A jogszabály mai napon ( 2024.11.24. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

Az Európai Unió joganyaga kizárólag az Európai Unió Hivatalos Lapjának elektronikus kiadásában megjelent változatban tekinthető hivatalosnak és hitelesnek. A Jogtár termékcsalád európai jogi dokumentumainak forrása az Európai Unió Kiadóhivatala, valamint a Hivatalos Lap magyar nyelvű változatának elektronikus kiadása. © Európai Unió, 1998-2020, https://eur-lex.europa.eu/

A TANÁCS 2020. július 24-i (EU) 2020/1105 VÉGREHAJTÁSI HATÁROZATA

a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelv 206. és 226. cikkétől eltérő különös intézkedés bevezetésének az Olasz Köztársaság részére történő engedélyezéséről szóló (EU) 2017/784 végrehajtási határozat módosításáról * 

AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA,

tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,

tekintettel a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló, 2006. november 28-i 2006/112/EK tanácsi irányelvre *  és különösen annak 395. cikke (1) bekezdésére,

tekintettel az Európai Bizottság javaslatára,

mivel:

(1) Az (EU) 2015/1401 tanácsi végrehajtási határozat *  2017. december 31-ig felhatalmazta Olaszországot annak előírására, hogy a hatóságok részére történő termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások után fizetendő hozzáadottérték-adót (héa) az említett hatóságok fizessék meg az adóhatóságok egy elkülönített és zárolt bankszámlájára. E különös intézkedés a héafizetésre és számlázásra vonatkozó szabályok tekintetében a 2006/112/EK irányelv 206. és 226. cikkétől való eltérésnek minősült.

(2) Az (EU) 2017/784 tanácsi végrehajtási határozat *  értelmében Olaszország felhatalmazást kapott arra, hogy a különös intézkedést 2020. június 30-ig alkalmazza, és az említett különös intézkedés alkalmazási körét bővítették, így az kiterjed a hatóságok által ellenőrzött bizonyos vállalatoknak és a Financial Times Stock Exchange Milano Indice di Borsa (FTSE MIB) indexben szereplő, tőzsdén jegyzett vállalatoknak történő termékértékesítésekre és szolgáltatásnyújtásokra.

(3) A Bizottságnál 2019. december 4-én iktatott levélben Olaszország azt kérte, hogy a különös intézkedés alkalmazására vonatkozó felhatalmazást 2023. december 31-éig hosszabbítsák meg, és hogy a különös intézkedés alkalmazási körét korlátozzák kizárólag a hatóságoknak történő termékértékesítésre és szolgáltatásnyújtásra. A Bizottságnál 2020. március 27-én iktatott levélben Olaszország módosította a kérelmét úgy, hogy a kérelmezett meghosszabbítás alkalmazási köre megegyezzen az (EU) 2017/784 végrehajtási határozatban megadott felhatalmazás alkalmazási körével.

(4) A Bizottság 2020. május 5-én kelt levelében tájékoztatta a többi tagállamot Olaszország kérelméről. 2020. május 6-án kelt levelében a Bizottság arról értesítette Olaszországot, hogy a kérelem elbírálásához szükséges minden információ a rendelkezésére áll.

(5) A különös intézkedés az Olaszország által az adócsalással és -kijátszással szemben bevezetett intézkedéscsomag része. Az említett intézkedéscsomag, ideértve az (EU) 2018/593 tanácsi végrehajtási rendelettel *  enegedélyezett elektronikus számlázási kötelezettséget is, más ellenőrző intézkedések helyébe lépett, és segítségével az olasz adóhatóságok összevethetik a vállalkozók által bevallott különböző műveleteket és nyomon követhetik a héafizetések vállalkozók általi teljesítését.

(6) Olaszország úgy véli, hogy a végrehajtott intézkedéscsomag keretében a kötelező elektronikus számlázás csökkenti az adócsalás vagy -kijátszás esetleges előfordulásáról való tudomásszerzéshez az adóhatóság számára szükséges időt. Olaszország azonban úgy véli, hogy a különös intézkedéssel bevezetett megosztott héafizetési mechanizmus hiányában az adócsalóktól- vagy kijátszóktól való, keresztellenőrzést követő adóbeszedés meghiúsulhat, ha azok fizetésképtelenek. így a megosztott héafizetési mechanizmus, mint előzetes intézkedés, hatékonyabbnak bizonyult, mint a kötelező elektronikus számlázás, amely egy utólagos intézkedés. A különös intézkedés hatékonyságára vonatkozó végleges adatok azt mutatják, hogy az még a vártnál is hatékonyabb volt.

(7) Az intézkedés egyik hatása az, hogy az értékesítők vagy szolgáltatók a beszerzéseik után megfizetett héát nem tudják adóalanyként ellentételezni a termékértékesítéseik/szolgáltatásnyújtásaik után befolyó héával. Ezen értékesítők vagy szolgáltatók állandó hitelezői pozícióba kerülhetnek, és előfordulhat, hogy az adóhatóságtól a beszerzéseik után megfizetett héára tényleges visszatérítést kell kérniük. Az Olaszország által nyújtott információ szerint azon adóalanyok, akik a megosztott héafizetési mechanizmus hatálya alá vonható tranzakciókat végeznek, jogosultak arra, hogy elsőbbséggel fizessék ki számukra a megfelelő héahiteleket az ilyen tranzakciókból származó hitel határain belül. E gyakorlat értelmében a megosztott héafizetési mechanizmushoz kapcsolódó visszatérítési kérelmek feldolgozására elsőbbséggel kerül sor mind az előzetes vizsgálatok során, mind pedig a nem elsőbbségi visszatérítésekből származó összegek kifizetésekor.

