A jogszabály mai napon ( 2024.05.05. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

17/2023. (VIII. 18.) GFM rendelet

a XLIII. Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezet központi kezelésű előirányzatai felhasználásáról

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet I. pont 32. alpontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 148. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:

1. § E rendelet hatálya a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 1. melléklet XLIII. Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezetbe sorolt központi kezelésű kiadási előirányzatokra (a továbbiakban: előirányzatok) terjed ki.

2. § (1) E rendelet alkalmazásában

1. állami támogatás: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Atr.) 2. § 1. pontja szerinti támogatás,

2. csekély összegű támogatás: az Európai Unió működéséről szóló szerződés (a továbbiakban: EUMSZ) 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (a továbbiakban: 1407/2013/EU bizottsági rendelet) szerinti támogatás,

3. diszkont kamatláb: az Atr. 2. § 3. pontja szerinti kamatláb,

4. egy és ugyanazon vállalkozás: az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti vállalkozás,

5. elsődleges mezőgazdasági termelés: az EUMSZ I. mellékletében felsorolt növények vagy állati eredetű termék előállítása, ide nem értve bármely, azok lényegi tulajdonságát megváltoztató tevékenységet,

6. elszámolható költség: az Atr. 2. § 6. pontja szerinti költség,

7. hátrányos helyzetű munkavállaló: az EUMSZ 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet (a továbbiakban: 651/2014/EU bizottsági rendelet) 2. cikk 4. pontja szerinti munkavállaló,

8. hivatásos csapat: olyan sportszervezet, amely hivatásos sportolót alkalmaz,

9. hivatásos sportoló: olyan sportoló, aki jövedelemszerzési céllal, foglalkozásszerűen vagy más módon, ellenszolgáltatás fejében folytat sporttevékenységet,

10. képzési támogatás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet I. és II. fejezete, valamint 31. cikke szerinti támogatás,

11. létesítménytámogatás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet I. és II. fejezete, valamint 55. cikke szerinti működési támogatás,

12. megváltozott munkaképességű munkavállaló: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 3. pontja szerinti munkavállaló,

13. mezőgazdasági termék: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 11. pontja szerinti termék,

14. mezőgazdasági termék feldolgozása: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 10. pontja szerinti tevékenység,

15. mezőgazdasági termék forgalmazása: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 8. pontja szerinti tevékenység,

16. nehéz helyzetben lévő vállalkozás: az Atr. 6. § (4a) és (4b) bekezdése szerinti vállalkozás,

17. válságtámogatás: „Az állami támogatásokra vonatkozó, az Ukrajna elleni orosz agresszióval összefüggésben a gazdaság támogatását célzó ideiglenes válság- és átállási keret” című, 2023. március 17-i, 2023/C 101/03. számú európai bizottsági közlemény (a továbbiakban: válságközlemény) 2.1. szakasza szerinti támogatás.

(2) Az (1) bekezdés 9. pontja szerinti ellenszolgáltatást úgy kell megállapítani, hogy az ellenszolgáltatás meghaladja a részvételi költségeket, és elérje a sportoló jövedelmének legalább 50%-át, függetlenül attól, hogy a sportoló és az érintett sportvállalkozás kötött-e munka- vagy más, munkavégzésre irányuló szerződést. Nem minősül ellenszolgáltatásnak a sportrendezvényen való részvételhez kapcsolódó utazási és szállásköltségek megtérítése.

3. § Az előirányzatok felhasználásának részletes szabályait az 1. melléklet tartalmazza.

4. § A Kvtv. 1. melléklet XLIII. Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezet, 1. Az MNV Zrt. rábízott vagyonával kapcsolatos bevételek és kiadások cím, 2. Az MNV Zrt. rábízott vagyonával kapcsolatos kiadások alcím, 2. Társaságokkal kapcsolatos kiadások jogcímcsoport, 1. Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásába tartozó társaságok forrásjuttatásai jogcím és a Kvtv. 1. melléklet XLIII. Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezet, 2. A GFM tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos bevételek és kiadások cím, 2. A GFM tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások alcím, 1. A GFM tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társaságok forrásjuttatásai jogcímcsoport terhére képzési támogatás, létesítménytámogatás, csekély összegű támogatás, valamint – az SA.106542 (2023/N) számú és az azt módosító európai bizottsági határozatokban foglaltakkal összhangban – válságtámogatás nyújtható.

5. § (1) A 651/2014/EU bizottsági rendelet és az 1407/2013/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatás kizárólag átlátható formában nyújtható.

(2) A kedvezményezett köteles a támogatással kapcsolatos okiratokat és dokumentumokat a támogatási döntés meghozatala napjától számított tíz évig megőrizni.

(3) Nem ítélhető meg képzési támogatás és létesítménytámogatás

a) azon szervezet részére, amely az Európai Bizottság európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatás visszafizetésére kötelező, Magyarországnak címzett határozatának nem tett eleget, vagy

b) nehéz helyzetben lévő vállalkozás részére.

(4) Nem ítélhető meg

a) a halászati és akvakultúra-termékek piacának közös szervezéséről, az 1184/2006/EK és az 1224/2009/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 104/2000/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 11-i 1379/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott halászati és akvakultúra-termékek termeléséhez, feldolgozásához és értékesítéséhez létesítménytámogatás és csekély összegű támogatás,

b) elsődleges mezőgazdasági termeléshez létesítménytámogatás és csekély összegű támogatás,

c) mezőgazdasági termék feldolgozásában és mezőgazdasági termék forgalmazásában tevékeny vállalkozás részére képzési támogatás, létesítménytámogatás és csekély összegű támogatás, ha

ca) a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre, vagy

cb) a támogatás az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbítástól függ,

d) képzési támogatás, létesítménytámogatás és csekély összegű támogatás exporttal kapcsolatos tevékenységhez, ha az az exportált mennyiségekhez, értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy az exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz közvetlenül kapcsolódik,

e) képzési támogatás, létesítménytámogatás és csekély összegű támogatás, ha azt import áru helyett hazai áru használatától teszik függővé,

f) képzési támogatás, létesítménytámogatás és csekély összegű támogatás olyan feltétellel, amely az európai uniós jog megsértését eredményezi, és

g) a versenyképtelen szénbányák bezárását elősegítő állami támogatásról szóló, 2010. december 10-i 2010/787/EU tanácsi határozat hatálya alá tartozó versenyképtelen szénbányák részére képzési támogatás és létesítménytámogatás.

(5) Nem minősül exporttámogatásnak az olyan támogatás, amellyel a kereskedelmi vásárokon való részvétel költségeihez vagy olyan tanulmányok vagy tanácsadói szolgáltatások költségeihez járulnak hozzá, amelyek valamely új vagy már meglévő terméknek egy új piacra történő bevezetéséhez szükségesek.

