Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet I. pont 13. alpontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
1. § * A Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény 1. melléklet XIV. Belügyminisztérium fejezetben szabályozott központi kezelésű előirányzatok felhasználásának szabályait az 1. melléklet tartalmazza.
1/A. § * A központi költségvetésről szóló törvény 1. melléklet XIV. Belügyminisztérium fejezetet irányító szerv vezetője lebonyolítói megállapodás keretében az irányítása alá tartozó költségvetési szervet, közvetlen vagy közvetett tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságot, valamint az alapítói joggyakorlása alá tartozó alapítványt, közalapítványt lebonyolítóként kijelölhet.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | |||||||||||||||||
1 | Áht. azonosító | Címnév | Alcímnév | Jogcímcsop. | Jogcím név | Előirányzat célja | Kifizetésben részesülők köre | Támogatás biztosításának módja | Támogatási előleg | Rendelkezésre bocsátás módja | Visszafizetés határideje | Biztosíték | Kezelő szerv | Lebonyolító szerv | Európai uniós forrásból finanszírozott költségvetési támogatás közreműködő szervezete | ||||||||||||||||
2 | Központi kezelésű előirányzatok | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | ||||||||||||||||||||
3 * | 384873 | Európai Uniós és nemzetközi projektek/programok megvalósításához kapcsolódó kiadások | A miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó, európai uniós vagy nemzetközi forrásból támogatott projektek – ideértve az Európai Unió által közvetlenül társfinanszírozott projekteket is –, támogatási programok, konstrukciók megvalósításához, előkészítéséhez, pályáztatásához, illetve európai uniós vagy nemzetközi stratégiákban megfogalmazott elvárásokhoz történő alkalmazkodást, feladatoknak való megfelelést elősegítő pilotjellegű projektekhez és az Európai Unió vagy nemzetközi szervezet által meghatározott tagállami feladatok hatékony ellátásának előkészítéséhez kapcsolódó költségek finanszírozásához: 1. likviditási támogatás nyújtható a kiadások megelőlegezésére, 2. vissza nem térítendő támogatás nyújtható a) Az el nem számolható költségek finanszírozására (ideértve különösen az el nem számolható általános forgalmi adó összegét és – a Belügyi Alapok támogatásait érintően elrendelt pénzügyi korrekciók, működési költség, valamint az eredeti projektben megvalósított fejlesztés vagy beruházás fenntartási, üzemeltetési költségeinek kivételével – az Európai Bizottság vagy egyéb, a támogatás jogszerű felhasználásának ellenőrzésére jogszabály alapján felhatalmazott szerv által elrendelt visszafizetési kötelezettségek összegét, a támogatási korlátok miatt a projekt keretében el nem számolható költségeket, így különösen az előkészítési, pályázatírási és -összeállítási vagy projektzáráshoz kapcsolódó költséget, illetve a projekt érdekében felmerült, de a projekt pályázati felhívása alapján el nem számolható kiadásokat), b) közvetlen európai uniós vagy egyéb nemzetközi támogatási program pályázati felhívásában előírt önrész vagy saját erő biztosítására, c) önkéntes hozzájárulás nyújtására. | a) Belügyminisztérium (a továbbiakban: BM) igazgatása | – | – | Egy összegben vagy részletekben, időarányosan. | – | – | – | – | – | |||||||||||||||||||
– ideértve az Európai Unió által közvetlenül társfinanszírozott projekteket is –, támogatási programok, konstrukciók megvalósításához, előkészítéséhez, pályáztatásához, illetve európai uniós vagy nemzetközi stratégiákban megfogalmazott elvárásokhoz történő alkalmazkodást, feladatoknak való megfelelést elősegítő pilotjellegű projektekhez és az Európai Unió vagy nemzetközi szervezet által meghatározott tagállami feladatok hatékony ellátásának előkészítéséhez kapcsolódó költségek finanszírozásához 1. likviditási támogatás nyújtható a kiadások megelőlegezésére; 2. vissza nem térítendő támogatás nyújtható a) az el nem számolható költségek finanszírozására (ideértve különösen az el nem számolható általános forgalmi adó összegét és – a Belügyi Alapok támogatásait érintően elrendelt pénzügyi korrekciók kivételével – az Európai Bizottság vagy