(8) Az (EU) 2017/784 végrehajtási határozat (7) preambulumbekezdése alapján amint megvalósul az Olaszország által alkalmazni tervezett ellenőrzőintézkedés-csomagból álló rendszer teljeskörű végrehajtása, nem lesz szükség a 2006/112/EK irányelvtől való eltérésre a megosztott héafizetés alkalmazása érdekében. Olaszország garanciát vállalt arra, hogy nem kérelmezi a megosztott héafizetési mechanizmus alkalmazását lehetővé tevő eltérés megújítását. Ugyanakkor, még mindig túl korai értékelni az említett mechanizmushatékonyságát, mivel azt közelmúltban hajtották végre. Figyelembe véve továbbá a Covid19-világjárványeredményeként Olaszországot sújtó megpróbáltatásokat, amelyek tovább nehezítik az adóalanyok számára a számlázási rendszereik tekintetében előírt módosítások elvégzését, valamint az adóhatóságok számára a saját ellenőrzési és informatikai rendszereik kiigazítását, az említett mechanizmusnak az aktuális körülmények között történő megszüntetése jelentős negatív hatásokkal járhat az adókijátszás elleni küzdelemben és a héabeszedésben, valamint az adóalanyoknál felmerülő igazgatási költségeket illetően. Ezért helyénvaló a 2006/112/EK irányelvtől való eltérés felhatalmazásának meghosszabbítása.

(9) A kérelmezett eltérésnek meghatározott időre kell szólnia azért, hogy a különös intézkedés alkalmasságát és hatékonyságát értékelni lehessen. A felhatalmazást ezért 2023. június 30- ig meg kell hosszabbítani, aminek elegendőnek kell lennie az érintett ágazatokban az adókijátszás mérséklésére irányuló, Olaszország által végrehajtott intézkedések hatékonyságának értékelésére.

(10) A kérelmezett eltérés keretében a szükséges nyomon követés biztosítása érdekében - különösen annak értékelése érdekében, hogy annak milyen hatása van az említett eltérés hatálya alá tartozó adóalanyok vonatkozásában a héa-visszatérítésekre - Olaszországnak 2021. szeptemberig jelentést kell benyújtania a Bizottsághoz az adóalanyok részére történő héa-visszatérítés általános helyzetéről és különösképpen az eljárás átlagos időtartamáról, valamint a különös intézkedés és az érintett ágazatokban az adókijátszás mérséklése érdekében Olaszország által végrehajtott minden egyéb intézkedés hatékonyságáról. Az említett jelentésben fel kell sorolni a különböző végrehajtott intézkedéseket, valamint fel kell tüntetni hatálybalépésük időpontját.

(11) A különös intézkedés arányban áll a kitűzött célokkal, mivel alkalmazása határozott időre szól és egy olyan ágazatokra vonatkozik, amelyekben az adókijátszás komoly problémát jelent. A különös intézkedés továbbá nem jelent kockázatot arra nézve, hogy az adókijátszás átterjed más ágazatokra vagy más tagállamokra.

(12) A Covid19-világjárvány okozta nehézségek miatt az eltérés megújítására vonatkozó eljárás a vártnál több időt vett igénybe és az nem fejeződött be 2020. június 30-ig. E határozat visszamenőleges hatályú alkalmazása nélkül a megosztott fizetési mechanizmust alkalmazó vállalatoknak meg kellene változtatniuk a számlázási rendszereiket, hogy a változásokat egy nap alatt figyelembe vegyék. Az adóhatóságnak hasonló kiigazításokat kellene végrehajtania a saját rendszereiben. Figyelemmel az említett nehézségekre, nem tűnik helyénvalónak előírni a vállalkozások és az adóhatóság számára, hogy ezeket a változásokat most végrehajtsák. Helyénvaló ezért e határozatot viszzamenőleges hatállyal alkalmazni az intézkedés jogi folytonosságának biztosítása érdekében.

(13) Az eltérés a végső fogyasztói szinten beszedett adóbevétel teljes összegét nem fogja negatívan befolyásolni, és nem lesz kedvezőtlen hatással az Unió héából származó saját forrásaira.

(14) Az (EU) 2017/784 végrehajtási határozatot ezért ennek megfelelően módosítani kell,

ELFOGADTA EZT A HATÁROZATOT:

1. cikk

Az (EU) 2017/784 végrehajtási határozat a következőképpen módosul:

1. a 3. cikk második albekezdésének helyébe a következő szöveg lép:

„2021. szeptember 30-ig Olaszország jelentést nyújt be a Bizottsághoz az 1. és 2. cikkben említett intézkedések által érintett adóalanyok részére történő héa-visszatérítések általános helyzetéről és különösképpen a visszatérítési eljárás átlagos időtartamáról, valamint az említett intézkedések és az érintett ágazatokban az adókijátszás mérséklése érdekében Olaszország által végrehajtott minden egyéb intézkedés hatékonyságáról. Az említett jelentésben fel kell sorolni a különböző végrehajtott intézkedéseket, valamint fel kell tüntetni hatálybalépésük időpontját.”;

2. az 5. cikkben a „2020. június 30.” időpont helyébe „2023. június 30.” lép.

2. cikk

Ezt a határozatot 2020. július 1-jétől kell alkalmazni.

3. cikk

Ennek a határozatnak az Olasz Köztársaság a címzettje.

Kelt Brüsszelben, 2020. július 24-én.

a Tanács részéről

az elnök

M. ROTH