6. § (1) A képzési támogatás és a létesítménytámogatás csak akkor ítélhető meg, ha a kedvezményezett a 651/2014/EU bizottsági rendelet 6. cikk (2) bekezdésében meghatározott kötelező tartalmi elemeket tartalmazó támogatási kérelmét a projekt megkezdése előtt írásban benyújtotta.

(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatási kérelem benyújtása előtt felmerült költségekre csekély összegű támogatás nyújtható.

(3) Azonos vagy részben azonos azonosítható elszámolható költségek esetén az e rendelet szerinti állami támogatás abban az esetben halmozható más, helyi, regionális, államháztartási vagy uniós forrásból származó állami támogatással, ha az nem vezet a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitás túllépéséhez.

(4) Az e rendelet szerinti állami támogatás különböző azonosítható elszámolható költségek esetén halmozható más, helyi, regionális, államháztartási vagy uniós forrásból származó állami támogatással.

(5) Az egy projekthez igénybe vett összes állami támogatás − függetlenül attól, hogy annak finanszírozása uniós, országos, regionális vagy helyi forrásból történik − támogatási intenzitása nem haladhatja meg az irányadó uniós állami támogatási szabályokban meghatározott támogatási intenzitást vagy támogatási összeget.

(6) Azonosítható elszámolható költségekkel nem rendelkező csekély összegű támogatás bármely egyéb, azonosítható elszámolható költségekkel rendelkező állami támogatással halmozható. Az azonosítható elszámolható költségekkel nem rendelkező állami támogatás a csoportmentességi rendeletekben és az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb teljes finanszírozási határértékig bármilyen más, azonosítható elszámolható költségekkel nem rendelkező állami támogatással halmozható.

(7) A támogatási intenzitás kiszámítása során valamennyi felhasznált számadatot az adók és illetékek levonása előtt kell figyelembe venni. Ha a támogatást visszatérítendő formában nyújtják, a támogatás összegének a támogatástartalmat kell tekinteni.

(8) A több részletben kifizetett támogatást és csekély összegű támogatást a támogatási döntés időpontja szerinti értékre kell a diszkont kamatláb alkalmazásával diszkontálni.

(9) Az általános forgalmi adó (a továbbiakban: áfa) nem támogatható, kivéve, ha az az áfára vonatkozó nemzeti jogszabályok értelmében nem igényelhető vissza.

7. § (1) Az Atr. 18. § (2) bekezdés a) pontja szerint előzetesen be kell jelenteni az Európai Bizottság részére az egyedi támogatást, ha az állami támogatás összege

a) a képzési támogatás esetén képzési projektenként meghaladja a 2 millió eurónak megfelelő forintösszeget, valamint

b) a létesítménytámogatás esetén létesítményenként évente meghaladja a 2 millió eurónak megfelelő forintösszeget.

(2) A támogatást nyújtó adatot szolgáltat a Támogatásokat Vizsgáló Iroda részére a 651/2014/EU bizottsági rendelet 9. cikke szerinti közzététel céljából a létesítménytámogatás esetén az 500 000 eurónak megfelelő forintösszeget meghaladó egyedi támogatásról.

(3) A támogatást nyújtó adatot szolgáltat a Támogatásokat Vizsgáló Iroda részére a 651/2014/EU bizottsági rendelet 9. cikke szerinti közzététel céljából, amennyiben a képzési támogatás

a) az Atr. 2. § 5b. pontja szerinti elsődleges mezőgazdasági termelés támogatása esetén meghaladja a 60 000 eurónak,

b) az Atr. 2. § 6c. pontja szerinti halászati állami támogatás esetén meghaladja a 30 000 eurónak,

c) egyéb esetben pedig meghaladja az 500 000 eurónak

megfelelő forintösszeget.

(4) A (2) és (3) bekezdés szerinti adatszolgáltatás módjára, az adatszolgáltatással érintett adatok körére és azok közzétételére az Atr. 18/A–18/D. §-át kell alkalmazni.

(5) E rendelet alapján

a) a képzési támogatás, a létesítménytámogatás és a csekély összegű támogatás esetén 2024. június 30-ig,

b) válságtámogatás esetén 2023. december 31-ig

lehet támogatási döntést hozni.

8. § (1) A képzési támogatás esetén a támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 50%-át.

(2) A támogatási intenzitás

a) megváltozott munkaképességű munkavállaló vagy hátrányos helyzetű munkavállaló részére nyújtott képzés esetén 10 százalékponttal,

b) középvállalkozásnak nyújtott támogatás esetén 10 százalékponttal,

c) kisvállalkozásnak nyújtott támogatás esetén 20 százalékponttal

növelhető.

(3) A támogatási intenzitás legfeljebb az elszámolható költségek 70%-áig növelhető.

(4) A képzési támogatás keretében elszámolható

a) az oktatók személyi jellegű ráfordítása azokra az órákra vonatkozóan, amikor az oktatók részt vesznek a képzésen,

b) az oktatók és a képzésben részt vevők közvetlenül a képzési projekthez kapcsolódó működési költsége – különösen közvetlenül a projekthez kapcsolódó útiköltség és szállásköltség, anyagok és fogyóeszközök költsége, valamint az eszközök és berendezések értékcsökkenése, kizárólag a képzési projekt keretében történő használatuk mértékéig –,

c) a képzési projekthez kapcsolódó tanácsadás költsége,

d) a képzésben részt vevők személyi jellegű ráfordításai és az általános közvetett költségek – így különösen az adminisztrációs költségek, a bérleti díj, a rezsiköltségek – azokra az órákra vonatkozóan, amikor a képzésben részt vevők részt vesznek a képzésen.

(5) Nem nyújtható képzési támogatás a kötelező nemzeti képzési előírásoknak való megfeleléshez, valamint támogatott beruházás esetén a beruházás alapvető működtetéséhez szükséges képzéshez.

9. § (1) A létesítménytámogatás működési támogatásként sportlétesítmény működéséhez nyújtható.

(2) A támogatott sportlétesítmény építésével, bővítésével, korszerűsítésével, működtetésével, üzemeltetésével történő megbízás odaítélése során átlátható és megkülönböztetésmentes módon kell eljárni.

(3) A támogatott sportlétesítményhez a felhasználók számára átlátható és megkülönböztetésmentes módon kell hozzáférést biztosítani. A beruházási költséget legalább 30%-ban finanszírozó vállalkozás a támogatott létesítményt kedvezőbb feltételek mellett használhatja, ha e feltételeket nyilvánossá teszik.

(4) A támogatott sportlétesítmény nem állhat egyetlen hivatásos sportoló vagy hivatásos csapat kizárólagos használatában. A sportlétesítményt az éves időbeli kapacitás legalább 20%-ában más hivatásos vagy amatőr sportolónak vagy csapatnak kell használnia.