egyéb, a támogatás jogszerű felhasználásának ellenőrzésére jogszabály alapján felhatalmazott szerv által elrendelt visszafizetési kötelezettségek összegét, a támogatási korlátok miatt a projektek keretében el nem számolható összegeket, így különösen az előkészítési, pályázatírási és -összeállítási vagy projektzáráshoz kapcsolódó költséget, illetve a projekt érdekében felmerült, de a projekt pályázati felhívása alapján el nem számolható kiadásokat), | b) a miniszter irányítása alá tartozó költségvetési szervek c) a BM-mel megállapodást kötött szervezetek d) a nemzetközi kötelezettségvállalásból eredő feladatokat végrehajtó szerv, szervezet, együttműködési rendszer e) * a BM tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaság | Az előirányzat terhére támogatási igény alapján költségvetési támogatás nyújtható – támogatói okirat alapján – a G:3 mező b)–d) pontjában foglalt kedvezményezettek részére. | Igen | Egy összegben vagy részletekben, időarányosan. | A kifizetésben részesülő az F:3 mező 1. pontja szerint (kiadások megelőlegezésére) kapott támogatást, valamint az F:3 mező 2. pontja szerint (vissza nem térítendő támogatás) kapott támogatásból fel nem használt összeget vagy ahol a támogatói okirat a teljes támogatás visszafizetését írja elő, ott a támogatói okiratban meghatározott időpontig köteles visszafizetni a támogató részére. | A támogatói okiratban az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 84. § (2) bekezdése szerinti biztosíték köthető ki. | – | – | – | ||||||||||||||||||||||
4 * | 384884 | Belügyi Alapok 2014–2020 | 1. Az előirányzat a Belügyi Alapok keretében a 2014–2020-as időszakra a migrációs áramlások hatékony menedzselése érdekében a Közös Európai Menekültügyi Rendszer fejlesztését, a legális migrációnak és a harmadik országbeli migránsok hatékony integrációjának támogatását, hatékony visszatérési stratégiák erősítését szolgáló tevékenységhez használható fel a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap létrehozásáról, a 2008/381/EK tanácsi határozat módosításáról, valamint az 573/2007/EK és az 575/2007/EK európai parlamenti és tanácsi határozatok és a 2007/435/EK tanácsi határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 16-i 516/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben, valamint a Menekültügyi, a Migrációs és az Integrációs Alapra, valamint a rendőrségi együttműködés, a bűnmegelőzés és a bűnözés elleni küzdelem, valamint a válságkezelés pénzügyi támogatására szolgáló eszközre vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról szóló, 2014. április 16-i 514/2014/EU európai parlamenti és a tanácsi rendeletben meghatározottak szerint. | I. * Az F:4 mező 1–4. pontja tekintetében BM igazgatása | – | – | Amennyiben a BM igazgatása a kedvezményezett, a Felelős Hatóság egyedi döntése alapján egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítésarányosan. | – | – | – | – | – | |||||||||||||||||||
2. * Az előirányzat a Belügyi Alapok keretében a 2014–2020-as időszakra a külső határok igazgatását, a közös uniós vízumpolitikát, a rendőri együttműködést, a szervezett bűnözés megelőzését és az ellene folyatott küzdelmet, válságkezelést szolgáló tevékenység támogatására használható fel a Belső Biztonsági Alap részét képező, a rendőrségi együttműködés, a bűnmegelőzés és a bűnözés elleni küzdelem, a válságkezelés pénzügyi támogatására szolgáló eszköz létrehozásáról és a 2007/125/IB tanácsi határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 16-i 513/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben és a Belső Biztonsági Alap részét képező, a külső határok és a vízumügy pénzügyi támogatására szolgáló eszköz létrehozásáról és az 574/2007/EK határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 16-i 515/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben, a Menekültügyi, a Migrációs és az Integrációs Alapra, a rendőrségi együttműködés, a bűnmegelőzés és a bűnözés elleni küzdelem, a válságkezelés pénzügyi támogatására szolgáló eszközre vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról szóló, 2014. április 16-i 514/2014/EU európai parlamenti és a tanácsi rendeletben