(EGT-vonatkozású szöveg)
AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,
tekintettel a Covid19-járványra tekintettel a fenntartható vasúti piacot célzó intézkedések megállapításáról szóló, 2020. október 7-i (EU) 2020/1429 európai parlamenti és tanácsi rendeletre * és különösen annak 5. cikke (2) bekezdésére,
mivel:
(1) A Covid19-világjárvány a kereslet jelentős visszaesése és a tagállamok által a világjárvány megfékezése érdekében hozott közvetlen intézkedések következtében a vasúti forgalom jelentős visszaeséséhez vezetett.
(2) A vasúti társaságok, melyeknek ezekre a körülményekre nincs befolyásuk, folyamatosan jelentős likviditási problémákkal, komoly veszteségekkel és bizonyos esetekben a fizetésképtelenség kockázatával szembesülnek.
(3) A Covid19-világjárvány negatív gazdasági hatásainak ellensúlyozása és a vasúti társaságok támogatása érdekében az (EU) 2020/1429 rendelet lehetővé teszi, hogy a tagállamok engedélyezzék a pályahálózat-működtetők számára a vasúti infrastruktúrához való hozzáférés díjainak csökkentését, elengedését vagy elhalasztását. Ezt a lehetőséget a rendelet a 2020. március 1. és 2020. december 31. közötti időszakra (a továbbiakban: referencia-időszak) biztosítja.
(4) A világjárvány időszakában a mobilitásra vonatkozó korlátozások jelentős hatást gyakoroltak a vasúti személyszállítási szolgáltatások igénybevételére. A világjárvány miatt számos iparágban következett be a termelés lelassulása vagy akár leállása, ami csökkentette a vasúton fuvarozott áruk mennyiségét is. Az EU-27 vasúti pályahálózat-működtetői által jelentett adatok alapján a pandémia súlyosabban érintette a személyszállítási ágazatot (ezen belül különösen a kereskedelmi személyszállítási szolgáltatásokat), melynek kínálata valamennyi tagállamban jelentősen csökkent. 2020 márciusa és szeptembere között a vonatkm-ben kifejezett személyszállítási szolgáltatások az előző év azonos időszakához képest 16,9%-kal csökkentek, míg az árufuvarozási szolgáltatások csak 11,1%-kal. 2020 márciusa és szeptembere között a vonatkm-ben kifejezett, közszolgáltatási kötelezettség hatálya alá tartozó személyszállítási szolgáltatások az előző év azonos időszakához képest 12,2%-kal, a kereskedelmi személyszállítási szolgáltatások 37,3%-kal csökkentek. 2020 második negyedévében az utaskm-ben kifejezett utasforgalom 71,2%-kal, a tonnakm-ben kifejezett áruforgalom pedig 15,9%-kal csökkent 2019 azonos időszakához képest. Ez a tendencia jelentős hatással lehet a vasúti személyszállítási piacon folyó versenyre, a valóban egységes európai vasúti térség megvalósítására, és végső soron egy fenntarthatóbb - vasúton több utast és árut szállító - közlekedési ágazat felé való elmozdulásra.
(5) Az Egészségügyi Világszervezet adatai azt mutatják, hogy Európában a napi esetszám ismét emelkedett: 2020 októberében napok hosszú során át több mint 300 000 új esetet regisztráltak.
(6) 2020 novemberében az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) becslése szerint „az Európai Unióban/Európai Gazdasági Térségben (EU/EGT) és az Egyesült Királyságban tovább nőtt a Covid19-fertőzések száma, és a jelenlegi helyzet komoly népegészségügyi veszélyt jelent”, valamint „a legtöbb országban a jelenlegi járványügyi helyzet komoly aggodalomra ad okot, mivel a fertőzés terjedésének egyre nagyobb a kockázata, ami azonnali, célzott népegészségügyi fellépést tesz szükségessé”.
(7) E fejlemény következtében a tagállamok októbertől kezdődően egyre szigorúbban korlátozták a mobilitást. Ezért rövid távon nincs kilátás a vasúti forgalom gyors helyreállására.
(8) Úgy tűnik tehát, hogy a vasúti forgalom csökkenése az előző évek megfelelő időszakához képest továbbra is fennáll (itt az (EU) 2020/1429 rendelet 5. cikkének (1) és (2) bekezdésével összhangban a 2019-es adatokat kell alapul venni), és ez a helyzet a Covid19-járvány hatásának a következménye.
(9) Az előrejelzések szerint a következő két évben a gazdaság csak igen fokozatosan fog helyreállni, mivel a fogyasztói bizalomra és a gazdasági hangulatra vonatkozó mutatók negatívvá váltak. Továbbá a korábbi időszakokra vonatkozóan rendelkezésre álló adatok fényében elmondható, hogy a népegészségügyben - például egy oltóanyag rendelkezésre állásának köszönhetően - bekövetkező esetleges javulás (ilyen javulásra feltételezhetően 2021 első felében kerül sor) vasúti forgalomra gyakorolt poztív hatása valószínűleg csak jelentős késéssel válik majd érzékelhetővé. A kedvező hatásokra legkorábban 2021 második felétől lehet számítani.
(10) Valószínűsíthető, hogy a vasúti forgalom csökkenése az előző évek megfelelő időszakához képest továbbra is fenn fog állni az említett időszakig, valamint hogy ez a helyzet a Covid19-járvány hatásának a következménye lesz.
(11) Ezért a rendelet 1. cikkében megállapított referencia-időszakot 2021. június végéig meg kell hosszabbítani.
(12) Ez a felhatalmazáson alapuló rendelet a tervek szerint az (EU) 2020/1429 rendelet 1. cikkében meghatározott időszak végét követően lép hatályba. A jogbizonytalanság elkerülése érdekében e rendeletnek, melyet az (EU) 2020/1429 rendelet 7. cikkében részletezett sürgősségi eljárás keretében kell elfogadni, sürgősen, az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon hatályba kell lépnie,
ELFOGADTA EZT A RENDELETET:
Az (EU) 2020/1429 rendelet 1. cikkének helyébe a következő szöveg lép:
„1. cikk
Ez a rendelet a 2012/34/EU irányelv IV. fejezetében meghatározottak szerint ideiglenes szabályokat állapít meg a vasúti infrastruktúra használati díjának felszámítására vonatkozóan. Ez a rendelet a fent említett irányelv hatálya alá tartozó, a vasúti infrastruktúra belföldi és nemzetközi vasúti szolgáltatások érdekében történő használatára alkalmazandó a 2020. március 1. és 2021. június 30. közötti időszakban (a továbbiakban: referencia-időszak).”
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon lép hatályba.
Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Kelt Brüsszelben, 2020. december 18-án.
a Bizottság részéről
az elnök
Ursula VON DER LEYEN