(5) Ha a támogatott sportlétesítményt hivatásos csapat használja, a hivatásos csapat esetén alkalmazott díjszámítási feltételeket nyilvánossá kell tenni.

10. § (1) A létesítménytámogatás nem haladhatja meg a keletkező működési veszteséget.

(2) A működési veszteség összegét előzetesen, megalapozott előrejelzések alapján kell megállapítani.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározottak teljesítése – a (2) bekezdéstől eltérően – visszafizetési mechanizmus alkalmazásával utólag is biztosítható.

(4) A 2 millió eurónak megfelelő forintösszeget meg nem haladó létesítménytámogatás esetén a támogatás összege az (1)–(3) bekezdésben meghatározott módszerek alkalmazásától eltérően is meghatározható, azzal, hogy a támogatási intenzitás nem haladja meg az elszámolható költségek 80%-át.

11. § (1) Létesítménytámogatás keretében a sportlétesítmény által nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban felmerülő működési költség – így különösen az igénybe vett szolgáltatások és a karbantartás költsége, a bérleti díj, a személyi, az anyag-, a kommunikációs, az energia- és az adminisztrációs költség – számolható el.

(2) Létesítménytámogatás esetén az értékcsökkenés és a finanszírozási költségek olyan mértékben nem számolhatóak el, amilyen mértékben az értékcsökkenés, finanszírozás vagy az értékcsökkenéssel, finanszírozással érintett tárgyi eszközök, immateriális javak tekintetében a kedvezményezett beruházási támogatásban részesült.

12. § (1) Az egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére az 1407/2013/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó, Magyarországon odaítélt csekély összegű támogatás bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 200 000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző, egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások esetén a 100 000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (8) és (9) bekezdését.

(2) A csekély összegű támogatás odaítélése során az adott pénzügyi évben, valamint az előző két pénzügyi év alatt odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalmának összegét kell figyelembe venni.

(3) Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikk (2) bekezdésében foglaltak kivételével nem lehet kedvezményezett az a vállalkozás, amely az igényelt támogatást az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikk (1) bekezdésében meghatározott kivételek szerint használná fel.

(4) Hitel vagy kezességvállalás formájában nyújtott támogatás esetén – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 4. cikk (3) bekezdés a) pontja szerinti esetben – nem lehet kedvezményezett az a vállalkozás, amelyet kollektív fizetésképtelenségi eljárás alá vontak, vagy hitelezői kérelemre kollektív fizetésképtelenségi eljárás alá lenne vonható, valamint az a nagyvállalkozás, amely B-hitelminősítésnek megfelelő helyzetnél rosszabb helyzetben van.

(5) Nem nyújtható csekély összegű támogatás a közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatásért végző vállalkozás részére teherszállító jármű vásárlására.

(6) A csekély összegű támogatás a csekély összegű közszolgáltatási támogatással az EUMSZ 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott felső határig halmozható. A csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással az (1) bekezdésben meghatározott felső határig halmozható.

(7) A csekély összegű támogatás nem halmozható azonos elszámolható költségek vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha az így halmozott összeg meghaladná a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitást vagy összeget.

(8) A kedvezményezettnek az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 5. cikk (1) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélésének évében és az azt megelőző két pénzügyi évben nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.

13. § (1) A válságtámogatás az EUMSZ 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősül, és a válságközlemény 2.1. szakaszának szabályaival összhangban, a 13–16. § szerinti támogatási jogcímet jóváhagyó európai bizottsági határozat elfogadását követően nyújtható olyan vállalkozásoknak, amelyek működését a háború gazdasági hatásai hátrányosan érintik. Az érintettségről a vállalkozás a támogatás odaítélését megelőzően nyilatkozni köteles.

(2) A válságtámogatás vissza nem térítendő támogatás, amely hitel és tőke formájában nyújtható, azzal, hogy a hitel és tőke formájában nyújtott támogatás esetén a hitel teljes névértékét vagy a tőke teljes összegét kell figyelembe venni a 14. § (1)–(3) bekezdése szerinti értékhatároknak való megfelelés ellenőrzésekor.

(3) A hitel formájában nyújtott válságtámogatás más, a (2) bekezdésben meghatározott támogatási formává alakítható 2024. június 30-ig úgy, hogy az átalakított támogatás összegét az átalakításkor nem kell újból figyelembe venni a 14. § (1)–(3) bekezdése szerinti értékhatárok vizsgálatakor, de a kedvezményezettnek a 13–16. § egyéb feltételeinek az átalakításkor is meg kell felelnie.

(4) Nem részesülhet válságtámogatásban a válságközlemény 1.1. szakaszában felsorolt jogi aktusokban meghatározott szankciók, valamint a válságközlemény elfogadását követően az Európai Unió szervei által Oroszország Ukrajna elleni agressziójára tekintettel bevezetett egyéb szankciók hatálya alá tartozó vállalkozás, így különösen nem részesülhet válságtámogatásban a szankciókat bevezető jogi aktusokban kifejezetten megnevezett jogalany, valamint az ilyen jogalany meghatározó befolyása alatt lévő vállalkozás.

(5) Nem nyújtható válságtámogatás a (4) bekezdés szerinti szankciókkal érintett ágazatokban folytatott tevékenységhez, ha a válságtámogatás veszélyeztetné a szankciók célkitűzéseit.

(6) A válságtámogatás nyújtásának nem lehet feltétele az, hogy a kedvezményezett a gazdasági tevékenységét áthelyezze az EGT-n belül egy másik országból Magyarország területére.

(7) Nem nyújtható válságtámogatás az elsődleges mezőgazdasági termeléssel foglalkozó vállalkozások számára, ha a válságtámogatás mértékét a forgalomba hozott termékek ára vagy mennyisége alapján határozzák meg.

(8) Nem nyújtható válságtámogatás a halászati és az akvakultúra-ágazathoz tartozó vállalkozásnak, ha a támogatás a 717/2014/EU rendelet 1. cikk (1) bekezdés a)–k) pontjában említett támogatási kategóriák közé tartozik.

14. § (1) A válságtámogatás támogatástartalma a válságközlemény 2.1. szakasza alapján nyújtott egyéb támogatásokkal együtt vállalkozásonként – a vállalkozás kapcsolt vállalkozásait is figyelembe véve, a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel – nem haladhatja meg a 2 000 000 eurónak megfelelő forintösszeget.

(2) A mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozások esetén az e tevékenységekhez összesen nyújtott válságtámogatás támogatástartalma a válságközlemény 2.1. szakasza alapján nyújtott egyéb támogatásokkal együtt vállalkozásonként – a vállalkozás kapcsolt vállalkozásait is figyelembe véve – nem haladhatja meg a 250 000 eurónak megfelelő forintösszeget.