meghatározottak szerint, 3. * Az előirányzat felhasználható az 1. és 2. pontban foglalt rendeletek szerint a részben európai uniós forrás terhére jóváhagyott, osztott finanszírozású projektek el nem számolható hozzájárulásának finanszírozására, valamint 4. * A támogató által jóváhagyott projektben keletkezett, az Európai Bizottság felé a kedvezményezettnek fel nem róható okból el nem számolható kiadások finanszírozására – ideértve a központi beszerző szerv által kötött keretmegállapodás alapján megvalósított közbeszerzési eljárás eredményeként kötött szerződés végrehajtása során keletkezett, a keretmegállapodás megkötésére irányuló közbeszerzési eljárásra visszavezethető okból el nem számolható költség finanszírozását is. | II. * Az F:4 mező 1–2. és 4. pontja tekintetében: a) egyesület a párt kivételével, b) köztestület, c) egyházi jogi személy, d) alapítvány, e) közalapítvány, f) szövetkezet, g) jogi személyiséggel rendelkező egyéb szervezet, h) helyi önkormányzat, i) nemzetiségi önkormányzat, j) önkormányzati társulás, k) nem a miniszter irányítása alá tartozó költségvetési szerv, l) nemzetközi szervezet, m) kormányközi szervezet, n) gazdasági társaság III. * Az F:4 mező 1–4. pontja tekintetében a miniszter irányítása alá tartozó költségvetési szerv | Az előirányzat terhére támogatási igény alapján – támogatási szerződés vagy támogatói okirat alapján – költségvetési támogatás a következő kiválasztási módok szerint nyújtható: 1. A támogatás támogatási igény alapján nyújtható: a) Közvetlen kijelöléssel kell kiválasztani azt a támogatási igényt, amely esetében az adott tevékenység jellege vagy a támogatás igénylőjének jogállása nem teszi lehetővé a nyílt eljárással történő kiválasztást vagy a tervezett tevékenységet a költségvetési támogatás igénylője jogszabályi felhatalmazás alapján, kizárólagos hatáskörrel látja el. b) Korlátozott eljárással kell kiválasztani azt a támogatási igényt, amely esetében az adott tevékenység vagy a megvalósító szervezet típusa annak szakmai vagy egyéb sajátossága miatt nem teszi lehetővé a nyílt eljárással vagy a közvetlen kijelöléssel történő kiválasztást. c) A Felelős Hatóság a kedvezményezett egyedi kérelmére a tervezés, kiválasztási eljárás vagy a támogatási szerződés megkötésének vagy a támogatási okirat kiadásának időpontjában előre nem látható ok miatt a támogatási szerződésben vagy a támogatói okiratban rögzített uniós és hazai költségvetési támogatás összegét megemelheti (többlettámogatás) az esélyegyenlőség biztosítása mellett. | Igen | A támogatási szerződés vagy támogatói okirat vagy egyedi döntés alapján egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítményarányosan. | – | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti biztosíték köthető ki. | – | – | – | ||||||||||||||||||||||
d) Az a)–c) pontban meghatározott kivétellel a támogatás biztosítására nyílt projekt kiválasztási eljárással kerülhet sor. e) Egyszerűsített nyílt eljárással kell kiválasztani a támogatási igényt, ha kizárólag a támogatást igénylő jogosultsága és a felhívásban előírt, mérlegelést nem igénylő értékelési szempontok vizsgálatára kerül sor, és nem állnak fenn a közvetlen kijelölés feltételei. 2. Beruházási célú projektek esetében a felhívásban meghatározottakat figyelembe véve támogatásban az részesülhet, aki vállalja, hogy a beruházás teljes értéken történő elszámolása esetén a számviteli törvény szerinti aktiválástól számítva a) informatikai célú beruházás esetén 3 évig, b) eszközbeszerzés esetén 5 évig, c) infrastrukturális beruházás, valamint az elszámolhatósági útmutatóban meghatározott eszközök esetén 10 évig a megvalósított beruházást a projekt céljaival összhangban üzemelteti. A Felelős Hatóság üzemeltetési kötelezettséget írhat elő a nem beruházási célú projektben beszerzett, általa egyedileg megjelölt eszközre nézve. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 * | 384928 | Belügyi Alapok 2021–2027 | Az előirányzat a 2021–2027 közötti időszakban a Belső Biztonsági Alap létrehozásáról szóló, 2021. július 7-i (EU) 2021/1149 európai parlamenti és tanácsi rendeletben, a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap létrehozásáról szóló, 2021. július 7-i (EU) 2021/1147 európai parlamenti és tanácsi rendeletben, valamint a határigazgatás és a vízumpolitika pénzügyi támogatására szolgáló eszköznek az Integrált Határigazgatási Alap részeként történő létrehozásáról szóló, 2021. július 7-i (EU) 2021/1148 európai parlamenti és tanácsi rendeletben foglaltak szerinti | I. Az F:5 mező 1. pontja tekintetében: BM igazgatása | – | – | Egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítmény- arányosan. | – | – | – | – | – | |||||||||||||||||||
