AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,
tekintettel a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról és a 352/78/EGK, a 165/94/EK, a 2799/98/EK, a 814/2000/EK, az 1290/2005/EK és a 485/2008/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1306/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletre * és különösen annak 62. cikke (2) bekezdése első albekezdésének a), b) és c) pontjára,
mivel:
(1) Az (EU) 2017/39 bizottsági végrehajtási rendelet * 10. cikkének (3) bekezdése meghatározza az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet * 23. cikkében említett program (a továbbiakban: iskolaprogram) keretében a termékek biztosítását és elosztását végző, valamint a kísérő oktatási intézkedéseket végrehajtó kérelmezők helyiségeiben végrehajtandó helyszíni ellenőrzések minimális százalékos arányát. Az (EU) 2017/39 végrehajtási rendelet 10. cikke (3) bekezdésének negyedik albekezdése előírja, hogy amennyiben a kérelmező nem oktatási intézmény, a helyiségeiben elvégzett helyszíni ellenőrzésen túl legalább két oktatási intézményben vagy - attól függően, melyik szám a nagyobb - az (EU) 2017/40 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet * 6. cikke szerint a kérelmező nyilvántartásában szereplő oktatási intézmények legalább 1%-ában kiegészítő helyszíni ellenőrzést kell végezni.
(2) A Covid19-világjárvány kezelése érdekében bevezetett intézkedések - különösen az oktatási intézmények bezárása, valamint a külső látogatók ezen intézmények helyiségeibe való belépésének korlátozása - miatt a tagállamok nehézségekbe ütközhetnek a 2021/2022-es tanévben a támogatást kérelmezők vagy oktatási intézmények helyiségeiben végzendő helyszíni ellenőrzések tervezése és végrehajtása során. Ezért helyénvaló úgy rendelkezni, hogy amennyiben a tagállamok nincsenek abban a helyzetben, hogy az (EU) 2017/39 végrehajtási rendelet 10. cikkének (3) bekezdésében előírtaknak megfelelően elvégezzék a helyszíni ellenőrzéseket, dönthetnek úgy, hogy a helyszíni ellenőrzéseket távolról, például videokonferencia útján végzik el.
(3) Az (EU) 2017/39 végrehajtási rendelet 10. cikkének (6) bekezdése meghatározza az ellenőrzésekre és azok eredményeire vonatkozó jelentéstételre alkalmazandó szabályokat és módszereket. Az átláthatóság biztosítása érdekében a tagállamoknak meg kell indokolniuk az e rendeletben előírt eltérés igénybevételének szükségességét, és az egyes távellenőrzésekről elkészítendő ellenőrzési jelentésben be kell számolniuk a szóban forgó eltérés alkalmazásáról.
(4) Ezért a 2021/2022-es tanév tekintetében helyénvaló eltérni az (EU) 2017/39 végrehajtási rendelet egyes rendelkezéseitől.
(5) Az e rendeletben előírt intézkedések összhangban vannak a mezőgazdasági piacok közös szervezésével foglalkozó bizottság véleményével,
ELFOGADTA EZT A RENDELETET:
(1) Az (EU) 2017/39 végrehajtási rendelet 10. cikke (3) bekezdésének második-ötödik albekezdésétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány kezelésére hozott intézkedések miatt a tagállamok a 2021/2022-es tanév tekintetében nincsenek abban a helyzetben, hogy helyszíni ellenőrzéseket végezzenek a támogatást kérelmezők vagy oktatási intézmények helyiségeiben, a szóban forgó ellenőrzéseket távolról is el lehet végezni.
(2) Az (EU) 2017/39 végrehajtási rendelet 10. cikkének (6) bekezdésétől eltérve, amennyiben a helyszíni ellenőrzések elvégzése e cikk (1) bekezdésének megfelelően távolról történik, az illetékes ellenőrző hatóságnak az ellenőrzési jelentésben meg kell indokolnia az eltérés igénybevételének szükségességét, és be kell számolnia az eltérés alkalmazásáról.
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Kelt Brüsszelben, 2022. április 1-jén.
a Bizottság részéről
az elnök
Ursula VON DER LEYEN