(3) A halászati és akvakultúra-ágazatban működő vállalkozások esetén az e tevékenységekhez összesen nyújtott válságtámogatás támogatástartalma a közlemény 2.1. szakasza alapján nyújtott egyéb támogatásokkal együtt vállalkozásonként – a vállalkozás kapcsolt vállalkozásait is figyelembe véve – nem haladhatja meg a 300 000 eurónak megfelelő forintösszeget.

(4) Ha egy vállalkozás több ágazatban is tevékenységet folytat, és ezekre az (1)–(3) bekezdés szerint eltérő felső határok vonatkoznak, a vállalkozás a támogatásokról olyan elkülönített nyilvántartást vezet, amely biztosítja az érintett tevékenységekre vonatkozó, (1)–(3) bekezdés szerinti felső határok betartását és azt, hogy a teljes maximális összeg vállalkozásonként – a vállalkozás kapcsolt vállalkozásait is figyelembe véve – ne haladja meg a 2 000 000 eurónak megfelelő forintösszeget.

(5) Ha egy vállalkozás a (2) és (3) bekezdés szerinti ágazatokban tevékenykedik, a teljes maximális támogatási összeg vállalkozásonként – a vállalkozás kapcsolt vállalkozásait is figyelembe véve – nem haladhatja meg a 300 000 eurónak megfelelő forintösszeget.

(6) A mezőgazdasági termékek feldolgozásával vagy forgalmazásával foglalkozó vállalkozások számára az (1) bekezdés szerinti maximális támogatástartalommal nyújtható válságtámogatás, ha a támogatás mértéke nem függ a mezőgazdasági termék elsődleges termelője részére történő teljes vagy részleges átadásától, és a támogatás mértékét nem az elsődleges termelőktől beszerzett vagy az érintett vállalkozások által forgalomba hozott termékek ára vagy mennyisége alapján határozzák meg.

(7) A mezőgazdasági termékek feldolgozásával vagy forgalmazásával foglalkozó vállalkozások számára nyújtott válságtámogatás mértéke a (6) bekezdéstől eltérően meghatározható az elsődleges termelőktől beszerzett vagy az elsődleges termelők által forgalomba hozott termékek ára vagy mennyisége alapján, ha a kérdéses termékeket az elsődleges termelő nem élelmiszeripari célokra vagy egyáltalán nem hozta volna forgalomba.

15. § (1) Azonos vagy részben azonos elszámolható költségek esetén a válságtámogatás abban az esetben halmozható más állami támogatással, ha az nem vezet az Atr. 2. § 2a. pontja szerinti csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitás vagy összeg túllépéséhez.

(2) Ha a válságtámogatás mellett a kedvezményezett az Atr. 2. § 1. pontja szerinti rendeletekben meghatározott csekély összegű támogatásban is részesül, az igénybe veendő vagy igénybe vett csekély összegű támogatás nem csökkenti a válságtámogatás 14. § (1)–(3) bekezdése szerinti legmagasabb mértékét. Ha a válságtámogatás mellett a kedvezményezett azonos vagy részben azonos elszámolható költségek vonatkozásában csekély összegű támogatást is igénybe vesz, a támogatáshalmozás nem vezethet a válságtámogatás 14. § (1)–(3) bekezdése szerinti legmagasabb mértékének túllépéséhez.

(3) A válságtámogatás akkor halmozható az EUMSZ 107. cikk (2) bekezdés b) pontja szerinti támogatással, ha az nem vezet a kedvezményezett által elszenvedett kár túlkompenzációjához.

(4) Azonos vagy részben azonos elszámolható költségek esetén a válságtámogatás nem halmozható az „A gazdaságnak a jelenlegi Covid19-járvánnyal összefüggésben való támogatását célzó, állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret módosítása” című, 2022. november 7-i, 2022/C 423/04. számú európai bizottsági közleménnyel módosított, az „A gazdaságnak a jelenlegi Covid19-járvánnyal összefüggésben való támogatását célzó, állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret hatodik módosítása, és az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a rövid lejáratú exporthitel-biztosításokra történő alkalmazásáról szóló, a tagállamokhoz címzett bizottsági közlemény mellékletének módosítása” című, 2021. november 24-i, 2021/C 473/01. számú európai bizottsági közlemény 3.13. szakasza szerinti támogatással.

16. § (1) A támogatást nyújtó az Atr. 18/C. § (3) bekezdésében meghatározott határidők szerint továbbítja az állami támogatások európai uniós versenyszempontú vizsgálatáért felelős szervezet részére a válságtámogatásoknak az Atr. 6. melléklete szerinti adatait, az Atr. 18/D. § (1) bekezdés e) pontja szerinti közzététel céljából.

(2) A támogatást nyújtó az Atr. 34. § (1) bekezdésére figyelemmel minden év április 30-áig beszámolót készít a megelőző évben nyújtott válságtámogatásokról az állami támogatások európai uniós versenyszempontú vizsgálatáért felelős szervezet részére.

(3) A támogatást nyújtó és a kedvezményezett a válságtámogatással kapcsolatos iratokat a támogatás odaítélésétől számított tíz évig megőrzi.

(4) A válságközlemény 92. pontjára figyelemmel a támogatást nyújtó átadja az állami támogatások európai uniós versenyszempontú vizsgálatáért felelős szervezet részére az Európai Bizottság megkeresésének megválaszolásához szükséges összesített adatokat.

17. § Az előirányzatok vonatkozásában az e rendelet hatálybalépését megelőzően tett kötelezettségvállalások az adott előirányzat tekintetében az e rendeletben kijelölt kezelő szerv által tett kötelezettségvállalásnak minősülnek.

18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

19. § E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépése napján folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

20. § E rendelet

a) 8–11. §-a a 651/2014/EU bizottsági rendelet I. és II. fejezete, valamint 31. és 55. cikke,

b) 12. §-a az 1407/2013/EU bizottsági rendelet,

c) 13–16. §-a a válságközlemény 2.1. szakasza

hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.