1. technikai segítségnyújtás költségkeretének felhasználására, 2. támogatások biztosítására, 3. az európai uniós forrás terhére finanszírozott, valamint a projektegyenleg megállapítása keretében szükséges forrásszerkezet-módosítás eredményeként osztott finanszírozású projektek el nem számolható hozzájárulásának finanszírozására, továbbá 4. az alapokat érintő, valamint a jogelőd alapok kapcsán keletkező tagállami visszafizetési kötelezettségek finanszírozására használható fel. | III. Az F:5 mező 2. pontja tekintetében a) egyesület (párt kivételével) b) köztestület, c) egyházi jogi személy, d) alapítvány, e) közalapítvány, f) szövetkezet, g) jogi személyiséggel rendelkező egyéb szervezet, h) helyi önkormányzat, i) nemzetiségi önkormányzat, j) önkormányzati társulás, k) – a BM igazgatása kivételével – költségvetési szerv, l) nemzetközi szervezet, m) kormányközi szervezet, n) gazdasági társaság. IV. Az F:5 mező 3. pontja tekintetében – a BM igazgatása kivételével – a miniszter irányítása alá tartozó költségvetési szerv. V. Az F:5 mező 4. pontja tekintetében az Európai Bizottság. | A 2021–2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet] szabályai szerint. | Igen | A támogatási szerződés vagy támogatói okirat alapján egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítmény-arányosan. | – | A támogatási szerződésben vagy támogatói okiratban a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 517. § (3) bekezdése szerinti biztosíték köthető ki. | – | – | – | ||||||||||||||||||||||
6 * | 343628 | Gyógyszertári tulajdoni hányad állami elővásárlása és értékesítése | A gyógyszertárak tulajdonosi szerkezete tekintetében új, a többségi gyógyszerészi tulajdon elősegítését támogató szabályozás szerint a gyógyszertári tulajdonhányad értékesítése esetén elővásárlási joga van a törvényben meghatározott gyógyszerészeknek és az államnak. Az előirányzat felhasználásának célja lehetővé tenni, hogy az állam indokolt esetben élni tudjon elővásárlási jogával, ha azt a rangsorban előtte álló gyógyszerészek nem tennék meg. | a) egyéni vállalkozó, b) egyéni cég, c) egyéni vállalkozónak nem minősülő természetes személy, d) gazdasági társaság | – | – | egyösszegű kifizetéssel részletekben történő kifizetéssel | – | – | egészségbiztosítási alap előirányzatainak kezelő szerve | – | – | |||||||||||||||||||
7 * | A Belügyminisztérium tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos bevételek és kiadások | ||||||||||||||||||||||||||||||
8 * | A Belügyminisztérium tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások | ||||||||||||||||||||||||||||||
9 * | 400584 | A Belügyminisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társaságok forrásjuttatásai | A Belügyminisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok a) tőkeemelésének és pótbefizetésének, b) tulajdonosi támogatásának finanszírozása. | A Belügyminisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok | Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény szerinti, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter jóváhagyása esetén, a támogatói okiratban vagy támogatási szerződésben foglaltaknak megfelelően. | Igen | A tulajdonosi joggyakorló határozatában foglaltak szerint, tőkeemelés vagy pótbefizetés jogcímén. Tulajdonosi támogatás esetében egy összegben vagy idő- vagy teljesítésarányos részletekben. | Pótbefizetés esetén szerződés szerint. Tulajdonosi támogatás esetében támogatási szerződés vagy támogatói okirat szerint. | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti biztosíték köthető ki. | – | – | – | |||||||||||||||||||
10-12. * |