(az értesítés a C(2020) 8133. számú dokumentummal történt)
(Csak a francia nyelvű szöveg hiteles)
AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,
tekintettel a biocid termékek forgalmazásáról és felhasználásáról szóló, 2012. május 22-i 528/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletre * és különösen annak 55. cikke (1) bekezdésének harmadik albekezdésére,
mivel:
(1) 2020. április 28-án Franciaország ökológiai átmenetért felelős minisztériuma (a továbbiakban: az illetékes hatóság) az 528/2012/EU rendelet 55. cikke (1) bekezdésének első albekezdésével összhangban határozatot fogadott el arról, hogy 2020. november 2-ig engedélyezi a BIOBOR JF biocid termék forgalmazását és foglalkozásszerű felhasználók általi felhasználását a parkoltatott légi járművek üzemanyagtartályainak és üzemanyagrendszereinek megelőző és helyreállító antimikrobiális kezelése céljából (a továbbiakban: intézkedés). Az illetékes hatóság értesítette a Bizottságot és a többi tagállam illetékes hatóságait az intézkedésről és annak indokairól, összhangban az említett rendelet 55. cikke (1) bekezdésének második albekezdésével.
(2) Az illetékes hatóság által szolgáltatott információk szerint az intézkedésre a közegészség védelme érdekében volt szükség. A légi járművek üzemanyagtartályainak és üzemanyagrendszereinek mikrobiológiai szennyeződése a légi jármű motorjának meghibásodásához vezethet és veszélyeztetheti annak légialkalmasságát, valamint az utasok és a személyzet biztonságát. A Covid19-világjárvány és az abból eredő repülési korlátozások ahhoz vezettek, hogy számos repülőgépet ideiglenesen parkoltatnak. A légi járművek kényszerű helybenállása a mikrobiológiai szennyeződés további súlyosbító tényezője.
(3) A BIOBOR JF 2,2’-(1-metiltrimetiléndioxi)bisz-(4-metil-1,3,2-dioxaborinánt) (CAS-szám: 2665-13-6) és 2,2’-oxibisz (4,4,6-trimetil-1,3,2-dioxaborinánt) (CAS-szám: 14697-50-8) tartalmaz az 528/2012/EU rendelet V. mellékletében meghatározottak szerinti 6. terméktípusba (Termékek eltarthatóságát biztosító tartósítószerek) tartozó biocid termékekben felhasználható hatóanyagként. Mivel az 528/2012/EU rendeletben említett, a biocid termékekben található valamennyi létező hatóanyag szisztematikus vizsgálatára irányuló munkaprogramban * e hatóanyagok nem szerepelnek, értékelésük és jóváhagyásuk nélkül az őket tartalmazó biocid termékek sem engedélyezhetők nemzeti vagy uniós szinten.
(4) A Bizottsághoz 2020. augusztus 12-én indokolással ellátott kérelem érkezett az illetékes hatóságtól, az intézkedésnek az 528/2012/EU rendelet 55. cikke (1) bekezdése harmadik albekezdésének megfelelő meghosszabbítására vonatkozóan. Az indokolással ellátott kérelem benyújtását az azzal kapcsolatos aggodalmakra alapozták, hogy a légi közlekedés biztonságát továbbra is veszélyeztetheti a légi járművek üzemanyagtartályainak és üzemanyagrendszereinek mikrobiológiai szennyeződése, valamint arra az érvre, hogy a BIOBOR JF alapvető fontosságú az ilyen mikrobiológiai szennyeződés megakadályozásában.
(5) Az illetékes hatóság által szolgáltatott információk szerint a légijármű- és hajtóműgyártók által a mikrobiológiai szennyeződések kezelésére javasolt egyetlen alternatív biocid terméket 2020 márciusában kivonták a forgalomból a hajtóművek működésében az e termékkel való kezelést követően jelentkező súlyos rendellenességek miatt.
(6) Amint azt az illetékes hatóság jelezte, a légi járművek üzemanyagtartályai és üzemanyagrendszerei mikrobiológiai szennyeződésének mechanikai kezelése rendszeres tisztítási műveleteket és a tisztítás során vett minták mikrobiológiai vizsgálatát foglalja magában, amihez további személyzetre, valamint a mintavételre és a minták laboratóriumi vizsgálatára vonatkozó összetett eljárások kialakítására van szükség, ami a francia légitársaság flottaméretére tekintettel nem tekinthető alkalmas megoldásnak. Ezenkívül a szennyezett tartályok kézi tisztítása az azt végzők mérgező gázoknak való kitettsége miatt is kerülendő.
(7) Az illetékes hatóság által szolgáltatott információk szerint a BIOBOR JF gyártója már intézkedéseket hozott a termék rendes engedélyeztetése érdekében, és várhatóan 2021 elején benyújtja a termékben lévő hatóanyagok jóváhagyására irányuló kérelmet. A hatóanyagok jóváhagyása és a biocid termék ezt követő engedélyezése tartós megoldást jelentene a jövőre nézve, de az eljárások befejezéséig még jelentős időre lesz szükség.
(8) mivel a légi járművek üzemanyagtartályai és üzemanyagrendszerei mikrobiológiai szennyeződése megakadályozásának elmaradása veszélyeztetheti a légi közlekedés biztonságát, és ezt a veszélyt más biocid termék felhasználásával vagy más módon nem lehet megfelelően kezelni, helyénvaló lehetővé tenni, hogy az illetékes hatóság a 2020. április 28-i határozatában engedélyezett 180 napos kezdeti időszak lejártát követő naptól számított 550 napot meg nem haladó időszakra meghosszabbíthassa az intézkedést, bizonyos feltételek mellett.
(9) Tekintettel arra, hogy az intézkedés 2020. november 3-án hatályát vesztette, ennek a határozatnak visszamenőleges hatállyal kell bírnia.
(10) Az e határozatban előírt intézkedések összhangban vannak a biocid termékekkel foglalkozó állandó bizottság véleményével,
ELFOGADTA EZT A HATÁROZATOT:
Franciaország ökológiai átmenetért felelős minisztériuma a 2022. május 7-ig tartó időszakra meghosszabbíthatja azon intézkedését, amellyel engedélyezte a BIOBOR JF biocid termék forgalmazását és foglalkozásszerű felhasználók általi felhasználását a parkoltatott légi járművek üzemanyagtartályainak és üzemanyagrendszereinek megelőző és helyreállító antimikrobiális kezelése céljából.
Ennek a határozatnak Franciaország ökológiai átmenetért felelős minisztériuma a címzettje.
Ezt a határozatot 2020. november 3-tól kell alkalmazni.
Kelt Brüsszelben, 2020. november 26-án.
a Bizottság részéről
Stella KYRIAKIDES
a Bizottság tagja