21. § * 

1. melléklet a 17/2023. (VIII. 18.) GFM rendelethez

XLIII. Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezet 2023. évi költségvetési kiadási előirányzatainak feladatterve

A B C D E F G H I J K L M N O
1. Áht.
azonosító
Címnév Alcímnév Jogcím-
csoportnév
Jogcímnév Előirányzat célja Kifizetésben részesülők köre Támogatás biztosításának módja Támogatási előleg Rendelkezésre bocsátás módja Visszafizetés határideje Biztosíték Kezelő szerv Lebonyolító szerv Európai uniós forrásból finanszírozott költségvetési támogatás közreműködő szervezete
2. 379906 Az MNV Zrt. rábízott vagyonával kapcsolatos bevételek és kiadások
3. 278290 Az MNV Zrt. rábízott vagyonával kapcsolatos kiadások
4. 358939 Ingatlanokkal és ingóságokkal kapcsolatos kiadások
5. 329639 Ingatlan beruházások, ingatlan és egyéb eszközök vásárlása Az előirányzat fedezetet nyújt:
1. ingatlanoknak, valamint az ingatlanokhoz kapcsolódó vagyonértékű jogoknak (így különösen a földhasználati jogoknak, bányászati jognak) az állam javára a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (a továbbiakban: MNV Zrt.) útján történő megvásárlására (így különösen a vételárra, ideértve a kártalanítási kiadásokat is, amennyiben azzal az MNV Zrt. ingatlan vételárát fizeti meg, valamint az egyéb kapcsolódó járulékos kiadásokra) és létesítésére;
2. részben vagy egészben az állam tulajdonában és az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásában álló ingatlanoknak az MNV Zrt. vagy az MNV Zrt.-vel az állami vagyonjogi jogszabályokra figyelemmel ingatlanhasználati jogviszonyban állók útján (központi költségvetési szervi közreműködő kivételével) történő felújítására és beruházására, így különösen az előkészítési és megvalósítási fázisok kifizetéseire (ideértve a terv- és műszaki ellenőri, a lebonyolítói, a szakértői jellegű és a régészeti munkák, valamint az ingatlanok rendeltetésszerű használatához szükséges eszközök beszerzésének kiadásait);
3. az állam tulajdonában és nem az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó ingatlanoknak – külön döntés alapján – az MNV Zrt. útján történő felújítására és beruházására, így különösen az előkészítési és megvalósítási fázisok kifizetéseire (ideértve a terv- és műszaki ellenőri, a lebonyolítói, a szakértői jellegű és a régészeti munkák, valamint az ingatlanok rendeltetésszerű használatához szükséges eszközök beszerzésének kiadásait);
Az adásvétellel, beruházással és felújítással, termékbeszerzéssel, szolgáltatás igénybe-
vételével érintett szerződéses partnerek.
Szerződések, egyéb dokumentumok alapján szállítói számlák, számviteli bizonylatok, kötelezettségek kiegyenlítése. MNV Zrt.
4. központi költségvetési szerveknek nem minősülő egyéb vagyonkezelők vagyonkezelésében lévő állami tulajdonú ingatlanokon az egyéb vagyonkezelők saját forrásaiból megvalósított beruházásainak elszámolására;
5. az állami vagyon nyilvántartásával kapcsolatos informatikai rendszerek továbbfejlesztésének kiadásaira;
6. az ingatlannak nem minősülő egyéb tárgyi eszközöknek, immateriális javaknak és készleteknek az MNV Zrt. útján az állam javára történő megszerzéséhez kötődő kiadásokra, így különösen gépek, berendezések, szoftverek, licencek, műkincsek és tenyészállatok vételárára, valamint a kapcsolódó egyes követelésvásárlások ráfordításaira, továbbá az olyan kártalanítási kiadásokra, amelyekkel az MNV Zrt. az ingóság vételárát fizet meg.
A kiadásokhoz előzetesen felszámított általános forgalmi adó fizetés is kapcsolódhat.
6. 278412 Ingatlanok fenntartása és őrzése Az előirányzat fedezetet nyújt:
1. az állam tulajdonában és az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásában lévő, valamint az MNV Zrt. által az állam javára bérelt vagy használatba vett ingatlanok üzemeltetésével, fenntartásával, karbantartásával (ideértve az érintett ingatlanokra nem aktiválható javítási, állagmegóvási ráfordításokat) kapcsolatos kifizetésekre;
2. az állam tulajdonában és az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásában lévő, valamint az MNV Zrt. által az állam javára bérelt vagy használatba vett ingatlanok, továbbá egyéb vagyonelemek vagyon- és őrzésvédelmére, illetve a vagyonvédelmet szolgáló biztonságtechnikai eszközök kihelyezésére, távfelügyeletére, üzemeltetésére és karbantartására.
A kiadásokhoz előzetesen felszámított általános forgalmi adó fizetés is kapcsolódhat.
A szolgáltatások teljesítését végző szerződéses partnerek. Szerződések, egyéb dokumentumok alapján szállítói számlák, számviteli bizonylatok, kötelezettségek kiegyenlítése. MNV Zrt.
7. 391739 Központi költségvetési szervek elhelyezésével kapcsolatos bérleti díjak Az előirányzat biztosítja a Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó központi költségvetési szervek elhelyezésével kapcsolatosan elszámolt kiadások (különösen bérleti díjak, üzemeltetési költségek, közüzemi díjak, bérelt ingatlanokon végzett beruházások, felújítások, karbantartások kiadásai) fedezetét.
A kiadásokhoz előzetesen felszámított általános forgalmi adó fizetés is kapcsolódhat.
A szolgáltatások teljesítését végző szerződéses partnerek. Szerződések, egyéb dokumentumok alapján szállítói számlák, számviteli bizonylatok, kötelezettségek kiegyenlítése. MNV Zrt.
8. 358940 Társaságokkal kapcsolatos kiadások
9. 296335 Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásába tartozó társaságok forrásjuttatásai Az előirányzat fedezetet nyújt:
1. gazdasági társaságnak az MNV Zrt. által az állam javára történő alapítására, részesedésének megszerzésére;
2. az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok tőkeemelésének és pótbefizetésének finanszírozására;
3. az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok tulajdonosi támogatására;
4. a tulajdonosi kölcsönök tekintetében
a) az MNV Zrt. által az állam nevében nyújtott tulajdonosi kölcsönök vissza nem térülő tőkeösszegének a visszafizetés elmaradásának – így különösen a kölcsön, a követelés elengedésének, beszámításának vagy tőkévé alakításának – időpontjában történő,
b) az MNV Zrt. nyilvántartásaiba jogutódlással vagy átadás-átvétellel bekerülő – a nyilvántartásba vétel időpontjában meglévő – tulajdonosi kölcsönök vissza nem térülő tőkeösszegeinek,
c) a finanszírozási kiadásként nem kezelhető tulajdonosi kölcsönök elszámolására.
Az 1. pont szerinti cél kiadásainak elszámolása független attól, hogy a részesedés a befektetett vagy a forgóeszközök között kerül nyilvántartásba vételre.
