AZ EURÓPAI KÖZPONTI BANK KORMÁNYZÓTANÁCSA,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre és különösen annak 127. cikke (2) bekezdésének első francia bekezdésére,
tekintettel a Központi Bankok Európai Rendszere és az Európai Központi Bank Alapokmányára és különösen annak 12.1. cikke első albekezdésére, a 3.1. cikke első francia bekezdésével és a 18. cikkével együttesen,
mivel:
(1) A Központi Bankok Európai Rendszere és az Európai Központi Bank Alapokmánya (a továbbiakban: a KBER Alapokmánya) 18.1. cikkének megfelelően az Európai Központi Bank (EKB) és azon tagállamok nemzeti központi bankjai, amelyeknek pénzneme az euro (a továbbiakban: NKB-k) hitelműveleteket végezhetnek hitelintézetekkel és más piaci szereplőkkel, megfelelő fedezet mellett történő hitelnyújtás révén. Az (EU) 2015/510 európai központi banki iránymutatás (EKB/2014/60) * meghatározza azokat az általános feltételeket, amelyek alapján az EKB és az NKB-k készek hitelműveleteket végrehajtani, ideértve az eurorendszer hitelműveleteihez alkalmazandó fedezetek elfogadhatósági követelményeit.
(2) A koronavírus-betegség 2019-et (COVID-19) az Egészségügyi Világszervezet pandémiává nyilvánította, és olyan kollektív közegészségügyi vészhelyzetet okoz, amely a közelmúltban példa nélküli. Rendkívüli gazdasági sokkot okoz, amely ambiciózus, összehangolt és sürgős választ igényel minden politikai területről a veszélybe került vállalkozások és munkavállalók támogatása érdekében. A pandémia következményeként az euroövezetben visszaesik a gazdasági aktivitás és elkerülhetetlenül jelentős recessziót fog elszenvedni, különösen, mivel egyre több országnak kell szembenéznie a fertőzés megállítására szolgáló intézkedések fokozásának szükségességével. Ezek az intézkedések akut terhet jelentenek a vállalkozások és munkavállalók pénzforgalmára, és veszélyeztetik a vállalkozások és munkahelyek fennmaradását. Az is egyértelmű, hogy ez a helyzet gátolja a monetáris politikai impulzusok transzmisszióját és súlyos lefelé mutató kockázatot jelent a vonatkozó inflációs kilátásokra.
(3) A COVID-19 pandémiára válaszul, amely veszélyeztetheti az árstabilitásra irányuló célt és a monetáris politika transzmissziós mechanizmusának megfelelő működését, a Kormányzótanács 2020. április 7-én további határozatokat fogadott el. Ezek között szerepelnek a fedezettel kapcsolatos könnyítő intézkedések, amelyek célja, hogy megkönnyítsék az eurorendszer ügyfelei számára elegendő elfogadható fedezet fenntartását ahhoz, hogy valamennyi likviditásbővítő műveletben részt tudjanak venni. Ezek az intézkedések arányosak a COVID-19 kitörése és fokozódó terjedése által okozott, az árstabilitást, a monetáris politika transzmissziós mechanizmusát és az euroövezet gazdasági kilátásait fenyegető súlyos kockázatok ellensúlyozása tekintetében. Az ilyen intézkedések átmenetileg alkalmazhatóak, amíg a Kormányzótanács úgy nem tekinti, hogy a fent említett kockázatok enyhültek.
(4) Ezért az (EU) 2015/510 iránymutatást (EKB/2014/60) megfelelően módosítani kell.
(5) A Kormányzótanács továbbá úgy határozott, hogy átmenetileg növeli kockázatvállalási hajlandóságát annak érdekében, hogy refinanszírozási műveletein keresztül támogassa a hitelezést. Így különösen a fedezetre alkalmazott haircutok rögzített tényezővel csökkentésre kerülnek.
(6) Ezért az (EU) 2016/65 európai központi banki iránymutatást (EKB/2015/35) * megfelelően módosítani kell.
