megfelelően a Bizottság 2020. november 13-án összefoglaló jelentést nyújtott be az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak.
(6) A Bizottság összefoglaló jelentése hangsúlyozza, hogy a 2020 áprilisa és augusztusa közötti fokozatos növekedés ellenére a légi forgalom szintje 2020 szeptemberében még mindig jelentősen alacsonyabb volt, mint 2019 azonos időszakában. Az Eurocontrol adatai szerint a légi forgalom 2020. november 25-én 63%-kal maradt el a 2019. november 25-i szinthez képest.
(7) Bár nehéz pontos előrejelzést adni a légi forgalom fellendülésével kapcsolatban, értelemszerűen várható, hogy a közeljövőben, egészen 2021. december végéig nem fog változni a helyzet. Az Eurocontrol legutóbbi, 2020. szeptemberi légi forgalmi előrejelzése alapján (mely feltételezi, hogy a tagállamok között nincs összehangolva az operatív eljárások bevezetése és a nemzeti korlátozások feloldása) 2021 februárjában a légi forgalom várhatóan 50%-kal alacsonyabb lesz, mint 2020 februárjában. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint a hetente nyilvántartásba vett Covid19-esetek száma Európában 2020. november 22-én elérte az 1,77 milliót (ez a világszinten rögzített új esetek 44%-a), ami jelentősen meghaladja a 2020 tavaszán nyilvántartásba vett esetek számát. Az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ adatai azt mutatják, hogy az Európai Gazdasági Térség és az Egyesült Királyság esetében a regisztrált Covid19-esetek 14 napos összesített aránya 2020 nyara óta folyamatosan növekszik. A központ 2020. november 22-i heti felügyeleti jelentése szerint az arány 100 000 főre vetítve 549 fő volt (országonként a legkevesebb 58, a legtöbb 1 186 eset).
(8) Észszerűen úgy tekinthetjük, hogy a légi forgalom tartós csökkenése a Covid19-világjárvány hatásának a következménye. A fogyasztói bizalomra vonatkozóan a Covid19 nyomán rendelkezésre álló adatok alapján 2020 áprilisában még a válaszadók mintegy 60%-a gondolta úgy, hogy a világjárványt követő néhány hónapon belül valószínűleg újra igénybe veszi a légi közlekedést, ez az arány 2020 júniusában 45%-ra csökkent. A rendelkezésre álló adatok tehát egyértelműen arra utalnak, hogy kapcsolat áll fenn a Covid19-világjárvány és a légi közlekedés iránti fogyasztói kereslet között, és nem volt más olyan esemény, amely magyarázatot adhatna a légi közlekedés iránti kereslet csökkenésére.
(9) A Bizottság összefoglaló jelentése azt mutatja, hogy a tagállamok által augusztus közepe óta a Covid19-esetek növekvő számára válaszul bevezetett, gyakran nagyon rövid határidővel bejelentett nemzeti, koordinálatlan korlátozások, karanténkövetelmények és tesztelési intézkedések szintén gyengítik a fogyasztói bizalmat, és csökkentik a légi forgalom iránti keresletet.
(10) Tekintettel a repülőjegy-foglalások rendkívül alacsony szintjére, a fent említett járványügyi és légi forgalmi előrejelzésekre, valamint a Covid19-világjárvány megfékezését célzó nemzeti intézkedésekkel kapcsolatos bizonytalanságra és kiszámíthatatlanságra, észszerűen feltételezhető, hogy a légi forgalom és utaskereslet Covid19-világjárványnak tulajdonítható alacsony szintje 2021-ben is fennmarad. Még éveken át nem várható, hogy a légi forgalom visszaáll a Covid19-et megelőző szintre. Ebben a szakaszban azonban még korai megállapítani, hogy a kapacitásban bekövetkező csökkenés 2021 után is hasonlóan jelentős mértékben folytatódik-e.
(11) A földi kiszolgálást végző vállalatokat súlyosan érintette a Covid19-világjárvány és a légi forgalom abból eredő csökkenése. A pandémia kezdete óta jelentősen csökkent a járatok száma, ami negatív hatást gyakorolt az uniós repülőtereken a földi kiszolgáláshoz kapcsolódó szolgáltatások nyújtásából származó bevételekre. Több, földi kiszolgálást végző szolgáltató ezáltal pénzügyi nehézségekkel szembesült, és többjük már szerkezetátalalkításba kezdett, állami mentőcsomagot kapott vagy beszüntette működését.
(12) A légi forgalom következő hónapokban várható szintjére vonatkozó előrejelzések alapján valószínűsíthető, hogy a 2021-ben kiszolgálandó járatok korlátozott száma miatt a földi kiszolgálási ágazatban nehéz piaci feltételek fognak érvényesülni. A légi forgalom negatív tendenciája valószínűleg tovább súlyosbítja a földi kiszolgálást végző szolgáltatók súlyos pénzügyi helyzetét, ami további csődkockázatot hordoz magában. Ilyen körülmények között azon repülőtereken, ahol a szolgáltatók száma korlátozott, valószínűleg több földi kiszolgálást végző szolgáltatónak kell megszüntetnie a földi kiszolgálás körébe tartozó szolgáltatások nyújtását annak az időszaknak a vége előtt, amelyre kiválasztották őket. Ez a földi kiszolgálás hirtelen megszakadásához vezethet ezeken a repülőtereken még azelőtt, mielőtt a 96/67/EGK irányelv 11. cikkének (1) bekezdésében meghatározott eljárás alapján új szolgáltatót lehetne kiválasztani.
(13) Ezért helyénvaló az 1008/2008/EK rendelet 24a. cikkének (2) bekezdésében előírt eltérés időtartamát 2020. március 1-jétől 2021. december 31-ig meghosszabbítani.
(14) A jogbizonytalanság elkerülése érdekében - különösen a repülőtér irányító szervezete és a tagállam illetékes hatósága tekintetében - ezt a rendeletet az 1008/2008/EK rendelet 25b. cikkében részletezett sürgősségi eljárás keretében kell elfogadni, és annak az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon sürgősen hatályba kell lépnie,
ELFOGADTA EZT A RENDELETET:
Az 1008/2008/EK rendelet 24a. cikke (2) bekezdésének helyébe a következő szöveg lép:
„(2) A 96/67/EGK irányelv 11. cikke (1) bekezdésének e) pontjától eltérve, a 2020. március 1-jétől 2021. december 31-ig tartó időszakban, amennyiben egy földi kiszolgáló azon időtartam vége előtt beszünteti tevékenységét, amelyre vonatkozóan kiválasztották, a repülőtér irányító szervezete vagy a tagállam illetékes hatósága legfeljebb hat hónapig tartó időszakra vagy a 2021. december 31-ig tartó időszakra - attól függően, hogy e két időszak közül melyik a hosszabb - a szolgáltatások nyújtására közvetlenül választhat ki földi kiszolgálást nyújtó szolgáltatót.”
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon lép hatályba.
Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Kelt Brüsszelben, 2020. december 16-án.
a Bizottság részéről
az elnök
Ursula VON DER LEYEN