Az adásvétellel érintett szerződéses partnerek.
Az állam tulajdonában lévő gazdasági társaságok.
Az állam-
háztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) szerinti, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter jóváhagyása esetén a támogatási szerződésben / támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően.
Előleg nyújtása lehetséges. Szerződések, egyéb dokumentumok alapján. Tőkeemelés, pótbefizetés jogcímen.
Tulajdonosi támogatás esetén egy összegben vagy részletekben, teljesítés- vagy időarányosan.
Tulajdonosi támogatás esetén a támogatási szerződésben / támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően. Pótbefizetés esetén
a szerződés szerint.
Az állam-
háztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 84. § (2) bekezdése szerinti lehetséges biztosítékok (a továbbiakban: Ávr. szerinti lehetséges biztosítékok).
MNV Zrt.
10. 330017 A Nemzeti Filmintézet
Közhasznú Nonprofit Zrt. támogatása
Az előirányzat a Nemzeti Filmintézet Közhasznú Nonprofit Zrt.-nek a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvényben meghatározott, a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény szerinti feladatainak és a Televíziós Film Mecenatúra, a Televíziós Film Kollégium feladatkörében meghatározott filmszakmai támogatási feladatainak és működési költségeinek fedezetéül szolgál. Nemzeti Filmintézet Közhasznú Nonprofit Zrt. Az Áht. szerinti, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter jóváhagyása esetén a támogatási szerződésben foglaltaknak megfelelően. Előleg nyújtása lehetséges. Egy összegben vagy részletekben, teljesítés- vagy időarányosan. Támogatási szerződésben foglaltaknak megfelelően. Az Ávr. szerinti lehetséges biztosítékok. MNV Zrt.
11. 296391 Az MNV Zrt. működésének támogatása MNV Zrt. A kifizetést a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: MÁK) havonta, egyenlő részletekben utalja.
12. 278578 A vagyongazdálkodás egyéb kiadásai
13. 278501 Az állam tulajdonosi felelősségével kapcsolatos környezetvédelmi feladatok finanszírozása Az előirányzat az állam tulajdonosi felelősségével kapcsolatos környezetvédelmi kötelezettségek (ideértve a környezeti kármentesítési beruházásokat is) teljesítését hatósági kötelezés, jogszabály vagy kormányhatározat alapján az állam felelősségvállalási körén belül az MNV Zrt. feladatkörébe tartozó vagy az MNV Zrt. bevonásával elvégzendő környezeti kármentesítési, kárelhárítási feladatok ellátását és lebonyolítását szolgálja, ideértve valamennyi kiadást, amely közvetve vagy közvetlenül a környezetvédelmi feladatok ellátásához kapcsolódik. A környezetvédelmi programokból, hatósági előírásokból adódó kötelezettségeket éves környezetvédelmi terv alapján kell meghatározni. A szolgáltatások teljesítését végző szerződéses partnerek, többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaságok. Támogatási szerződés. Előleg nyújtása lehetséges. Támogatás esetén egy összegben vagy részletekben, teljesítés- vagy időarányosan.
Szerződések, egyéb dokumentumok alapján szállítói számlák, egyéb számviteli bizonylatok, kötelezettségek kiegyenlítése.
Hatósági kötelezés alapján.
Támogatási szerződésben foglaltaknak megfelelően. Az Ávr. szerinti lehetséges biztosítékok. MNV Zrt.
14. 278523 Az államot korábbi tulajdonosi döntéseihez kapcsolódóan terhelő egyéb kiadások Az előirányzat fedezetet nyújt:
1. az államot korábbi tulajdonosi döntései, ügyletei következményeként megállapodás, szerződés vagy bírósági döntés alapján terhelő fizetési kötelezettségekre, így különösen
a) jótállásból, szavatosságból, kezesi vagy konszernfelelősségből eredő kiadásokra, b) egyéb szerződéses kötelezettségekkel kapcsolatos helytállási típusú kiadásokra,
c) bírósági döntésben meghatározott kifizetendő összegekre, az azokhoz kötődően megítélt perköltségek (ide nem értve a hagyatéki ügyekhez kapcsolódó perköltségeket), kamatok és eljárási díjak kifizetésére, ideértve az igazságügyi szolgáltatási költségekre fordított kiadásokat is;
2. az államot kárpótlási jegyek életjáradékra váltásából adódóan, jogszabályok által előírtan terhelő kiadásokra.
Az elismert, jogos követeléssel rendelkező üzleti partnerek, megállapodás, szerződés kedvez-
ményezettje.
A bírósági döntésben megjelölt jogosult, hatóságok, hivatali szervezetek.
MÁK.
Megállapodás vagy szerződés szerint.
Bírósági kötelezés alapján.
MNV Zrt.
15. 282045 ÁFA elszámolás Az előirányzat biztosítja az MNV Zrt.-nek az állam nevében végzett tevékenységével kapcsolatos általános forgalmi adó fizetési kötelezettségek és levonásba helyezett tételeinek, továbbá a közös adószám miatt az MNV Zrt. saját vagyonát érintő tételeinek elszámolási egyenlegéből meghatározott, az adóhatóság részére fizetendő összeget, e vagyoni körök közötti technikai rendezést, valamint a térítésmentesen állami tulajdonba került vagyonelemeket terhelő, az átadó félnek megtérített általános forgalmi adó fizetési kötelezettséget. Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV), MNV Zrt. mint gazdasági társaság. Térítésmentes átadás-átvétellel érintett jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság. Általános forgalmi adó bevallás alapján a NAV és az MNV Zrt. mint gazdasági társaság felé történő rendezés (az MNV Zrt. saját és rábízott vagyona közötti rendezés).
Térítésmentes átadás-átvétel esetén számla vagy számlát helyettesítő okirat a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság felé.
MNV Zrt.
16. 303280 Európai Uniós pályázatokhoz forrás biztosítása Az előirányzat az európai uniós pályázatokhoz kapcsolódó kifizetésekre nyújt fedezetet. Az előirányzaton a teljes támogatási összeg (önrész és támogatás) kerül elszámolásra.
A pályázatok kedvezményezettje lehet az MNV Zrt., valamint a tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társaság is. Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társaságok esetében az önrész biztosítása támogatás formájában valósul meg. A 100%-os intenzitású európai uniós projektek előfinanszírozása szintén erről az előirányzatról történhet. Ezekben az esetekben az éven belüli visszatérülések elszámolását a jogcímen belül kell végrehajtani.
A pályázattal érintett szerződéses partnerek, az állam tulajdonában lévő gazdasági társaságok. Támogatási szerződés / támogatói okirat. Előleg nyújtása lehetséges. Szerződések, egyéb dokumentumok alapján szállítói számlák, számviteli bizonylatok, kötelezettségek kiegyenlítése. Támogatás esetén egy összegben vagy részletekben, teljesítés- vagy időarányosan. Támogatási szerződésben / támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően. Az Ávr. szerinti lehetséges biztosítékok. MNV Zrt.
