A jogszabály mai napon ( 2024.11.21. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

Az Európai Unió joganyaga kizárólag az Európai Unió Hivatalos Lapjának elektronikus kiadásában megjelent változatban tekinthető hivatalosnak és hitelesnek. A Jogtár termékcsalád európai jogi dokumentumainak forrása az Európai Unió Kiadóhivatala, valamint a Hivatalos Lap magyar nyelvű változatának elektronikus kiadása. © Európai Unió, 1998-2020, https://eur-lex.europa.eu/

A BIZOTTSÁG 2020. augusztus 25-i (EU) 2020/1236 HATÁROZATA

Hollandiának az (EU) 2020/698 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. és 3. cikkében meghatározott egyes időszakok meghosszabbítására való felhatalmazásáról * 

(az értesítés a C(2020) 5745. számú dokumentummal történt)

(Csak az angol nyelvű szöveg hiteles)

AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,

tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,

tekintettel a közlekedésre vonatkozó szabályozás bizonyos területein egyes bizonyítványok és engedélyek megújításával és meghosszabbításával, valamint egyes időszakos ellenőrzések és továbbképzések elhalasztásával kapcsolatos egyedi és átmeneti intézkedéseknek a Covid19-járványra tekintettel történő megállapításáról szóló, 2020. május 25-i (EU) 2020/698 európai parlamenti és tanácsi rendeletre *  és különösen annak 2. cikke (6) bekezdésére és 3. cikke (3) bekezdésére,

mivel:

(1) Az (EU) 2020/698 rendelet 2. cikkének (1) bekezdése meghosszabbítja a továbbképzésnek a szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal rendelkezők általi elvégzésére vonatkozó azon határidőket, amelyek egyébként 2020. február 1. és 2020. augusztus 31. között jártak volna le vagy járnának le. Az említett rendelet 2. cikkének (2) bekezdése meghosszabbítja az ehhez kapcsolódó „95” harmonizált uniós kód jelölésének érvényességét.

(2) Az (EU) 2020/698 rendelet 3. cikkének (1) bekezdése meghosszabbítja azon vezetői engedélyek érvényességét, amelyek egyébként 2020. február 1. és 2020. augusztus 31. között jártak volna le vagy járnának le.

(3) 2020. július 1-jén kelt levelében Hollandia indokolással ellátott kérelmet nyújtott be az (EU) 2020/698 rendelet 2. és 3. cikkében meghatározott egyes időszakok meghosszabbításának engedélyezése iránt. 2020. július 29-én kelt levelében Hollandia felülvizsgált, indokolással ellátott kérelmet nyújtott be. E felülvizsgált kérelemben Hollandia egyfelől engedélyt kér az (EU) 2020/698 rendelet 2. cikkének (1) bekezdésében meghatározott, 2020. február 1. és 2020. augusztus 31. közötti időszak három hónappal történő meghosszabbítására, a szóban forgó rendelet említett rendelkezése, valamint 2. cikkének (2) bekezdése és 3. cikkének (1) bekezdése alkalmazásában. Hollandia másfelől engedélyt kér az (EU) 2020/698 rendelet 2. cikkének (1) és (2) bekezdésében, valamint 3. cikkének (1) bekezdésében meghatározott hét hónapos időszak két hónappal történő meghosszabbítására is. 2020. július 30-án Hollandia további információkkal támasztotta alá kérelmét.

(4) A Hollandia által szolgáltatott információk szerint a továbbképzés elvégzése, a „95” harmonizált uniós kód jelölése és a vezetői engedélyek megújítása Hollandiában valószínűleg 2020. augusztus 31. után is kivitelezhetetlen marad azon intézkedések miatt, amelyeket az ország a Covid19-járvány terjedésének megakadályozása vagy megfékezése érdekében hozott.

(5) Hollandia átmenetileg felfüggesztette a a 2003/59/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv *  szerinti továbbképzéseket. Ennek következtében mintegy 30 000 tanfolyamot töröltek, amelyeket rendes körülmények között biztosítottak volna. Következésképpen mintegy 2 400 hivatásos járművezető nem újította meg időben a szakmai alkalmassági bizonyítványát.