(7) A jelenlegi pandémiás helyzetre azonnal adandó válaszként e módosításokat olyan határozattal kell elfogadni, amely az NKB-kkal történő közlése napján lép hatályba, és e határozatot késedelem nélkül közzé kell tenni az Európai Unió Hivatalos Lapjában annak érdekében, hogy az NKB-k e módosításokat a megjelölt időpontokban közvetlenül alkalmazzák,
ELFOGADTA EZT A HATÁROZATOT:
Az (EU) 2015/510 iránymutatás (EKB/2014/60) a következőképpen módosul:
1. A 93. cikk helyébe a következő szöveg lép:
„93. cikk
A hitelkövetelések minimális értéke
Belföldi felhasználás esetén a hitelköveteléseknek az ügyfél által fedezetként történő benyújtás időpontjában el kell érniük a 0 EUR összegű, vagy a székhely szerinti NKB által esetlegesen rögzített magasabb minimális küszöbértéket. Határokon átnyúló felhasználás esetén a minimális küszöbérték 500 000 EUR.”
2. A 141. cikk (1) bekezdésében a „2,5%” százalékos érték helyébe „10%” százalékos érték lép.
Az (EU) 2016/65 iránymutatás (EKB/2015/35) a következőképpen módosul:
1. A 4. cikk helyébe a következő szöveg lép:
„4. cikk
A forgalomképes eszközök egyes típusaira alkalmazott további haircutok
Az ezen iránymutatás 3. cikkében rögzített haircutok mellett a forgalomképes eszközök meghatározott típusaira az alábbiak szerinti haircutok irányadók:
a) az eszközfedezetű értékpapírokra, a fedezett kötvényekre és a hitelintézetek által kibocsátott, fedezetlen, hitelviszonyt megtestesítő értékpapírokra, amelyek elvi értékelésére az (EU) 2015/510 iránymutatás (EKB/2014/60) 134. cikkében rögzített szabályokkal összhangban kerül sor, további haircut vonatkozik, 4%-os diszkontálás formájában;
b) a saját felhasználású fedezett kötvényekre további haircut irányadó i. 6,4%-os mértékben az 1. és 2. hitelminőségi besorolású, hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok értékére, és ii. 9,6%-os mértékben a 3. hitelminőségi besorolású, hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok értékére;
c) a b) pont alkalmazásában a »saját felhasználású« az olyan fedezett kötvények ügyfél általi benyújtását vagy felhasználását jelenti, amelyeket az ügyfél vagy azzal az (EU) 2015/510 iránymutatás (EKB/2014/60) 138. cikkében meghatározott szoros kapcsolatban álló szervezet bocsátott ki;
d) ha a b) pontban említett további haircut valamely NKB, háromszereplős szolgáltatást nyújtó ügynök fedezetkezelési rendszere vagy a TARGET2-Securities-ben az automatikus fedezetnyújtás tekintetében nem alkalmazható, a további haircutot ilyen rendszerekben vagy platformon a saját célra felhasználható fedezett kötvények teljes kibocsátási értékére alkalmazni kell.”
2. Az 5. cikk (5) bekezdése helyébe a következő szöveg lép:
„(5) A nem forgalomképes jelzálog-fedezetű lakossági adósságinstrumentumokra 25,2%-os haircut vonatkozik.”