17. 278434 Egyéb vagyonkezelési kiadások Az előirányzat fedezetet nyújt:
1. az állam tulajdonában lévő egyes vagyontárgyak eredeti tulajdonosok részére történő visszaszolgáltatásával, restitúciójával kapcsolatos tulajdonjogi vizsgálattal összefüggő, illetve a megindított eljárásokban az állam képviseletéből adódó fizetési kötelezettségekre;
2. az MNV Zrt. tevékenysége során az egyes ügyletek előkészítésére, lebonyolítására irányuló és azoknak a rábízott vagyon egyes meghatározott vagyonelemeihez, vagyonelemcsoportjaihoz köthető kifizetéseire, így különösen az MNV Zrt. által megbízott tanácsadók, szakértők, jogi képviselők megbízási díjaira, állami tulajdonú részvények kezelésével kapcsolatos kiadásokra, hirdetmények költségeire, reklámok, vagyonértékelések, értékbecslések kiadásaira, hatósági és közjegyzői díjakra, ide nem értve a hagyatéki ügyekhez kapcsolódó közjegyzői díjakat;
3. az MNV Zrt. által indított hatósági (így különösen közbeszerzési, végrehajtási, törvényszéki, környezetvédelmi kötelezések, egyéb) eljárások díjainak teljesítésére, ideértve a környezeti kármentesítések tekintetében a vízilétesítmények engedélyezéséhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjfizetéseket is;
4. az állami tulajdonú ingó- és ingatlanvagyon, valamint társasági részesedések felmérésével kapcsolatos feladatok kifizetéseire, így különösen a felmérésekben közreműködő szervezetek, valamint a megvalósításban részt vevő külső partnerek szolgáltatásai ellenértéke teljesítésére;
A szolgáltatások teljesítését végző szerződéses partnerek, hatóságok, hivatali szervezetek, végrehajtók, pénzintézetek, többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaságok. Szerződés vagy megállapodás szerint.
Hatósági, hivatali, végrehajtói, pénzintézeti kötelezések, előírások, értesítések alapján.
MNV Zrt.
5. az egyes otthonteremtési állami feladatok karitatív szervezetek általi átvállalásáról szóló 2021. évi LXXXVI. törvényhez kapcsolódó közszolgáltatási szerződés kiadásaira;
6. az állami vagyon nyilvántartásával kapcsolatos informatikai rendszerek üzemeltetési kiadásaira;
7. a központi költségvetési szervnek nem minősülő egyéb vagyonkezelők által
a vagyonkezelésükben lévő, vagyonkezelési feladataik ellátáshoz nem szükséges, hulladéknak nem minősülő, úgynevezett „vissznyereményanyagok” értékesítése után járó megbízási díjakra;
8. az olyan kiadásokra, amelyek az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásához kapcsolódnak, és más előirányzathoz nem kapcsolhatók, így különösen az MNV Zrt. által bérelt ingatlanok bérleti díjaira (ide nem értve a Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó központi költségvetési szervek részére bérelt ingatlanok bérleti díjait), valamint az egyéb, bérleti jogviszonyhoz kapcsolódóan felmerülő költségek és díjak elszámolására, üzemeltetési jogok megváltásának kiadásaira, egyes kártérítési, kártalanítási kiadások (amennyiben a kártalanítás megfizetésével az MNV Zrt. nem ingó- vagy ingatlanvételárat fizet meg) teljesítésére, valamint az MNV Zrt. jogelőd szervezeteinek irataira vonatkozó iratkezelési feladatok ellátásának finanszírozására.
A kiadásokhoz előzetesen felszámított általános forgalmi adó fizetés is kapcsolódhat.
18. 385395 Állami örökléssel kapcsolatos kiadások elszámolása Az előirányzat szolgál fedezetül az állami örökléssel kapcsolatos kiadásokra (főként hagyatéki hitelezői igények, temetési költségek, hagyatéki ingóságok birtokbavételével kapcsolatos szállítási költségek, a hagyaték birtokbavételével és kiürítésével kapcsolatban felmerülő költségek, pénzintézetek által lebonyolított eljárási költségek, végrehajtói díjak, közjegyzői díjak, perköltség, valamint egyéb, az örökölt hagyaték kapcsán annak birtokbavételéig felmerült kiadások, különösen a bérleti díj, közműdíj, szemétdíj, közös költség, ügyleti kamat, késedelmi kamat, ügyvédi tartozás, magánszemély kölcsöne, nyugdíjtúlfizetés, adótartozás, gondozási díj, örökös részére történő kifizetés). Gazdasági társaságok, hatóságok, hivatali szervezetek, magán-
személyek, végrehajtók, pénzintézetek, egyéb szervezetek.
Szerződés vagy megállapodás szerint.
Hatósági kötelezés alapján.
MNV Zrt.
19. 375673 A GFM tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos bevételek és kiadások
20. 379928 A GFM tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások
21. 377073 A GFM tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társaságok forrásjuttatásai Az előirányzat fedezetet nyújt gazdasági társaság részesedének a gazdaságfejlesztési miniszter (a továbbiakban: GFM) által az állam javára történő megszerzésére. A cél szerinti kiadás elszámolása független attól, hogy a részesedés a befektetett vagy a forgóeszközök között kerül nyilvántartásba vételre. Az előirányzat célja továbbá a GFM tulajdonosi joggyakorlásába tartozó gazdasági társaságok javára történő tőkeemelés és pótbefizetés, valamint a tulajdonosi támogatások pénzügyi fedezetének biztosítása, ideértve a jóváhagyott társasági bérfejlesztésekhez szükséges forrás biztosítását is. Az adásvétellel érintett szerződéses partnerek.
A GFM tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok.
Az Áht. szerinti, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter jóváhagyása esetén a támogatási szerződésben / támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően. Előleg nyújtása lehetséges. Szerződések, egyéb dokumentumok alapján. Tőkeemelés, pótbefizetés jogcímen.
Tulajdonosi támogatás esetén egy összegben vagy részletekben, teljesítés- vagy időarányosan.
Tulajdonosi támogatás esetén a támogatási szerződésben / támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően. Pótbefizetés esetén
a szerződés szerint.
Az Ávr. szerinti lehetséges biztosítékok. MNV Zrt.
22. 383095 Egyéb kiadások Az előirányzat célja a GFM tulajdonosi joggyakorlása részeként a koncessziós díjbevételekhez kapcsolódó általános forgalmi adó fizetési kötelezettséghez, a koncessziókhoz kapcsolódó helyesbítések és egyéb kiadások elszámolásához, továbbá a tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos tanácsadói, szakértői, jogi képviselői, valamint számlázóprogram használati díjhoz kapcsolódó kiadásokhoz szükséges forrás biztosítása. A szolgáltatások teljesítését végző szerződéses partnerek, hatóságok, hivatali szervezetek. Szerződés vagy megállapodás szerint.