(6) A továbbképzések időközben újraindultak, és a 2020 májusától 2020 végéig beütemezett rendes tanfolyamok mellé még továbbiakat is terveznek. A Covid1 9 visszaszorításához szükséges intézkedések azonban még mindig korlátokat szabnak e tekintetben. A továbbképző intézményeknek meg kell felelniük a holland Országos Népegészségügyi és Környezetvédelmi Intézet *  vonatkozó követelményeinek, lehetővé téve például - amennyire megoldható - legalább 1,5 méteres távolság tartását.

(7) A helyzet különösen problémás az autóbuszvezetők továbbképzése esetében. A Hollandia által rendelkezésre bocsátott információk szerint számos olyan vezető, aki 2008. szeptember 10-én személyszállításra használt járművel vezetői tevékenységet végzett, a 2003/59/EK irányelv 4. cikke alapján szerzett jogként jutott szakmai alkalmassági bizonyítványhoz. A gyakorlatban és a 2003/59/EK irányelv 4. cikke, 8. cikkének (2) bekezdése és 14. cikkének (2) bekezdése értelmében ez azt jelenti, hogy az így kiadott szakmai alkalmassági bizonyítványok közül sok 2015 szeptemberének első felében járt le, mivel Hollandia élt a 2003/59/EK irányelv 8. cikkének (2) bekezdésében említett időszak legfeljebb hét évre történő meghosszabbításának lehetőségével. Azoknak a D1, D1 +E, D vagy D+E kategóriájú engedéllyel rendelkező járművezetőknek pedig, akik szakmai alkalmassági bizonyítványát röviddel annak 2015-ös lejárata előtt újították meg, az említett bizonyítvány 2020. szeptember 10-i lejárata előtt ismét meg kell újítaniuk azt. Hollandiában az autóbuszvezetők túlnyomó többsége ilyen helyzetben van. Bizonytalan, hogy a képzési intézmények kapacitása lehetővé teszi-e mindannyiuk számára, hogy időben elvégezzék továbbképzésüket. Ráadásul, mivel a tömegközlekedés a szokásos menetrend szerint újraindult, kevesebb idő áll a járművezetők rendelkezésére a tanfolyamokon való részvételre.

(8) A 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv *  alapján kiállított vezetői engedélyek tekintetében Hollandia a fizikai kapcsolattartással járó szakmák gyakorlására vonatkozó ideiglenes korlátozásokra hivatkozik. Ezek a korlátozások hatással voltak a járművezetésre való fizikai és szellemi alkalmasság megállapításához szükséges orvosi vizsgálatokra (a továbbiakban: orvosi vizsgálatok). Következésképpen a nemzeti engedélyező hatósághoz (CBR * ) hetente benyújtott, ilyen vizsgálatokon alapuló orvosi jelentések átlagos száma jelentősen lecsökkent. A Covid19-járvány hollandiai terjedésének megelőzése vagy megfékezése érdekében hozott intézkedések miatt 28 000 orvosi vizsgálatot halasztottak el, amelyeket - a hamarosan lejáró engedélyek kapcsán most és a közeljövőben esedékes vizsgálatokon felül - ezután kell elvégezni.

(9) Hollandiában mintegy 25 000 orvos végez orvosi vizsgálatokat. A 28 000 elhalasztott orvosi vizsgálat elvégzéséhez szükséges idő nagyban függ attól, hogy az orvosok milyen mértékben és ütemben tudják majd újra ellátni feladataikat. Sok hollandiai orvos számára a vezetői engedélyek megújításához szükséges orvosi vizsgálatok elvégzése csupán egy a rengeteg feladatuk közül. A Covid19-világjárvány kezelése során végzett többletmunka miatt az orvosok nem tudtak annyi orvosi vizsgálatot elvégezni, amennyit általában végeznek.