3. A mellékletben szereplő 2., 2a. és 3. táblázat helyébe a következő táblázatok lépnek:
„2. táblázat
Az I-IV. haircut-kategóriába tartozó elfogadható forgalomképes eszközökre alkalmazott haircutok szintjei (%-ban)
Haircut-kategóriák | ||||||||||||||
Hátralevő | I. kategória | II. kategória | III. kategória | IV. kategória | ||||||||||
Hitel- minőség | futamidő (év) (*) | rögzített kamatozású | kamatszel- vény nélküli | változó kamatozású | rögzített kamatozású | kamatszel- vény nélküli | változó kamatozású | rögzített kamatozású | kamatszel- vény nélküli | változó kamatozású | rögzített kamatozású | kamatszel- vény nélküli | változó kamatozású | |
1. és 2. besorolás | [0,1) | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | |
[1,3) | 0,8 | 1,6 | 0,4 | 1,2 | 2,0 | 0,8 | 1,6 | 2,4 | 0,8 | 8,0 | 8,4 | 6,0 | ||
[3,5) | 1,2 | 2,0 | 0,4 | 2,0 | 2,8 | 0,8 | 2,4 | 3,6 | 0,8 | 10,4 | 10,8 | 6,0 | ||
[5,7) | 1,6 | 2,4 | 0,8 | 2,8 | 3,6 | 1,2 | 3,6 | 4,8 | 1,6 | 11,6 | 12,4 | 8,0 | ||
[7,10) | 2,4 | 3,2 | 1,2 | 3,6 | 5,2 | 2,0 | 4,8 | 6,4 | 2,4 | 13,2 | 14,4 | 10,4 | ||
[10, ∞) | 4,0 | 5,6 | 1,6 | 6,4 | 8,4 | 2,8 | 7,2 | 10,4 | 3,6 | 16,0 | 20,4 | 11,6 | ||
3. besorolás | [0,1) | 4,8 | 4,8 | 4,8 | 5,6 | 5,6 | 5,6 | 6,4 | 6,4 | 6,4 | 10,4 | 10,4 | 10,4 | |
[1,3) | 5,6 | 6,4 | 4,8 | 7,6 | 10,8 | 5,6 | 9,6 | 12,0 | 6,4 | 18,0 | 20,0 | 10,4 | ||
[3,5) | 7,2 | 8,0 | 4,8 | 10,8 | 14,8 | 5,6 | 13,2 | 17,6 | 6,4 | 22,4 | 26,0 | 10,4 | ||
[5,7) | 8,0 | 9,2 | 5,6 | 11,2 | 16,0 | 7,6 | 14,8 | 20,8 | 9,6 | 24,4 | 28,0 | 18,0 | ||
[7,10) | 9,2 | 10,4 | 7,2 | 12,8 | 19,6 | 10,8 | 15,2 | 22,4 | 13,2 | 24,8 | 29,6 | 22,4 | ||
[10, ∞) | 10,4 | 12,8 | 8,0 | 15,2 | 23,6 | 11,2 | 15,6 | 24,0 | 14,8 | 25,2 | 30,4 | 24,4 | ||
(*) vagyis [0-1) a hátralevő futamidő egy évnél rövidebb, [1-3) a hátralevő futamidő legalább egy év és három évnél rövidebb stb. |
2a. táblázat
Az V. haircut-kategóriába tartozó elfogadható forgalomképes eszközökre alkalmazott haircutok szintjei (%-ban)
V. kategória | |||
Hitelminőség | Súlyozott átlagos élettartam (*) | Haircut | |
[0,1) | 3,2 | ||
[1,3) | 3,6 | ||
1. és 2. besorolás | [3,5) [5,7) | 4,0 7,2 | |
[7,10) | 10,4 | ||
[10, ∞) | 16,0 | ||
(*) vagyis [0-1) a súlyozott átlagos élettartam egy évnél rövidebb, [1-3) a súlyozott átlagos élettartam legalább egy év és három évnél rövidebb stb. |
3. táblázat
Az elfogadható hitelkövetelésekre alkalmazott haircutok szintjei (%-ban)
Hitelminőség | Hátralevő futamidő (év) (*) | Rögzített kamatozás | Változó kamatozás | |
[0,1) | 6,4 | 6,4 | ||
[1,3) | 9,6 | 6,4 | ||
1. és 2. besorolás | [3,5) [5,7) | 12,8 14,8 | 6,4 9,6 | |
[7,10) | 19,2 | 12,8 | ||
[10, ∞) | 28 | 14,8 | ||
[0,1) | 12 | 12 | ||
[1,3) | 22,4 | 12 | ||
3. besorolás | [3,5) [5,7) | 29,2 34,4 | 12 22,4 | |
[7,10) | 36 | 29,2 | ||
[10, ∞) | 38,4 | 34,4 | ||
(*) vagyis [0-1) a hátralevő futamidő egy évnél rövidebb, [1-3) a hátralevő futamidő legalább egy év és három évnél rövidebb stb.” |
(1) Ez a határozat az NKB-kkal történő közlése napján lép hatályba. E határozatot az elfogadását követően haladéktalanul közölni kell, és késedelem nélkül közzé kell tenni az Európai Unió Hivatalos Lapjában.
(2) Az 1. cikket 2020. április 8-ától, a 2. cikket 2020. április 20-ától kell alkalmazni.
Ennek a határozatnak a címzettjei az NKB-k.
Kelt Frankfurt am Mainban, 2020. április 7-én.
az EKB elnöke
Christine LAGARDE