Hatósági kötelezés alapján.
MNV Zrt.
23. 396762 Az MVH Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos bevételek és kiadások
24. 396828 Az MVH Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások
25. 396839 Ingó- és ingatlanvagyonnal kapcsolatos kiadások Az előirányzaton kerülnek elszámolásra a Maradványvagyon-hasznosító Zrt. (a továbbiakban: MVH Zrt.) tulajdonosi joggyakorlásában lévő ingatlanok leltározása, rendszeres és rendkívüli ellenőrzése, vagyonvédelme, állagmegóvása, kárelhárítása, különböző gondnokolási feladatok (különösen szolgáltatói beengedés, téliesítés, vízmérő akna tisztítása), kaszálás, cserjeirtás, építmény elbontása és egyéb karbantartási feladatok kapcsán felmerülő kiadások, továbbá az ingatlanok közös költségei, közüzemi díjai, a talajterhelési díjak, a környezeti teher elhárításának költségei. Az MVH Zrt. tulajdonosi joggyakorlásában lévő ingó vagyontárgyak esetében leltározási, tárolási, őrzési, szállítási, illetve egyéb logisztikai feladatok költsége kerül elszámolásra e jogcímen. A kiadásokhoz előzetesen felszámított általános forgalmi adó fizetés is kapcsolódhat. Az adásvétellel, beruházással és felújítással, termék-
beszerzéssel, szolgáltatás igénybe-
vételével érintett szerződéses partnerek.
Szerződések, egyéb dokumentumok alapján szállítói számlák, számviteli bizonylatok, kötelezettségek kiegyenlítése. MVH Zrt. és az MNV Zrt. az Ávr. 1/D. § (1) bekezdés c) pontja szerint.
26. 396840 Társasági portfólióval kapcsolatos kiadások Az előirányzat fedezet nyújt az MVH Zrt. által az állam javára történő gazdasági társasági részesedésszerzésre, valamint az MVH Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával összefüggő társasági forrásjuttatásokkal kapcsolatos (tőkeemelés és pótbefizetés, tulajdonosi támogatás) kiadásokra. Az adásvétellel érintett szerződéses partnerek.
Az MVH Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok.
Az Áht. szerinti, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter jóváhagyása esetén a támogatási szerződésben / támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően. Előleg nyújtása lehetséges. Szerződések, egyéb dokumentumok alapján. Tőkeemelés, pótbefizetés jogcímen.
Tulajdonosi támogatás esetén egy összegben vagy részletekben, teljesítés- vagy időarányosan.
Tulajdonosi támogatás esetén a támogatási szerződésben / támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően. Pótbefizetés esetén
a szerződés szerint.
Az Ávr. szerinti lehetséges biztosítékok. MVH Zrt. és az MNV Zrt. az Ávr. 1/D. § (1) bekezdés c) pontja szerint.
27. 396851 Állami örökléssel kapcsolatos kiadások Az előirányzat szolgál fedezetül az állami örökléssel kapcsolatos kiadásokra (főként hagyatéki hitelezői igények, temetési költségek, hagyatéki ingóságok birtokbavételével kapcsolatos szállítási költségek, a hagyaték birtokbavételével és kiürítésével kapcsolatban felmerülő költségek, pénzintézetek által lebonyolított eljárási költségek, végrehajtói díjak, közjegyzői díjak, perköltség, valamint egyéb, az örökölt hagyaték kapcsán annak birtokbavételéig felmerült kiadások, különösen a bérleti díj, közműdíj, szemétdíj, közös költség, ügyleti kamat, késedelmi kamat, ügyvédi tartozás, magánszemély kölcsöne, nyugdíjtúlfizetés, adótartozás, gondozási díj, örökös részére történő kifizetés). Gazdasági társaságok, hatóságok, hivatali szervezetek, magán-
személyek, végrehajtók, pénzintézetek, egyéb szervezetek.
Szerződés vagy megállapodás szerint.
Hatósági kötelezés alapján.
MVH Zrt. és az MNV Zrt. az Ávr. 1/D. § (1) bekezdés c) pontja szerint.
28. 396862 Egyéb vagyongazdálkodási kiadások Az előirányzat fedezetet nyújt:
1. az MVH Zrt. tevékenysége során az egyes ügyletek előkészítésére, lebonyolítására irányuló és azoknak a rábízott vagyon egyes meghatározott vagyonelemeihez, vagyonelemcsoportjaihoz köthető kifizetéseire, így különösen az MVH Zrt. által megbízott tanácsadók, szakértők, jogi képviselők megbízási díjaira, állami tulajdonú részvények kezelésével kapcsolatos kiadásokra, hirdetmények költségeire, reklámok, vagyonértékelések, értékbecslések kiadásaira, hatósági és közjegyzői díjakra, ide nem értve a hagyatéki ügyekhez kapcsolódó közjegyzői díjakat;
2. az MVH Zrt. által indított hatósági (így különösen közbeszerzési, végrehajtási, törvényszéki, környezetvédelmi kötelezések, egyéb) eljárások díjainak teljesítésére, ideértve a környezeti kármentesítések tekintetében a vízilétesítmények engedélyezéséhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjfizetéseket is;
3. az olyan kiadásokra, amelyek az MVH Zrt. tulajdonosi joggyakorlásához kapcsolódnak, és más előirányzathoz nem kapcsolhatók, így különösen az MVH Zrt. által bérelt ingatlanok bérleti díjaira, valamint az egyéb, bérleti jogviszonyhoz kapcsolódóan felmerülő költségek és díjak elszámolására, üzemeltetési jogok megváltásának kiadásaira, egyes kártérítési, kártalanítási kiadások (amennyiben a kártalanítás megfizetésével az MVH Zrt. nem ingó- vagy ingatlanvételárat fizet meg) teljesítésére.
A kiadásokhoz előzetesen felszámított általános forgalmi adó fizetés is kapcsolódhat.
A szolgáltatások teljesítését végző szerződéses partnerek, hatóságok, hivatali szervezetek, végrehajtók, pénzintézetek, többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaságok. Szerződés vagy megállapodás szerint.
Hatósági, hivatali, végrehajtói, pénzintézeti kötelezések, előírások, értesítések alapján.
MVH Zrt. és az MNV Zrt. az Ávr. 1/D. § (1) bekezdés c) pontja szerint.
29. 396873 MVH Zrt. működésének támogatása Az előirányzat az MVH Zrt. működési kiadásaira biztosít fedezetet. MVH Zrt. Az Áht. szerinti, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter jóváhagyása esetén a támogatási szerződésben / támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően. Két egyenlő részletben, március és július hónapokban. Támogatási szerződésben / támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően. Az Ávr. szerinti lehetséges biztosítékok. MNV Zrt.
30. 278645 Fejezeti tartalék Az előirányzat a fejezet év közben felmerülő, előre nem látható kiadásaira használható fel. Az előirányzat felhasználása fejezeten belüli átcsoportosítással történik a Fejezeti tartalék éves költségvetési törvényben meghatározott felhasználási szabályai szerint.