(10) A Hollandia által benyújtott információk szerint nem egyértelmű, hogy az orvosok jelen helyzetben szükséges tevékenysége milyen mértékben és milyen ütemben fog helyreállni. Az orvosi kapacitás vélhetőleg fokozatosan helyreáll, ugyanakkor az orvosi vizsgálatok iránti igény a korlátozások időszakát követően növekedni fog. Ezért várható, hogy a vizsgálatok elhalasztásának hatásai akkor sem szűnnek meg 2021 májusáig, ha az elvégzett orvosi vizsgálatok száma visszaáll a Covid1 9 előtt megszokott szintre.

(11) Hollandia szerint lehetetlen pontosan megjósolni, hogy hányan nem tudják majd időben megújítani a 2020. február 1. és 2020. augusztus 31. között lejárt vagy lejáró vezetői engedélyüket. Ez nagymértékben függ az orvosok rendelkezésre állásától, amelyet részben regionális tényezők befolyásolnak. Az mindenesetre elkerülhetetlen, hogy a vezetői engedélyük megújítását kérelmező személyek egy része az egészségügyi ellátórendszer várólistái miatt késedelmet ne szenvedjen, különösen azon személyek körülbelül 15%-a, akiknek egynél több orvoshoz kell fordulniuk. A vezetői engedély megújításához szükséges idő átlagosan 125 nap, ha egyetlen orvos végzi a vezetői alkalmassági vizsgálatot, illetve 179 nap, ha több orvos működik közre benne.

(12) A CBR által szolgáltatott adatok alapján a holland Infrastruktúra- és Vízügyi Minisztérium *  becslése szerint az orvosi vizsgálatok terén 2020. december 1-jén 20 000-es nagyságrendű elmaradás lesz. Ha feltételezzük, hogy az egészségügyi kapacitás 2021 első negyedévére ismét eléri a normális szintet, az elmaradások valószínűleg továbbra is hatással lesznek még a 2020. december 1-je után lejáró engedélyekkel rendelkező járművezetőkre is. A várakozások szerint azonban mind a 2020. február 1. és 2020. augusztus 31. közötti időszaknak, mind pedig az egyébként lejáró vagy már lejárt vezetői engedélyek érvényességi idejének a kérelmezett meghosszabbítása elegendő lesz annak biztosításához, hogy minden érdekelt meg tudjon felelni az alkalmazandó követelményeknek.

(13) Hollandia számára ezért felhatalmazást kell adni arra, hogy a 2020. február 1. és 2020. augusztus 31. közötti időszakot, valamint az (EU) 2020/698 rendelet 2. cikkének (1) bekezdésében és 3. cikkének (1) bekezdésében meghatározott hét hónapos időszakot meghosszabbítsa.

(14) Hollandia hozzájárult ahhoz, hogy e határozat elfogadására és az erről szóló értesítésre angol nyelven kerüljön sor,

ELFOGADTA EZT A HATÁROZATOT:

1. cikk

Hollandia felhatalmazást kap arra, hogy az (EU) 2020/698 rendelet 2. cikkének (1) és (2) bekezdésében, valamint 3. cikkének (1) bekezdésében meghatározott időszakokat az alábbiak szerint meghosszabbítsa:

a) az (EU) 2020/698 rendelet 2. cikke (1) és (2) bekezdésének alkalmazásában a szóban forgó rendelet 2. cikkének (1) bekezdésében meghatározott, 2020. február 1. és 2020. augusztus 31. közötti időszak három hónappal meghosszabbodik;

b) az említett rendelet 2. cikkének (1) és (2) bekezdésében meghatározott hét hónapos időszak két hónappal meghosszabbodik;

c) az említett rendelet 3. cikkének (1) bekezdésében meghatározott, 2020. február 1. és 2020. augusztus 31. közötti időszak három hónappal meghosszabbodik;

d) az említett rendelet 3. cikkének (1) bekezdésében meghatározott hét hónapos időszak két hónappal meghosszabbodik.

2. cikk

Ennek a határozatnak a Holland Királyság a címzettje.

Kelt Brüsszelben, 2020. augusztus 25-én.

a Bizottság részéről

Adina-Ioana VĂLEAN

a Bizottság tagja