A jogszabály mai napon ( 2024.04.27. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

16/2022. (X. 18.) MvM rendelet

a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok informatikai működésére vonatkozó szakmai követelményekről

A területi közigazgatás működésével kapcsolatos egyes kérdésekről, valamint egyes törvényeknek az Alaptörvény tizenegyedik módosításával összefüggő módosításáról szóló 2022. évi XXII. törvény 19. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 30. § (1) bekezdés 6. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A fővárosi és vármegyei kormányhivatal (a továbbiakban: kormányhivatal) nyílt forráskódú programot alkalmaz mindazon informatikai szolgáltatásnál, ahol azt műszaki, gazdasági okok nem zárják ki, így különösen az elektronikus levelezés biztosításánál, valamint - a böngészőprogramot is ideértve - az irodai alapprogramoknál.

2. § A kormányhivatal vármegyei adatközpontja ellátja a központi alapinfrastruktúra szolgáltatás másodlagos szerepkörét.

3. § (1) A Miniszterelnökséget vezető miniszter a Lechner Tudásközpont Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Lechner) közreműködésével és üzemeltetésében a kormányhivatalok hatékony, egységes működésének és irányításának elősegítésére integrált rendszerként gazdálkodási rendszert és adattárházrendszert (a továbbiakban együtt: irányítástámogatási rendszer) működtet. Az irányítástámogatási rendszer informatikai infrastruktúráját a Kormányzati Adatközpont szolgáltatásaként - a szerződésben foglalt mértékben - a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. közszolgáltatási szerződés keretében üzemelteti.

(2) Az adattárházrendszer az alábbi adatköröket kezeli:

a) szakrendszerekből az ügyintézés lefolyására vonatkozó adatok,

b) iratkezelő rendszerekből az iratmozgásokkal, iratkezelési műveletekkel kapcsolatos adatok,

c) a pénzügyi, gazdálkodási rendszerből a működésre vonatkozó adatok,

d) a létesítmény menedzseléssel kapcsolatos adatok,

e) informatikai üzemeltetéssel kapcsolatos adatok.

(3) Az adattárházrendszer az ügyek tartalmára vonatkozó konkrét információt - így különösen az ügyfél-azonosítót, az ügyfél azonosítását lehetővé tevő adatot, továbbá személyes adatnak minősülő más adatot - nem tartalmaz.

(4) Az adattárházrendszer részére adatot szolgáltat

a) a kormányhivatal által működtetett, (2) bekezdés szerinti szakrendszer,

b) külső szerv által működtetett, a kormányhivatal hatósági ügyintézését támogató informatikai rendszer, ha az adatszolgáltatás műszaki feltételei a működtető szervnél adottak.

(5) Az adattárházrendszer szolgáltatásaihoz való hozzáférést a feladatköréhez tartozó adatkörökre kiterjedően biztosítani kell

a) a kormányhivatal vezető beosztású munkatársainak,

b) a Miniszterelnökség, valamint a szakmai irányító miniszter által vezetett minisztérium irányítási jogok gyakorlására feladat- és hatáskörrel rendelkező munkatársainak,

c) a főispán és a járási hivatal vezetője részére, valamint az általuk erre feljogosított személyeknek.

(6) A gazdálkodási rendszer biztosítja

a) az elektronikus számla fogadását,

b) az elektronikus számla kibocsátását és

c) a papírbizonylatok elektronikus képe és az elektronikus számla alapján a gazdálkodási cselekmények elektronikus elvégzését.

(7) Az irányítástámogatási rendszer biztosítja

a) az egységes működés keretein belül a kormányhivatalok egyedi működéséhez szükséges gazdálkodási és irányítási funkciók összehangolt informatikai támogatását,

b) a kormányhivatalok közös törzsadataira alapozott működést és

c) a kormányhivatalok együttes adatainak valós idejű kiértékelhetőségét.

(8) Az irányítástámogatási rendszerre vonatkozó, a szervezeti átalakulásokból, illetve a rendszer funkcionalitását nem érintő változásokból adódó módosításokat a Lechner saját hatáskörben elvégezheti. E feladatának ellátása nem igényelheti sem a program fejlesztőjének, sem szállítójának a közreműködését.

4. § A területi közigazgatás működésével kapcsolatos egyes kérdésekről, valamint egyes törvényeknek az Alaptörvény tizenegyedik módosításával összefüggő módosításáról szóló 2022. évi XXII. törvény 5. § (4) bekezdés b) pontja szerinti eljárás alkalmazása esetén a kormányhivatal akkor adhatja vissza az ügyfélnek az ügyfél által aláírt papíralapú dokumentumot, ha az ügyfél igazoltan vállalja az eredeti beadványnak az adott iratra vonatkozó, jogszabályban előírt megőrzési idejéig, de legalább benyújtást követő két évig történő megőrzését és felhívásra történő bemutatását. E határidőn belül a kormányhivatal indokolt felhívására az ügyfél a beadvány eredeti példányának felmutatására köteles. A megőrzési kötelezettségre és annak időtartamára a kormányhivatal az ügyfelet figyelmezteti.

5. § Ez a rendelet 2023. január 1-jén lép hatályba.

6. § *